Permalänk

Begränsa barnens surfande

Hej!
Jag sitter och funderar över olika sätt att hindra ungarna från att komma åt internet efter läggdags. Routern jag har i nuläget är en TP-Link N300, dvs billigt skit men åskan slog ut den förra och vi får snart fiber så jag nöjer mig med skit tills dess. Jag hade tidigare lösenord på routern och lät ungarna ansluta till en Netgear extender som helt enkelt satt i ett analogt kopplingsur. Problemet var att en av ungarna hela tiden smög och fifflade med inställningarna så att deras uppkoppling inte stängdes av när det var tänkt.

Nu har jag tagit bort extendern och istället matat in mac-adresserna på alla ungarnas grejer och begränsar wifi-användning vissa tider via routerns inställningar. En annan nackdel med extendern från Netgear är att den skapar virtuella mac-adresser för varje enhet som inte routern har koll på vilket gör att tidsbegränsningen inte fungerar som jag tänkt om jag har den inkopplad. Styrningen av mac-adresser funkar i övrigt hyggligt men jag har ingen kontroll över hur ungarnas kompisar, kusiner etc. använder nätet när de är här. Jag ids helt enkelt inte ta reda på mac-adresserna på varenda pryl som nån snorvalp släpar in.

Vad rekommenderar ni? Eftersom fibern kommer att dras in under hösten/vintern tänker jag ändå köpa in nya prylar. En router som kan köra ett gästnätverk och där jag kan styra när det ska vara på och av vore perfekt. Jag är egentligen inte intressead av högprestanda-grejer utan det viktiga är att jag kan konfigurera routern som jag vill. På nuvarande router kan man t.ex. inte ställa in när gästnätverket ska vara på eller av utan jag måste in och slå av/på det manuellt. När man tittar på specifikationerna på olika routrar framgår väldigt sällan vilka inställningar och finesser som finns. Alla hävdar att de är fantastiska när det gäller inställningar för barnfamiljer, men jag har hittills inte ägt en router som jag varit nöjd med.

Tacksam för tips och idéer!

Permalänk
Inaktiv

De kan fortfarande spela utan internet. Varför inte köra med föräldrarkontroll i Windows istället?
https://www.youtube.com/watch?v=-HLOtNZCrSs
Jag har dock inte använt den.

Permalänk
Medlem

Istället för att blocka en grupp mac-adresser efter läggdags, går det att istället *tillåta* en grupp mac-adresser efter läggdags? Isåfall kan du ju blocka allt, oavsett vad ungarnas kompisar har, och bara tillåta dina egna prylar. Vill nån gäst ha tillgång till internet under natten så får de be om att bli vitlistade.

Permalänk
Medlem

@apotekarnes: Du skulle kunna skapa ett gästnätverk som begränsar tiderna för surfande så får dina ungar och deras kompisar logga in på det o byta lösen på obegränsade nätverket. Brukar vara ganska basic med att du kryssar för vilka dagar det ska vara på och sen vilka tider om inte 24t/dygn(vilket du uppenbarligen inte vill). Inte helt säker på att din router kan göra detta men dom flesta kan i dagens läge.

Mvh PG

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

Har ni en router och det finns stöd för Android app för att hantera routern så kan ni exempelvis ha igång ett gästnätverk utan lösen som dem får vara inne på och vid kvällen kan ni stänga av gästnätverket. Går smidigt.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

@apotekarnes: Du skulle kunna skapa ett gästnätverk som begränsar tiderna för surfande. Brukar vara ganska basic med att du kryssar för vilka dagar det ska vara på och sen vilka tider om inte 24t/dygn(vilket du uppenbarligen inte vill). Inte helt säker på att din router kan göra detta men dom flesta kan i dagens läge.

Mvh PG

Någon han visst före xD

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Skrivet av anon159643:

De kan fortfarande spela utan internet. Varför inte köra med föräldrarkontroll i Windows istället?
https://www.youtube.com/watch?v=-HLOtNZCrSs
Jag har dock inte använt den.

