Permalänk

Fläktmotstånd UPS; Rätt räknat?

Hej!

Inte super tekniskt lagd på den elektriska sidan, men har en extremt hög-ljud UPS som jag vill minska volymen på lite grann.

Original fläkten: DC24V 0.21A

Tänkte mig att ~17V borde sänka hastigheten betydligt som det blir uthärdligt på en annan nivå. (Låter c:a 40dBa original.)

Räknade så här:
(V = IR)

24 = 0.21R => R = 24/0.21 = 114.286 Ω (fläktens motstånd)

17 = 114.286I => I = 17/114.286 = 0.149A (önskat ampere)

7 = 0.149R => R = 7 / 0.149 = 46.98 Ω (önskat motstånd)

Märkeffekt motstånd: 7V * 0.149A = 1.043 W

Svaren är ungefärliga, men inte med allt för stor deviation för att göra allt för stor skillnad*

Som jag även förstått med motstånd så spelar riktning ingen roll, dock så ska den sitta på "positiva sidan".

Vet inte om ovan är rätt, men beställde detta motstånd för syftet: Höglastmotstånd 47 Ohm 5 W

Är medveten om att minska kylningen på en UPS kan vara farligt om inte under kontrollerade förhållanden.

Kommer aldrig köra över 25% av UPS:ens maximala effekt ändå.*

När man tar isär elektriska enheter som speciellt "lagrar" ström kan man ofta mötas av ganska otrevliga varningsmärken.

Vet att kondensatorer och eventuellt andra elektriska komponenter kan lagra ström under kortare stund.

Men tekniskt sett bör det inte vara farligt att ta loss en fläkt utan att pilla på något annat med batteriet urtaget och UPS:en urkopplad.

För säkerhetskull vänta en liten stund och mätta i uttag o.s.v. som det verkligen är "dött".

Vill gärna ha reda på om jag räknat rätt på motståndssidan, för vill inte förstöra min nya UPS för 10k+. (Och här är jag och söker rådgivning om hur man bryter garantin. )

Tack på förhand.

Visa signatur

Speldator: [Intel Core i7 4790K] [ASUS Matrix GTX 780Ti x2] [ASUS MAXIMUS VII HERO] [Corsair Dominator Platinum 32GB] [Windows 7] [Logitech G400S] [Microsoft Ergonomic 4000] [BenQ XR3501 35" (HDMI)] [BenQ G900W 19" (VGA)]

Serverdator: [Intel Core i7 6850K] [ASUS X99-E WS] [Corsair Vengeance LPX 64GB] [2x Crucial MX300 1TB] [Cooler Master V1200] [CentOS 7]

Permalänk
Medlem

Kommer vara den elaka teknikern. Orkade inte räkna. men om det är din så.. annans inte. Varför inte bara koppla in en variistor om du nu ska förstöra.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Såhär simpelt är det. Vi ignorerar delta t(batteri och luft). Om du vill sänka hastigheten på fläktarna så kommer man till en gräns då de inte startar för att den elektromagnetiska principen inte klarar att övervinna det fysiska motståndens. Så byt fläktar till andra och kolla hur batterierna mår av olika temp.
Förstår det inte är det svar du vill ha men ja ...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Såhär simpelt är det. Vi ignorerar delta t(batteri och luft). Om du vill sänka hastigheten på fläktarna så kommer man till en gräns då de inte startar för att den elektromagnetiska principen inte klarar att övervinna det fysiska motståndens. Så byt fläktar till andra och kolla hur batterierna mår av olika temp.
Förstår det inte är det svar du vill ha men ja ...

Jo risken med att minska strömstyrkan kan medföra att fläkten inte går igång som tänkt.

Trodde det var simplare att minska fläktens volt, därav hastighet.

Har kollat alternativet med andra fläktar, men tänkte detta först då det i min tankebana var "enklare".

Tacksam för input.

