Permalänk
Medlem

Nordquist är det bästa man kan få. Sämst tycker jag Löfbergs lila är men det kan vara för jag förknippar det med jobbet....

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Min favorit!

Dricker dagligen Gevalias kokkaffe dock.

Visa signatur

http://e-sim.org/lan.96619/ | Hjälp Svergie!!!

Permalänk

Gevalia mellanrostat bryggkaffe hemma och på jobbet har jag helt gått över till pulverkaffe (Nescafe eller Gevalia) eftersom kvaliteten varierar så enormt, från gott till spya, oftast spya.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Återkommer här för att tipsa dem som kör med hela bönor att pröva Lidl's Bellarom Espresso Extra Dark Roast 100% Arabica. Inte ekologisk dock. Mycket för pengarna tycker jag ändå.

Och så provade jag Gevalias hela ekologiska bönor - fy farao vad jag drack kaffe bara för att få slut på skiten. Det smakade absolut ingenting förutom galla, hur jag än malde & bryggde.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Lavazza Gran Crema Espresso det kan jag varmt rekommendera.

Permalänk
Inaktiv

Gevalia kok i en perkulator.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Eldorado bryggkaffe eller Näscafé lyx, tycker dem är helt klart bäst

https://www.mathem.se/varor/bryggkaffe/kaffe-mellanrost-brygg...

https://www.mathem.se/varor/snabbkaffe/nescafe-lyx-mellanrost...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Zoegas Skånerost / Zoegas Hazienda.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

Efter att jag fick ett paket med Colombianska bönor av en kollega som är därifrån så är dessa bönor det enda som smakar gott för mig, nu finns det inte att köpa här (det jag fick) och de bästa Colombianska jag hittat är gevalia Colombia, så det är det vi gör, starkt, i vår MoccaMaster.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av FobbanN:

Om man tittar på Arvid Nordquists sortiment är det Eco, Solid & Reko som gäller.

@landahl
Jag råkar vara partisk i detta då jag jobbar på AN men Eko/Reko/Solid och även Amigas är väldigt bra kaffe. Alla kommer även i HB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av backspace:

Jag har gått över till Arvid Nordquist sen något år tillbaka och är väldigt nöjd.
Väljer i regel alltid deras franskrostade när jag köper.
https://www.arvidnordquist.se/kaffe/sortiment/franskrost/

Har du möjlighet, kör Hela Bönor. Klockrent.

Permalänk
Medlem

Moccamaster + Skånerost ❤️

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Min favorit

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Prövat ECO alt Gran Dia eller Solid? Alla är rätt balanserade men fruktiga

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

@landahl
Jag råkar vara partisk i detta då jag jobbar på AN men Eko/Reko/Solid och även Amigas är väldigt bra kaffe. Alla kommer även i HB

Varför finns inte Svea som hela bönor? Kaffet är underbart, det enda som kunde göra det bättre vore om jag fick mala det själv!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Kaffet från Martin Olsson får jag nog hålla väldigt högt, synd bara att det inte går att få tag på som privatperson (AFAIK).

I övrigt tycker jag precis som någon nämnde tidigare Arvid Nordquist Eco är riktigt trevligt med rätt vatten. Annars Zoegas Skånerost som inte verkar lika känsligt för olika vatten

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

gevalia mellan i en 15 år gammal kaffekokare från ica maxi!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av zarkov:

Varför finns inte Svea som hela bönor? Kaffet är underbart, det enda som kunde göra det bättre vore om jag fick mala det själv!

Skickades från m.sweclockers.com

Bra fråga, ska ta det vidare till dem på rätt avdelning:)
Kanske har med försäljningssiffror att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Kaffet från Martin Olsson får jag nog hålla väldigt högt, synd bara att det inte går att få tag på som privatperson (AFAIK).

I övrigt tycker jag precis som någon nämnde tidigare Arvid Nordquist Eco är riktigt trevligt med rätt vatten. Annars Zoegas Skånerost som inte verkar lika känsligt för olika vatten

Var där i förra veckan och spanade in deras kaffe. Slog inte till men kommer definitivt göra det nästa gång. Var väl rätt billigt också?

För övrigt brukar det vara Mollbergs Blandning som går i bryggaren hemma (köper dock mycket olika för att testa).

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Bra fråga, ska ta det vidare till dem på rätt avdelning:)
Kanske har med försäljningssiffror att göra?

