Ubuntu 17.04 tap to click och scroll slutar fungera

Permalänk
Medlem

Ubuntu 17.04 tap to click och scroll slutar fungera

Fullt uppdaterat OS med kernel 4.10.
Har en "DLL0704:01 06CB:76AE Touchpad" som rapporterat genom att köra xinput in terminalen.
Har även en mer generisk touchpad listad där kallad Synaptics Touchpad, men den var jag tvungen att ignorera i "51-synaptics-quirks.conf" under /usr/share/X11/xorg.conf.d för att styrplattans palm detection ska fungera ordentligt.

DLL0704:01 06CB:76AE Touchpad finns listad under /proc/bus/input/devices med om en kör "cat /proc/bus/input/devices" varav den alltså har stöd och används av kärnan som jag förstått det.

Efter inloggning fungerar allt ypperligt, men sporadiskt utan att jag egentligen gör något annat än att kanske surfa, växla mellan fönster så slutar scroll och tap to click att fungera. Muspekaren fungerar fortfarande och fysiska klick med. Inga problem i Windows så inget fel på hårdvaran. Något som hänt nyligen av någon anledning i just Ubuntu.

Någon annan som råkat ut för detta? Sett endast ett fåtal andra som haft liknande problem om en Googlar runt, men ingen lösning i sikte.
Oerhört irriterande. Lämnar en lite handikappad om en inte längre ens kan scrolla.
Funktionerna är aktiverade under de grafiska inställningarna som finns.

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Efter mycket om och men har jag hittat något som fungerar för mig och som jag antar är/var felet.
xinput - ett verktyg som låter dig se ansluta inputenheter som upptäcks av Xserver.
/proc/bus/input/devices - en fil som har inlägg för hittade enheter och som jag förstått det kan en se det som om din enhet finns här så finns det stöd för den i din kernel. Letar du som jag efter din touchpad här är det lättast att köra "grep -i 'touchpad' /proc/bus/input/devices" så ser du direkt om den finns.

I varje fall.
Från start har jag alltid haft 2 st touchpads rapporterade i både xinput och /proc/bus/input/devices.
Dock så har inte syndaemon (bakgrundsprocess som låter dig styra vissa features så som att stänga av din touchpad under tiden du skriver) fungerat trots att den alltid legat där.

En fix jag sett är att ignorera din ena touchpad som en 'Section' i "51-synaptics-quirks.conf" under /usr/share/X11/xorg.conf.d
Detta fungerar, men efter ett tag börjar vissa features så som scrolling och tapping att sluta fungera. Muspekaren fungerar fortfarande och fysiska klick med, men inte resten.

Det som faktiskt fungerar för mig:
Gör en egen config fil kallad t.ex. "synaptics.conf" under /etc/modprobe.d varav du i denna lägger till "blacklist i2c-designware-platform" och sedan startar om. Då försvinner din ena touchpad av de två du kanske haft listade, vilket skapat någon form av konflikt någonstans.
Numera så fungerar möjligheten att stänga av touchpaden när en skriver och det går faktiskt att använda OS:et utan att bli galen.

Jag kör Ubuntu 17.04 då det har alla förutsättningar för att vsync ska fungera med optimus-baserad GPU där det dedikerade används.
Sitter även på kernel 4.10.17.
Har du samma burk kanske detta är fixen som krävs.
Sitter på en Dell XPS 9550.