AMD Radeon RX Vega 64 och RX Vega 56

Permalänk
Medlem
Skrivet av QnoX:

min dom baserat på min kalkyl vad gällande prestanda/pris. Tycker jag att amd tar hem tronen med ett väldigt prisvärt kort speciellt i DX12 där den läxar upp nvidia. (väntar på siffror på vad 56 kommer gå på har stora förväntningar på denna:D). Kommer väldigt troligt bli en amd build nästa gång med 1600 + 2x 64/56 då 1600 drar ganska jämt skägg med i5 när man räknar in moderkorts priser, föredrar då de 2 extra kärnorna och 12 trådarna

DX11
1070: 76,11 kr/fps
1080: 76,28 kr/fps
64: 70,68 kr/fps

DX12
1070: 71,23 kr/fps
1080: 72,15 kr/fps
64: 60,04 kr/fps

DX11/12
1070: 74,16 kr/fps
1080: 74,63 kr/fps
64: 66,42 kr/fps

baserat på tester på swec och prissättning
1070: 4700kr
1080: 5800kr
64: 5100kr

så fort jag får siffror på 56:an uppdatarar jag denna post med dom för de som är intresserade
och om någon orkar räkna ut priset för den extra elen så allt blir extra fair skulle vara awesome.

Skrivet av Chrisj:

För att förenkla kan du ju förutsätta att FPSen är stadig över året för varje kort kan du ju istället köra per fpsår (ny enhet, copyright etc.), blir en hel del mindre matematik men ger ändå en rättvis bild av förhållandet pris/fps.

Skrivet av terrakowski:

Vad jag kan se var det ej detta någon sa till dig, rätta mig om jag har fel. Du räknade ut elkostnaden tidigare, där är tiden relevant. När du lägger till tiden till ekvationen här så menar du alltså att du har sparat 7,74 kr/fps varje sekund? Dvs efter två sekunder har du plötsligt sparat det dubbla. Din uträkning är med andra ord fel.

Du hade kunnat gjort samma kalkyl genom att multiplicera antalet bilar i värden, då hade du fått ut ett ännu större värde! Du lägger till en variabel som ej har något betydelse eller för den delen relevant.

Jag tycker du räknar väldigt konstigt men procenten blir såklart densamma i slutändan, vilket borde vara det enda intressanta då vi snackar skillnaden mellan kr/fps. Eller om man så vill kronor/fps som du skrev i början.

såhär var lite av diskussionen och närmre koll på vad som skrevs ville han hitta på en ny sätt att mäta på inte få fram kr per år så jag misstolkade inlägget men det är från detta allt spinnt på.

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Skrivet av QnoX:

såhär var lite av diskussionen och närmre koll på vad som skrevs ville han hitta på en ny sätt att mäta på inte få fram kr per år så jag misstolkade inlägget men det är från detta allt spinnt på.

Jag tror inte han menade att du skulle räkna ut antalet fps det går på 30 minuter i ett helt år. Blir ju inte mindre matematik direkt. Jag tror istället han menade att du skulle utesluta fps och tid då denna är identisk för de båda korten, den tillför inget till ekvationen.

Jag gissar att ingen tyckte detta var ett bra sätt att räkna på då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QnoX:

Det är inget fel i kalkylen siffrorna blir höga för att det är krona per fps om jag ska behöva lära dig vad 1 fps är så ska du byta forum för att föräkla 1070 är 7.xx dyrare per fps än 64 så om båda fpserna är 100 skilljer det 700kr/sek i prestanda på korten enkel matte bara höga siffror pga sekundräkning detta är ett jämförspris du behöver jämnföra mot ett annat jämnförspris för att göra en bedömninh sen kan ett kort ge 100fps ett annat 1 men 1 kortet är mer "prisvärt" man får göra avväganden precis som i en mataffär när du kollar ska jag behöva upprepa mig så många ggr så folk fattar vad jag räknat fram-.-

Jag har tat fram ett pris per fps
Och tat ut pris per år sen skrev jag utförligt att exemplet var på 70 fps så efter jag har fått ut fps skillnaden per år kan jag multiplisera den summan med 70 för att få ut 70fps i krona år skillnad lär dig räkna och kolla vad jag räknar på.

