Permalänk
Medlem

RetroPie / Pi-Hole

Tja!

Är det möjligt att ha två OS på en RP3? Jag hade tänkt köra ett Retro-Pie kit som detta - https://www.amazon.com/RetroBox-Raspberry-Based-Console-Retro... sen blåsa minneskortet och installera RetroPie och Pi-Hole på var sin partition. Går detta?

(Kommer ju ändå köra Pi-Hole 95% av tiden men nice om man kan lira lite spel) Tur det finns DNS 2 valet

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Är det någon speciella anledning till att du vill ha två separata installationer av Raspbian?

Om maskinen kommer med Retro-Pie:s förbyggda image så är det Raspbian och det lättaste borde vara att bara SSH:a till Raspberryn och installera Pi-hole enligt instruktionerna på deras hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kf:

Är det någon speciella anledning till att du vill ha två separata installationer av Raspbian?

Om maskinen kommer med Retro-Pie:s förbyggda image så är det Raspbian och det lättaste borde vara att bara SSH:a till Raspberryn och installera Pi-hole enligt instruktionerna på deras hemsida.

Trodde inte man "bara kunde installera Pi-hole sådär utan attt blåsa minneskortet *noob* Sen är det bara att starta sin TretroPie låda Pi Hole vara defualt vid uppstart i Linux?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

@candyraver: Nu har jag inte kört det på just retropie men är det en vanlig raspbian i botten så ska det inte vara några problem att låta Pi-hole köra i bakgrunden, den kör bara sina tjänster samt en webbserver.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

Förväntar mig att båda kör raspbian i botten, alltså ska det inte vara några konstigheter att köra pi-hole som en tjänst i bakgrunden medans du har retropie igång.

Skulle ladda ner retropie och utnytja deras image för installationen av OS, sedan bara instrallera pi-hole igenom att köra

curl -sSL https://install.pi-hole.net | bash

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Förväntar mig att båda kör raspbian i botten, alltså ska det inte vara några konstigheter att köra pi-hole som en tjänst i bakgrunden medans du har retropie igång.

Skulle ladda ner retropie och utnytja deras image för installationen av OS, sedan bara instrallera pi-hole under det.

Pinhole installeras mer eller mindre som vilket program som helst. Själv drog jag in raspbian och körde in pihole men dom har även stöd för andra distros också.

Vet ej vad retropie använder eller hur man vanligtvis gör det. Med vad jag kan hitta så är det baserat på raspbian så det ska nog inte vara något problem.

Edit: ingen aning om varför jag citerade dig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Pinhole installeras mer eller mindre som vilket program som helst. Själv drog jag in raspbian och körde in pihole men dom har även stöd för andra distros också.

Vet ej vad retropie använder eller hur man vanligtvis gör det. Med vad jag kan hitta så är det baserat på raspbian så det ska nog inte vara något problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Kollade upp det hela efter mitt inlägg. Snabbaste vägen är att instrallera retropies egna image, sedan bara köra installations kommandot pihole utnytjar. Det bör vara en 5-10 minuters process.

Om det skulle vara något krångel så skulle det nog vara kopplat till för dålig CPU att driva båda två tjänsterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Kollade upp det hela efter mitt inlägg. Snabbaste vägen är att instrallera retropies egna image, sedan bara köra installations kommandot pihole utnytjar. Det bör vara en 5-10 minuters process.

Om det skulle vara något krångel så skulle det nog vara kopplat till för dålig CPU att driva båda två tjänsterna

OK tack för era tips! Grymt!

Jag hade tänkt köpa

Raspberry Pi 3 Premium Kit:
https://www.komplett.se/product/877502/datorutrustning/pc-kom...

8bitdo NES30 Pro Bluetooth Gamepad (Retro)
http://cdon.se/spel/8bitdo_nes30_pro_bluetooth_gamepad-378386...

Har keyboard/mus liggandes. Antar när allt kör att jag bara har controller installerat.

Bör väl funka bra?

Visa signatur

Baaahh