Destiny 2 Beta på PC blockerar program från tredje part

Permalänk
Melding Plague

Destiny 2 Beta på PC blockerar program från tredje part

Inför det annalkande testet av Destiny 2 på PC klargör Bungie att spelet aktivt kommer sätta stopp för vissa utomstående program. Det innefattar bland annat OBS och Xsplit i fullskärmsläge.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dom legala programmen är väl "colateral damage" då jag antar att dom täppt till vissa "hooks" som är sårbara, för det finns väl ingen anledning att aktivt blocka just inspelningsprogram?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Inaktiv

Därför man ej ska installera spel direkt på ens primära dator.. För då man får en så massa skit på köpet.

Nå det gällde enbart i fullscreen enligt artikeln och då gör det ej så mycket. Angående övervakningsprogram så skickar Nvida med en massa bloatware, men jag tror dessa undantags.

Permalänk
Avstängd

Låter som inte inte explicit blockerar några särskilda program som just OBS och Xsplit utan har kod som förhindrar att spelklienten modifieras och att overlay infogas vilket gör att vissa typer av program som nyttjar sådan funktionalitet inte fungerar.

Permalänk
Medlem

Så om man vill fuska så kör man bara Windows mode? Bra skydd...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Uselt att de inte kan skilja på screen recorders och fuskprogram. Har de utvecklare som inte kan sitt jobb så kan de väl bara säga det rakt ut istället för att komma med svepande ursäkter. Det här kan inte sluta bra för dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av frankof:

Dom legala programmen är väl "colateral damage" då jag antar att dom täppt till vissa "hooks" som är sårbara, för det finns väl ingen anledning att aktivt blocka just inspelningsprogram?

Ja du, bra fråga. Vet inte hur de tänker - man skulle vilja tro att streams på twitch och sen på youtube ger reklam snarare än annat.
Ta tex PS4 - själva systemet blockerar i vissa spel, särskilt i videosnuttar inspelningen och screenshot. Varför? Har jag aldrig förstått (dvs systemts funktioner, inte extern hårdvara)

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Avstängd

Kan inte säga jag bryr mig om tredjeparts program men tror inte det kommer hjälpa nått och låter mer som en kampanj att sälja mer spel och framstå som man försöker ta tag i fuskandet som är det som förstör multiplayer spelen och gör dom kass inom loppet av en vecka

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Så om man vill fuska så kör man bara Windows mode? Bra skydd...

Tror inte det är så enkelt, nej. Tror mer att dom menar att man kan enkelt spela in skärmen när man kör i Borderless windowed, och då följer spelet med eftersom det visas på skärmen. Det fungerar inte med program i fullskärm.

Permalänk
Medlem

Gillar det inte, men med tanke på alla disklamers de brukar ha på e3 i still med detta är inte den slutgiltiga produken så kan man förstå det hela. Men att installera ett program som beter sig som ett antivirusprogram och ska titta på alla dinna processer gillar jag inte. Ändå kör jag windows iofs, Fast blockt windwos defender i group policy.

Hade nog inte bivigt något köp för mig i alla fall. Hade velat spelat ettan innan och tänker inte köpa någon konsol med min nuvarande ekonomi.

Man får väll hoppas slutgiltia Dest2 inte har övervakningen på den nivån. (Samtliga anticheat gör ju det mer eller mindre, kollar vad du har igång) Samt att dest2 säljer så bra till PC att det motiverar licincinehavarna att porta ettan till PC. En bra port då.
Då blir det garanterat köp av ettan och tvån. Om man kommer gilla dem vet jag inte, men vad folk säjer så är man ju nicke nyfiken.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Uselt att de inte kan skilja på screen recorders och fuskprogram. Har de utvecklare som inte kan sitt jobb så kan de väl bara säga det rakt ut istället för att komma med svepande ursäkter. Det här kan inte sluta bra för dem.

Och hur skiljer du ett program "screen recorder" mot ett fusk? speciellt om fusket kanske gör allt för att det skall se ut som OBS eller XSPLIT för andra program?

Skyddar inte deras metoder och tycker de är något swepande och idiotiskt då fusk förmodligen kommer komma runt detta också...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Kan ett spel bli rent från fusk och nackdelen är att någon inte kan ha xsplit eller obs i bakgrunden så är det värt det imo.

Låter ju långsökt att det kommer funka men..

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Dom legala programmen är väl "colateral damage" då jag antar att dom täppt till vissa "hooks" som är sårbara, för det finns väl ingen anledning att aktivt blocka just inspelningsprogram?

Förmodeligen vill de inte ha dålig reklam pga alla buggar. Men nu har de reden fått det. Men å andra sidan hur många är på swec redit guru3d mm av de potenciella köparna. De är nog däremot på youtube och i sv fallet fz.
Hur som haver tycker jag att så länge det står i något hörn work in progresses så borde de inte klaga så mycket.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Kan ett spel bli rent från fusk och nackdelen är att någon inte kan ha xsplit eller obs i bakgrunden så är det värt det imo.

Du vet lika väll som jag att ända sättet är att läsa av all kod, men då går det inte att spela längre, då svarstiderna på all inputt kommer bli gigantisk och sedan synla denna ofantliga i sammanhanget fördröjning med alla andra spelare.
Var inte som inte som ID Software körde mycket av trafiken i Quake 1 i UDP och TCP på vissa i samanhanget få.

En av fördelarna med consoler, går att fuska där också men man har lite bättre koll på vad som rullar. (om den nu inte är moddad)

En annan kul sakt ClintB är att många pros streamare skickar kör med skärmduplicering. (kan inte din kompetens så inte menat som en förolämpning) Alltså att grafikkortet skickar ut samma bild på flera utgångar. Den ena skickar man till inspelningskortet på datorn bredvid. Den dator som hanterar Steamen.
Vad är nästa steg blocka datorer med ett grafikort som kan skicka ut samma bild till fler skärmar???
Vi kanske ska blocka e-sport helt i hållet?
Förbjuda att folk har en mobil de kan spela in sin skärm på?
Eller till och med förbjuda att personen som spelar titta på bilden eller lysnar på vad den spelar.

Försökte göra en hyperbol. Tror inte det vart så bra.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Och hur skiljer du ett program "screen recorder" mot ett fusk? speciellt om fusket kanske gör allt för att det skall se ut som OBS eller XSPLIT för andra program?

Skyddar inte deras metoder och tycker de är något swepande och idiotiskt då fusk förmodligen kommer komma runt detta också...

Som nämnts innan i tråden så gäller det ju bara fullscreen och inte borderless så även om detta i teorin vore en bra metod så är det ju lätt att komma runt.

Är man en bra programmerare så tar jag för givet att man ser skillnad på äkta program och prpgram som är byggda för att se ut som ett annat. Om så inte är fallet så vore det ju liksom adjöss och goodbye med varenda antivirus-program därute då det är vanligt att virus är skapade för att se ut som legitima program.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Som nämnts innan i tråden så gäller det ju bara fullscreen och inte borderless så även om detta i teorin vore en bra metod så är det ju lätt att komma runt.

Är man en bra programmerare så tar jag för givet att man ser skillnad på äkta program och prpgram som är byggda för att se ut som ett annat. Om så inte är fallet så vore det ju liksom adjöss och goodbye med varenda antivirus-program därute då det är vanligt att virus är skapade för att se ut som legitima program.

Så sant, så sant..
Suck, men hur djupt ska man låta programvaran gräva? Mer en än namnet på en *.exe är vi överens om. Men i detta sammanhang var går gränsen då det blir kontraproduktivt? Jag vet inte. Tyvärr.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Som nämnts innan i tråden så gäller det ju bara fullscreen och inte borderless så även om detta i teorin vore en bra metod så är det ju lätt att komma runt.

Är man en bra programmerare så tar jag för givet att man ser skillnad på äkta program och prpgram som är byggda för att se ut som ett annat. Om så inte är fallet så vore det ju liksom adjöss och goodbye med varenda antivirus-program därute då det är vanligt att virus är skapade för att se ut som legitima program.

Självklart, och de enda programmen som kommer att kringå detta är fusken i sig. OBS kommer inte släppa en exploit som kan användas för att spela in i fullscreen, fuskutvecklarna däremot, skiter högaktningsfullt i detta.

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Som nämnts innan i tråden så gäller det ju bara fullscreen och inte borderless så även om detta i teorin vore en bra metod så är det ju lätt att komma runt.

Är man en bra programmerare så tar jag för givet att man ser skillnad på äkta program och prpgram som är byggda för att se ut som ett annat. Om så inte är fallet så vore det ju liksom adjöss och goodbye med varenda antivirus-program därute då det är vanligt att virus är skapade för att se ut som legitima program.