Du skulle behöva följa hela citatflödet och inte hänga upp dig på 1 inlägg

Jävlar vad dryg du var då.

Först och främst har du räknat ut krona per fps på inköpspriset. Du har sedan multiplicerat inköpspriset med tiden man har kortet för att räkna ut ett sparande som med en marginal på ~100,000 gånger överstiger inköpspriset. Du har alltså räknat helt åt skogen fel. Detta eftersom du inte betalar inköpspriset varje sekund du använder kortet utan endast när det införskaffas. Det relevanta i prestanda per watt är ju dessutom elkostnad kontra fps även om den summan blir någon hundralapp sett över ~3år som folk brukar ha sina grafikkort. Du är ju för tusan inne på att du skulle spara kortets totala kostnad flera gånger i timmen! Du måste ha grava problem med logiken om det inte redan där ringer varningsklockor i uträkningen.

Du menar dessutom på att det blir höga siffror pga sekundräkning. Vore du någorlunda kompetent inom matematiken borde du inse att sekundsiffran är och bör vara väldigt låg i räkneexemplet. Det är inget fel i din matematik som att 7x7=51 istället för =49, utan du har bara 0 logik och förståelse för siffrorna du slänger ihop. Poängen i mitt inlägg var dessutom att det är det procentuella förhållandet mellan korten som är intressant. Puck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av terrakowski:

Jag tror inte han menade att du skulle räkna ut antalet fps det går på 30 minuter i ett helt år. Blir ju inte mindre matematik direkt. Jag tror istället han menade att du skulle utesluta fps och tid då denna är identisk för de båda korten, den tillför inget till ekvationen.

Jag gissar att ingen tyckte detta var ett bra sätt att räkna på då.

Ja det var juh det jag ville förklara sen är juh problemet att kortet gennerar fps du kan juh få oändliht många fps för vad det du lägger ut men man måste räkna nån stans och mitt första inlägg är vad kag skulle kunna se som ett jämförsptis likt affärer.

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Skrivet av QnoX:

Ja det var juh det jag ville förklara sen är juh problemet att kortet gennerar fps du kan juh få oändliht många fps för vad det du lägger ut men man måste räkna nån stans och mitt första inlägg är vad kag skulle kunna se som ett jämförsptis likt affärer.

Det är där jag inte är med, du har ju ett perfekt jämförelsepris? Du har ju kronor/fps! Vill du påvisa skillnaden mellan två modeller tar du ju bara procenten eller antalet kronor som skiljer.

Permalänk
Medlem

@Chrisj:

Nej för jag har räknat ut ett jämförspris på korten(kolla mitt första inlägg i slutet av sidan 9). Och baserat på den kalkylen räknade jag på vad mer kortet kostar per fps man måste räkna nån stans eftersom korten genererar fps man köper juh inte per fps mrn för att få ut ett värde behöver man nätt att gå på jag har sagt 10000000000 ggr nu att jag fattar att man inte betalar så på det sättet men från min första kalkyl betallar du enligt vad jag skrivit mer jag sa ganska exakt till fig att kolla citat historiken och kolla vaf jag räknar på innan du dömmer eftet ett inlägg men det var nog för svårt trött på alla som i te fattar vad jag räknar-.- jag räknar inte på nått pris prestanda snitt utan utifrån min kalkyl snälla förstå så slipper alla huvudvärk

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem

@terrakowski:

Tack det är det jag försökt förklara:) fast i slutändan blir det fel då kortet genererar fps men det är det närmsta man kan komma vad jag kommet på iaf

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Snusfri
Skrivet av norpan111:

Men vadå förra generationen? Det är fortfarande deras nuvarande och nvidia har sagt att de inte kommer släppa Volta detta året.

Jag har velat ha ett 1070-ish kort från amd länge nu att kombinera med min 144hz freesync skärm..
nu är gäller det bara att priset är rätt också

Skickades från m.sweclockers.com

Vega kan knappt mäta sig med Nvidias 10xx kort som släpptes för 18 månader sedan.
Så det är förra gen kort.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av QnoX:

@terrakowski:

Tack det är det jag försökt förklara:) fast i slutändan blir det fel då kortet genererar fps men det är det närmsta man kan komma vad jag kommet på iaf

Nej varför skulle det bli fel? Du räknar ju med FPSen när du räknar ut hur mycket du betalar för varje fps? Du räknar med denna ännu en gång i ditt exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QnoX:

@Chrisj:

Nej för jag har räknat ut ett jämförspris på korten(kolla mitt första inlägg i slutet av sidan 9). Och baserat på den kalkylen räknade jag på vad mer kortet kostar per fps man måste räkna nån stans eftersom korten genererar fps man köper juh inte per fps mrn för att få ut ett värde behöver man nätt att gå på jag har sagt 10000000000 ggr nu att jag fattar att man inte betalar så på det sättet men från min första kalkyl betallar du enligt vad jag skrivit mer jag sa ganska exakt till fig att kolla citat historiken och kolla vaf jag räknar på innan du dömmer eftet ett inlägg men det var nog för svårt trött på alla som i te fattar vad jag räknar-.- jag räknar inte på nått pris prestanda snitt utan utifrån min kalkyl snälla förstå så slipper alla huvudvärk

Men om du förutsätter att FPSen är statisk för varje kort (eftersom kortens prestanda inte kommer att svänga avsevärt utan magiska drivrutiner®) så kan du ju få ett jämförelsetal där. Ska din kalkyl vara relevant får du ju antingen avsluta med en procentuell jämförelse alternativt absoluta tal men då är din kalkyl helt irrelevant eftersom den slänger in en massa godtyckliga variabler och generar fantasisummor i pengar som saknar koppling till problemet i fråga.

Ett lätt sätt att räkna ut jämförelsen hade varit (X+Y)/Z=jämförvärde där X är inköpspris, Y är elkostnad per år och Z är antalet FPS. Då kan du dessutom lätt justera jämförvärdet genom att ändra variabeln Y baserat på hur många år du väntas bruka kortet.

I slutändan så är det stora felet du gjort att du räknat engångskostnaden som en löpande kostnad per sekund. Du köper bara grafikkortet en gång, inte en gång per sekund, således ändras inte den kostnaden oavsett hur länge du använder kortet/hur många fps det ger. Däremot går priset upp/ner per fps beroende på hur många Watt kortet förbrukar för att generera samma fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Men om du förutsätter att FPSen är statisk för varje kort (eftersom kortens prestanda inte kommer att svänga avsevärt utan magiska drivrutiner®) så kan du ju få ett jämförelsetal där. Ska din kalkyl vara relevant får du ju antingen avsluta med en procentuell jämförelse alternativt absoluta tal men då är din kalkyl helt irrelevant eftersom den slänger in en massa godtyckliga variabler och generar fantasisummor i pengar som saknar koppling till problemet i fråga.

Ett lätt sätt att räkna ut jämförelsen hade varit (X+Y)/Z=jämförvärde där X är inköpspris, Y är elkostnad per år och Z är antalet FPS. Då kan du dessutom lätt justera jämförvärdet genom att ändra variabeln Y baserat på hur många år du väntas bruka kortet.

I slutändan så är det stora felet du gjort att du räknat engångskostnaden som en löpande kostnad per sekund. Du köper bara grafikkortet en gång, inte en gång per sekund, således ändras inte den kostnaden oavsett hur länge du använder kortet/hur många fps det ger. Däremot går priset upp/ner per fps beroende på hur många Watt kortet förbrukar för att generera samma fps.

Ja det är juh helt omöjligt att förklara förstår jag-.- jag säger juh att jag använde mig av mina siffror och elen går inte räkna det blir så otroligt lite har redan pratat om detta sen undrar jag om du läser vad skriver då du säger exakt vad jag skriver -.- så vet inte hur jag ska förklara sen för det förta så var uträkningen med dom stora siffrorna menat att visa att det inte går att räkna så jag säget det för sista gången att kolla citatflöden och vad jag skriver och pratar om. Får jag inget vettigt svar skitet jag i att försöka förklara mer då det är omöjligt.

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av QnoX:

Ja det är juh helt omöjligt att förklara förstår jag-.- jag säger juh att jag använde mig av mina siffror och elen går inte räkna det blir så otroligt lite har redan pratat om detta sen undrar jag om du läser vad skriver då du säger exakt vad jag skriver -.- så vet inte hur jag ska förklara sen för det förta så var uträkningen med dom stora siffrorna menat att visa att det inte går att räkna så jag säget det för sista gången att kolla citatflöden och vad jag skriver och pratar om. Får jag inget vettigt svar skitet jag i att försöka förklara mer då det är omöjligt.

Poängen är ju att din uträkning säger inget. Du har slängt in löpande kostnader som inte finns och multiplicerat med fel saker. Om du inser att det är en nonsenskalkyl är vi ju helt på samma sida.

Varför skulle elen inte gå att räkna på? Du vet hur mycket den drar, du kan sätta en rimlig tidsrymd (för dig) som kortet är under last och du vet vad elen kostar. Det är ännu lättare att räkna på om man istället minear när kortet inte spelas på då load närmar sig 24/7 och effekten på allvar börjar bli relevant. En skillnad på 150W i förbrukning under last ger t.ex. en merkostnad i el med ett elpris på 0,8kr/kWh på 1051kr om året. Det är inte försumbart. Spelar man 6h om dagen vilket inte är ovanligt om det är fler brukare av datorn (blir ofta mer på helg mindre på vardag också) så är det ändå 250kr om året.

Permalänk
Medlem

@Chrisj:

Jo men jag har visat en uträkning på detta med redan och då jag räknat ut krona fps så måste jag juh räkna elpris fps och det blir extremt lite går inte räkna på så här räknade jag då

gjorde en snabb beräkning på 160w extra drar 64 mot 1070 enligt sewc sheet 160w 24/7 är ca 2000 kr/år med ett pris på 1,4kr/kwh elpriser skatter och nätavgifter etc etc

2000/365 = 5,47 säg 5,5

5,5/24 = 0,22

0,22/60 = 0,0036

0,0036/60 = 0,00006

0,00006 ska då sen räknas ut per fps nu säger vi att vi har 70 fps avg över testerna

0,00006/70 = OFFANTLIGT lite ^^

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av QnoX:

@Chrisj:

Jo men jag har visat en uträkning på detta med redan och då jag räknat ut krona fps så måste jag juh räkna elpris fps och det blir extremt lite går inte räkna på så här räknade jag då

gjorde en snabb beräkning på 160w extra drar 64 mot 1070 enligt sewc sheet 160w 24/7 är ca 2000 kr/år med ett pris på 1,4kr/kwh elpriser skatter och nätavgifter etc etc

2000/365 = 5,47 säg 5,5

5,5/24 = 0,22

0,22/60 = 0,0036

så 0,0036kr sec sen ska då 0,0036 räknas ut per fps säg att vi har 70 fps avg över alla tester

0,0036/70 = OFFANTLIGT lite ^^

Absolut, och min poäng i det avseendet var ju att du inte behöver räkna ned det per sekund utan den jämförelsen håller helt perfekt om du räknar på ett år istället för på varje sekund och inte multiplicerar in inköpspriset som en löpande kostnad

Sen skippade du ett steg där också så ditt slutresultat blir 60x högre än det borde då det går 60min på en timme och sedan 60 sekunder på en minut.

Permalänk
Medlem

@Chrisj:

Ändrade precis i inlägget^^ jo jag förstår hur du tänker men för mig som vill ha ett jämnförspris i kronor per fps måste jag juh tyvärr dra ner det till sekunder^^ sen skulle man då kunna täkna in den extra värmen som du sparar i elkostnad änumindre men visst för mitt datarum är kallt innan man spelat 1-2 tim:) ^^

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Skrivet av QnoX:

@Chrisj:

Ändrade precis i inlägget^^ jo jag förstår hur du tänker men för mig som vill ha ett jämnförspris i kronor per fps måste jag juh tyvärr dra ner det till sekunder^^ sen skulle man då kunna täkna in den extra värmen som du sparar i elkostnad änumindre men visst för mitt datarum är kallt innan man spelat 1-2 tim:) ^^

Skulle det inte vara bättre för dig att istället snacka pris/frame? Varför stanna på vad det kostar för en sekund för? När du drar ut siffrorna sådär så ser det litet ut, i själva verkat handlar det om flera hundra om året. Dessutom kan man inte säga rakt av att du skulle kunna räkna bort elen på uppvärming, beror ju helt på vad man har för uppvärmning.

Permalänk
Medlem

@terrakowski:

Absolut sant iof men för mig är elens pris rätt ointressant då jag inte tycker den påvärkar nått nämnvärt troligen kommer kortet mogna lite mer med iaf några fps skillnad och tar man spel som den underpressterar i och bara får 5-6 mer fps så försummar det elkostnaden. Jag har juh gjort uträkningen på mina tryckpunkter som jag bryr mig om det är "min" kalkyl så att säga jag ville mest dela med mig om nån var intresserad av siffrorna då jag ändå la ner nån timme på att räkna ut allt^^

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Skrivet av QnoX:

@terrakowski:

Absolut sant iof men för mig är elens pris rätt ointressant då jag inte tycker den påvärkar nått nämnvärt troligen kommer kortet mogna lite mer med iaf några fps skillnad och tar man spel som den underpressterar i och bara får 5-6 mer fps så försummar det elkostnaden. Jag har juh gjort uträkningen på mina tryckpunkter som jag bryr mig om det är "min" kalkyl så att säga jag ville mest dela med mig om nån var intresserad av siffrorna då jag ändå la ner nån timme på att räkna ut allt^^

Vi försöker bara ge dig ett lättare sätt att räkna, ett som inte tar en timme

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

7970 är det bästa senaste exemplet på AMD på topp. men det var några år sen nu.

Sitter på ett sådant fortfarande, köptes 2012 för 2999kr på webhallen.
Såg fram emot att byta upp mig mot ett Vega 56, trodde dessa skulle släppas samtidigt.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av terrakowski:

Vi försöker bara ge dig ett lättare sätt att räkna, ett som inte tar en timme

Och som ger en siffra som betyder något

Permalänk
Hedersmedlem

Kul att AMD släpper nytt. Tråkigt att energieffektiviteten är noll och de utvecklar tokmycket värme. :'( (något jag bryr mig om, min dator kör BDO 24/7 inte för långt från sängen)

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Inaktiv

Varje gång jag läser Vega tänker jag på porrstjärnan Mindy Vega, men det säger förmodligen mer om mig än om ordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Glömmer inte väldigt många här i tråden att GTX 1080 har varit lanserat i över ett år? AMD har alltså haft ett år och tre månader på sig att göra ett kort som presterar lika bra, eller bättre, än Nvidias "gamla" teknik. Hur långt bort är Volta? Hur kommer korten stå sig då?

Det är kul att AMD äntligen har fått att ett par grafikkort på marknaden men med effektiviteten, prestandan och priset som uppvisas har jag svårt att se hur några större marknadsdelar ska tas, vilket trots allt är AMD's mål.

Snarare är detta någonting som uttjatat i oändlighet i varje nyhetstråd om VEGA. So what om VEGA är "ett åt efter". Du köper inte grafikkort i dåtid. Det enda som betyder någonting är om VEGA är bra nu och i framtiden.

