Permalänk

Svart skärm! Hjälp

Hej!

Skulle starta datorn för lite gaming igår. Dessvärre vill den inte starta. Följande händer:
*Datorn startar men skärmen får ingen signal, helt svart.
*Tangentbordets lampor (knappbelysning) tänds inte upp (verkar inte få ström?), kan vara samma problem med musen men svårt att säga då den saknar lampor.
*Alla chassifläktar snurrar på.
*Grafikkortets fläktar sätts på när datorn sätts på men stängs av efter ett par sekunder.

Har provat detta utan något resultat:
*Har provat att rengöra minnena samt tagit ut CMOS.
*Bytt skärm.
*Bytt signalkälla från DVI till HDMI.
*Tagit ut grafikkortet och kopplat skärmen till moderkortet, fortfarande svart.
*Ej kollat kablar men har inte rört skärm samt dator så de kan inte ha gått sönder.

Dator:
Moderkort: MSIZ77A-G45
GPU: Gtx 1070 asus strix (uppgraderade gpu istället för att köpa nu burk, är rädd för att gpu är trasigt???)
CPU: 3570k
RAM: 1666Mhz
PSU: 750W Corsair

Vad kan problemet bero på?

Väldigt tacksam för hjälp/support

In sweclockers forum we trust.

Förtydligande
Permalänk
Hedersmedlem

Har du tillgång en annan nätdel? Jag hade kollat den och sett om det är där felet ligger. Hur är det med multimeter?

Har du en PC-högtalare som ligger och skräpar från ett gammalt chassi eller liknande? Kan vara värt att koppla in för att se om du får några beep-koder...

Permalänk

@pv2b: ska försöka prova med nytt agg i veckan. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vicomten013:

@pv2b: ska försöka prova med nytt agg i veckan. Tack för tipset!

Kan du prova med tvångs omstarta datorn när den har startad?

Hade samma problem med min skärm nyligen datorn startar men skärmen är svart då håller jag bara ner knappen på datorn till datorn stänger av sig sedan starta datorn igen då kickade skärmen igång.

Så skickade tillbaka skärmen på garantin väntar fortfarande på service.

Men är den helt död även då.

Lär knappast vara nätaggregatet skulle jag tro om datorn startar men inte skärmen då det är oftast grafikkortet som ger signaler till skärmen snarare än strömmen då själva datorn tar ju mer ström än skärmen.

Skulle tipsa på att de är antigen skärmen eller grafikkortet som felar någonstans.

Visa signatur

▰ MSI RTX 4060 Gaming 16GB ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ Samsung 980 1TB & 3 x Kingston KC3000 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av UMJ:

Hade samma problem med min skärm nyligen datorn startar men skärmen är svart då håller jag bara ner knappen på datorn till datorn stänger av sig sedan starta datorn igen då kickade skärmen igång.

Lär knappast vara nätaggregatet skulle jag tro om datorn startar men inte skärmen då det är oftast grafikkortet som ger signaler till skärmen snarare än strömmen då själva datorn tar ju mer ström än skärmen.

Skulle tipsa på att de är antigen skärmen eller grafikkortet som felar någonstans.

Han har ju skrivit att han redan provat en annan skärm... och att USB-tillbehören inte går igång medan fläktar gör det, gör att det kan vara så att t.ex. +5V är dött på hans PSU. Han har även provat med inbyggd grafik, så det lär inte vara grafiken det är fel på heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Han har ju skrivit att han redan provat en annan skärm... och att USB-tillbehören inte går igång medan fläktar gör det, gör att det kan vara så att t.ex. +5V är dött på hans PSU. Han har även provat med inbyggd grafik, så det lär inte vara grafiken det är fel på heller.

Jo det är ju sant, går ju snabbt koppla nätdelen till en nätaggregatstestare se om allt fungerar fint

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone...

Visa signatur

▰ MSI RTX 4060 Gaming 16GB ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ Samsung 980 1TB & 3 x Kingston KC3000 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk

Innan du börjar bryta i massa komponenter för mycket, testa ett nytt CMOS-batteri. Uppfattar det som att du inte testat byta det, utan bara plockat ur det?

Det kostar 20-30kr på ICA Maxi, Kjell eller liknande. Har haft sjuka fel som påminner om ditt och visade sig att batteriet var trött.

Minns jag rätt så heter de CR2032.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Skrivet av marmeladov:

Innan du börjar bryta i massa komponenter för mycket, testa ett nytt CMOS-batteri. Uppfattar det som att du inte testat byta det, utan bara plockat ur det?

Det kostar 20-30kr på ICA Maxi, Kjell eller liknande. Har haft sjuka fel som påminner om ditt och visade sig att batteriet var trött.

Precis, använde samma. Plockar upp en nytt imorrn och återkommer!

Ursäkta alla för rörig återkoppling alla!. Fast på mobilen dessvärre. Börjar med batteri då det är enkelt och billigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter som antingen nätdelen eller moderkortet är problemet.

Nytt biosbatteri kommer inte göra någon som helst skillnad. Man kan köra utan batteri om man vill, men alla ändringar gjorda/sparade går förlorade när du stänger av maskinen.

Permalänk
Medlem

En fråga: Har du uppdaterat moderkortets BIOS? Du har ju ett äldre moderkort så det kanske är där problemet ligger.. Den kanske inte riktigt gillar ditt GTX 1070

Annars tror jag på nätaggregatet, du specificerar inte vilken modell du har?

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Skrivet av elBenko:

Nytt biosbatteri kommer inte göra någon som helst skillnad. Man kan köra utan batteri om man vill, men alla ändringar gjorda/sparade går förlorade när du stänger av maskinen.

Märkligt, för... http://www.sweclockers.com/forum/trad/890516-inget-boot-ingen...

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Skillnad på att köra utan batteri och byta ut ett installerat dött batteri. Vissa moderkort vägrar gå igång med dött batteri, vissa är smarta nog att varna om det med pipkod. OP har testat plocka ut batteriet, utan framgång.

Vad jag dock inte vet är om OP testat plocka ur batteriet samt laddat ur datorn ordentligt, och sen startat datorn _utan_ batteri.

Permalänk
Skrivet av Thumbii:

En fråga: Har du uppdaterat moderkortets BIOS? Du har ju ett äldre moderkort så det kanske är där problemet ligger.. Den kanske inte riktigt gillar ditt GTX 1070

Uppdaterade bios för kanske 6 månader sedan. Datorn har fungerat jättebra tills häromdagen. Uppdaterade dock Windows 10 om jag inte minns fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lustigt, samma sak hände mitt MSIZ77A-G45 här om dagen med en 3570k, är rätt säker på att det är moderkortet som sagt upp sig i mitt fall.

Men nu börjar jag tro att det är nåt lurt "bäst före" datum från MSI

Permalänk
Skrivet av UMJ:

Hur menar du med att tvångsomstarta?

Skrivet av marmeladov:

Provat med nytt batteri utan framgång. Har dock inte provat att koppla om kretsar vid CMOS som jag har sett utföras på några videos för att resetta batteriet...

Skrivet av elBenko:

Ja, blev ingen skillnad.

Skrivet av Thumbii:

Corsair 750W brons eller silver. Har dock redan kört med 1070 sedan i vintras. Var problem pga gamla drivers vid installation med väl uppdaterat har det flytit på bra!

Tror ni RAM kan orsaka problem?

Tack för er input!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vicomten013:

Tror ni RAM kan orsaka problem?

Du kan prova en sticka åt gången för att utesluta det. Tänk på att prova olika slottar också om det är fel i en ram-slot.