Visa signatur

Speldator: [Intel Core i7 4790K] [ASUS Matrix GTX 780Ti x2] [ASUS MAXIMUS VII HERO] [Corsair Dominator Platinum 32GB] [Windows 7] [Logitech G400S] [Microsoft Ergonomic 4000] [BenQ XR3501 35" (HDMI)] [BenQ G900W 19" (VGA)]

Serverdator: [Intel Core i7 6850K] [ASUS X99-E WS] [Corsair Vengeance LPX 64GB] [2x Crucial MX300 1TB] [Cooler Master V1200] [CentOS 7]

Permalänk
Proffsmobbare

Är det inte enklare att koppla fläkten via en chassimonterad spänningsregulator på 18V istället?

https://www.electrokit.com/l7818cv.42682

Har inte mycket erfarenhet av fläktmotstånd men när det gäller pumpar till vattenkylning (och annat med högre effekt) så tycker jag att det känns tryggare. Det avleder spillenergin på ett mer effektivt sätt.

Permalänk
Avstängd

Din uppställning hur du har räknat är ju rena grekiskan och går inte tyda, tror du använder = tecken helt felaktigt bland annat. Dock verkar du ha fått fram rätt resultat ändå Så ja det kommer fungera så som du tänkt.

Permalänk
Skrivet av Laine:

Är det inte enklare att koppla fläkten via en chassimonterad spänningsregulator på 18V istället?

https://www.electrokit.com/l7818cv.42682

Har inte mycket erfarenhet av fläktmotstånd men när det gäller pumpar till vattenkylning (och annat med högre effekt) så tycker jag att det känns tryggare. Det avleder spillenergin på ett mer effektivt sätt.

Ska läsa efter mera på hur en spänningsregulator fungerar, förstår principen (fördelarna) men är helt ny på hur man använder / räknar ut önskat resultat.

Skrivet av Klubba:

Din uppställning hur du har räknat är ju rena grekiskan och går inte tyda, tror du använder = tecken helt felaktigt bland annat. Dock verkar du ha fått fram rätt resultat ändå Så ja det kommer fungera så som du tänkt.

Yes, bra att det stämmer.

Allt är räknat på Ohm's lag, sedan använde jag tecknet (=>) för att indicera "blir till".

Visa signatur

Speldator: [Intel Core i7 4790K] [ASUS Matrix GTX 780Ti x2] [ASUS MAXIMUS VII HERO] [Corsair Dominator Platinum 32GB] [Windows 7] [Logitech G400S] [Microsoft Ergonomic 4000] [BenQ XR3501 35" (HDMI)] [BenQ G900W 19" (VGA)]

Serverdator: [Intel Core i7 6850K] [ASUS X99-E WS] [Corsair Vengeance LPX 64GB] [2x Crucial MX300 1TB] [Cooler Master V1200] [CentOS 7]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dalslandan:

Yes, bra att det stämmer.

Allt är räknat på Ohm's lag, sedan använde jag tecknet (=>) för att indicera "blir till".

24 = 0.21R => R = 24/0.21 = 114.286 Ω (fläktens motstånd) <-- här skriver du 24 = 0.21R t.ex
Vad du antagligen menar är R=U/I dvs 24/0,21=114,286. Resultaten du får fram blir rätt men blir väldigt svårt att läsa uträkningarna 0,21 är inte lika med 24

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Dalslandan:

Ska läsa efter mera på hur en spänningsregulator fungerar, förstår principen (fördelarna) men är helt ny på hur man använder / räknar ut önskat resultat.

Du kollar spänning på input, och önskad output. Du har också ett värde på maximal strömgenomföring.

För L7818C gäller enligt databladet:
Input: 21-35 V
Output: 18V
Output current max: 1,5A

Skrivet av Klubba:

24 = 0.21R => R = 24/0.21 = 114.286 Ω (fläktens motstånd) <-- här skriver du 24 = 0.21R t.ex
Vad du antagligen menar är R=U/I dvs 24/0,21=114,286. Resultaten du får fram blir rätt men blir väldigt svårt att läsa uträkningarna 0,21 är inte lika med 24

Nu är det nog du som inte förstår.

Det står 24=0.21R, dvs. 24=0,21*R, vilket ger R=24/0.21.
R är alltså detsamma som .

Det är inget fel med hur uträkningarna är uppställda i första inlägget.