Världsmästare i Dota 2 förlorar mot artificiell intelligens från OpenAI

Permalänk
Medlem

@Sneaky_rhino:
Så vi är överens om att det är randoms(slumpmässiga personer tydligen mellan ~4-8k mmr som var närvarande vid TI som besegrade AIt inom en högst begränsad version av DotA(nämligen 1v1), de vann genom att utnyttja att det just är en bot och därmed inte besitter intelligens likt människor). Förstår inte riktigt vad du ville komma fram till?

Permalänk
Medlem

Passande, Garry Kasparov hade en föreläsning om just AI vs människa på defcon för någon vecka sedan!

https://youtu.be/fp7Pq7_tHsY

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Inte särskilt annorlunda regler jämfört med vad man brukar köra med.

Ska bli kul att se om de kör med ett helt lag nästa gång, vore kul att se en riktig match.

No bottle
No neutrals
No runes
No raindrops
No shrines
No Sould Ring

Skulle jag kalla speciella regler.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av KejN:

No bottle
No neutrals
No runes
No raindrops
No shrines
No Sould Ring

Skulle jag kalla speciella regler.

Ja, jag också, men som jag skrev så brukar det vara speciella regler vid 1vs1, så inga konstigheter egentligen.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Missuppfattade ditt inlägg.

Oavsett så var det intressant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeOj:

Någon som känner Musk? Skulle behöva låna den här AIn lite, behöver lite bottar för att farma trä och sulfur åt mig på Rust. PM om någon kan fixa kontakt!

När det är min tur att låna den ska jag varva wow med den.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazeur:

@Buio: Det är väl ganska vanligt inom machine learning att AI:n spelar mot sig själv. AI:n som slog alla mästare i go för inte så länge sedan spelade ju miljontals spel mot sig själv.

De fick vi reda på redan i Wargames, sätt bara antalet spelare till "zero"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

De säger i ena videon att AI:n har lärt sig genom att spela mot en annan kopia av sig själv. Hur mycket som stämmer av det eller vad som är säljsnack vet jag inte.

Att ställa två "AI:n" (artificiella neurala nätverk) mot varandra är absolut en metod som används för vissa arkitekturer. Sen är det supervassa forskare på ett icke vinstdrivande initiativ som gjort detta, så dom ägnar sig nog inte åt säljsnack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Att ställa två "AI:n" (artificiella neurala nätverk) mot varandra är absolut en metod som används för vissa arkitekturer. Sen är det supervassa forskare på ett icke vinstdrivande initiativ som gjort detta, så dom ägnar sig nog inte åt säljsnack

De kanske vill ha bidrag till forskningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Dom använder Deep Learning, convolutional neural network, är "inga" if statment in programmerade utan fungerar mer som en biologisk hjärna där man har neurons sen när AI:n automatisk lär sig så skapar sina egna neurons och justerar alla "weights " mellan cellerna automatisk lika som en riktig hjärna, är inte som en vanlig bot som har information om 3D spel världen och alla variables etc utan den kollar bara på "pixlarna på skärmen" sen "förstår" den vad den ser och reagerar utifrån vad den har lärt sig själv, vilket gör att man kan använda samma AI till alla typer av spel, fast inte bara till spel den kan lära göra vad som helst, samma typ av AI har lärt sig göra musik, skapa en realistiskt syntetiserad prat röst, lärt sig att gå,skapa konst, identifiera objekt på bilder bättre än en människa, används till själv körande bilar, osv. Är extremt coolt hur det fungerar, tror de flesta inte förstår hur imponerande big deal den här typ av AI egentligen är.

Intressanta videos på den typen av AI (neural networks: convolutional & evolutionary + evolutionary simulations)

Dold text
Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk

Väldigt häftig bedrift! Ska bli kul att se hur de kan få botten att prestera under vanliga förutsättningar.

Permalänk
Medlem

Kan inte låta bli att tycka detta är både häftigt, intressant och lite läskigt

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

jag ser inte fram emot den dagen al-Qaida blir ai-Qaida...

eftersom det alltid är habegäret som styr kommer man skapa Ai so kan roffa åt sig, sedan behöver det skapas smartare AI för att förhindra detta och då skapas smartare.. ja ni fattar karusellen. lite som antivirus idag. resultatet är gigantiska mängder datakraft som bara är till för att motarbeta sig själv istället för att användas produktivt.

Fatta vilken typ av spam som AI kan tänka ut.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

Waitbutwhy.com om AI från 2015

För er som vill ha lite kött på benen, från 2015 men mycket givande.

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Skrivet av Syyynd:

@Sneaky_rhino:
Så vi är överens om att det är randoms(slumpmässiga personer tydligen mellan ~4-8k mmr som var närvarande vid TI som besegrade AIt inom en högst begränsad version av DotA(nämligen 1v1), de vann genom att utnyttja att det just är en bot och därmed inte besitter intelligens likt människor). Förstår inte riktigt vad du ville komma fram till?

såklart du kan vinna mot botten om du drar en cheese vinnst som botten aldrig tidigare har mött då den inte vet hur den skulle svara tex som en vanlig spelare i den situationen. men om den får analysera gamet så kommer ju du antagligen inte kunna dra samma trick igen?

som tex: sumail outlanade botten 1 game och nästa game visste ju botten vad sumail skulle göra i den situationen och kunde anpassa sig? lite därför dom ville att folks skulle försöka slå deras bot med tricks/cheese osv så botten blir bättre.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

De säger i ena videon att AI:n har lärt sig genom att spela mot en annan kopia av sig själv. Hur mycket som stämmer av det eller vad som är säljsnack vet jag inte.

Det intressanta blir väl när de börjar tävla i AI mot AI!
Typ Google vs Musk vs MS vs Apple vs MIT vs NASA i något bra spel.
Winner gets all the patents eller nått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

Tack för din post, skulle precis fråga vad skillnaden mellan denna "AI" och en vanlig bot som spöar mig i Civ 6 var. Men nu förstår jag bättre.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av KejN:

No bottle
No neutrals
No runes
No raindrops
No shrines
No Soul Ring

Skulle jag kalla speciella regler.

Det kan låta lite konstigt men de är de regler som alltid använts i 1v1, för att det ska handla om bara skicklighet och så lite slump som möjligt

Dessa regler används i alla större 1v1-turneringar (som oftast är bara för ploj ändå förstås, finns såvitt jag vet inga större turneringar som är just 1v1).

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Grymt det är detta dagens ungdomar borde satsa på istället för att spela själva, den som kan skapa den bästa AIn som styr gubben är högsta respekten.
Problemet är alla copy & caste bootar som finns, vilket gör instegsnivan blir hög.

Alltså.. ganska extremt att jämföra gaming med AI som en fritidssyssla

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

***snip/mod***

Klart du får ha din egen åsikt, precis som att jag får säga att jag inte håller med om den: Du tror att denna typen av AI kommer att förstöra e-sport, och det tror inte jag, och jag har förklarat varför jag inte tror det.

screamin-daemon, moderator
Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Heh tror du missade poängen här.

Det som jag menade var ju att hur kan man bevisa att det är en riktig spelare och inte en AI, på gym kan du ju se en skillnad på en maskin och en människa, eller?

Eller tror du att Usain Bolt skulle säga "Oh a car beat me" och rycka på axlarna och gå iväg...

Hojoj, nog är människor smarta.

Turing test

Permalänk
Medlem

AI:s kan redan slå människan när det kommer till reaktioner, t.ex instant hex , eller lasthits så rent mekaniskt så kan den slå människan. Instant items och abilities såsom blink/euls/phase shift(puck) kan göra dem i princip odödliga mot en enskild motståndare.

Frågan är dock vad som skulle krävas för ett femmannalag skulle bli oslagbart.

Draft: Det finns 113 heroes, alltså 140364532 möjliga drafts i slutet, antar att de kan köra någon sorts strategi med hjälp av data "Ah men den här draften brukar gå bra mot just den här draften som motståndarna tagit". Sedan så finns det knappast tid för AI:n att köra alla drafts mot alla drafts en hel del gånger. Eller så kan de göra drafts med såna heroes som har "instant cast" abilities och utnyttja det fullt ut.

Heroes: Det tog 2 veckor att träna upp Shadow fiend till pro , men jag vet inte om samma "skills" översatts till andra heroes. Anta att alla heroes tar 2 veckor att lära för midlane, då har vi 113*2~4 år att köra midlane med alla heroes med samma resurser. Sedan så var det ju bara 1 hero mot en annan hero, den kan ju ha 112 möjliga motståndare som den kör mot i mid.

Lanes: Sedan var den ju begränsad i princip endast till midlane. Det finns ju 3 lanes. Hur anpassar den sig till det? Ibland måste man nästan skrota en lane för "den funkar inte" helt enkelt. Ibland måste man lämna sin lane för att hjälpa till någon annan eller helt enkelt gå jungeln.

Game mode: 1vs1 varar knappast lika länge som 5 vs 5. Skulle inte förvåna mig om det tog 7 gånger så lång tid som 1 mot 1 i genomsnitt. Sedan så kommer den säkert vara oerfaren i lategame scenarion där man värderar saker lite annorlunda , har du t.ex 40k guld och fullt med items kanske det inte är så relevant om du farmar din egen jungel. Men man kan väl hoppas att man vinner inom 40 min kanske?

Kommunikation: Du kan inte ha 5 individer som bara kör sitt eget spel, det kommer inte funka. Det finns ju mångdubbelt med val som man kan göra här (gruppera ihop sig, möjligtvis koordinera vem som ska farma vilka creeps, om någon ska splitpusha etc). De måste kommunicera med varandra för att det ska gå ihop.

Patcher: En hero kanske ändrade en av sina abilities eller så gjordes det om så mycket att den måste tränas om (t.ex death prophet fick soul siphon, eller ursa som fick damage block på sin ult och multiplier på swipes).

Items: Fanns vissa restriktioner sedan innan på items. Sedan så har den nog inte så stor erfarenhet av items senare i spelet då 1 vs 1 brukar vara rätt så korta.

Kort sagt: Det är inte bara lite svårare, utan dota 2 kommer förmodligen vara borta sedan länge innan den lärt sig färdigt. Iallafall för att få fram ett lag som alltid vinner mot t.ex team liquid.

Permalänk
Medlem

Verkar som att många här tror att AIn skapades med syftet att spela Dota. Nej den använder deep learning för att kunna i teorin lära sig exakt vad som helst, många här verkar underskatta vidden av det.

Det här är ingen liten Starcraft 2 bot som någon spelutvecklare har skrivit ett spelmönster åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

Dom använder Deep Learning, convolutional neural network, är "inga" if statment in programmerade utan fungerar mer som en biologisk hjärna där man har neurons sen när AI:n automatisk lär sig så skapar sina egna neurons och justerar alla "weights " mellan cellerna automatisk lika som en riktig hjärna, är inte som en vanlig bot som har information om 3D spel världen och alla variables etc utan den kollar bara på "pixlarna på skärmen" sen "förstår" den vad den ser och reagerar utifrån vad den har lärt sig själv, vilket gör att man kan använda samma AI till alla typer av spel, fast inte bara till spel den kan lära göra vad som helst, samma typ av AI har lärt sig göra musik, skapa en realistiskt syntetiserad prat röst, lärt sig att gå,skapa konst, identifiera objekt på bilder bättre än en människa, används till själv körande bilar, osv. Är extremt coolt hur det fungerar, tror de flesta inte förstår hur imponerande big deal den här typ av AI egentligen är.

Hela neutrala nätverket är iof uppbyggt med bland annat if-satser och loopar. Du får det att låta som den konventionella logiken satts ur spel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Radolov:

AI:s kan redan slå människan när det kommer till reaktioner, t.ex instant hex , eller lasthits så rent mekaniskt så kan den slå människan. Instant items och abilities såsom blink/euls/phase shift(puck) kan göra dem i princip odödliga mot en enskild motståndare.

Frågan är dock vad som skulle krävas för ett femmannalag skulle bli oslagbart.

Draft: Det finns 113 heroes, alltså 140364532 möjliga drafts i slutet, antar att de kan köra någon sorts strategi med hjälp av data "Ah men den här draften brukar gå bra mot just den här draften som motståndarna tagit". Sedan så finns det knappast tid för AI:n att köra alla drafts mot alla drafts en hel del gånger. Eller så kan de göra drafts med såna heroes som har "instant cast" abilities och utnyttja det fullt ut.

Ska tio st hjältar väljas (5 pre lag) från en bas på 113 så går det att kombinera på ca 200 triljoner olika sätt. 2,25*10^20
Ganska rostig på matten, men det skrivs väl såhär tror jag: 113! / 104!

Om datorn bara gör counter pics så blir det mycket lättare såklart. Första rundan finns det 112 hjältar att välja på för datorn och andra 110 osv. 112 * 110 *108 * 106 * 104. Blir ca 14 miljoner val. Blir mest nyfiken på siffran du fått fram. Säkert inte fel för det finns så många sätt att räkna på.

Skrivet av Radolov:

Heroes: Det tog 2 veckor att träna upp Shadow fiend till pro , men jag vet inte om samma "skills" översatts till andra heroes. Anta att alla heroes tar 2 veckor att lära för midlane, då har vi 113*2~4 år att köra midlane med alla heroes med samma resurser. Sedan så var det ju bara 1 hero mot en annan hero, den kan ju ha 112 möjliga motståndare som den kör mot i mid.

Förutsatt att det inte går att köra rundorna i högre hastighet och att man bara får använda en instans av mjukvaran ;). Det där kan säkerligen snabbas på om man kör några tusen instanser parallellt för att lära sig olika matchups och tränar kombinationer.

Skrivet av Radolov:

Lanes: Sedan var den ju begränsad i princip endast till midlane. Det finns ju 3 lanes. Hur anpassar den sig till det? Ibland måste man nästan skrota en lane för "den funkar inte" helt enkelt. Ibland måste man lämna sin lane för att hjälpa till någon annan eller helt enkelt gå jungeln.

Game mode: 1vs1 varar knappast lika länge som 5 vs 5. Skulle inte förvåna mig om det tog 7 gånger så lång tid som 1 mot 1 i genomsnitt. Sedan så kommer den säkert vara oerfaren i lategame scenarion där man värderar saker lite annorlunda , har du t.ex 40k guld och fullt med items kanske det inte är så relevant om du farmar din egen jungel. Men man kan väl hoppas att man vinner inom 40 min kanske?

Kommunikation: Du kan inte ha 5 individer som bara kör sitt eget spel, det kommer inte funka. Det finns ju mångdubbelt med val som man kan göra här (gruppera ihop sig, möjligtvis koordinera vem som ska farma vilka creeps, om någon ska splitpusha etc). De måste kommunicera med varandra för att det ska gå ihop.

Patcher: En hero kanske ändrade en av sina abilities eller så gjordes det om så mycket att den måste tränas om (t.ex death prophet fick soul siphon, eller ursa som fick damage block på sin ult och multiplier på swipes).

Items: Fanns vissa restriktioner sedan innan på items. Sedan så har den nog inte så stor erfarenhet av items senare i spelet då 1 vs 1 brukar vara rätt så korta.

Kort sagt: Det är inte bara lite svårare, utan dota 2 kommer förmodligen vara borta sedan länge innan den lärt sig färdigt. Iallafall för att få fram ett lag som alltid vinner mot t.ex team liquid.

Ja komplexiteten här ovan är inte bara ett litet steg upp utan det är komplext på en helt annan nivå. Håller med dig helt. Med nuvarande angreppsätt av ren trial and error för alla mobinationer kommer det ta orimligt lång tid. Men det händer väl en del på forskningsfrinten i hur man lär AI snabbare och snabbare också.
Oavsett är det spännande. Strategispel som starcraft och liknande tror jag kommer dröja lite till också. Det är inte ett lätt problem att ta sig an alltså.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Taxi:

Undrar hur det skulle bli om man satte två Ai's mot varandra.

edit: meh, den var redan länkad ovan

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

Dom använder Deep Learning, convolutional neural network, är "inga" if statment in programmerade utan fungerar mer som en biologisk hjärna där man har neurons sen när AI:n automatisk lär sig så skapar sina egna neurons och justerar alla "weights " mellan cellerna automatisk lika som en riktig hjärna, är inte som en vanlig bot som har information om 3D spel världen och alla variables etc utan den kollar bara på "pixlarna på skärmen" sen "förstår" den vad den ser och reagerar utifrån vad den har lärt sig själv, vilket gör att man kan använda samma AI till alla typer av spel, fast inte bara till spel den kan lära göra vad som helst, samma typ av AI har lärt sig göra musik, skapa en realistiskt syntetiserad prat röst, lärt sig att gå,skapa konst, identifiera objekt på bilder bättre än en människa, används till själv körande bilar, osv. Är extremt coolt hur det fungerar, tror de flesta inte förstår hur imponerande big deal den här typ av AI egentligen är.

Fast det stämmer inte, AI:n använde ett API från Valve (https://developer.valvesoftware.com/wiki/Dota_Bot_Scripting) med realtidsinformation, dvs inte en simulering av ett mänskligt spelande.
Dom coachade även den med vad som anses vara bra taktiker och ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ska tio st hjältar väljas (5 pre lag) från en bas på 113 så går det att kombinera på ca 200 triljoner olika sätt. 2,25*10^20
Ganska rostig på matten, men det skrivs väl såhär tror jag: 113! / 104!

Om datorn bara gör counter pics så blir det mycket lättare såklart. Första rundan finns det 112 hjältar att välja på för datorn och andra 110 osv. 112 * 110 *108 * 106 * 104. Blir ca 14 miljoner val. Blir mest nyfiken på siffran du fått fram. Säkert inte fel för det finns så många sätt att räkna på.

Ja, man kan se draften som det senare alternativet som du sa, alltså alla möjliga drafts. Kommer inte ihåg om de ändrat så att bannen blir random om man inte bannar något (se iceiceice no ban strat). Sedan så har vi lineups (som jag förmodligen skulle skrivit för att klarare markera skillnaden) där ordningen inte spelar roll, då har vi kombinationer. 113 möjliga hjältar och vi ska välja 5 av dessa, alltså har vi 113!/(113-5)!5! = 140364532 lineups möjliga (för ett enskilt lag som jag tänkte på). Nu har jag inte räknat med alla möjliga motståndare som de kan möta och här tror jag att det också är kombinationer [lycan a b c d] är ju samma som [a lycan b c d] , alltså 113!/(113-10)!10!= 62088566355816 (rätta mig om jag har fel).

Så sett från de siffrorna, så om de lyckades beräkna en match på 696 sekunder (det är 4 gånger snabbare än en vanlig match) så skulle de hålla på sedan tidernas begynnelse fram till nu för att kunna köra alla drafts mot alla möjliga drafts....en gång!

Nu kan ju en dator göra det snabbare, men jag ser inte direkt hur det skulle kunna ta mindre än 0,1 sekunder iallafall. Då är det fortfarande 2 miljoner år. Sedan skulle det ju vara bra att ha 2 miljoner gånger beräkningskraften så tar det 1 år. Då har man forftfarande inte analyserat alla spel, då lanes kan se annorlunda ut , ställen wards läggs på etc etc. Så ja...det verkar rätt så hopplöst om jag skulle vara ärlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hela neutrala nätverket är iof uppbyggt med bland annat if-satser och loopar. Du får det att låta som den konventionella logiken satts ur spel.

Fast egentligen inte, traditionell AI är som en digital signal "binary" if true do x if false do y, medans neural networks är mer som en analog signal -1.0 till 1.0 så kan vara 0.37916.
Ex "nural network 1 layer". Man har en input node tex 1.0 med den leder till en neural node i kopplingen mellan dom så multipliceras signalen med tex 0.348 (weight ) sen processar neural noden inkommande signalen sen ger den ett nytt output (ex. 0.76134) som sen leder till output node med en (weight) koppling, fast man har flera inputs/outputs och flera lager och alla lager är kopplade till alla noder från det tidigare noderna,sen väljer man den node som har starkast output signal och man behöver inte ha en ända neural node som använder ett if -stement bara ren mattematik, vist sen sen finns det självklart vissa noder som kan innehålla if-statment beror lite på vilket typ av neural network man bygger, men fördelen att undvika if statment i en node är att det är betydligt långsamme än bara mattematik.

Man skulle kunna säga att den "konventionella logiken har faktiskt satts ur spel".

Om OpenAi bot: / hur gammal if-statement AI fungerar (1:10)

Skrivet av tozz:

Fast det stämmer inte, AI:n använde ett API från Valve (https://developer.valvesoftware.com/wiki/Dota_Bot_Scripting) med realtidsinformation, dvs inte en simulering av ett mänskligt spelande.
Dom coachade även den med vad som anses vara bra taktiker och ej.

Ganska säker på att dom inte använder valves API för vanliga botar. För anledning att dom ens gjort AI:n är för att utveckla generell AI som kan användas i verkliga världen så skulle motverka lite poängen att använda ett API för att få variables etc, dessutom om man läser på:
https://universe.openai.com/
https://gym.openai.com/

"Agents use the same senses and controls as humans: seeing pixels and using a keyboard and mouse. Universe makes it possible to train a single agent on any task a human can complete with a computer."

Vist I teorin kan dom använda game states i ett neural network, eller en kombination av pixels + game states, jag kan inte hitta någon information om exakt hur dom gör med deras Dota AI, men med tanke på hur dom pratar om att kunna använda den boten i framtiden för att hjälpa kirurger så tror jag att dom antagligen använder pixel data.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com