Sedan AMD:s mål? Jag skulle säga att det snarare är att visa att de fortfarande är med i matchen snarare än att ta marknadsandelar. 580 har säkerligen gett AMD fler marknadsandelar än vad VEGA kommer att ta. Men ett bra medel-kort ger ingen PR.

Det kan också vara så att VEGA RX är VEGA-kretsar som inte är bra nog för deras professionella kort? Vem vet?

Skrivet av THB:

Vega kan knappt mäta sig med Nvidias 10xx kort som släpptes för 18 månader sedan.
Så det är förra gen kort.

Underligt att definiera "generation" som relativt med prestanda. Är Nintendo Switch tre generationer sedan?

En generation är en generation, oavsett om du gillar den eller inte.

Skrivet av Bloodstainer:

jag håller med, men frågan är, är Vega verkligen värt det priset? Man ser redan GTX 1070 säljas för runt 3000kr begagnat, för det är en ett års gammal GPU. Jag tycker inte Vega var särskilt speciellt, de skulle släppt den här produkten för ett år sedan när GTX 1080 fortfarande var ny och dyr.

Jämför du prisvärdhet mellan nyköp och begagnat kommer begagnat alltid att vinna. Ingen skräll där.

Permalänk
Skrivet av thomas_skane:

Jämför du prisvärdhet mellan nyköp och begagnat kommer begagnat alltid att vinna. Ingen skräll där.

Jo, men jag tycker inte det är en orättvis jämförelse efter att GTX 980 ti, 1070 och 1080 alla jobbar lika med Vega, men är väldigt gamla kort. Du kan inte ens hitta ett 980ti i affär för relevanta priser. Vega är nytt, idag. Och 1070 och 1080 är riktigt gamla vid det här laget och jag tror absolut det är värt att diskutera andrahandspriser.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

@terrakowski:

Ja men nu pratar jag om första kalkylen som jag hänvisat till alla ggr den tog tid och den räknar inte i sek:)

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem

I wantzzz it! I wantzz it precious, yes! (Vega 56)

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Hjälpsam

2. High Bandwith Cache Controller – noch inaktiv
3. Draw Stream Binning Rasterizer – bei RX Vega aktiv
4. Primitive Shader – noch inaktiv.

https://www.computerbase.de/2017-08/radeon-rx-vega-64-56-test...

Behöver väl knappast översättas, HBM och "Primitive Shaders", är alltså inte aktiverade ännu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Snarare är detta någonting som uttjatat i oändlighet i varje nyhetstråd om VEGA. So what om VEGA är "ett åt efter". Du köper inte grafikkort i dåtid. Det enda som betyder någonting är om VEGA är bra nu och i framtiden.

Sedan AMD:s mål? Jag skulle säga att det snarare är att visa att de fortfarande är med i matchen snarare än att ta marknadsandelar. 580 har säkerligen gett AMD fler marknadsandelar än vad VEGA kommer att ta. Men ett bra medel-kort ger ingen PR.

Det kan också vara så att VEGA RX är VEGA-kretsar som inte är bra nog för deras professionella kort? Vem vet?

Jag menar inte att AMD har gjort ett dåligt jobb mot generationen som finns ute nu, men om Nvidia släpper 2xxx, (eller vad korten nu kan tänkas heta), inom 3-4 månader kommer Vega helt plötsligt att kännas väldigt utdaterad. Det är synd eftersom att många har väntat länge på att AMD ska "komma ikapp" eller "komma in i matchen" igen.

Edit: http://www.sweclockers.com/nyhet/24281-tsmc-okar-produktionen...

Nvidias Volta verkar inte vara överdrivet långt borta.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

2. High Bandwith Cache Controller – noch inaktiv
3. Draw Stream Binning Rasterizer – bei RX Vega aktiv
4. Primitive Shader – noch inaktiv.

https://www.computerbase.de/2017-08/radeon-rx-vega-64-56-test...

Behöver väl knappast översättas, HBM och "Primitive Shaders", är alltså inte aktiverade ännu.

Vad skulle dessa aktiverade göra för tex spelprestanda?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz