Varför är SweC infekterat av AMD-fan boys?

Permalänk
Medlem

Varför är SweC infekterat av AMD-fan boys?

Hur kommer sig allt detta hat mot Intel senaste året på SweC?
85% av alla plebs är AMD- fan boys vilket är fett störande, varför inte se det objektivt och kunna erkänna att vissa modeller/ processorer funkar olika bra till olika användningsuppgifter .
Bara kolla när någon Intel-nyhet kommer så kommer AMD-kommentaren som stödlikas till oändlighet.

En av forumets bästa och mest kunnande användare vid namn @Yoshman tar ofta duellen och krossar plebsen till tystnad vilket är skönt.

Mvh

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vad du menar?

Personligen har jag använt Intel senaste ~8 åren pga att de helt enkelt varit bättre pris/prestanda.

Skulle jag i dagsläget välja mellan att köpa 7700K eller Ryzen, så hade jag valt Ryzen. Dvs AMD.
Även om 7700K är lite bättre i spel i dagsläget så har Ryzen otroligt mycket mer prestanda att hämta i spelväg och pissar rent ut sagt på intel i multi tasking.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Jag förstår mig inte på fanboys överhuvudtaget, vare sig det gäller Intel eller AMD. Varför inte bara köpa det som är mest prisvärt och passar dina behov bäst oavsett märke på produkten?

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

@geforce60: hoppas du trivs med ledigheten du kommer få

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Fanboys? Ryzen är faktiskt väldigt framgångsrik och slår Intel på fingrarna inom många områden. Att Intel dessutom betett sig rätt illa senaste tiden hjälper ju inte direkt heller.

Du verkar vara lite Intel fanboy om jag ska vara ärlig

Permalänk
Medlem

AMD har kommit med en produkt som tänt en eld under intels röv, konkurans som inte funnits på säkert 5+ år.

Klart det finns fanboys, bulldozer gjorde nog många besvikna så det är väl lite ventilering.

Sen har jag sett tendensen för en del hypande av AMDs produkter. Alla minns vi väl RX480 lanseringen? Efter läckorna i början så satt *alla* och svamlade och trode 480 skulle klå 1080 med garanterad överklockning osv osv.

Samma visa med Ryzen och till viss del RX Vega om än detta börjar lugna sig när FE visat vad den går för (eller inte).

Det är en vokal minoritet, men du kan ju låta bli att läsa kommentarerna - för du tar väl det inte personligt? Intel behöver inga fanboys, dom är marknadsledande och varken amd eller intel behöver allmosor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av geforce60:

Hur kommer sig allt detta hat mot Intel senaste året på SweC?
85% av alla plebs är AMD- fan boys vilket är fett störande, varför inte se det objektivt och kunna erkänna att vissa modeller/ processorer funkar olika bra till olika användningsuppgifter .
Bara kolla när någon Intel-nyhet kommer så kommer AMD-kommentaren som stödlikas till oändlighet.

En av forumets bästa och mest kunnande användare vid namn @Yoshman tar ofta duellen och krossar plebsen till tystnad vilket är skönt.

Mvh

Har sett mycket trams från båda lägren, ärligt talat. Det vore skönt att slippa fruktlösa diskussioner också, ja. Just därför brukar jag inte ge mig in i diskussioner så ofta...

Och hur många "plebs" finns det i den totala populationen på Swec? Om du ska anklaga folk för att vara fanboys tillhörande den röda sidan så kan du väl åtminstone göra det med lite mer stil. Jag tycker personligen att det blir fett störigt när folk skriver och anklagar andra för diverse "synder" på ett väldigt emotionellt sätt. Vet du hur Yoshman krossar plebsen? Han använder fakta, logiskt konstruerade argument och ofta med källor baserat på det jag sett. Ta efter honom!

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av geforce60:

Hur kommer sig allt detta hat mot Intel senaste året på SweC?
85% av alla plebs är AMD- fan boys vilket är fett störande, varför inte se det objektivt och kunna erkänna att vissa modeller/ processorer funkar olika bra till olika användningsuppgifter .
Bara kolla när någon Intel-nyhet kommer så kommer AMD-kommentaren som stödlikas till oändlighet.

