Behöver tips på singleplayer RPG's.

Permalänk
Medlem

Behöver tips på singleplayer RPG's.

Jag är ute efter spel utan monster, aliens eller zombies osv. Vill avnjuta en bra storyline och är inte intresserad av multiplayer.

Spel i denna typ som jag gillat än så länge är Kingpin, Saints Row, GTA, Hitman och Mafia.

Skulle vara mycket tacksam för förslag så att jag kan införskaffa dem (hellst via steam)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Måste det vara RPG eller räcker det med ett det intressant spel och story?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Måste det vara RPG eller räcker det med ett det intressant spel och story?

Jag anser inte att spelen i hans exempel är RPG så tror han själv redan svarat på frågan

Men Skyrim med mods är ju ett måste om du inte kört det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Hellblade: Senua's Sacrifice. Just släppt. Inte testat eller ens sett det i rörelse, men det har fått lovord från folk som älskar djup och jag tycker det verkar helgrymt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Jag är ute efter spel utan monster, aliens eller zombies osv. Vill avnjuta en bra storyline och är inte intresserad av multiplayer.

Spel i denna typ som jag gillat än så länge är Kingpin, Saints Row, GTA, Hitman och Mafia.

Skulle vara mycket tacksam för förslag så att jag kan införskaffa dem (hellst via steam)

Hmm. Ett spel utan monster,zombies och aliens och rpg. Det enda jag kan tänka på är My little pony: Tails of Equestria
Men jag vet inte om den har bra story.

Annars om du har ett ps4 så rekommenderar jag starkt god of war serien

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Hellblade: Senua's Sacrifice. Just släppt. Inte testat eller ens sett det i rörelse, men det har fått lovord från folk som älskar djup och jag tycker det verkar helgrymt.

Han ville inte ha monster

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Jag anser inte att spelen i hans exempel är RPG så tror han själv redan svarat på frågan

Hmm, jag antar det. Då har jag lite fler frågor för att antingen smala av omfånget eller ge förslag på nya genrer.

Point & Click äventyrs/pussel-spel? För isf har jag en hel del att rekommendera.
Äventyrs/pussel-spel utan Point & Click?
Film spel? Så som Heavy Rain (och i princip alla David Cage spel), Life Is Strange, alla Telltale titlar, To the Moon etc.
Sandbox story? Har inte så bra koll på denna gruppen men CK2 går väl till viss del in där även om det är mestadels strategi fokuserat.

Du får nog specificera lite vad du vill ha för spel mekanik genre, för annars så vet jag inte riktigt vad jag ska råda om. Ska jag däremot anta att du söker det gemensamma mellan de listade titlarna?

Skrivet av danedi:

Spel i denna typ som jag gillat än så länge är Kingpin, Saints Row, GTA, Hitman och Mafia.

Alltså Third-Person-Shooter med en övergripande story? Isf så är Spec Ops: The Line det första jag tänker på. Ett third-person-shooter som du gör bäst i att veta så lite som möjligt innan du ger dig in i det. Temat var rätt så nytt och vågat när det släpptes men idag finns det fler titlar med det temat men fortfarande ett bra utförande. Finns även Max Payne serien som är lite som GTA V fast utan open-world men mer renodlad action, gjort utav Rockstar också. Batman arkham serien har jag inte gått igenom ännu men enligt en kompis så ska den vara "helt jävla otroligt bra", inte så mycket skjut vapen däremot såvitt jag vet.

Kan du tänka dig vigda ut till FPS med en övergripande story också? T.ex. Bioshock serien, Deus Ex etc.

Kanske du vill ha ett mer RPG fokuserat spel så som Mass Effect.

Verkar någonting där intressant? För isf kan jag nog ge några fler tipps inom given genre. Jag är lite utav en allätare när det kommer till spel. Allt utom spel som fokuserar på grinding, sport eller skräck. Grinding tycker jag är tråkigt. De flesta sport spel intresserar mig inte. Skräck spel tycker jag är mer frustrerande än läskiga.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Tack för alla fina förslag. Jag har nu en gedigen lista att prova mig igenom. Jag är säker att jag kommer hitta flera guldkorn.

Tackar allra ödmjukast för hjälpen.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk

Om du av all förmodan skulle gilla Star Wars så kan jag starkt rekommendera Star Wars: Knights of Old Republic. Det är nog det bästa spelet jag någonsin har spelat rent storymässigt. Spelet är ca 15 år gammalt men grafiken är ändå hyfsat bra ändå. Det gör också att det inte krävs mycket av datorn. Jag körde igenom spelet på min MacBook Pro med Intel-grafik och det flöt på riktigt bra.

VAD DU ÄN GÖR, GOOGLA INGET FÖRÄN DU HAR KLARAT AV HELA SPELET!!!
Det förstör hela upplevelsen.

Spelet finns på Steam för ca 100 SEK.

//sparkar_boll

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

@sparkar_boll: Tack för tipset. Haft det liggande på steam i åratal utan att prova det.

Permalänk
Inaktiv

@danedi: Spec Ops The line

Permalänk
Medlem

Tokyo mirage sessions till Wii u är lysande

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Spelet finns på Steam för ca 100 SEK.

//sparkar_boll

Jag vill minnas att jag köpte både ettan och tvåan (själv tycker jag att tvåan är bättre trots att det har en massssssa halvfärdiga story arcs) för ca 50 kr sammanlagt under den senaste Steam-rean.

Permalänk
Medlem

Trist att du utesluter monster, annars hade The Witcher 3 varit ett gediget förslag.

Permalänk
Medlem

Arcanum of steamworks and magick obscura är ett bra äldre RPG-spel som visserligen innehåller en del monster, men det mesta av spelet kretsar kring människor och andra diverse fantasy-raser. Du har ju självklart även Fallout 1 samt Fallout 2.

Icewind Dale är även det mycket bra, men där är det däremot monsters galore.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

Divinity: Original Sin, turbaserat rpg, bland dom bättre jag spelat iaf, och south park stick of truth

Permalänk
Medlem

Shadowrun Returns och dess stand-alone expansioner Dragonfall och Hong Kong är jävligt bra. Och har bra story. Speciellt expansionerna. Är dock turn base combat.

Är en mix av Cyberpunk och fantasy. Man slåss huvudsakligen mot andra människor, orcs och alver.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Om du gillade Kingpin kanske du kan gilla Dishonored. Dishonored är väl typ Kingpin + lite mer steampunk, och jag gillade både storyn och hur den suger upp spelaren i sin värld.

Thief är en annan rekommendation.

Deus Ex, Dead Island (går säkert modda zombies osv till din favoritpolitiker).

Operation Flashpoint om du vill ge dig in i krig, har bara kört den från 2001(?), vet inte hur efterföljarna är.

Är bil-RPG något ta och kika på Need For Speed: Porche Unleashed (eller nåt sånt).