Forumdelen sponsras av

Bildskärmsglasögon/Terminalglasögon?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm, Järfälla
Registrerad
Mar 2014

Bildskärmsglasögon/Terminalglasögon?

Var precis hos optikern och undersökte synen, beställde hem ett par nya privata glasögon hos Lensway(dessa för daglig bruk). Men såg också att de hade terminalglasögon/bildskärmsglasögon för bågarna jag var intresserad av, tänkte man kanske kan ha två brillor en för daglig bruk och en till datoranvänding. Någon som vet om man behöver en ny synundersökning för just denna typ av glas?

Jag sitter med cirka 50-70cm ifrån dataskärmen, någon som har bildskärmsglasögon/terminalglasögon och kan ge sina synpunkter? Blockerar de blåa ljuset som kommer från skärmen? Lensway hade inte särskilt mycket info om dem.

"Terminalglasögon
Terminalglasögon är glas som är anpassade för dig som arbetar framför datorn. Glaset har en styrka som är utformad för att passa avståndet till dataskärmen. Med terminalglas skyddar du dina ögon i arbetssituationer där det behövs och kan på så sätt hålla koncentration uppe längre."
https://www.lensway.se/faq/glasogontyper

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av TheBodyLotion:

Var precis hos optikern och undersökte synen, beställde hem ett par nya privata glasögon hos Lensway(dessa för daglig bruk). Men såg också att de hade terminalglasögon/bildskärmsglasögon för bågarna jag var intresserad av, tänkte man kanske kan ha två brillor en för daglig bruk och en till datoranvänding. Någon som vet om man behöver en ny synundersökning för just denna typ av glas?

Jag sitter med cirka 50-70cm ifrån dataskärmen, någon som har bildskärmsglasögon/terminalglasögon och kan ge sina synpunkter? Blockerar de blåa ljuset som kommer från skärmen? Lensway hade inte särskilt mycket info om dem.

"Terminalglasögon
Terminalglasögon är glas som är anpassade för dig som arbetar framför datorn. Glaset har en styrka som är utformad för att passa avståndet till dataskärmen. Med terminalglas skyddar du dina ögon i arbetssituationer där det behövs och kan på så sätt hålla koncentration uppe längre."
https://www.lensway.se/faq/glasogontyper

De är som läsglasögon fast med aningen längre avstånd till läget där saker blir tydliga. De är helt enkelt ett mellanting mellan läsglasögon och "långdistansglasögon". Tanken är att ögonen inte blir lika ansträngda av att fokusera på skärmen med denna typ av glasögon.

En ssd som baseras på en kontroller från sandforce komprimerar data för ökad prestanda/livslängd. AS-SSD använder data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat, ATTO använder data som är lätt att komprimera och ger bästa möjliga resultat. Eftersom program/os/spel ofta går att komprimera någorlunda bra så hamnar den verkliga prestandan någonstans mellan dessa resultat vid normal användning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm, Järfälla
Registrerad
Mar 2014

@Frispel: Tack för svaret, jag som inte behöver läsglasögon och endast glasögon för avstånd så är terminal/bildskärmglasögon inget för mig då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2005

Terminalglasögon har fokus på typ 60cm, dvs man ser dåligt på håll. Ser du bra med dina allround även på bildskärm finns ingen anledning till dubbla par.

Skickades från m.sweclockers.com

i7700k|Asus Z270i|EVGA 1080ti Hybrid SC2|16 GB|1 TB Samsung 960 PRO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Storstaden
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av TheBodyLotion:

@Frispel: Tack för svaret, jag som inte behöver läsglasögon och endast glasögon för avstånd så är terminal/bildskärmglasögon inget för mig då?

Beror ju på vad du menar med avstånd Men om just du behöver terminalglasögon måste du prata med optikern om. Krävs en synundersökning för att fastställa.

Själv har jag progressiva glas, alltså med i detta fallet 3 olika styrkor. Nära (pyttetext), mittemellan (normalt) och oändligt (fågelskådning). Har även terminalglas just för att få ett större (bredare) synomfång framför min 27" skärm, man behöver ju inte direkt oändlig syn framför skärmen

Bestämde sen med optikern att jag ville ha maximalt seende på 60-70 cm ifrån skärmen eftersom det är avståndet jag normalt sitter ifrån skärmen. Riktigt nöjd med detta. Men som sagt var prata med optikern, det är det bästa.

Asus Z87-Pro | Intel i7-4770K OC | Corsair H100i | Corsair Dominator 2133 (32GB) | Corsair AX760i | Samsung SSD 860 500GB | ASUS STRIX GeForce GTX 1080 | Fractal Design Define R6 BL.O | Logitech G502 Proteus Spectrum | CODE 88-key MX Clear, w/ custom keycaps | Acer Predator XB271HU IPS | Asus RT-AC88U | Philips Fidelio X2 | Windows 7 Ultimate | NVIDIA SHIELD TV Pro w/PLEX

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

Glasögon för olika uppgifter

@57josa:
Jag använder progressiva glas all vaken tid utom framför datorskärmen och vid läsning av tryckt skrift.
Progressiva glas framför datorskärmen och vid läsning ger mig snabbt huvudverk genom att huvudet fixeras.
Har därför även ett par för maximalt seende på 60-70 cm ifrån skärmen, samt ett par läsglasögon för tryckt skrift.
Och slutligen det jag kallar "meckarglasögon" , extra starka för ynkligt små saker och pytteliten skrift.

Alla glasögonen beställdes när optikern gjorde synundersökningen för progressiva glasögon, alla uppgifter
för olika glasögon gick snabbt att läsa in när optiker och undersökningsutrustning ändå var igång