Elektronikparken består förutom en speldator just nu av apple-produkter, men tack för tipset!

Skrivet av ajp_anton:

Istället för att blocka en grupp mac-adresser efter läggdags, går det att istället *tillåta* en grupp mac-adresser efter läggdags? Isåfall kan du ju blocka allt, oavsett vad ungarnas kompisar har, och bara tillåta dina egna prylar. Vill nån gäst ha tillgång till internet under natten så får de be om att bli vitlistade.

Hela poängen är at jag vill slippa hålla på och fixa med nätverket. Jag är inte speciellt sugen på att gå ändra nåt i routern så fort nån svägerska vill kolla sin facebook.

Skrivet av Paddglutt:

@apotekarnes: Du skulle kunna skapa ett gästnätverk som begränsar tiderna för surfande så får dina ungar och deras kompisar logga in på det o byta lösen på obegränsade nätverket. Brukar vara ganska basic med att du kryssar för vilka dagar det ska vara på och sen vilka tider om inte 24t/dygn(vilket du uppenbarligen inte vill). Inte helt säker på att din router kan göra detta men dom flesta kan i dagens läge.
Mvh PG

Det är exakt det jag vill göra! Det var "typ" det jag gjorde tidigare med en wifi-extender som gick på timer och jag tycker som du säger att de flesta routrar borde klara det. Den billiga skräprouter jag köpte efter åskovädret för ett par veckor sedan har dock inga tidsinställningar för endast gästnätverket. Har du tips på en router som med 100% säkerhet klarar detta vore jag tacksam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av apotekarnes:

Har du tips på en router som med 100% säkerhet klarar detta vore jag tacksam.

Om du mot förmodan inte hittar en sådan router så borde det inte vara så svårt att sätta upp en Raspberry Pi (kopplad till routern med kabel) som AP för ett eget separat wi-fi-nätverk.

Sedan kan du använda cron (schemaläggning) för att ändra brandväggsregler eller ta ner wifi-nätverksinterfacet på vissa tider.

Denna beskrivning kan du inte använda som den är, men kanske som inspiration:
https://learn.adafruit.com/setting-up-a-raspberry-pi-as-a-wif...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte Circle with Disney för ett år sedan och är en av de bästa produkter jag har köpt i livet. Fantastiskt bra och prisvärd!

https://meetcircle.com/

Du kan tilldela olika device hemma till olika profiler och därefter skapa begränsningar utifrån surftid samt även på programnivå. Skapa offline-pauser för olika dagar samt belöningar om barnen sköter sig.

Enda nackdelen är att produkten fungerar upp till 2 timmar med hjälp av batteri om elsladden dras ut.

Viktigast är att du inte talar om för barnen att du har köpt den och diskret installera och börja använda. Enda nackdelen är att om de vet om prylen så kan de bara dra ur sladden...

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwh:

Köpte Circle with Disney för ett år sedan och är en av de bästa produkter jag har köpt i livet. Fantastiskt bra och prisvärd!

https://meetcircle.com/

Du kan tilldela olika device hemma till olika profiler och därefter skapa begränsningar utifrån surftid samt även på programnivå. Skapa offline-pauser för olika dagar samt belöningar om barnen sköter sig.

Enda nackdelen är att produkten fungerar upp till 2 timmar med hjälp av batteri om elsladden dras ut.

Viktigast är att du inte talar om för barnen att du har köpt den och diskret installera och börja använda. Enda nackdelen är att om de vet om prylen så kan de bara dra ur sladden...

Lycka till!

