AMD listar kompatibla kylare för Ryzen Threadripper

Permalänk
Melding Plague

AMD listar kompatibla kylare för Ryzen Threadripper

I och med att Ryzen Threadripper lanseras väntas också en betydligt större sockel där ett flertal kylare blir inkompatibla. Nu presenterar AMD en officiell lista på kompatibla kylare för sockeln.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Noctua all the way when it comes to air cooling

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Det är ju rätt gött ändå, gillade att man kunde köra asetek kylare med bracketen från lådan.

underlättar ju en del!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Gamer Nexus visade ganska tydligt att det kan bli problem med kylningen. pga att det sitter 4st kretsar i den, med tomrum i mitten. Så det är inte bara att den är STOR, men vanliga kylblock räcker inte till helt enkelt.
Vi får väl se sen när testerna kommer. Men jag skulle gissa att ett vanligt cpu inte räcker till.

Permalänk
Medlem

Okej för att det är syftningsfel i artikeln. Men rubriken ska väl gå att få till? :/
Nej, de listar inte kylarna tillsammans med Threadripper. De listar kylare kompatibla med Threadripper för sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Okej för att det är syftningsfel i artikeln. Men rubriken ska vl gå att få till? :/
Nej, de listar inte kylarna tillsammans med Threadripper. De listar kylare kompatibla med Threadripper för sig.

Har läst vad du skrev fem gånger nu men jag förstår fortfarande inte. Har visserligen varit en lång dag på jobbet men kan ändå inte låta bli att känna mig lite trög....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

Noctua all the way when it comes to air cooling

Skickades från m.sweclockers.com

Precis. Vem behöver en lista när det är bara Noctua som gäller. Synd bara att de inte har NH D15 för threadripper. Inte så att man kommer ha ont om plats i lådan som är bra nog för sådant monster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Precis. Vem behöver en lista när det är bara Noctua som gäller. Synd bara att de inte har NH D15 för threadripper. Inte så att man kommer ha ont om plats i lådan som är bra nog för sådant monster.

Vad jag förstod så har dom inga kylare med dubbla fläktar såsom D15, det har med minneskompabilitet att göra läste jag på deras sida via en FAQ.
Så en andlig uppföljare till D15 för threadripper lär nog dröja, om det ens komner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

Vad jag förstod så har dom inga kylare med dubbla fläktar såsom D15, det har med minneskompabilitet att göra läste jag på deras sida via en FAQ.
Så en andlig uppföljare till D15 för threadripper lär nog dröja, om det ens komner.

Skickades från m.sweclockers.com

Fan, du har rätt. De säger att D15s heatpipes skulle blocka minnesplatser. Det skulle vara bra kylning men kanske inte så smidigt om man vill använda datorn. U14S bör räcka för det mesta men synd att avbryta D15 traditionen jag haft sedan den kom ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Fan, du har rätt. De säger att D15s heatpipes skulle blocka minnesplatser. Det skulle vara bra kylning men kanske inte så smidigt om man vill använda datorn. U14S bör räcka för det mesta men synd att avbryta D15 traditionen jag haft sedan den kom ut

Fy fan det här är lustigt, skulle precis till att svara dig en gång till då jag hittade infon jag pratade om, sen när jag ska börja skriva så är man citerad
Aja....
Can I upgrade my existing Noctua cooler to socket TR4 or SP3? Unfortunately, it is not possible to upgrade existing Noctua heatsinks to support the AMD TR4 and SP3 sockets for Ryzen Threadripper (X399) and Epyc CPUs. TR4/SP3 CPUs have much bigger heatspreaders (as compared to e.g. LGA2066 or AM4 processors) and the contact surfaces of standard Noctua heatsinks would cover only about half of these heatspreaders, which would result in insufficient cooling performance. On top of that, the heatpipes of bigger cooler models like the NH-D15 or NH-D15S would completely block the RAM slots on many TR4/SP3 motherboards. For this reason, Noctua has introduced the new NH-U14S TR4-SP3, NH-U12S TR4-SP3 and NH-U9 TR4-SP3 cooler models that feature bigger contact surfaces and have been tailored to fit TR4 and SP3 systems. Please choose these models for AMD Ryzen Threadripper and Epyc systems.

Är för övrigt U14S jag har till mitt X99 system, otroligt bra kylare om det kan vara till nån hjälp

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Finns det någon recension som testar D15/D15S och U14S på Intels X299 med överklockade Skylake-X som kan ge en indikation för hur stor skillnad det är hos CPUer med extrem värmeutveckling?

Sen har vi med nya U14S för TR4/SP3 en liten mindre skillnad i vikt exklusive fläkt jämfört med D15 än den traditionella U14S:
Traditionell U14S: 770g
U14S för AMD TR4/SP3: 865g
D15 (även D15S och D15 SE-AM4): 980g

Den nya U14S för TR4/SP3 bör ligga mellan traditionella U14S och D15 i kylförmåga.

Enligt tester jag får fram vid lite googling ser temperaturskillnaden mellan U14S och D15 ut att vara allt mellan 2-7 grader till D15:s fördel vid hög värmeutveckling. (Något enstaka test verkar dock visa att U14S presterar bättre.)

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Inaktiv

@kai:

Extra vikten kommer från större platta tror jag. Själva flänsar och fläktar är samma så den bör ha samma kylförmåga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Har läst vad du skrev fem gånger nu men jag förstår fortfarande inte. Har visserligen varit en lång dag på jobbet men kan ändå inte låta bli att känna mig lite trög....

Skickades från m.sweclockers.com

Titeln var ursprungligen "AMD listar kompatibla kylare med Ryzen Threadripper". De är inte listade tillsammans, kylarna är i en helt egen lista.
Det är ju såklart ett ganska harmlöst syftningsfel. Men den typen av syftningsfel kan leda till grava missförstånd i andra fall. Därför är det viktigt att en skribent alltid skriver det han faktiskt menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Extra vikten kommer från större platta tror jag. Själva flänsar och fläktar är samma så den bör ha samma kylförmåga.

Ja det stämmer, du har helt rätt. Dimensionerna i övrigt har inte ändrats så vikten måste vara i och med den större plattan.

Jag kan inte hjälpa att undra om kylförmågan ändå är bättre jämfört med de med mindre bottenplatta, eller i alla fall på något vis annorlunda. Mer massa, men främst större kontaktyta, i den större plattan bör absorbera mer energi från CPUn och även ha större kontaktyta med kylarens värmerör.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem

Jag gillar AMDs sneaky move att kalla deras styrkrets för X399 medan Intel kallar deras för X299. Det låter liksom en generation nyare, och vad ska Intel hitta på när dem vill släppa sin nästa 300-serie styrkretsar?

Permalänk
Medlem

Är det nått speciellt med CM "212 TR edition" följer man länken amd listar verkar man komma till en vanlig "212 LED".

Har en vanlig 212a liggande (oöppnad men ca 2 år gamnal) och det hade varit fint att kunna köra den ett tag tills plånboken är lite tjockare igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Titeln var ursprungligen "AMD listar kompatibla kylare med Ryzen Threadripper". De är inte listade tillsammans, kylarna är i en helt egen lista.
Det är ju såklart ett ganska harmlöst syftningsfel. Men den typen av syftningsfel kan leda till grava missförstånd i andra fall. Därför är det viktigt att en skribent alltid skriver det han faktiskt menar.

Du har helt rätt. Kanske hade de redan hunnit ändra rubriken när jag såg ditt inlägg.

Som sagt. Lång dag på jobbet.

Rätt ska vara rätt!

Annars blir det fel. Väldigt fel.

Permalänk
Skrivet av RVX:

Noctua all the way when it comes to air cooling

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, jag har tänkt så länge, men enda sedan Taiwan/China modellerna visade skiljaktighet så har de fallit för mig. De faktum att inte Noctua vid efterfrågning tog och gjorde allt för att behålla sin krona som kung av kvalité väcker oro från min sida.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Jo, jag har tänkt så länge, men enda sedan Taiwan/China modellerna visade skiljaktighet så har de fallit för mig. De faktum att inte Noctua vid efterfrågning tog och gjorde allt för att behålla sin krona som kung av kvalité väcker oro från min sida.

Vilka modeller tänker du på nu? Måste ha missat dom....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Lordsqueak:

Gamer Nexus visade ganska tydligt att det kan bli problem med kylningen. pga att det sitter 4st kretsar i den, med tomrum i mitten. Så det är inte bara att den är STOR, men vanliga kylblock räcker inte till helt enkelt.
Vi får väl se sen när testerna kommer. Men jag skulle gissa att ett vanligt cpu inte räcker till.

16-kärnor och ganska hög TDP, tror ingen in their right mind, har tänkt att de ska gå att kyla normalt. Men blir spännande att se temps, de är ju inte direkt lågt klockade. Jag är mest nyfiken på hur Ryzen/Threadripper kommer att påverka minnesmarknaden, ECC har länge varit låst till Xeon CPUer, och nu helt plötsligt finns de 4-16 kärniga CPUer på två plattformar där ECC stöd finns och där snabba minnen definitivt påverkar prestanda.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av RVX:

Vilka modeller tänker du på nu? Måste ha missat dom....

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/6o4rzo/visible_man...

Tydligen så har folk hittat skillnader mellan Taiwan samt Kina-tillverkade modeller av Noctua's fläktar, både i rotorbladen samt ljudnivåerna, och när folk vände sig till Noctua och frågade om detta så svarade de att allt var "inom specifikationer" och detta ledde till att Gamer Nexus ska undersöka 120mm fläktarna. Precis som Linus från LTT påpekade, har jag också alltid sett företaget som en pelare av kvalité, de har aldrig "nöjt sig" de har alltid strävat efter att vara bäst och alltid uppnå perfektion. Sedan detta hände, har jag varit försiktig, hållit mig till be quiet! fläktar och tills dess att Gamers Nexus gör en video och Noctua får en chans att svara på varför detta sker, så kommer jag bojkotta företaget.

Ett citat från Reddit: "Terrible mistake for them to outsource. Quality is the only reason people put up with their high prices and shit colors."

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/6o4rzo/visible_man...

Tydligen så har folk hittat skillnader mellan Taiwan samt Kina-tillverkade modeller av Noctua's fläktar, både i rotorbladen samt ljudnivåerna, och när folk vände sig till Noctua och frågade om detta så svarade de att allt var "inom specifikationer" och detta ledde till att Gamer Nexus ska undersöka 120mm fläktarna. Precis som Linus från LTT påpekade, har jag också alltid sett företaget som en pelare av kvalité, de har aldrig "nöjt sig" de har alltid strävat efter att vara bäst och alltid uppnå perfektion. Sedan detta hände, har jag varit försiktig, hållit mig till be quiet! fläktar och tills dess att Gamers Nexus gör en video och Noctua får en chans att svara på varför detta sker, så kommer jag bojkotta företaget.

Ett citat från Reddit: "Terrible mistake for them to outsource. Quality is the only reason people put up with their high prices and shit colors."

Ouch. Var jag inte medveten om, tråkigt att detta sker

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av RVX:

Ouch. Var jag inte medveten om, tråkigt att detta sker

Skickades från m.sweclockers.com

Jo absolut, Noctua för mig har alltid varit "kvalité först, och inga kompromisser" och när sånt här kommer fram så tappar de väldigt mycket cred enligt mig. Som sagt, körde bara på be quiet fläktar i mitt senaste mATX Ryzen bygge, fungerar fint.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Jo absolut, Noctua för mig har alltid varit "kvalité först, och inga kompromisser" och när sånt här kommer fram så tappar de väldigt mycket cred enligt mig. Som sagt, körde bara på be quiet fläktar i mitt senaste mATX Ryzen bygge, fungerar fint.

Har utöver noctua 3 silent wings i andra datorn som är otroligt tysta och effektiva.
När nästa bygge kommer blir det till att kolla detta närmare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X