Rätt sladd till BenQ XL2411 24” 144Hz

Permalänk
Medlem

Rätt sladd till BenQ XL2411 24” 144Hz

Hej!
Tagit upp CS-spelandet igen. Sitter på en MSI laptop så jag behöver koppla till en skärm. Klippte en BenQ på blocket (enbart för Hz).
Sladden jag fick till passar inte till min dator. Nu undrar jag vilken sladd jag ska välja, då det kommit till mitt vetande att alla sladdar inte levererar. Vill självklart få ut 144hz !

Jag har alltid suttit på en stationär innan så detta har inte varit ett problem för mig. Därför jag känner mig helt vilsen.

BILD: BILD PÅ UTTAGEN

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

DisplayPort eller DVI Dual-link

EDIT: Alltså den vita på bild.
Misstänker att din bärbara inte har DVI eller DisplayPort ut tyvärr.

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem

@Obalaan: Nej precis. Kommer jag inte kunna få ut maximalt av skärmen med vga?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror tyvärr det är rätt kört om det ska vara 1080p. På den där bildskärmen går det bara att köra 144 Hz genom DVI. Du måste då ha dual link DVI för bandbredden. Så om du inte har en Dual Link DVI-port på din dator (osannolikt) så är det kört.

Du verkar bara ha en VGA-utgång på datorn om du inte har andra portar på datorn du inte har tagit bild på... det är inte så mycket att gå på om du bara säger "MSI Laptop".

HDMI kommer inte funka, inte nog med bandbredd på det, om det inte är HDMI2, och det stödjer inte din skärm heller.

Det du *kan* göra är att ställa ner upplösningen. Då kan du kanske få ut en högre refresh rate. Hittade någon reddittråd som var rätt liknande din frågeställning: https://www.reddit.com/r/GlobalOffensive/comments/2lko8a/lapt...

Permalänk
99:e percentilen

Tyvärr har du gått på en nit, för detta är den huvudsakliga anledningen till att man generellt bör undvika just XL2411 och istället välja en skärm med DisplayPort, som alla moderna seriösa (spel)datorer har. SweClockers har en numera klassisk genomgång på ämnet som förtjänar att länkas om och om igen.

@Obalaan, XL2411 har inte DP så det är kört för TS även om datorn har det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag tror tyvärr det är rätt kört om det ska vara 1080p. På den där bildskärmen går det bara att köra 144 Hz genom DVI. Du måste då ha dual link DVI för bandbredden. Så om du inte har en Dual Link DVI-port på din dator (osannolikt) så är det kört.

Du verkar bara ha en VGA-utgång på datorn om du inte har andra portar på datorn du inte har tagit bild på... det är inte så mycket att gå på om du bara säger "MSI Laptop".

HDMI kommer inte funka, inte nog med bandbredd på det, om det inte är HDMI2, och det stödjer inte din skärm heller.

Det du *kan* göra är att ställa ner upplösningen. Då kan du kanske få ut en högre refresh rate. Hittade någon reddittråd som var rätt liknande din frågeställning: https://www.reddit.com/r/GlobalOffensive/comments/2lko8a/lapt...

https://www.inet.se/produkt/1972222/msi-gp70-2qf-i7-8gb-gtx-9...

( MSI GP70 2QF i7 8GB GTX 950M )

Permalänk
Hedersmedlem

Med den datorn du länkar har du ingen möjlighet alls att ansluta en 144 Hz-skärm. Enda displayutgångarna är HDMI 1.4 och VGA, och ingen av dem håller för det. Så även om du åkt på en nit på skärmen så kan det vara en tröst att det inte hade funnits någon annan skärm som funkat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Med den datorn du länkar har du ingen möjlighet alls att ansluta en 144 Hz-skärm. Enda displayutgångarna är HDMI 1.4 och VGA, och ingen av dem håller för det. Så även om du åkt på en nit på skärmen så kan det vara en tröst att det inte hade funnits någon annan skärm som funkat!

En DVI-VGA-Adapter funkar inte tro?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Phasp:

En DVI-VGA-Adapter funkar inte tro?

Nej.

Skaffa en HDMI-kabel. Då får du digital bild på skärmen vilket ger bäst kvalitet. Har du jättemycket tur så kanske du får upp den till 120 Hz. Det är vad HDMI 1.4b stödjer, men det verkar som att du har HDMI 1.4a på datorn... om skärmen klarar det vet jag inte.

Du kanske kommer kunna köra 720p 120 Hz över HDMI också. Testa!

Permalänk
Medlem

@pv2b: Okej. Uppskattar din/er hjälp!