Det skulle ju gå att stoppa allt i ett billigt medicin skåp för dem brukar ha lås på sig så man kan låsa in det.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Skrivet av apotekarnes:

Hej!
Jag sitter och funderar över olika sätt att hindra ungarna från att komma åt internet efter läggdags. Routern jag har i nuläget är en TP-Link N300, dvs billigt skit men åskan slog ut den förra och vi får snart fiber så jag nöjer mig med skit tills dess. Jag hade tidigare lösenord på routern och lät ungarna ansluta till en Netgear extender som helt enkelt satt i ett analogt kopplingsur. Problemet var att en av ungarna hela tiden smög och fifflade med inställningarna så att deras uppkoppling inte stängdes av när det var tänkt.

Nu har jag tagit bort extendern och istället matat in mac-adresserna på alla ungarnas grejer och begränsar wifi-användning vissa tider via routerns inställningar. En annan nackdel med extendern från Netgear är att den skapar virtuella mac-adresser för varje enhet som inte routern har koll på vilket gör att tidsbegränsningen inte fungerar som jag tänkt om jag har den inkopplad. Styrningen av mac-adresser funkar i övrigt hyggligt men jag har ingen kontroll över hur ungarnas kompisar, kusiner etc. använder nätet när de är här. Jag ids helt enkelt inte ta reda på mac-adresserna på varenda pryl som nån snorvalp släpar in.

Vad rekommenderar ni? Eftersom fibern kommer att dras in under hösten/vintern tänker jag ändå köpa in nya prylar. En router som kan köra ett gästnätverk och där jag kan styra när det ska vara på och av vore perfekt. Jag är egentligen inte intressead av högprestanda-grejer utan det viktiga är att jag kan konfigurera routern som jag vill. På nuvarande router kan man t.ex. inte ställa in när gästnätverket ska vara på eller av utan jag måste in och slå av/på det manuellt. När man tittar på specifikationerna på olika routrar framgår väldigt sällan vilka inställningar och finesser som finns. Alla hävdar att de är fantastiska när det gäller inställningar för barnfamiljer, men jag har hittills inte ägt en router som jag varit nöjd med.

Tacksam för tips och idéer!

bara en tanke men hur svårt skulle det vara göra det som ett internetcafe där bara du kan tanka på timmar på deras konton?
ska visst finnas gratis program som CyberCafePro eller HandyCafe

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

råd 1 är att snacka med ungarna... hålla på med föräldrakontroll å skit är så passivt aggresivt..

men det finns en enkel lösning.. https://doc.pfsense.org/index.php/Firewall_Rule_Schedules

Permalänk
Rekordmedlem

Romaco timeout brukar vara ett bra gratisalternativ.
https://romacocanada.ca/timeout/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Sätt upp ett eget nätverk till barnen via extendern, Sen sätter du den på ett olägligt ställe som barnen inte vet om eller kommer åt med en analog timer som bryter strömmen mellan de tiderna du vill. Sen har de vuxna ett eget nätverk.

Alternativ 2, eftersom du skall få fiber så börja redan nu utforska vad du vill ha för saker och köp in det nu för att kunna begränsa.

Permalänk
Medlem

Hej. Lånar denn tråd.
Har samma problem men grabben kör med kabel. Jag blockar hans Mac men han har tagit resa på hur man ändrar macadress på nätverkskortet eller så genererar datorrn en ny.
Innan kunde jag bryta i brandväggen i gamla routern men inte i den nya 799vac extreme. Men allt kan man ju fixa med en reset på routern. Någon aom har nåt bra förslag utan man måste dra ut strömkbeln

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nazze:

Hej. Lånar denn tråd.
Har samma problem men grabben kör med kabel. Jag blockar hans Mac men han har tagit resa på hur man ändrar macadress på nätverkskortet eller så genererar datorrn en ny.
Innan kunde jag bryta i brandväggen i gamla routern men inte i den nya 799vac extreme. Men allt kan man ju fixa med en reset på routern. Någon aom har nåt bra förslag utan man måste dra ut strömkbeln

Skickades från m.sweclockers.com

Du får se till att bara tillåta vissa macadresser i stället för att spärra, har ingen vac så jag vet däremot inte hur man konfar den så.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.