Byta fläkt gigabyte 390x?

Permalänk
Medlem

Byta fläkt gigabyte 390x?

Har funderingar om det går att byta fläktar på mitt gigabyte 390x till dessa?
MSI 390x utbytesfläkt Ebay Länk

har svårt o hitta mått men antar att de borde vara möjligt? Någon som har provat?

MVH Joakim

Permalänk
Medlem

Tror du får kolla upp vad det är för fläktar på ditt nuvarande först o främst.

Varför ska du byta btw? Fläktar på GPUer är ofta designade för specifika kylare, vilket gör att fläktkurvor mm kan bli väldigt fel om du byter till något annat.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Tycker det är väldigt hög ljudnivå på dessa fläktar. nästan obehagligt.

Bytte kylpasta och det vart väldigt mycket bättre. AMD kort kanske låter såhär högt.. första jag har haft.

Permalänk
Medlem

@hargibii gör en egen fläktkurva i Afterburner eller undervolta kortet en smula så det inte går lika varmt?

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Tyckte också mina fläktar lät högre än vad jag tycker är nödvändigt.
Så jag välde detta alternativet: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1482104-pwm-flaktar-pa-...

Något större operation, men fungerar helt otroligt bra. Ett tips om du har lite tråkigt en helg.

Permalänk
Medlem

@hargibii:

Kanske modda dit 2 Noctua NF-F12 PWM på din nuvarande kylare med en VGA--->PWM adaptor? Bör ge en rejäl förbättring. Enda nackdelen är att det kan bli fult med att lösa det med buntband etc om du kör med fönster.

Permalänk
Medlem

@Cerb:

Hehe, du hann skriva det under tiden jag skrev! Snyggt löst för övrigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

@hargibii:

Kanske modda dit 2 Noctua NF-F12 PWM på din nuvarande kylare med en VGA--->PWM adaptor? Bör ge en rejäl förbättring. Enda nackdelen är att det kan bli fult med att lösa det med buntband etc om du kör med fönster.

Kolla gärna min länkade tråd över för idéer. Behöver inte se gräsligt ut.

Edit: Haha, skulle uppdaterat sidan innan jag skev det.

Permalänk
Medlem

@hargibii: Jag har bytt fläkt och liknande på grafikkort. Om du ska göra det så bör du ta loss en av dina nuvarande fläktar och mäta den. Du bör mäta bland annat fläktens diameter (generellt 75mm, 86mm och 92mm) för att försäkra dig om vad den har. Du behöver också mäta avståndet mellan de tre skruvhålen på fläkten. Tillsammans formar de en triangel. På vissa fläktar är avståndet t.ex. 40mm.

Det viktigaste är att få dessa mått att stämma. En an annan viktig grej att tänka på är att vissa tillverkare använder sig av enskilda PWM kontakter på sina fläktar (exempelvis tre för 3 fläktar) medan andra fläktar börja med två separata kablar som sedan går ihop till en. Har ditt grafikkort det så kommer du få felmatchade antal kontakter och uttag på ditt grafikkort om du köper fel kontaktkonfiguration.

Utöver det kan fläktarna ha olika RPM (2500 och 3000 t.ex.) samt olika ampere. För att få likartad ljud och luftflödeskaraktär så bör du byta alla fläktarna till samma modell. Amperen kan vara något att ha i åtanke ditt kort kommer inte dö av att du kör på 0.55A fläktar istället för 0.42A. Skillnanden kan helt enkelt bli en annan fläkthastighet.

Har du tur hittar du en fläktmodell som flera tillverkare använder sig av. De brukar generellt köra på OEM fläktar och ibland använder flera tillverkare samma modell med enbart sin egna logo på framsidan.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

@Cerb: Såg inte alls dumt ut!

har ju 2 st mini pwm som jag ser nu. men sen har man ju en bred kontakt som går till fläktarna också... hur får man den att sammarbeta? kan skicka en bild lite senare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hargibii:

@Paddanx: Tycker det är väldigt hög ljudnivå på dessa fläktar. nästan obehagligt.

Bytte kylpasta och det vart väldigt mycket bättre. AMD kort kanske låter såhär högt.. första jag har haft.

Mitt råd?

Nästa gång köp Sapphire. De är AMDs EVGA, typ.
Tyvärr är 390X en satans törstigt och svår-kylt kort, och det verkar vara få tillverkare som löst det bra.

Sapphire gör några av de bästa strömleverans och kyllösningar du kan på AMD kort, och var de enda som kan få 290/390 att hålla sig under kontroll av vad jag sett.

Av råden att döma ovan så kanske det ska fungera att byta (om allt matchar upp), men håll då öga på temps då det kan skilja sig efter byte. Om det bara är ljudet och du har gott om kyl-marginal kvar så bör en egen fläktkurva göra susen.

Enda jag undrar... @Nephitis

Om han byter till likadana OEM fläktar, med samma märkning, så lär väl ljudet bli... samma!?
Så har han tur hittar han väl en som är samma storlek, men mer effektiv, eller annan RPM etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Mitt råd?

Nästa gång köp Sapphire. De är AMDs EVGA, typ.
Tyvärr är 390X en satans törstigt och svår-kylt kort, och det verkar vara få tillverkare som löst det bra.

Sapphire gör några av de bästa strömleverans och kyllösningar du kan på AMD kort, och var de enda som kan få 290/390 att hålla sig under kontroll av vad jag sett.

Av råden att döma ovan så kanske det ska fungera att byta (om allt matchar upp), men håll då öga på temps då det kan skilja sig efter byte. Om det bara är ljudet och du har gott om kyl-marginal kvar så bör en egen fläktkurva göra susen.

Enda jag undrar... @Nephitis

Om han byter till likadana OEM fläktar, med samma märkning, så lär väl ljudet bli... samma!?
Så har han tur hittar han väl en som är samma storlek, men mer effektiv, eller annan RPM etc.

Blev o köra 2 noctuna 120mm fläktar och 2 st pwm vga adaptrar Lite fix o mek men sen ska de nog bli tyst

Permalänk
Medlem

Någon uppdatering på resultatet?
Hade vart kul att se lite bilder, nyfiken som man är.

Permalänk
Medlem

@Cerb:

hade helt glömt o lagt upp.

Egentligen skulle jag ha använt 90mm fläktar då 120 var på tok för stora. Och därav var det väldigt svårt att få det snyggt.
Dock har jag stängt chassi så jag bryr mig mer om funktion och tystnad och funktion

Resultatet vart ett i stort sett helt tyst grafikkort från att ha låtit som ett jetplan! Dock ligger de fortfarande på 92 grader men det får vara okej