Skärmen blinkar vid ökad uppdateringsfrekvens

Permalänk
Medlem

Skärmen blinkar vid ökad uppdateringsfrekvens

Hej, fick precis hem min nya skärm (Acer Predator 24" XF240H). När jag ökar uppdateringsfrekvensen till 100hz eller 120hz så blinkar skärmen till när jag är inne i spel, alltså till gamla spelscener vad det ser ut som. Detta händer dock inte vid 60hz. Använder dvi-d dual link som jag fick med till skärmen, dock så står det att den supportar upp till 120hz i beskrivningen så jag vet ej vad felet är.

Permalänk
Medlem

Jag var lite nyfiken av rubriken och surfade in på denna fråga, jag får faktiskt säja att jag inte förstår problemet du beskriver. det blinkar till, vid gamla spelscener... förklara för en gammal gubbe (japp, jag kör det kortet) vad det betyder.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Gurk: Vid 60Hz: allt är normalt.
Vid 100 eller 120HZ: skärmen blinkar till och hackar så jag ser något som hänt sekunden innan i spelet fast i lägre nyanser.
Lite svårt att förklara, tänkte länka från shadowplay men det syns tydligen inte där. Vet ej om det är nån sorts tearing eller vad det är.

Har pratat lite med andra och vissa tror att det kan vara kabeln men som sagt den ska ju supporta 120Hz

Permalänk
Bildexpert 📺

@sjosa: Fast uppenbarligen fungerar inte den högre frekvensen och då är det troligtvis kabeln. Och för att få besked måste du testa med en annan kabel.

Men du måste också lämna mer info eftersom det finns flera faktorer som påverkar. Vad är det för kabel till att börja med? Hur lång är den? Varför använder du inte den medföljande kabeln? Vad har du för grafikkort? Kör du aktuell drivrutiner? Osv.

Permalänk
Medlem

Har haft exakt samma problem med min skärm, i mitt fall var det kabeln, man skulle ju kunna tro att den som kommer med kabeln skulle orka driva skärmen fullt ut men så verkar inte vara fallet. Bytte till min gamla DP-kabel till min fyra år äldre skärm och då försvann problemet.

Har sett flertalet personer med samma problem som jag med min skärm och googlar du din skärm finner du troligtvis samma. Hela panelen dör i en eller ett par sekunder för sedan återvända. I mitt fall så gick det inte att få liv i skärmen ibland heller när den gått ned i strömsparläge, fick byta input till hdmi och sen tillbaka till dp igen för att den skulle vakna.

Exakt vart problemet ligger är svårt att säga, det kan vara en kombination av grafikkort, drivrutiner och kabel. Men som Thomas säger är steg ett att bara byta kabel vilket oftast är det som verkar lösa problemet.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Kan ju ändra till 120Hz, men det funkar ju inte bra iaf. Dvi-D duallink 1 meter (den medföljande kabeln). Aktuella drivrutiner på ett Geforce GTX 750Ti 2GB. Kanske bör tillägga att kan ej använda displayport då jag ej har ingång för det i grafikkortet. Men som sagt det står att dvi-d duallink har stöd för 120Hz.

Permalänk
Hedersmedlem

Testa med annan DVI Dual Link kabel. Testa med annan dator som har DisplayPort utgång.
Skärmen stödjer även 120Hz via HDMI. Grafikkortet kan vara begränsat, men det kan också vara något att testa.
Verkar som att de flesta GTX 750Ti har två DVI-utgångar som båda ska stödja Dual Link, så en annan idé är att testa den andra DVI-porten.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet: Har testat olika Dvi ingångar och olika kablar, samma sak då. Ska testa en annan dator strax och se hur det blir.