Installera Kali på ett USB minne via Windows 10, hur ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige, Norrköping
Registrerad
Aug 2004

Installera Kali på ett USB minne via Windows 10, hur ?

JA jag vill alltså INSTALLERA kali på en 16gb Sandisk Datatraveler USB sticka. Inte göra en Live usb sticka utan installera operativsystemet till stickan. Jag vill kunna dualboota om kjag har i stickan vid bios uppstart.
Samt Kali vad kan själva OS ta, max 8gb så vill jag kunna ta del av resterande 8gb för att spara saker från kali och installera program etc.

Hur gör jag detta enklast via Windows 10 ?

Jag vet att det finns USB live persistance men då kan man ju inte uppdatera kali samt den klagar på lite minne på stickan när jag installerar Kali program odyl. Men det finns över 7gb ledigt. Nej det är inte det jag vill.

Tack på förhand!

CPU ∙ i7 9700K @4600MHz • RAM ∙ 16GB G.Skill • MB ∙ Gigabyte Z390 Aorus Pro •
GPU ∙ GTX 1080ti 11GB •
HDD ∙ 250GB SSD system / 5TB storage •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •
CH ∙ Fractal Design Define R6• MONITOR ∙ Acer Predator X34P 34" UW (3440x1440)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Jun 2015
Skrivet av Unbalanced:

JA jag vill alltså INSTALLERA kali på en 16gb Sandisk Datatraveler USB sticka. Inte göra en Live usb sticka utan installera operativsystemet till stickan. Jag vill kunna dualboota om kjag har i stickan vid bios uppstart.
Samt Kali vad kan själva OS ta, max 8gb så vill jag kunna ta del av resterande 8gb för att spara saker från kali och installera program etc.

Jag vet att det finns USB live persistance men då kan man ju inte uppdatera kali samt den klagar på lite minne på stickan när jag installerar Kali program odyl. Men det finns över 7gb ledigt. Nej det är inte det jag vill.

Tack på förhand!

Tjena, efter 1 minuts google-sökning hittade jag en lösning som borde funka. Genom att installera kali via en VM så kan du välja usb som installations drive.

Här är länken till foruminlägget:

Cpu: Intel i5 4690k @ 4.3gHz (Hyper 212 EVO) Gpu: MSI GeForce GTX 1070 8GB Gaming X Moderkort: MSI H97 Pc mate Minne: Adata 8Gb 1600MHz SSD: OCZ Arc 100 240Gb Chassi: Antec Gx500 Nätagg: Fractal Design Integra M 550W 80+ Bronze

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Unbalanced:

Tack på förhand!

Det är nog inget som görs "via Windows 10" men vad händer om du bara kör installationsprogrammet och installerar på usb-stickan (kan ju koppla ur alla andra lagringsenheter för säkerhets skull)? Känns väl som att det borde kunna duga att växla med UEFI bootmenyn?

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2004

Som en brasklapp kan jag tillägga att tänka på var du lägger GRUB/bootmanager. Bäst är givetvis att lägga den på USB stickan så du lämnar win disken orörd och bara kan rycka ur USB stickan och allt bootar som vanligt.

Jag skulle köra en installation med att boota från en 'Kalix sticka' och köra en installation direkt på en annan USB sticka. Jag inbillar mig att du har lite mer koll på installationen då och kan partitionera och välja plats för GRUB o.s.v.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005

*Tråd rensad (meninglöst och ohjälpsamt inlägg)*
/moderator

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk