Turn-based rpg till PC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Death Star
Registrerad
Dec 2004

Turn-based rpg till PC

Hej,

Jag letar efter spel som liknar final fantasy 7,8,9 osv.

Där combat är turn-based. Behöver inte vara asiatiska. Kan vara sci-fi eller annat.

Har tappat kollen på de spelen.
Finns säkert någon hard core gamer som vet
Spelen kan vara från tidiga 2000 taket.
Funderar på final fantasy tactics

Lightsaber - Black armour - and balls!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av kotz:

Hej,

Jag letar efter spel som liknar final fantasy 7,8,9 osv.

Där combat är turn-based. Behöver inte vara asiatiska. Kan vara sci-fi eller annat.

Har tappat kollen på de spelen.
Finns säkert någon hard core gamer som vet
Spelen kan vara från tidiga 2000 taket.
Funderar på final fantasy tactics

Tja! Finns väl ett nyare spel som jag kom att tänka på Torment: tides of numeria (osäker på stavning). Har restat de snabbt och tyckte det verkade roligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005

Heroes of Might and Magic III är från -99

Finns många äldre sådana spel som är bra tex ufo enemy unknown från -93 eller varför inte fallout 1 och 2?

Ryzen 1700 @ 3.86ghz, Palit GTX 1080 GR Premium

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2012

Divinity - Original Sin är ett spel som ofta brukar nämnas när man pratar turn-based RPG. Brukar reas ut på GOG.com med jämna mellanrum.

i5 4690k / Asus H81i-plus / Sapphire R9 Nano / Raijintek Metis (fläkt-mod) / Silverstone SX500-LG / 16 GB Ram / OCZ Trion 150 / Silverstone Argon AR-01 (Noctua F12)

Lenovo Ideapad 700-15ISK - i5 6300HQ / GTX 950M 4Gb / 12 Gb DDR4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rejmyre
Registrerad
Nov 2011

Baldur's gate serien! Fruktansvärt bra. Fast det är ju typ turnbased på det sättet att du slår t.ex två slag per runda. Du kan dock ändra inställningar så det pausar efter varje runda har jag för mig. Men det och final fantasy 7 är mina all time greatest.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/
Registrerad
Feb 2003

Xcom2- Ironman- se efter om du har anlag för stroke, även på enklaste
Lite mer old-school men modernt och fullkomligt underbart är Pillars of Eternity.

Har provat Divinity men fastnade inte för det, tror det helt beror på om man tycker Pillars är för old-school eller inte.

För lite mindre spel finns Shadowrun, har spelat första och är nu inne i andra. Gillar verkligen atmosfären, scifi/fantasy i alternativ framtid, det regnar jämt.

-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jun 2009

Shadowrun Returns (bra start på serien men inte lika bra som Dragonfall, Hong Kong)
Shadowrun: Dragonfall
Shadowrun: Hong Kong

Citera för svar

Asus Prime X370-Pro | AMD Ryzen 7 1800X | G.Skill Flare X AMD Series
16GB 3200MHz DDR4 | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm/Eskilstuna
Registrerad
Jan 2011

Desktop | MacBook Air | Raspberry Pi 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jan 2015

(Steam)
Southpark: The Stick of Truth
The Legend of Heroes-serien
Agarest-serien
HyperDimension Neptunia-serien

(UPlay)
Child of Light

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2009

Fallout 2 är min favorit i genren.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

Divinity är nog det bästa.

Sen har vi Blackguards 1 och 2. Lite lugnare och lite mörkare.

Tyranny är inte riktigt turbaserat men det kan vara värt att kika på ändå. Liknar Baldurs Gate och Pillars of Eternity.

| View 31 TG | Asus ROG Crosshair VI Hero | Corsair RMX 1000W | AMD R7 1800X |
| EVGA Geforce GTX 1080 Ti FE | G.Skill TridentZ 16GB 3000MHz CL15 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Apr 2005

Kolla in "Tales" serien, Tales of Berseria släpptes så sent som i Januari i år:
http://store.steampowered.com/app/429660/Tales_of_Berseria

Finns även t.ex. Tales of Symphonia.

Bra story dessutom. Iofs är mera en blandning av action och turn based i fighterna, typ som Star Ocean spelen.

Intel® Core i5-4670K @ 4.4GHz | ASRock Z87 Extreme 6 | G.Skill Sniper 2x8GB @ DDR3-1866 CL9 | Samsung 840 Pro 128GB + Evo 850 500GB | Gigabyte GTX 970 G1 (överklockat) | SuperFlower Titanium 1000W | BenQ ZOWIE XL2540 240Hz | Phanteks PH-TC14PE | M-Audio Q40 hörlurar | Logitech MX-518 | Razer Mantis Speed | Windows 10 x64 Professional

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Divinity: Original Sin och Xcom 2. Båda brillianta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2011

Wasteland 2!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollebygd
Registrerad
Dec 2003

Heroes of Might and Magic III har jag bränt bort säkert 2000 timmar på. Måste nästan varna dig för att prova...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
under en sten
Registrerad
Jan 2010

Stars! http://www.starsfaq.com "Stars! is of the 4X turn-based stratergy genere"

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014
Skrivet av Svantesson666:

Heroes of Might and Magic III har jag bränt bort säkert 2000 timmar på. Måste nästan varna dig för att prova...

Detta och de tidigare i serien är lömska!
"Man skall bara" göra klart sin turn innan sängen, då gör man misstaget att starta datorns turn och ser vad den ställer till med. Nu måsta man göra sin turn för att kontra datorns så man inte glömmer det till nästa dag. Detta följs av att man slutför sin turn och ser vad datorn hittar på...osv. Klockan blir mitt i natten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

Inte riktigt likt FF serien men Battle for Wesnoth, väldigt mycket taktik i det.

http://wesnoth.org/

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Sitter och co-op'ar mig igenom Divinity Original Sin Enhanced Edition för närvarande.

Kan varmt rekommendera att spela just EE, då spelat är mer balanserat, samt mer röstskådespelare och än i originalet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ower the rainbow
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Aka_The_Barf:

Heroes of Might and Magic III är från -99

Finns många äldre sådana spel som är bra tex ufo enemy unknown från -93 eller varför inte fallout 1 och 2?

Då måste jag åter lägga in en följdfråga som ja fortfarande inte har fått svar på, trots idogt sökande.

Det gäller, hur får jag igång Heroes, II och III på en PC med Windows 10?

Skulle väldigt gärna vilja få dem att fungera igen då det var spel man nötte många timmar på tiden det begav sig.

"We apologize to nobody" -Tim Steinfort
Vänligen Besvara också de SISTA inläggen i trådarna inte bara de första! (Det första inlägget kan mycket väl ha hunnit bli inaktuellt.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av Mizzarrogh:

Då måste jag åter lägga in en följdfråga som ja fortfarande inte har fått svar på, trots idogt sökande.

Skulle väldigt gärna vilja få dem att fungera igen då det var spel man nötte många timmar på tiden det begav sig.

Kör dom inte själv men är lite sugen. Brukar gå att få igång de flesta gamla spel men tyvärr brukar det involvera en del trixxande eller tex dos box.
Mitt förslag är att googla.

Stavfel

Ryzen 1700 @ 3.86ghz, Palit GTX 1080 GR Premium

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av Mizzarrogh:

Hoppas jag inte bryter mot några regler nu, men det går att köpa för en mindre summa på https://www.gog.com och ska vara anpassat för nyare windows.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
falun
Registrerad
Apr 2002

fallout 2 är min första tanke

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Heroes 3 som nån nämnt fungerar fint på Windows 10, både HD versionen och den gamla. Jag brukar lira Lords of The Realm II också, ganska (väldigt) basic men kul tidsfördriv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008

Pillars of Eternity är grymt bra.

Mvh

Cerberus X - Gigabyte X399 Designare EX -Threadripper 1950X - 32GB DDR4 G.Skill Flare X 3200MHz - 3X Samsung 960 Evo 500GB - WD Black 4TB - Enermax Liqtech 240 TR4 - Sapphire RX Vega 64 Nitro+ - Seasonic Focus Plus 850W Gold

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ower the rainbow
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av backlulund:

Hoppas jag inte bryter mot några regler nu, men det går att köpa för en mindre summa på https://www.gog.com och ska vara anpassat för nyare windows.

Jag har det på GOG (och på CD), jag har testat DOSbox och jag har inte hittat svar på google (bara folk som ställt samma fråga...).

Men har inte provat sedan i vintras, så kanske har ändrats nu...

Det går igång, men det kraschar efter några minuter.

"We apologize to nobody" -Tim Steinfort
Vänligen Besvara också de SISTA inläggen i trådarna inte bara de första! (Det första inlägget kan mycket väl ha hunnit bli inaktuellt.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2017
Skrivet av Kolsvart Katt:

Xcom2- Ironman- se efter om du har anlag för stroke, även på enklaste

Måste även nämna Long War 2-modden till XCOM2, förbannat kul. Det släpps även en exp till XCOM2 i slutet av augusti som heter War of the Chosen.

Ett annat guldkorn på Steam som jag haft mycket kul med är Mordheim: City of the Damned, turnbased RPG baserat på Warhammer Fantasy. Kommer en WH40K-uppföljare snart, Necromunda.

MSI B350M Mortar Arctic | Ryzen 5 1600 | ASUS 1060 6GB Dual | Corsair Vengeance 16 GB DDR4 3200 | SanDisk Ultra II 960 GB | be quiet! Pure Power 10 600W CM | Define Mini C Windowed

💓 Radeon 9800 PRO IceQ 💓

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010

West Of Loathing är ett turn-based RPG och har fått väldigt bra omdömen hittills, köpte det precis själv.

Verkligen inte likt FF men kanske kan passa ändå.

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.