Tack

Permalänk
Medlem

@Alling: Är det inte standard för nyare stationära datorer att ha DVI?
Då börjar jakten på en dator till skärmen.... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phasp:

@Alling: Är det inte standard för nyare stationära datorer att ha DVI?
Då börjar jakten på en dator till skärmen.... :/

Nej, DVI är en gammal anslutning som är på väg att försvinna, vilket är orsaken till att vi brukar avråda från XL2411. De moderna anslutningarna är DisplayPort (mest för datorer) och HDMI (mest för TV).

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Phasp:

En DVI-VGA-Adapter funkar inte tro?

Videosignaler fungerar inte riktigt som du verkar tro. En passiv adapter fungerar bara vid omvandling mellan olika fysiska kontaktdon, men där den elektriska signalen är densamma. Välkända exempel inkluderar

  • VGA-skärm ansluten till en DVI‑A/I-utgång (som har VGA inbakat, till skillnad från DVI‑D),

  • HDMI till DVI‑D Single Link eller tvärtom, och

  • HDMI- eller DVI‑D Single Link-skärm ansluten till en DP++-utgång.

För omvandling mellan olika signaltyper behövs en aktiv omvandlare. Det är ofta mer komplicerat än många tror och inte en lösning som fungerar i ditt fall på det sätt du föreslår.

Skrivet av pv2b:

Nej.

Skaffa en HDMI-kabel. Då får du digital bild på skärmen vilket ger bäst kvalitet. Har du jättemycket tur så kanske du får upp den till 120 Hz. Det är vad HDMI 1.4b stödjer, men det verkar som att du har HDMI 1.4a på datorn... om skärmen klarar det vet jag inte.

Det går tyvärr inte att "lita på HDMI-versioner" på detta sätt i praktiken. SweClockers har skrivit en del om detta:

Citat:

Du kanske kommer kunna köra 720p 120 Hz över HDMI också. Testa!

Detta är ett bra förslag, får jag säga, även om lägre upplösning än native suger.

Skrivet av Phasp:

@Alling: Är det inte standard för nyare stationära datorer att ha DVI?
Då börjar jakten på en dator till skärmen.... :/

Många stationära grafikkort har fortfarande DVI, men det är på väg ut.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺

Bandbreddskraven i HDMI-specifikation specas i version 1.3 (från 2006) till 340 MHz vilket i teorin räcker för 1920x1080 i 144 Hz. Men i praktiken sattes gränsen på varje existerande kretsuppsättning på 300 MHz vilket räcker till 120 Hz. Version 1.4a och 1.4b är endast addendum för 3D-format.

Men som man kan tjata sig blodig om: HDMI-versioner syftar på specifikationen, den pdf-fil som beskriver standarden. Det syftar aldrig på hur enskilda produkter beter sig.

Fråga inte efter version, fråga efter funktion. För att XL2411 ska klara 1920x1080 i 120 Hz över HDMI måste den ha ha elektronik som arbetar med en single link TMDS-bandbredd om 300 MHz. Ja, tekniskt möjligt redan för tio år sedan men i praktiken har det snålats länge här.

Och som nämnt: Benq XL2411 till en laptop är ett klassiskt felköp och varit ett felköp i många år. Dyker upp frågor varje månad.

DVI-standarden uppdaterades senast 1999 och är egentligen bara en felande länk (hö-hö) mellan gamla analoga och moderna digital lösningar. Standarden bakades in som en bilaga till HDMI 1.0-standarden för bakåtkompatibilitet år 2002. Redan då borde tillverkarna ha arbetat bort kontakten. Istället satte man 2015 som absolut deadline. Det gick väl sådär.

Så nu sitter vi här med felköp efter felköp.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av pv2b:

Med den datorn du länkar har du ingen möjlighet alls att ansluta en 144 Hz-skärm. Enda displayutgångarna är HDMI 1.4 och VGA, och ingen av dem håller för det. Så även om du åkt på en nit på skärmen så kan det vara en tröst att det inte hade funnits någon annan skärm som funkat!

Detta är också varför jag brukar avråda från bärbara datorer utan DisplayPort i de fall då det kan vara aktuellt att vilja ansluta en extern skärm.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Laxpudding:

Fråga inte efter version, fråga efter funktion. För att XL2411 ska klara 120 Hz över HDMI måste den ha ha elektronik som arbetar med en single link TMDS-bandbredd om 300 MHz.

Detta är då underförstått i 1 920 × 1 080, för att förtydliga.

Vet du om @Phasp kan köra 1 280 × 720 i 120 Hz över HDMI?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Alling:

Vet du om @Phasp kan köra 1 280 × 720 i 120 Hz över HDMI?

Påfallande ofta är svaret ja, även när det inte är dokumenterat i exempelvis handboken. Men som alltid måste man testa.

Permalänk
Medlem

Tusen tack för all expertis!
Trodde inte jag skulle få så mycket hjälp som jag fick.

Med tanke på att min laptop har några år på nacken och att alla spel inte flyter hundraprocentigt så har jag bestämt mig för att hitta en stationär gamingdator så jag kan använda skärmen.