99% av antivirus fungerar genom att ha ID på virus som redan finns ute. Dvs de har redan hittat viruset och lagt in i en databas. Dessa brukar delas med resten av AV företagen.

Sedan har du de få som har heuristic där de bedömer ett virus på hur den beter sig.

Så skall ett spelföretag kunna stoppa fuskare då måste de sitta konstant och analysera kod som folk injektar dygnet runt. Dock kommer deras antifusk bara hitta fusk som de känner till. Räcker att utvecklaren av fusket ändrar något och så börjar leken om.

Skulle det vara lätt att skilja program från program så skulle du inte behöva UAC på Windows.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det om man kör obs på en dedikerad streamingdator då och kör passthru med nåt capture card?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Låter som inte inte explicit blockerar några särskilda program som just OBS och Xsplit utan har kod som förhindrar att spelklienten modifieras och att overlay infogas vilket gör att vissa typer av program som nyttjar sådan funktionalitet inte fungerar.

Och dessutom då endast i "äkta" fullskärmsläge. Nej, det känns som att de vill blockera något som kan missbrukas och att det råkar drabba dessa inspelningsprogram också.

Skrivet av Obiwannabekenobi:

Ja du, bra fråga. Vet inte hur de tänker - man skulle vilja tro att streams på twitch och sen på youtube ger reklam snarare än annat.

Tycker inte det framstår som att det egentliga målet har något med inspelningsprogram att göra. Särskilt om nu "borderless windowed" fungerar helt som vanligt och de dessutom öppet säger detta.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Gör tex steamaccount personerligen knutna till ditt BankID. Fuskar man och blir avstäng så kan man helt enkelt aldrig spela det spelet på sitt egna konto något mer.
Då går det sedan inte att registrera ett nytt för att köpa spelet igen.
Då slipper man smurfar och en massa fuskare.
Fast det kommer aldrig hända för speltillverkarnas gillar att man köper spelet flera gånger.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När folk blir dödade av fuskare online i nåt spel så klagas det.
När spelutvecklarna åtminstone försöker göra något åt problemet, inte 100% effektivt men ändå, så klagas det.
Inte lätt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Gör tex steamaccount personerligen knutna till ditt BankID. Fuskar man och blir avstäng så kan man helt enkelt aldrig spela det spelet på sitt egna konto något mer.
Då går det sedan inte att registrera ett nytt för att köpa spelet igen.
Då slipper man smurfar och en massa fuskare.
Fast det kommer aldrig hända för speltillverkarnas gillar att man köper spelet flera gånger.
Skickades från m.sweclockers.com

Så länge antifuskprogrammen inte är 100% vattentäta så är det en dålig idé.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Gör tex steamaccount personerligen knutna till ditt BankID. Fuskar man och blir avstäng så kan man helt enkelt aldrig spela det spelet på sitt egna konto något mer.
Då går det sedan inte att registrera ett nytt för att köpa spelet igen.
Då slipper man smurfar och en massa fuskare.
Fast det kommer aldrig hända för speltillverkarnas gillar att man köper spelet flera gånger.
Skickades från m.sweclockers.com

Det skulle kosta ganska mycket att utveckla stöd till alla olika varianter av BankID i världen. Plus att fuskare bara skulle registrera sig i något land som inte har BankID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Hur fungerar det om man kör obs på en dedikerad streamingdator då och kör passthru med nåt capture card?

Det kommer fungera utmärkt. För du klonar ju bara skärmen ändå.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Så länge antifuskprogrammen inte är 100% vattentäta så är det en dålig idé.

Hellre en fuskare var 99e game än två varje varje spel.
Enda sett att få ett säkert system är som min gamla lärare sa. 2mm luftspalt mellan uttaget och tp kabeln. Det är en brandvägg som tar alt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

OnT igen.

Ska bli intressant att se hur många som streamar då betan är live.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

OnT igen.

Ska bli intressant att se hur många som streamar då betan är live.

Många, skulle jag gissa. Låter ju inte som att det ska vara något problem heller om man bara vet om att man ska hålla sig borta från fullscreen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

De som har kan väl "äldre" delar som finns och sätta ihop en streaming pc och spela på sin main om de absolut vill streama?
eller är de att skita i med?, har läst att folk har en pc för stream och en för spel, men det kan vara fake ?

Permalänk
Medlem

Är det en öppen Beta? Är det någon som har testat PvPn om det är kul?
Har en på jobbet som spelar Destiny och spelar med folk från fängelsekolonier på andra sidan jorden, låter som en rolig ping.