Förmodligen, det är väl därför hela bönor är dyrare än färdigmalet...

Om man vill ha hela bönor, är det Eco eller Solid som gäller då?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Vad än Koppi.se har uppe på sin hemsida, paret som driver sidan åker runt om i världen och testar kaffet på plats.

Jag föredrar något lättare med citrus-toner.

Permalänk
Medlem

@tcntad
Vet inte om du kan svara på detta men jag skickat iväg frågan iaf:

Hur kommer det sig att allt kaffe från de stora rosterierna i Sector är förhållandevis mörkt rostat? Även det som kallas mellanrost är mörkt i förhållande till de ljusa rostningar som svenska specialkafferosterier levererar. Kaffet från A&N, Löfbergs Gevalia osv smakar alltid väldigt "rostat" i förhållande till specialkaffe.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Proffsmoddare

Gevalia kokkaffe.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Ingen här som dricker Ostindia kaffe? Bästa!

Permalänk
Medlem

Av det man hittar i butiken gillar jag Nordqvists Gran Dia.

Annars är det svårt att slå ex. Johan & Nyströms kaffe, eller nån annan importör av ex. etiopiskt kaffe. Kostar väl 4-10 gånger mer än butikskaffe men det är skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

@landahl
Jag råkar vara partisk i detta då jag jobbar på AN men Eko/Reko/Solid och även Amigas är väldigt bra kaffe. Alla kommer även i HB

När det kommer till ert kaffe så har jag alltid köpt franskrostat då det var det namnet Blå Mocca körde på sitt mörkrostade kaffe som jag gillade så mycket förr. När jag var i affären sist så var den slut så fick bli Festiva, men den tycker jag inte var lika god i smaken. Ser att även Amigas är ett mörkrostat kaffe men vilket av dom mörkrostade sorterna är bäst tycker du?

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

I usa har dem verkligen ett märkligt kaffe som skiljer sig från övriga världen åtminstone alla dem länderna jag har varit i. Det är som om dem har bryggt vanligt kaffe och sedan blandat ut det med varmt vatten.

har en fd kollega som dricke kaffe me vatten i, istället för att ha mjölk eller socker osv så spär hon ut det me lite vatten.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av zarkov:

Förmodligen, det är väl därför hela bönor är dyrare än färdigmalet...

Om man vill ha hela bönor, är det Eco eller Solid som gäller då?

Personligen är ECO en favorit, endast prövat malet (art.nr 1243) men kan tänkga mig att det är mycket godare i HB.

Fick svaret att Svea ligger smakmässigt mellan Mellanrost och Gran Dia. Därav fanns ingen egentlig anledning att släppa Svea som HB.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av [SH]:

@tcntad
Vet inte om du kan svara på detta men jag skickat iväg frågan iaf:

Hur kommer det sig att allt kaffe från de stora rosterierna i Sector är förhållandevis mörkt rostat? Även det som kallas mellanrost är mörkt i förhållande till de ljusa rostningar som svenska specialkafferosterier levererar. Kaffet från A&N, Löfbergs Gevalia osv smakar alltid väldigt "rostat" i förhållande till specialkaffe.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan tyvär inte svara på just den frågan, jag får ta det vidare:)
Antagligen blandningen av bönor och för att framhäva smak/arom?

Skrivet av Biermann:

När det kommer till ert kaffe så har jag alltid köpt franskrostat då det var det namnet Blå Mocca körde på sitt mörkrostade kaffe som jag gillade så mycket förr. När jag var i affären sist så var den slut så fick bli Festiva, men den tycker jag inte var lika god i smaken. Ser att även Amigas är ett mörkrostat kaffe men vilket av dom mörkrostade sorterna är bäst tycker du?

Du skulle besökt Sthlm Food & Wine om du hade möjlighet, där serverades Amigas.
Av dem två skulle jag välja Amigas, jag gillar starkt kaffe men det är nåt med Amigas som gör det trevligare, inte lika kryddig som Festivita.

Synd att Franskrost var slut, har du möjlighet pröva gärna Franskrost Hela Bönor;)

Permalänk
Medlem

Mer mellanrost än mörkrost efter att ha varit mer förtjust i det senare i många år.

För närvarande Björklunds Kafferosteri - Bjurhovda. Kul med lokalt rostat och handmalet ger lite andakt till koppen

Ofärdigt
Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB