Permalänk
Medlem

Rosa flimmer via DVI

Hej, jag fick i veckan överta en 1440p skärm från en i släkten.
Testade först att koppla in den via hdmi (till mitt evga gtx 970 ssc) men får då endast 1080p upplösning. Efter att ha letat fram en DVI kabel och kopplat in fick jag bild men med ett rosa flimmer och en hel del störningar i bilden. Misstänkte först kabeln då den aldrig använts innan, men vid test med annan dator funkade allt som det ska.

Efter en kvälls googlande har jag kommit fram till att porten på grafikkortet är en dual-link DVI-I, kabeln är en single-link DVI-D och skärmen dual-link DVI-D.

Är det här problemet ligger eller finns det några inställningar jag bör känna till? (typ i nvidia-kontrollpanelen?)
DVI porten är aldrig använd tidigare, har alltid kört hdmi, och farsan tror att det är den som spökar. Bör man isåfall krångla med att skicka in kortet till komplett för reparation/reklamation eller är det bättre att bara köpa en DP-kabel? (kortet köpt i nov -15 så garanti ska gälla)

Länk till skärmen om det hjälper:
http://www.dell.com/ed/business/p/dell-u2713hm/pd

Tacksam för all möjlig hjälp.

Permalänk
Medlem

Den skärmen borde klara 1440p med DVI (dual link), DP och HDMI. Har inte testat vad som händer om man kör en single link kabel med en 1440p skärm men det känns inte som att det ska bli flimmer, testa att sätta upplösningen på 1080p och se om det går bort. DP brukar fungera om skärmen har det. Det kan vara något speciellt med den skärmen också som de tidiga 144hz skärmarna som bara klarade 144hz med DVI dual link och ingen annan anslutning

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Får du 1440 med single-link dvi-kabel, för det borde du inte få? Jag skulle börja med att skaffa ny kabel, en dual-link dvi eller hellre en displayport.

Problemet tyder på dålig signal, och det skulle ju kunna bero på att grafikkortet har svag utsignal på den porten, om det nu är som du säger att samma kabel fungerar fint med en annan dator. Skulle ju kunna vara att kabeln är lite glapp också.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Den skärmen borde klara 1440p med DVI (dual link), DP och HDMI.

Minns jag rätt så går det inte få mer än 1080 med hdmi på den skärmen (har haft en likadan på jobbet för ett par år sedan).

Uppdatering: hoppsan, jag tänkte på en annan skärm... den TS pratar om är ju faktiskt en likadan som jag har som extraskärm på jobbet nu, och den kanske fixar 1440 via hdmi (har inte provat, då jag kör med displayport).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Minns jag rätt så går det inte få mer än 1080 med hdmi på den skärmen (har haft en likadan på jobbet för ett par år sedan).

Jag hade en tanke att det kunde vara så men då är det bara att testa DVI DL eller DP

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Bildexpert 📺

U2713HM ger endast 1920x1080 via HDMI. Det krävs DVI-DL för att köra 2560x1440 över DVI.

Får man ändå 2560x1440/60 att fungera över DVI-single-link-kabel kan det vara så att grafikkortet kör single link med högre TMDS-pixelklocka än 165 MHz. En del skärmar kan då ändå synka mot en högre TMDS-klocka men är inte kapabla att hantera signalen utan det blir pixelgröt.

Rosa flimmer som milda pixelrörelser och streck är annars ett tecken på att kabeln klappar och glappet kan sitta på PCB:n i skärmen så att kabelns tyngd orsakar detta snarare än att själva kabeln är glapp. Man brukar kunna stämma av detta med lite handgriplig inverkan och trycka på kabeln etc. och se ifall det försvinner.

Permalänk
Medlem

@nojfas: I manualen står följande: Our HDMI is 1.4, it is compatible and can support up to 1920 x 1080

Eftersom att DVI och HDMI i grund och botten är samma bildsignal (härav passiva adaptrar) misstänker jag ett det inte går med Single Link DVI heller.

EnDual-Link DVI eller DisplayPort kabel bör fungera.

Permalänk
Medlem

Prova att koppla in skärmen med HDMI igen och använda CRU för att tvinga fram den upplösningen du vill ha:

https://www.monitortests.com/forum/Thread-Custom-Resolution-U...

Skärmen annonserar via EDID vilka upplösningar den klarar. I äldre versioner av Windows sågs detta som ett förslag, vilket gjorde att en del skärmar skickade helt felaktig EDID-information. Modernare Windows-versioner tar dock EDID-informationen som ett absolut krav, och vägrar ställa in något annat. Satt själv och bråkade med detta med en gammal Samsung-skärm för ett par månader sen. Möjligen är det samma problem för dig här, att skärmen via HDMI inte meddelar att den klarar 2560*1440, och att Windows därför vägrar ställa in den upplösningen.

Visa signatur

5900X | 6700XT