Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hgdffdh
Registrerad
Nov 2001

Problem Linux Fedora

Är ny på Linux och försöker lära mig. Kör nu med Qubes och inlärningskurvan är något anorlunda än med Windows-

Har 2 problem.

Vill kunna titta på rörliga inslag från SVT Play och Expressen, Aftonbladet och ljud på SR. Någon plugin saknas, men hittar ingen som funkar. Samtidigt ska jag skriva in i Terminalen som jag inte än är vän med.

Andra problemet är VPN uppkopplingen. Använder OVPN och där har man en guide för Fedora som jag följer. Men eftersom jag kör Qubes så vill jag inte lägga in allt varje gång jag startar datorn. Som det är nu så måste jag både lägga in konfigurationen för VPN och DNS. Hur går jag till väga, och var lägger jag detta.

Har frågat tidigare men inte fått uttömmande svar.

OBS! Har kollat på Qubes sida, men får inte det att fungera efter den. Ser inte samma ut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2013

Frågan är om SVT Play och de andra använder H264 (troligen gör de det). Fedora har inte med det som standard.
När jag kollade på ett annat forum efter ett annat fel så sa de så här

"For info, that's ffmpeg-libs if memory serves me. It's in the rpmfusion repos."

Kollade inte det så noga men det är allt jag vet
https://forum.level1techs.com/t/run-command-at-startup-fedora...

Speldator: Intel core i5 3570k 4,4GHz@1,272V| Asus P8Z77-I DELUXE | Gigabyte GTX1060 6GB Windforce 2X | Fractal Design Node 304 | Cooler Master Hyper 212 EVO |Crucial MX300 525GB SSD | 2TB Seagate Barracuda 3,5 HDD | Corsair Vengeance LP 16GB (2x8) 1600MHz cl10 | Be Quiet! Straight power 600w 80+ Gold |Windows 8.1| Lapptop: Lenovo T420ip + 660Ti eGPU Kringutrustning: Qpad MK-85 Pro MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Audio Pro Addon T14

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Aug 2005

inte PPAPI du saknar kanske? finns ju något som heter pepperflash också. se vad fedora erbjuder.

She goes to finos

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2016
Skrivet av Kulan:

Vill kunna titta på rörliga inslag från SVT Play och Expressen, Aftonbladet och ljud på SR. Någon plugin saknas, men hittar ingen som funkar. Samtidigt ska jag skriva in i Terminalen som jag inte än är vän med.

Du kan inte använda google chrome då? Jag tror att alla plugins är inbyggda i chrome paketet.