En av forumets bästa och mest kunnande användare vid namn @Yoshman tar ofta duellen och krossar plebsen till tystnad vilket är skönt.

Mvh

Inte för att vara sådan men hela din post luktar ju "fan boy", upprördhet över avvikande åsikter, nedsättande ton mot de som inte håller med dig m.m. Om du finner det viktigt att posta ämnen som detta så antingen är det ju då bara troll för att få dessa personer att reagera eller så är det kanske dags att se över varför du finner det så störande?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Måste hålla med någon som var ovanstående, har själv kört Intel i många år och sitter just nu med en I7 5820k och är supernöjd för det jag håller på med, dock om jag skulle tvingas att välja CPU idag så skulle jag nog valt Ryzen, inte för jag är en fanboy utan pris för prestanda är bra. Intel har bättre FPS i spel men Ryzens flera trådar gör att den tävlar på mer plan än bara spel, sen nu när fler spel börjar uttnytja flera kärnor så blir det ju lite plus.

Tycker det är roligt att AMD fanboysen äntligen får ha något att säga här på forumet då det under en lång tid har varit Intel som typ alla köper

Permalänk
Medlem

Bara kolla in hur inbitna fotbollssupportrar fungerar eller inte fungerar, samma sak när det gäller olika produkter. Många blir fanatiska till överdrift.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Avstängd

Förstår faktiskt inte vad du menar, om nån har en hög budget och frågar efter en dator för riktigt höga FPS brukar 7700k rekomenderas, då den är bättre än ryzen på att hålla +100fps.

Frågar nån efter budgetbyggen brukar ryzen 1600 och liknande rekomenderas då den presterar enormt mycket bättre än intel för motsvarande pris, och ofta bättre än mycket dyrare cpuer från intel utanför spel. Vill man ha en GPU för under 2000 spänn hade man tidigare gtx 1050 Ti eller RX480 att välja på (innan mineingen gjorde alla amd-kort attraktiva). Så frågar nån om ett graffe för dne prissumman så rekomenderas naturligtvis AMD, på samma sätt som om någon har mycket högre budget rekomenderas 1080Ti, att få det mesta för pengarna är väl vad hårdvaruintresset handlar lite om?

Tycker forumet med alla medlemmar är ganska nyanserat, däremot är väl redaktionen väldigt emot AMD om något.

Yoshman är väl största AMD hataren och att han får tyst på folk är nog inte så ofta att han har rätt, som att ingen orkar argumentera emot han då han är så otroligt jobbig. Vet iaf att jag lämnar en tråd om yoshman kommer in, säkert fler som gör samma.

Sitter själv med intel CPU och nvidia graffe och blir ofta kallad AMD-fanboy när jag rekomenderar nån av deras produkter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

däremot är väl redaktionen väldigt emot AMD om något.

Jacob blev ju nästan tårögd när han pratade om att AMD var tillbaka.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Klagar på fanboys.

Heter "geforce60".

Logik.

Permalänk
Avstängd

Eller hur, samma sak med Vega, folk är tydligen hypade? Haha!
Att folk inte bara lär sig :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Jag förstår mig inte på fanboys överhuvudtaget, vare sig det gäller Intel eller AMD. Varför inte bara köpa det som är mest prisvärt och passar dina behov bäst oavsett märke på produkten?

För att en klick människor (ganska stor sådan) måste försvara sina inköp och få säga att just dem gjort det ultimata valet. I just detta fallet baserar man som oftast alla argument på pris/prestanda men vill egentligen inte säga det så man skriver något annat.
Bilar, mobiltelefoner, området man bor i, ja det finns en uppsjö där det precis är samma sak med.

Finns garanterat någon psykologisk förklaring eller tes kring detta.

Permalänk
Medlem

Bara för att man klagar på ett företag eller en produkt så behöver man inte vara fanboy för den "andra sidan".