Tar gärna emot tips!

Stort tack folket

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag gillar utvecklingen i den här tråden, istället för att köpa en skärm till datorn då ska det köpas en dator till skärmen

vad har du för budget och vilka spel ska den klara?

är det cs:go på 300fps eller nyaste AA-titlarna på högsta grafik?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Måste säga att jag gillar utvecklingen i den här tråden, istället för att köpa en skärm till datorn då ska det köpas en dator till skärmen

vad har du för budget och vilka spel ska den klara?

är det cs:go på 300fps eller nyaste AA-titlarna på högsta grafik?

Haha ja. Ursäkta mig
Men min okunnighet är 0 trots att jag gaimat i större delen av mitt liv.

Kör bara CS:GO och WoW. Ja 300 fps .
Alltså med tanke på ändamålet så tänker jag inte över 10.000-11.000 kr typ

Vill bara ha en quickfix.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Phasp:

Tusen tack för all expertis!
Trodde inte jag skulle få så mycket hjälp som jag fick.

Med tanke på att min laptop har några år på nacken och att alla spel inte flyter hundraprocentigt så har jag bestämt mig för att hitta en stationär gamingdator så jag kan använda skärmen.

Tar gärna emot tips!

Stort tack folket

Skickades från m.sweclockers.com

Det bästa vore om du bytte skärm för dvi är på väg bort och det gäller alltså även på grafikkorten i stationära datorer, nyare grafikkort har inte dvi anslutning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är förvisso sant att många moderna grafikkort inte har DVI, men du kan hitta partnerkort från Nvidia på ett 1080 Ti som har DVI.

Här är första jag hittade: (OBS inte en köprekommendation, bara för att visa att det går att få tag på) https://www.inet.se/produkt/5403282/msi-geforce-gtx-1080-ti-1...

Jag hade gjort mig av med skärmen avsett. Har du tur kan du sälja den för lika mycket du köpte den för iom att det var ett begköp!

På jobbet har jag ett liknande problem, har två stycken antika Dell Ultrasharp 3007WFPt-skärmar (30"-skärmar med 2560x1600, endast DVI-DL på dem... säkert 10 år gamla) som jag hittade (hade blivit över från någon kund...) Jag kan inte hitta något modernt grafikkort som kan driva båda samtidigt. Som tur var hittade jag ett gammalt Geforce GTX 560 SE som hade dubbla DVI-utgångar, så för kontorsbruk är inte det här riktigt ett problem. Inte än iaf!

Permalänk
Medlem

Så mycket överkurs för mig detta.
Känns bara sjukt att : https://www.maxgaming.se/datorskarm/xl2411-24”-144hz-e-sports...

Kör med dvi . Tanken slog mig inte ens att titta efter då jag noterat att många som spelar cs kör med denna.

Tror inte jag kommer byta skärmen. Ska försöka hitta en ok gamingdator som skärmen fungerar till. Jag spelar trots allt bara WoW o cs:GO

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av pv2b:

På jobbet har jag ett liknande problem, har två stycken antika Dell Ultrasharp 3007WFPt-skärmar (30"-skärmar med 2560x1600, endast DVI-DL på dem... säkert 10 år gamla) som jag hittade (hade blivit över från någon kund...) Jag kan inte hitta något modernt grafikkort som kan driva båda samtidigt. Som tur var hittade jag ett gammalt Geforce GTX 560 SE som hade dubbla DVI-utgångar, så för kontorsbruk är inte det här riktigt ett problem. Inte än iaf!

Klarar det Dual Link på båda utgångarna samtidigt? Är nämligen ganska vanligt att grafikkort bara har tre TMDS-länkar IIRC. Men det kanske är ett fenomen som uppstått sedan övergången från massa DVI och HDMI till DP började.

Skrivet av Phasp:

Känns bara sjukt att [XL2411] Kör med dvi . Tanken slog mig inte ens att titta efter då jag noterat att många som spelar cs kör med denna.

Ja, det är helt barockt att den skärmen fortsätter säljas till samma pris som motsvarande skärmar med DisplayPort.

Nej, köp inte den!

Om du absolut inte vill bygga själv, köp Inets, Webhallens eller Kompletts egenbyggda datorer istället för OEM. Annars tycker jag du ska bygga en redigt attraktiv SFF-gynnare i t ex Lian Li PC‑TU100.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alling:

Klarar det Dual Link på båda utgångarna samtidigt?

Ja.

Annars hade jag inte fått 2560x1600 på båda skärmarna

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av pv2b:

Ja.

Annars hade jag inte fått 2560x1600 på båda skärmarna

Exakt. Därav min fråga. Blev lite förvånad, men antar att fler TMDS-länkar var vanligare förr, innan DisplayPort var utbrett.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers