Hur länge kan man ha en bra dator utan att köpa nytt?

Permalänk
Medlem

Hur länge kan man ha en bra dator utan att köpa nytt?

Jag har haft min stationära dator sedan våren 2013.
Den köptes med en Core i7 3770K processor
Ännu funkar det bara bra.
Tilläggas kan att det inte spelas på datorn.

Hur länge har du haft din dator?
Finns det någon smärtgräns för hur länge man kan ha en bra dator?

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

Hur långt är ett rep?

Permalänk
Medlem

Väldigt relativt. Målar du i paint så duger ju en gammal skit burk från milleniumskiftet?

Så fort den inte längre klarar vad du vill ha den till är den ju således obsolete.
Använder du den bara till lättare applikationer så kan du ha din dator kvar en lång tid framöver.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Köpte min stationära sommaren 2011, hade den i samma utförande fram till sommaren 2016. Då bytte jag grafikkortet. Som det ser ut nu så kommer jag ha den 1-2 år till.

Visa signatur

[Phanteks Eclipse P400A][ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI][AMD Ryzen 7600X][Corsair iCUE H100i RBG PRO XT][Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000Mhz 32GB CL36][ASUS TUF GAMING 6800 XT][Corsair RM750x][NVME Samsung 970 Evo Plus 1TB][SSD Samsung 870 Evo 1TB][WD Black SN850X NVMe SSD 2TB]

Permalänk
Medlem

Sitter på en från 2008 de äldsta komponenterna, har fått lite kärlek då och då. Men den är verkligen på smärtgränsen nu och ett byte stundar.

Permalänk
Medlem

Jag är fattig så jag köper nytt var 5-6 år ungefär. Smärtgränsen är personlig, men jag tror att jag kommer uppgradera grafikkort och skärm ganska snart trots att jag egentligen borde spara pengarna till annat. Om du inte spelar på datorn kommer den förmodligen få ännu längre livslängd än annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av halojoy:

Jag har haft min stationära dator sedan våren 2013.
Den köptes med en Core i7 3770K processor
Ännu funkar det bara bra.
Tilläggas kan att det inte spelas på datorn.

Hur länge har du haft din dator?
Finns det någon smärtgräns för hur länge man kan ha en bra dator?

Får nog definiera dig lite bättre. Om du med ordet dator menar hela burken, då kommer det inte räcka länge (2-3 år) innan man måste uppgradera grafikkortet.

Om du med "dator" menar att man bibehåller stommen, mobo+cpu+minne, då kan man nog klara sig rätt länge....

Köpte min 2600K år 2011, och den tickar på fortfarande väl. Det enda jag har uppgraderat sedan dess är grafikkortet två gånger, och lagt till en SSD.

Allt detta är baserat på "vanlig" användning av en egenbyggd dator, dvs. en del spel och lite random användning.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

5 år verkar vara en 'smärtgräns' om man ska tro svaren.
Dock är det ett par som genom vissa uppgraderingar haft sin dator några år längre än det.

Jag är som sagt inne på 5:e året.
Behöver inte uppgradera grafikkortet eftersom jag inte spelar.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

Beror ju helt på vad du gör med datorn, eftersom du inte spelar så har du ju inget behov av något kraftfullt grafikkort så det lär du inte behöva uppgradera.
Om den klarar det du använder den till i dagsläget kommer den även göra så om 10 år om du inte ändrat vad du använder datorn till så länge som du använder samma mjukvara och datorn fortfarande fungerar.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du inte ska spela så funkar en 10 år gammal dator utmärk än idag, gränsen för "seghet" går vid första versionen av dubbelkärniga cpuer så har man en senare dubbelkärnig eller 4-6-8 kärnig så är det oftast mängden ram som är det man känner av men har man minst 8 Gbyte så lär man märka ganska liten skillnad mot en modernare burk med 16-32 GByte ram så länge man inte ska ha väldigt många webbläsare/flikar i gång.
Se till att ha mycket ram och lagring, kanske en ssd bara den är tillräckligt stor (smärtgränsen är nog 250 Gbyte) men ram är absolut viktigast för alla som inte bara håller på att ta tid på hur fort datorn startar utan använder den, med mycket ram så används det i stället så man märker mycket lite av en ssd när datorn varit i drift nån vecka

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av halojoy:

5 år verkar vara en 'smärtgräns' om man ska tro svaren.
Dock är det ett par som genom vissa uppgraderingar haft sin dator några år längre än det.

Jag är som sagt inne på 5:e året.
Behöver inte uppgradera grafikkortet eftersom jag inte spelar.

Och du kommer nog inte behöva uppgradera något alls, du kommer klara dig långt.
Jag är nu inne på 5e året i sign och jag börjar komma efter i spel märker jag, även i 1080p gaming.
Ska uppgradera till 1070 nog efter sommaren

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Haft min dator sedan 2012 men bytt grafikkort då jag spelar samt gick från 16 till 32GB ram första månaderna då 16 inte räckte till mitt multitaskande.
Skulle gissa på att jag sitter på min 2600k i minst ett år till men 2-3 år som max.
Går något sönder så köper jag gladeligen en Threadripper 2 för att leka med istället.

Bytte ut min phenom 2 x4 då 1080p media började bli mer vanligt och ddr2 minnet i den inte klarade att spela upp en film utan stutter.
Men utöver just krav från ny teknik så ser jag ingen anledning att en dator inte skulle vara helt ok för användning i 10års tid, med tanke på hur snabba de faktiskt varit senaste decenniet. SSD som OS disk är dock ett måste!

//woops skrev 2600k istället för 2700k, inte för att det är nån direkt skillnad men varit så mycket prat om 2600k senaste tiden.

Permalänk
Sötast
Skrivet av halojoy:

5 år verkar vara en 'smärtgräns' om man ska tro svaren.
Dock är det ett par som genom vissa uppgraderingar haft sin dator några år längre än det.

Jag är som sagt inne på 5:e året.
Behöver inte uppgradera grafikkortet eftersom jag inte spelar.

Nope, du anser subjektivt att det är en smärtgräns på 5år ifrån de svar du fått i tråden.

Personligen anser jag att hur långt är ett snöre är smärtgränsen ^^

En 2600K eller liknande håller säkert 10år till sålänge man bara surfar på den, inte så att det blir en direkt märkbar skillnad på en sådan liten last.

Det är helt och hållet subjektivt och beroende på vad man använder maskinen till.

Permalänk
Medlem

Jag ser datorn mer liknande som en modul-lösning.
Initialt är en dator dyr, ty alla delar skall införskaffas. Men sen när den skall uppgraderas gör man det delvis. CPU och moderkort anser jag hålla längre än GPU (men det beror ju självklart på vilka krav man har).

Själv har jag investerat i ett:
* stort chassi som kommer förhoppningsvis hålla livet ut
* kraftfullt kvalitétsaggregat som man förhoppnings inte behöver byta under lång tid framöver
* Ducky tangentbord med kvalitétstangenter håller väldigt länge

Bytte ut i höstas min Geforce 780Ti GPU till en 1080ti som förhoppnings kommer att hålla i 2-3 år till.
Min 4790k CPU och moderkort kämpar på mycket väl än utan problem, förhoppningsvis tills jag behöver byta ut min 1080TI. I samband med detta behövs eventuellt nya RAM-minnen.

Så i stort sett det enda man behöver byta under tiden är GPU och CPU med moderkort och RAM-minnen, musen eventuellt som får utstå lite mer fysisk förslitning.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Min dator är TYP 6 år gammal.

Framförallt CPU och Moderkort och ram då.

Har en C2 steppad i7 3930K @ 4Ghz.
Pga att den är C2 steppad så PCi-E 3.0 stabilt och den har dessutom officiellt stöd för Hårdvaruviritualisering vilket den tidigare C0 steppade modellen ej har.
Detta har get min mer liv helt klart än om jag hoppat på LGA2011 tåget tidigt.
Sedan sitter även en Crucial M4 128Gb SSD i den som köptes samtidigt, även 32Gb 1600Mhz DDR3 köptes samtidigt.

Datorn är uppgraderad med åren.

Datorn kör Gentoo Linux och kör Windows 10 via hårdvaruviritualisering.

Linux använder GTX780 kortet.
Windows 10 använder ett nyare RX460, ett Intel server nätverkskort som jag köpte för många år sedan, troligen före denna datorn byggdes.

Datorn var även uppgraderad med en Toshiba RD400 246Gb SSD så både Linux men även Windows avbilden får plats sedan har Windows fått en egen 2.5" 1Tb HDD för extra lagring.

Stora problemet just nu är väl att 6 kärnor helt enkelt är för lite sedan är ju RX460 inte super snabbt men jag har ont om plats så det är ett Singel slot kort.

Hade behövt 8 kärnor minimum med SMT.

Hoppas jag kan ha råd med typ 12 kärnor TR i framtiden och ett bättre grafikkort kanske, får se.

Jag är I alla fall glad jag inte köpte mainstream quad core 115x system, blir för slöa och omoderna för fort för mig i alla fall och den extra kostnaden för dom 2 extra kärnorna och expansionsmöjligheterna och hårdvaruviritualisering jag fick var lätt värt att betala några tusen till för.

Gav runt 10K för CPU, MB,ram och SSD för 6 år sedan, svårt att slå i dag med dagens ockerpiser.

Detta är definitivt det system jag kört längst, också det som blivit omodernast långsammast och överlag fungerat klart stabilast.
Tar emot lite att uppgradera för då får man lösa kompatibilitetsproblem och annat som tex TR har med hårdvaruviritualisering osv igen.