Jag har saker att klaga på så det räcker och blir över, ställ er i kö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Förstår faktiskt inte vad du menar, om nån har en hög budget och frågar efter en dator för riktigt höga FPS brukar 7700k rekomenderas, då den är bättre än ryzen på att hålla +100fps.

Frågar nån efter budgetbyggen brukar ryzen 1600 och liknande rekomenderas då den presterar enormt mycket bättre än intel för motsvarande pris, och ofta bättre än mycket dyrare cpuer från intel utanför spel. Vill man ha en GPU för under 2000 spänn hade man tidigare gtx 1050 Ti eller RX480 att välja på (innan mineingen gjorde alla amd-kort attraktiva). Så frågar nån om ett graffe för dne prissumman så rekomenderas naturligtvis AMD, på samma sätt som om någon har mycket högre budget rekomenderas 1080Ti, att få det mesta för pengarna är väl vad hårdvaruintresset handlar lite om?

Tycker forumet med alla medlemmar är ganska nyanserat, däremot är väl redaktionen väldigt emot AMD om något.

Yoshman är väl största AMD hataren och att han får tyst på folk är nog inte så ofta att han har rätt, som att ingen orkar argumentera emot han då han är så otroligt jobbig. Vet iaf att jag lämnar en tråd om yoshman kommer in, säkert fler som gör samma.

Sitter själv med intel CPU och nvidia graffe och blir ofta kallad AMD-fanboy när jag rekomenderar nån av deras produkter

Jag tycker faktiskt att många "hjälp mig välja komponenter"-trådar överflödas utav AMD-förslag. Till och med datorer för 30-40 tusen (fokuserad för spel). Blivit lite bättre, men kommer alltid ett förslag, även om det inte ens är vettigt och någon gjort ett bättre 7700K-paket innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzeww:

Klagar på fanboys.

Heter "geforce60".

Logik.

Jag reggade mig 2009, och har under dessa år testat både Ati samt Nvidia grafik. Likså Amd/ Intelprocessorer.
Jag köper vad jag anser mig behöva, och utgår objektivt.

Ingen mer än jag är glad över att AMD, har släppt en ny processor dom kan konkurrera med, men tycker det blir för mycket.

Permalänk
Inaktiv

Som vanligt är det många som inte fattat att AMD är tillbaks i och med Ryzen. De har tagit ett rejäl kliv framåt från Bulldozer och är nu ikapp och bitvis förbi Intel. Intels reaktion noterade många snabbt.

Nu finns det förvisso de som inte kan acceptera verkligheten vilket förstås märks redan i trådstarten. Helt galet att vissa av er har sånna stora problem med att Intel får konkurrens, det gynnar ju faktiskt alla. Nu kommer vi äntligen kunna vänta oss utveckling igen där saker äntligen, efter så många år, börjar röra på sig igen.

2017 har inledningsvis varit ett fantastiskt hårdvaruår och resten av året och framförallt nästa år kommer bli riktigt intressanta för de av oss som faktiskt är intresserade av datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Eller hur, samma sak med Vega, folk är tydligen hypade? Haha!
Att folk inte bara lär sig :).

Vi vet inte hur de kommer att prestera än.

Skrivet av Triton242:

För att en klick människor (ganska stor sådan) måste försvara sina inköp och få säga att just dem gjort det ultimata valet. I just detta fallet baserar man som oftast alla argument på pris/prestanda men vill egentligen inte säga det så man skriver något annat.
Bilar, mobiltelefoner, området man bor i, ja det finns en uppsjö där det precis är samma sak med.

Finns garanterat någon psykologisk förklaring eller tes kring detta.

Tyder mer på svag karaktär och hävdelsebehov.
Jag hade ett 1070 och såg att om jag sålde det, och lade till lika mycket pengar som jag fick för kortet så fick jag ett 1080TI med dubbla prestandan. Vilket var mer värt än att köpa ett till 1070 och köra SLI för samma peng.
Därefter köpte jag ett till 1080TI och körde SLI, men märkte att jag inte fick någon större boost i FPS, så jag sålde ett utav dem.

Däremot hade jag aldrig suttit och försvarat köpet om AMD släppte något bättre i efterhand. Då får man bita i det sura äpplet och köpa AMD nästa gång helt enkelt. Utan konkurrens skulle inte utvecklingen inte ens gå frammåt, så det är bara hälsosamt att folk byter mellan de båda lägren.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Jag tror du mistolkar allt.

AMD har inte haft en vettig processor sedan gud vet när och detta har gjort att Intel trissat upp priserna och ner på prestandan/funktionerna.

K modeller som saknade VT-D i 2 och 3 serien. Kass kylpasta mellan IHS och CPU osv osv. Kolla release pris på i7 920 och sedan release pris på i7 6700k/7700k.

Trots detta har Intel vart det enda valet, de har varit hands down bäst.

Även Intel "fanboys" vill i dagsläget att det går väl för AMD så att Intel får en vettig konkurrent.

Att datorvärlden hoppas på AMD är för att Intel inte på snart 10 år haft en vettig konkurent.

/Person som inte köpt eller rekommenderat en AMD processor mellan typ 2007 till 2017.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Vi vet inte hur de kommer att prestera än.

Folk behöver inte veta då AMD endast släpper skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

För att en klick människor (ganska stor sådan) måste försvara sina inköp och få säga att just dem gjort det ultimata valet. I just detta fallet baserar man som oftast alla argument på pris/prestanda men vill egentligen inte säga det så man skriver något annat.
Bilar, mobiltelefoner, området man bor i, ja det finns en uppsjö där det precis är samma sak med.

Finns garanterat någon psykologisk förklaring eller tes kring detta.

Visst handlar det om att rationalisera sina beslut, det gör väl de flesta människor när det kommer till sådant som har en större inverkan på ens liv och allmänna situation. Ett datorinköp medför ändå en ganska ansenlig ekonomisk utgift. Och japp, det torde finnas massvis med forskning på området.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Jag tror du mistolkar allt.

AMD har inte haft en vettig processor sedan gud vet när och detta har gjort att Intel trissat upp priserna och ner på prestandan/funktionerna.

K modeller som saknade VT-D i 2 och 3 serien. Kass kylpasta mellan IHS och CPU osv osv. Kolla release pris på i7 920 och sedan release pris på i7 6700k/7700k.

Trots detta har Intel vart det enda valet, de har varit hands down bäst.

Även Intel "fanboys" vill i dagsläget att det går väl för AMD så att Intel får en vettig konkurrent.

Att datorvärlden hoppas på AMD är för att Intel inte på snart 10 år haft en vettig konkurent.

/Person som inte köpt eller rekommenderat en AMD processor mellan typ 2007 till 2017.

Givetvis förstår jag. Utan konkurrens hade inte utvecklingen gått framåt. Intel har i stort sett haft monopol på processormarknaden senaste decenniet. Man har nu fått flås i nacken av AMD och andra. Vilket bara är bra för oss konsumenter.

Misstolka mig ej. Är glad att det vaknat till liv ett nytt prestanda-race!

Bara det att det blivit ett jävla hatande på Intel och alla dessa ryggdunkningar och hypande av Rysen som stör mig.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag är bara anti-Intel och egentligen inte för AMD men det finns ju numera inget alternativ för Cyrix gör ju inte så mycket väsen av sig numera. Anti-Intel för deras historia, främst då mutorna i samband med P4 och deras historia med Rambus.
Jag är alltså anti ett par företag pga vad deras brist på etik och moral lett till och vill nån säga att jag då är för ett annat bolag så varsågod, personligen så anser jag mig bara vara emot och inte för någon av "anti-bolagens" konkurrenter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Finns många svar på den frågan. Huvudanledningen är ju att AMD i våras kom med en processor som kunde konkurrera med Intel på riktigt. En annan anledning är att många hade AMD i sina hemmabyggen när de växte upp, AMD kan vara nostalgi.

En tredje är att oftast så håller man tummarna för en underhuggare, de flesta hejar på Davvid mot Goliat, nu vet man i och för sig att David vinner med sin stenslunga så då kan man ju heja på den stackars jätten. En fjärde som många inte kommer erkänna, är att de köpt AMD aktier och sitter och tuggar naglar över kursen.

Gå tillbaka ett år så kommer flertalet rekommendationer vara "Intel i5". Med RyZen så äger AMD detta prestandaområde.
AMD med sina flera kärnor känns betydligt "sexigare" köp idag, fyrkärnigt har vi serverats allt för länge nu. Det är dags att gå vidare.

En 7700K kommer ge mer FPS i spel, men det tar ändå emot att rekommendera den när AMD har sin RyZen med många kärnor. Men som sagt enda scenariot där det skulle kunna gå an med en Intel idag är där då. Men som sagt titta tillbaka ett år så var det i5 som rekommenderades och där äger som sagt RyZen.

Titta på mobiler, där är det kärnor, kärnor och kärnor, där känns det helt naturligt med många. Dags att PC vaknar också.

Själv kör jag Intel sedan nått år tillbaka så jag upptäckte mITX, hade AMD i några år före det, min sista var en AMD Bulldozer FX6300. Men AMD hade inte mITX till Bulldozer så då blev det Intel och jag har varit väldigt nöjd med dem. Köper jag nytt idag så blir det RyZen mITX, helt klart.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Folk behöver inte veta då AMD endast släpper skit.

AMD var bättre än Intel back in the days, och Radeon (ATI) var också bättre än Geforce serien.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Hedersmedlem

Tänker inte ta någon på allvar som använder ordet "pleb" för att beskriva andra människor och som dessutom luktar mer fanboy än de han klagar på.

Själv är jag just nu mer anti-Intel än något annat efter allt de hållit på med den senaste tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Anonymous FTW:

Finns många svar på den frågan. Huvudanledningen är ju att AMD i våras kom med en processor som kunde konkurrera med Intel på riktigt. En annan anledning är att många hade AMD i sina hemmabyggen när de växte upp, AMD kan vara nostalgi. En tredje är att oftast så håller man tummarna för en underhuggare, de flesta hejar på Davvid mot Goliat, nu vet man i och för sig att David vinner med sin stenslunga så då kan man ju heja på den stackars jätten. En fjärde som många inte kommer erkänna, är att de köpt AMD aktier och sitter och tuggar naglar över kursen.

Gå tillbaka ett år så kommer flertalet rekommendationer vara "Intel i5", med RyZen så äger AMD detta prestandaområde.
AMD med sina flera kärnor känns betydligt "sexigare" köp idag, fyrkärnigt har vi serverats allt för länge nu. Det är dags att gå vidare.

En 7700K kommer ge mer FPS i spel, men det tar ändå emot att rekommendera den när AMD har sin RyZen med många kärnor. Men som sagt enda scenariot där det skulle kunna gå an med en Intel idag är där då. Men som sagt titta tillbaka ett år så var det i5 som rekommenderades och där äger som sagt RyZen.

Titta på mobiler, där är det kärnor, kärnor och kärnor, där känns det helt naturligt med många. Dags att PC vaknar också.

Själv kör jag Intel sedan nått år tillbaka så jag upptäckte mITX, hade AMD i några år före det, min sista var en AMD Bulldozer FX6300. Men AMD hade inte mITX till Bulldozer så då blev det Intel och jag har varit väldigt nöjd med dem. Köper jag nytt idag så blir det RyZen mITX, helt klart.

Knepigt att du hänger upp dig på aktieinnehav, finns förmodligen minst lika många, om inte fler som äger Intel-aktier också. Fritt fram att handla aktier trots allt, ser inte varför detta ska vara ett problem.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Knepigt att du hänger upp dig på aktieinnehav, finns förmodligen minst lika många, om inte fler som äger Intel-aktier också. Fritt fram att handla aktier trots allt, ser inte varför detta ska vara ett problem.

Jag nämnde det en gång bland flera anledningar, dessutom inte som huvudanledningen och du har mage att påstå att jag "hänger upp mig på". Var det någon som "hängde upp sig" på den anledningen här så var det absolut inte jag.

Visa signatur

NO MAAM