Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

<Köpråd> TV 49-50″

Hejsan

Det är så att jag äntligen har börjat fundera på att byta ut min enormt stenålders TV från typ 2010
Jag är dock inte så insatt i vad jag bör kolla efter vad som är prisvärt och nödvändigt att ta till TV:n

Jag har några små krav då jag tänkt att försöka sätta upp den på en mellanvägg som delar köket/vardagsrummet.
- Väggen är 110,5cm bred, så ska försöka hålla TV:n runt det måttet i bredd, har kollat runt och det är nog 49 eller 50 tum som är max
- Helst så ska det vara 100hz minst med 4k upplösning (Jag ser inte på tvkanaler utan streamar mest från datorn med Chromecast Ultra
- Budget, ~7,000-9,000 (Vill helst inte gå så nära 10,000 då jag ska köpa till ett slimmat väggfäste.

Utöver dessa 2 så har jag inte så stor koll längre på vad man bör ha. Läst runt lite och fastnat lite för Ambilight och typ att HDR är ett måste. Sen så själva hz så runt 100 är ok, 200 är nästan onödigt?

Har tittat lite på följande:
Philips 49PUS6501
Philips 49PUS6561/12
Philips 49PUS7181
LG 49UH664V
SAMSUNG UE49KU6455U

Tack på förhand
Mvh Hekki

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Hekkipekki: HDR i de maskiner du tittar på är ganska mediokert. Häng inte upp dig på den funktionen då bra HDR kräver lite mer budget och fortfarande är teknik under utveckling. LG UH66_V-serien är heller inte en bra TV. Detta med 100, 200 eller för den delen 50 Hz är bondfångeri. Förklarar mer i guiden om TV-apparater, länkad i min signatur.

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarKöpguide för skärmPixelklockanDVI & VGAHDMITVLjusstyrkaTV 2016/17TV-priser