Fungerar mitt Asus GeForce GT 720 med modern skärm och 144Hz?

Permalänk
Medlem

Fungerar mitt Asus GeForce GT 720 med modern skärm och 144Hz?

Har en dator utrustad med det passiva grafikkortet "ASUS GeForce GT 720 Silent DDR3 HDMI 2GB".

Undrar om det fungerar med en modern skärm och att köra 144Hz eller måste grafikkortet ha display port för att det ska gå att hålla 144Hz? DVI-D dual link räcker inte ända fram, hur ligger det till?

https://www.inet.se/produkt/5411255/asus-geforce-gt-720-silen...

Kortet är utrustat med:
VGA
DVI-D (Dual-link)
HDMI

Permalänk
Keeper of the Bamse

DVI-D klarar 1080p 144hz:
Källa

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

DVI-D enligt spec är max 165 MHz pixelklocka, dvs 1920x1080 i 60 Hz

DVI-D DL, Dual Link enligt spec är 2 x 165 MHz vilket räcker till 1920x1080 i 144 Hz

Men det finns också skärmar som har kretsuppsättningar som i praktiken klarar mer. På vissa produkter går det att köra 2560x1440 i 144 Hz över DVI-DL, till exempel denna: http://www.sweclockers.com/test/20386-acer-xg270hu-144-hz-och...

Detta förutsätter då att grafikkortet kan alstra signalen och att skärmens kretsar kan ta emot signalen. Därför kan man aldrig titta på en kontakt och förutsäga exakt vad som är möjligt. Vad DVI-standarden säger är inte nödvändigtvis automatiskt applicerbart och särskilt DVI måste man se upp med.

Begränsningen här ligger troligtvis hos grafikkortet. Där är tillverkarna ofta luddiga med informationen kring detta:

Enligt: https://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gt-720/... klarar GTX 720 att köra 3840x2160/30 Hz över HDMI. Det är single-link 300 MHz. Troligtvis klarar den då 1920x1080/144 Hz i DVI-DL, men sannolikt endast ifall du inte använder HDMI-anslutningen till en annan skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

DVI-D klarar 1080p 144hz:
Källa

Men är det som så att vissa skärmar ändå kräver display port anslutning för att jobba i 144Hz? Läser tex om nedanstående skärm där det står: "Uppdateringsfrekvens 144 Hz via DisplayPort, 120Hz via HDMI eller DVI"

Acer 24" Predator XF240H
https://www.inet.se/produkt/2205434/acer-24-predator-xf240h

Men det borde väl finnas andra skärmar som stödjer 144Hz över DVI-D (dual link)?

Laxpudding@: Tack för bra svar

Permalänk
Bildexpert 📺

@makatech: Är förstås en ekonomisk fråga, en fråga om plats i chassit och en kraftförsörjningsfråga. Men det finns passiva GTX 1050 likt dessa om du vill säkra kapacitet för moderna skärmar och en rejäl skjuts i fråga att faktisk orka driva en del spel i 144 Hz.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4156784

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@makatech: Är förstås en ekonomisk fråga, en fråga om plats i chassit och en kraftförsörjningsfråga. Men det finns passiva GTX 1050 likt dessa om du vill säkra kapacitet för moderna skärmar och en rejäl skjuts i fråga att faktisk orka driva en del spel i 144 Hz.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4156784

Men hur som helst så borde det finnas skärmar som grejar 144Hz även via DVI-D dual porten?

Ja, har en urgammal stationär som dottern använder som jag för några år sedan gav nytt liv med ssd, win 10 och gt 720 kortet, hon spelar typ LoL och SIMS men inte så mycket mer krävande grejer än så. Hon har inte klagat på hur datorn fungerat med GT 720 kortet. Tvärtom berömmer hon mig ibland för hur bra datorn är.

Kommer byta ut datorn relativt snart hade jag tänkt men fick för mig att börja med enbart en bättre skärm. I och för sig är just det kortet du föreslår nu ett av de som skulle blivit aktuellt i ett nytt bygge.

Bra skärm + bra tangentbord + bra mus ger oftast en bra totalupplevelse även om inte cpu'n är den snabbaste.

Permalänk
Medlem

Hmmm, men 4K fungerar varje fall inte via DVI-D dual, är det så?

http://www.avadirect.com/blog/displayport-vs-hdmi-vs-dvi-vs-v...

"The DVI, or Digital Visual Interface, connection is starting to die out, although it is still on every graphics card. The video signal is basically the same as HDMI, just without the audio. However DVI in newer graphic cards will transmit audio when connected with a DVI to HDMI cable or adapter. Single-link cables and hardware support up to only 1,920×1,200 resolution, but dual-link DVI supports 2560×1600. DVI is capable of 144hz refresh rates, so it’s a good choice if you have a 1080p 144hz monitor. This is especially true for gamers who have an FPS that is higher than 60. If you want 4K, though, you’ll need to go with DisplayPort or HDMI. Just like the other cables can be adapted to DVI, DVI can be adapted to VGA with a passive adapter."

Permalänk
Bildexpert 📺

@makatech: Ja, DVI-DL och 1920x1080 i 144 Hz hör ihop. Dock börjar den funktionaliteten försvinna eftersom DVI är teknik som senaste uppdaterades nåden år 1999. Istället kliver branschen, väldigt långsamt dock, över till Displayport och HDMI. Så att satsa nya pengar på DVI-funktionalitet idag är verkligen att skjuta upp problemen till imorgon.

4K över DVI finns som speciallösningar, vanligtvis mer yrkesinriktade sådana. Du stöter väldigt sällan på det på konsumentprodukter. Samtliga konsumentstandarder för 4K använder HDMI eller DP.

Permalänk
Medlem

Tack, jag börjar lära mig nu.

Har detta urgamla moderkort (Asus P5W DH Deluxe) på datorn i fråga och vet ej om Palit GeForce GTX 1050 Ti KalmX HDMI DP 4GB kortet ens fungerar på den.
https://www.asus.com/se/Motherboards/P5W_DH_Deluxe/

Jag får se, antingen så börjar jag med enbart en ny skärm redan nu och avvaktar med datorbytet eller annars gör jag allting samtidigt senare, kanske framåt jul.

Smygstartar jag med skärm nu är det så klart vettigt om det är såpass bra att den duger för mitt senare bygge annars vore det ett helt galet dåligt köp. Problemet är att utvecklingen går framåt oerhört fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Men det borde väl finnas andra skärmar som stödjer 144Hz över DVI-D (dual link)?

Ja, de flesta 144Hz-skärmar brukar klara den frekvensen över DVI om de har den anslutningen, men sällan över HDMI. Annars är ju skillnaden mellan 120Hz och 144Hz inte särskilt stor, och ett GT 720 lär få svårt att hålla den frekvensen i spel ändå.

Se bara till att skärmen du köper har DisplayPort så att du kan fortsätta använda den i framtiden, för DVI-DL till DP-konverterare som klarar 144Hz är ovanliga och brukar ligga på en bit över tusenlappen.

Permalänk
Medlem

Några skärmtips? Tycker det är helt extremt förvillande med TN vs IPS teknik etc.

Dottern spelar en del LoL och SIMS men i övrigt blir det mest surf, mail, ordbehandling, en del bildbehandling samt inspelning av musik via datorn.

Dvs jag önskar en allround skärm men den får gärna vara ganska bra eftersom jag vet hur mycket det gör för helhetsupplevelsen.

Helt toppen om den har både DVI samt DP uttag.

Tyvärr inte helt bestämt mig på 24 tum vs 27 tum heller men sannolikt 27.

Permalänk
Medlem

@makatech Det handlar mest om hur mycket du är villig att lägga på skärmen. Det finns 27" IPS-skärmar med 144Hz, men de kostar då också 5k+. Och alla såna skärmar kör 2560x1440, vilket DVI inte klarar i någon högre frekvens. Jag skulle rekommendera dig att läsa igenom Sweclockers guide till bildskärmar. Det är mycket att läsa, men innehåller det mesta du kan tänkas vilja veta om skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@makatech Det handlar mest om hur mycket du är villig att lägga på skärmen. Det finns 27" IPS-skärmar med 144Hz, men de kostar då också 5k+. Och alla såna skärmar kör 2560x1440, vilket DVI inte klarar i någon högre frekvens. Jag skulle rekommendera dig att läsa igenom Sweclockers guide till bildskärmar. Det är mycket att läsa, men innehåller det mesta du kan tänkas vilja veta om skärmar.

Jag har läst guiden men tycker ändå det är rörigt

Är det här med 144Hz mest ett plus för gaming skärmar eller också väldigt bra för allround skärmar?

Många så kallade gaming skärmar verkar köra med TN teknik vilket kanske kan upplevas som en nackdel för en bra allround skärm pga färgåtergivning, betraktningsvinklar etc (vet ej)? Velar en hel del om man ska sikta på IPS eller om TN teknik duger för en allroundskärm.

Får jag mer för pengarna är det möjligt att jag ändå tar 24 tum, 5k+ är jag åtminstone inte beredd att ge.

Men som sagt, en bra skärm ger mycket för helhetsupplevelsen och söker en ekonomisk kompromiss.

Lite svårt att säga hur lång tid det dröjer innan jag byter ut hela datorn men planen var ändå börja med en skärm (som måste ha både DVI samt DP port). Klarar inte DVI dual att köra max inställningar är det ingen katastrof men vill så klart att det ska se bra ut tills jag byter med en nyare dator som då kopplas via DP porten.

Permalänk
Medlem

@makatech 144Hz gör skillnad oavsett vad man gör, men utanför spel så handlar det väl mest om hur responsiv och mjuk muspekaren blir. Det är en sån där sak som man kan leva utan tills man provat det, sen är det svårt att gå tillbaka.

När det gäller TN vs. IPS så är IPS helt klart att föredra om färgåtergivning är viktigt. Med TN så skiftar färgerna beroende på betraktningsvinkeln, och kan skifta en hel del från kant till kant eftersom betraktningsvinkeln blir olika på olika delar av skärmen. Den största fördelen med TN är priset, och för många spelare är färgåtergivningen inte så viktig.

Så om mest fokus ligger mest på spel skulle jag säga att en 24" 1080p@144Hz TN-skärm är ett ok val. Det finns även 27" i den upplösningen, men då kan jag tycka att pixlarna blir för stora. Vill man ha en mer allround-skärm som har bra färgåtergivning skulle jag istället kolla på en IPS-skärm, kanske en 27" 2560x1440@60Hz om budgeten tillåter.

Permalänk
Medlem

Stort tack, tror jag gå på "allround" och att jag chansar med en IPS-skärm och kommer sannolikt försöka gå på 27 tum med den upplösningen du rekommenderar.

Går jag på allround alternativet med en IPS skärm som kör max 60Hz så kan jag väl precis lika gärna köra via HDMI porten som via DVI porten? HDMI klarar av de flesta IPS skärmar utan problem så länge som de kör max 60Hz, inte samma bekymmer som en 144Hz skärm?

AOC Pro-line Q2775PQU (vann i Mars 2017 PC För Allas utmärkelse "Bäst i test" för skärmar under 4 lapp)
https://www.dustinhome.se/product/5010970354/pro-line-q2775pq...

Dell 27" UltraSharp U2715H
https://www.inet.se/produkt/2208527/dell-27-ultrasharp-u2715h

Lenovo ThinkVision P27q
https://www.dustinhome.se/product/5011007106/thinkvision-p27q

Acer 27" H277HU med USB Type C Thunderbolt
https://www.inet.se/produkt/2205513/acer-27-h277hu-med-usb-ty...

Ett 24 tum alternativ: Lenovo L24q-10
https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/262306-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Går jag på allround alternativet med en IPS skärm som kör max 60Hz så kan jag väl precis lika gärna köra via HDMI porten som via DVI porten? HDMI klarar av de flesta IPS skärmar utan problem så länge som de kör max 60Hz, inte samma bekymmer som en 144Hz skärm?

Ja, då fungerar HDMI precis lika bra, HDMI 1.3 klarar 2560x1600@60Hz. Grejen med HDMI är ju att det är en anslutning främst gjord för TV, där 60Hz är det normala och 120Hz används för aktiv 3D.

Tyvärr så är jag för dåligt insatt i såna där skärmar för att vara till någon större hjälp i valet, men jag misstänker att ni kommer bli nöjd med vilken som helst av dem.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du köper en skärm idag med hög bildfrekvens rekommenderar jag att du köper en som har både DisplayPort och DVI-DL från början. DVI-DL är på väg bort, många kort har inte ens DVI-DL-kontakt igen. Zowie XL2411 är ett exempel på en skärm som skulle funka fint med ditt kort men som du INTE ska köpa eftersom det inte finns displayport i det...

Om du hade Displayport på ditt kort hade jag tipsat om att Inet har kampanj på Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS, men den kan jag inte rekommendera för dig eftersom den inte funkar i 144 Hz med ditt kort. Själv valde jag den för att jag ville ha IPS och G-sync. (Köpte den på en annan kampanj för 6666 kr.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Om du köper en skärm idag med hög bildfrekvens rekommenderar jag att du köper en som har både DisplayPort och DVI-DL från början. DVI-DL är på väg bort, många kort har inte ens DVI-DL-kontakt igen. Zowie XL2411 är ett exempel på en skärm som skulle funka fint med ditt kort men som du INTE ska köpa eftersom det inte finns displayport i det...

Om du hade Displayport på ditt kort hade jag tipsat om att Inet har kampanj på Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS, men den kan jag inte rekommendera för dig eftersom den inte funkar i 144 Hz med ditt kort. Själv valde jag den för att jag ville ha IPS och G-sync. (Köpte den på en annan kampanj för 6666 kr.)

Hmmm, ja, jag är väl lite inne på IPS teknik nu då det verkar vettigt för allround användande men är rädd för att en skärm med IPS + 144Hz blir för dyrt. Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS är över min smärtgräns just nu men förstår att det är en bra skärm. Den skulle väl fungerat men jag skulle inte fått upp den i just 144Hz? Skärmarna jag listade i inlägget ovan tror jag alla är 27" 2560x1440@60Hz med IPS

För en 27" 2560x1440@60Hz tycker jag detta verkar vara ett vettigt/prisvärt val:
https://www.dustinhome.se/product/5010970354/pro-line-q2775pq...

Dock lite förvillad över fortfarande över IPS vs TN tekniken, dvs vad man i allround användande kommer uppskatta mest:

En skärm med TN teknik och 144Hz vs en IPS skärm med 60Hz.

Risken är väl att man inte förstår det förrän man verkligen använt, undersökt och jämfört skärmarna i verkligheten en del.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av makatech:

Dock lite förvillad över fortfarande över IPS vs TN tekniken, dvs vad man i allround användande kommer uppskatta mest:

En skärm med TN teknik och 144Hz vs en IPS skärm med 60Hz.

Risken är väl att man inte förstår det förrän man verkligen använt, undersökt och jämfört skärmarna i verkligheten en del.

Lite så är det. Man måste testa och se vad man kan och vill leva med för skärm. Så det handlar om prioritet och är detta snabba, reaktionskrävande spel som snurrar merparten av tiden är TN/144 Hz vara rätt val. Den skärmen kommer däremot att vara sämre på i stort sett allting annat. I vissa hänseenden fungerar den inte alls, till exempel där man behöver ha kontroll över färger.

För 2560x1440-IPS/60Hz-skärmen är det viceversa. Den kommer att vara bättre på allt annat utom just den typen av reaktionskrävande spel.

Så vad som gör de fåtalet 2560x1440-skärmarna med IPS-teknik och hög spelbar frekvens så pass bra är att de ger både och. Och kostar därefter.

Permalänk
Medlem

Förutom att jag velar över nytt grafikkort (ja, jag kommer byta grafikkort också) velar jag över skärm, helt hopplös. Men det är enorma prisspann både på grafikkort och skärm så det är inte så lustigt om man velar.

Frågan är om man ska lägga sig på ett 1060 3GB kort och en skärm för ca 2500-3000, dvs totalt ca 5500kr, en budgetlösning eller om man ska gå upp ett snäpp och kanske bli avsevärt nöjdare?

Orsaken till mitt velande är framförallt att det inte verkar finnas så många bra kompromiss skärmar? För spelande rekommenderas TN skärm och för vanligt användande (surf, office, film, bildbehandling etc) så rekommenderas IPS.

Fråga: Ni som har TN skärmar tycker ni ändå att dessa är tillräckligt bra för övrigt användande inklusive film, foton etc?

Eller till er som har IPS skärmar, tycker ni att dessa är tillräckligt bra även för spelande?

Eller, jo, ja, det finns väl några skärmar som ska vara bra allroundskärmar (passa både spel och övrigt användande, tex film, foto etc) men dessa är avsevärt dyrare. Tex Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS går på kampanj hos Inet, det ska vara en bra IPS allround skärm som även passar för spel, problemet är att denna går på ca 7 lapp. En sådan skärm + ett bra grafikkort, ja, visst blir det jäkligt dyrt, dyrare än datoruppgraderingen. Håller skärmen x antal år skulle det dock gå att räkna hem kanske.

Help me

Sedan är jag mycket nyfiken över Samsungs välvda skärmar, skulle detta kunna vara en sorts kompromiss mellan bra responstid och bra färger etc för övrigt användande?

Samsung c27fg70
https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/259124-...

eller kanske den nyare
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4347588

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av makatech:

Förutom att jag velar över nytt grafikkort (ja, jag kommer byta grafikkort också) velar jag över skärm, helt hopplös. Men det är enorma prisspann både på grafikkort och skärm så det är inte så lustigt om man velar.

Frågan är om man ska lägga sig på ett 1060 3GB kort och en skärm för ca 2500-3000, dvs totalt ca 5500kr, en budgetlösning eller om man ska gå upp ett snäpp och kanske bli avsevärt nöjdare?

Orsaken till mitt velande är framförallt att det inte verkar finnas så många bra kompromiss skärmar? För spelande rekommenderas TN skärm och för vanligt användande (surf, office, film, bildbehandling etc) så rekommenderas IPS.

Fråga: Ni som har TN skärmar tycker ni ändå att dessa är tillräckligt bra för övrigt användande inklusive film, foton etc?

Eller till er som har IPS skärmar, tycker ni att dessa är tillräckligt bra även för spelande?

Eller, jo, ja, det finns väl några skärmar som ska vara bra allroundskärmar (passa både spel och övrigt användande, tex film, foto etc) men dessa är avsevärt dyrare. Tex Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS går på kampanj hos Inet, det ska vara en bra IPS allround skärm som även passar för spel, problemet är att denna går på ca 7 lapp. En sådan skärm + ett bra grafikkort, ja, visst blir det jäkligt dyrt, dyrare än datoruppgraderingen. Håller skärmen x antal år skulle det dock gå att räkna hem kanske.

Help me

Jag tror inte det någonsin "rekommenderas" TN, det är en kompromiss man får göra för att det tills nyligen inte har funnits 144Hz-skärmar med snabb responstid och IPS-paneler. IPS är bättre på alla sätt och precis som med 144Hz: har du en gång provat vill du aldrig gå tillbaka till något sämre igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Fråga: Ni som har TN skärmar tycker ni ändå att dessa är tillräckligt bra för övrigt användande inklusive film, foton etc?

Eller till er som har IPS skärmar, tycker ni att dessa är tillräckligt bra även för spelande?

Det beror helt på vilka krav du har. Är man t.ex. ens en aning seriös när det gäller foto så är inte en TN-skärm ett alternativ, och vill man t.ex. ha mer än 60Hz så blir det som sagt dyrt med IPS. Men en bra IPS-skärm som t.ex. Dell U2515H är en riktigt bra allroundskärm (se Sweclockers recension) och kommer fungera utmärkt även till spel så länge som man inte är jätteseriös när det gäller den biten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag tror inte det någonsin "rekommenderas" TN, det är en kompromiss man får göra för att det tills nyligen inte har funnits 144Hz-skärmar med snabb responstid och IPS-paneler. IPS är bättre på alla sätt och precis som med 144Hz: har du en gång provat vill du aldrig gå tillbaka till något sämre igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Får väl se om jag öppnar plånboken för en snabb IPS skärm men velar något.

Samsungs välvda skärmar tycker jag är snygga och något bättre pris, någon erfarenhet av dessa?

Samsung c27fg70
https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/259124-...

Samsung C27FG73FQU
https://www.proshop.se/Bildskaerm/Samsung-27-Bildskaerm-CFG7-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det beror helt på vilka krav du har. Är man t.ex. ens en aning seriös när det gäller foto så är inte en TN-skärm ett alternativ, och vill man t.ex. ha mer än 60Hz så blir det som sagt dyrt med IPS. Men en bra IPS-skärm som t.ex. Dell U2515H är en riktigt bra allroundskärm (se Sweclockers recension) och kommer fungera utmärkt även till spel så länge som man inte är jätteseriös när det gäller den biten.

Hmm, ok...

Ja, i så fall är det kanske 27 tums varianten jag är mest intresserad av, skulle kunna fungera.
https://www.inet.se/produkt/2208527/dell-27-ultrasharp-u2715h

Dock ungefär samma pris som Samsungs snygga välvda skärmar jag nämnde i mitt inlägg här nyss som verkar vara betydligt snabbare, dock är väl inte de IPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Hmm, ok...

Ja, i så fall är det kanske 27 tums varianten jag är mest intresserad av, skulle kunna fungera.
https://www.inet.se/produkt/2208527/dell-27-ultrasharp-u2715h

Dock ungefär samma pris som Samsungs snygga välvda skärmar jag nämnde i mitt inlägg här nyss som verkar vara betydligt snabbare, dock är väl inte de IPS.

Jo, jag utgick bara från budgeten du gav, är du villig att lägga mer så finns det förstås många alternativ. Samsung-skärmarna använder VA-paneler, som väl kan ses som ett mellanting mellan TN och IPS. Sweclockers guide till bildskärmar har mer info om VA. Nackdelen som jag ser med dem är att 1920x1080 i mitt tycke är för låg upplösning för 27", men det är ju en smaksak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jo, jag utgick bara från budgeten du gav, är du villig att lägga mer så finns det förstås många alternativ. Samsung-skärmarna använder VA-paneler, som väl kan ses som ett mellanting mellan TN och IPS. Sweclockers guide till bildskärmar har mer info om VA. Nackdelen som jag ser med dem är att 1920x1080 i mitt tycke är för låg upplösning för 27", men det är ju en smaksak.

Ja, det är mycket möjligt att dessa snygga välvda skärmar från Samsung jag nämnt i tråden är en mycket vettig kompromiss, dvs en bra allround skärm både för allround bruk (foto etc) samt spel men med nackdelen som du skriver upplösningen.

En nackdel kanske att Samsung skärmarna stödjer AMD FreeSync och för mig lutar det starkt åt Nvidia. Dels beroende på att de nya Vega korten verkar högljudda (samt relativt dyra) men också att de andra AMD modellerna oftast är slutsålda.

Upplösningen är dock intressant, vet att varken sig frugan eller dottern gillar när det blir för pyttigt på skärmen men det går väl att ställa in ikon storlekar etc även när man kör 2560x1440. Men det är möjligt att ändå 1920x1080 passar familjen bättre. I spel kan det dock vara en helt annan sak då man väl föredrar 2560x1440.

Blir det så att jag försöker vara mer ekonomiskt ligger denna mycket bra till:
https://www.dustinhome.se/product/5010970354/pro-line-q2775pq

Upplever den som mer prisvärd än Dell U2515H & U2715H, om den sedan verkligen är bättre är kanske svårare att säga.

Budgeten är jag eventuellt beredd tänja på men att göra bra (prisvärda) deals är alltid kul.