AMD kör fult spel med prissättningen av Radeon RX Vega 64

Permalänk
Medlem

Är det inte dags att låsa tråden. Trist att se AMD mobben här på formet måla ut Sweclockers som syndare trots att det är AMD som failat med informationen om vad som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Är det inte dags att låsa tråden. Trist att se AMD mobben här på formet måla ut Sweclockers som syndare trots att det är AMD som failat med informationen om vad som gäller.

Synd att du inte läst tråden.

Permalänk
Medlem

Om man tar en snabb titt på Prisjakt.se så är det bara Komplett som säljer korten med MSRP 499€
medans alla andra butiker ligger 100€ högre eller mer. Borde inte alla butiker kunna ligga på samma prisnivå som Komplett?

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Ehh, va? Du skulle nog slutat uttala dig om detta när du sa att du skulle.

Hur var originalnyheten "bekräftad"?
En kille på en annan nyhetssida påstod sig ha kontakter som sa att AMD kör fulspel. Hur är detta mer bekräftat än ett officiellt uttalande från AMD samt listning hos en återförsäljare? (Som nu fått datum den 2 oktober)

Hur har ni inte "antagit saker"? Och hur var denna nyhet "vid publicering korrekt"?
Ert största argument i nyheten verkar vara att "någon påstod X och AMD har inte riktigt svarat på det". Nu kommer det fram att ni haft helt fel. Antingen har AMD kört fulspel, eller så har de inte kört fulspel. Att ni på något sett skulle haft rätt vid publiceringen när ingenting i sak ändrats är det dummaste jag hört på länge.

Ni kunde ha skrivit att AMD kanske kört fulspel. Att de påstås köra fulspel. Att en random person på en annan sida sagt att de kört fulspel. Då hade ni varit korrekta. Men nu påstod ni, som om att det vore fakta, att AMD kört fulspel. Ingen annan av de sidor jag läser har försökt etablera detta som fakta utan har understrukit att detta endast var ett rykte. Hade ni framställt nyheten som ett rykte hade ni aldrig haft detta problem.

Sedan har ni genom hela processen visat en anmärkningsvärd skepticism mot AMD på ett sett som framstår så allt annat än objektivt. Ni är enormt skeptiska mot allt som AMD säger, trots att vad de säger både är sannolikt (komponentbrist på VEGA) och verifierat (nya kort i större volymer för 5090kr är på ingående). Å andra sidan sväljer ni helt det någon annan påstår när det faktiskt inte finns något som backar upp påståendet. Det är nästan som om att ni sitter på information och bevis som ingen annan sitter på.

Till detta har du, @Jacob, mage att uttala dig som om att Sweclockers aldrig haft fel eller gjort fel samt att ni på något sett gör oss läsare en ren tjänst genom att uppdatera artikeln. Tro fan att folk är arga. Ni har framställt ett rykte som fakta och vägrar erkänna att ni kanske misstagit er och varit för snabba på avtryckaren.

Jag tycker inte att dom bygger hela artikeln på ett rykte som någon annan startat på en annan sida.

Citat:

Det enda de hade att gå på var tidiga prislistor från innan avtäckandet på Siggraph och flera berättade att AMD:s pris på strax över 5 000 kronor var en omöjlighet att nå.

Siffror som ofta förekom inför lanseringen var strax över 7 000 kronor, vilket sågs som en lägsta nivå för att försäljningen av Radeon RX Vega 64 inte skulle bli en ren förlustaffär. När SweClockers frågade AMD om vad som pågick svarade de att vi borde fokusera på Komplett som är lanseringspartner.

Citat:

Att vi från början var skeptiska kan tillskrivas tre år av direkt felaktiga priser från AMD, vilket gjort att vi alltid behövt bekräfta priserna hos tredjepart. Det vill säga återförsäljare. Inför varje lansering de senaste tre åren har bolaget gått ut med ett rekommenderat pris till media, som alltså ska kunna användas vid bedömning, men som senare visat sig vara ett inköpspris som av naturliga skäl är flera hundra kronor under butikspriset.

Sen är det lite märkligt att det bara är komplett som får korten och säljer för 5090:-. Jag hoppas så klart också att priset är vad som är sagt från AMDs sida och vad vi kunnat köpa det för hos Komplett. Men vi får se. Ingen försäljare kommer fortsätta sälja korten för ett pris om det är detsamma som inköpspriset. Sweclockers kanske fortfarande får höra av återförsäljare att priserna måste bli högre för att dom överhuvudtaget ska gå med vinst, vi vet helt enkelt inte.

Jag tycker att dom kunde kört på stilen att mycket pekar på att det är fulspel med priset och inte att det verkligen är så.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag tycker inte att dom bygger hela artikeln på ett rykte som någon annan startat på en annan sida.
Sen är det lite märkligt att det bara är komplett som får korten och säljer för 5090:-. Jag hoppas så klart också att priset är vad som är sagt från AMDs sida och vad vi kunnat köpa det för hos Komplett. Men vi får se. Ingen försäljare kommer fortsätta sälja korten för ett pris om det är detsamma som inköpspriset. Sweclockers kanske fortfarande får höra av återförsäljare att priserna måste bli högre för att dom överhuvudtaget ska gå med vinst, vi vet helt enkelt inte.

Jag tycker att dom kunde kört på stilen att mycket pekar på att det är fulspel med priset och inte att det verkligen är så.

På inet.se säljs RX Vega 64 för 7000kr. Känns snarare som att de vill klämma ur pengar från miners än att det skulle vara nåt seriöst pris.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

@MarkSix: Gud förbjude att människor har åsikter och en annan ståndpunkt, som i detta fall är baserad på objektiv fakta, dvs uttalanden från AMD samt priser på Komplett, bäst vi låser alla kritiska trådar.

Allt pekar på att Sweclockers har agerat felaktigt och endast på ett rykte från "Gibbo", som för övrigt även spred ryktet att Vega skulle vara grymt bra på att mina krypto, något som var direkt felaktigt. Ironiskt jobbar "Gibbo" för en av dom största ÅF i UK, dvs han gynnas direkt av att miners tror att korten är bra att mina med, och han är också den som gynnas mest av högre priser, som är en följd av att miners köper kort som han har hypat upp.

AMD har ett fast pris på sina kort mot ÅF, dom får inte en krona mer om kortet säljs för 10 000 kr eller 5090 kr, det hamnar i ÅFs (Gibbos) ficka.

Olustigt nog är denna herre grunden till all denna ryktesspridning, spridning som medierna hakar på direkt, sväljer med hull och hår, priserna går således upp, och Gibbo skrattar hela vägen till banken.

Nackdelen med Youtubers och alternativ media som ex. TechReport, Sweclockers osv är att dom sällan har en journalistisk utbildning eller någon form av etik att hålla sig till, jag vet ej hur det förhåller sig på Sweclockers men min magkänsla är att dom har hyfsad koll och strävar efter att vara rättvisa. Däremot tomtar som Jay2Z, Pauls Hardware osv är ju endast Svenssons som sadlat om och gör videos mot betalning och sponsring, dom är inte pålitliga för fem öre utan mest en bra referenspunkt, slutsatser gör man nog klokast i att dra själv.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@MarkSix: Gud förbjude att människor har åsikter och en annan ståndpunkt, som i detta fall är baserad på objektiv fakta, dvs uttalanden från AMD samt priser på Komplett, bäst vi låser alla kritiska trådar.

Allt pekar på att Sweclockers har agerat felaktigt och endast på ett rykte från "Gibbo", som för övrigt även spred ryktet att Vega skulle vara grymt bra på att mina krypto, något som var direkt felaktigt. Ironiskt jobbar "Gibbo" för en av dom största ÅF i UK, dvs han gynnas direkt av att miners tror att korten är bra att mina med, och han är också den som gynnas mest av högre priser, som är en följd av att miners köper kort som han har hypat upp.

AMD har ett fast pris på sina kort mot ÅF, dom får inte en krona mer om kortet säljs för 10 000 kr eller 5090 kr, det hamnar i ÅFs (Gibbos) ficka.

Olustigt nog är denna herre grunden till all denna ryktesspridning, spridning som medierna hakar på direkt, sväljer med hull och hår, priserna går således upp, och Gibbo skrattar hela vägen till banken.

Nackdelen med Youtubers och alternativ media som ex. TechReport, Sweclockers osv är att dom sällan har en journalistisk utbildning eller någon form av etik att hålla sig till, jag vet ej hur det förhåller sig på Sweclockers men min magkänsla är att dom har hyfsad koll och strävar efter att vara rättvisa. Däremot tomtar som Jay2Z, Pauls Hardware osv är ju endast Svenssons som sadlat om och gör videos mot betalning och sponsring, dom är inte pålitliga för fem öre utan mest en bra referenspunkt, slutsatser gör man nog klokast i att dra själv.

Mvh

Du verkar ju helt missat att Sweclockers inte grundar sin artikel på vad någon Gibbo skrivit på ett forum..

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Du verkar ju helt missat att Sweclockers inte grundar sin artikel på vad någon Gibbo skrivit på ett forum..

Indirekt baseras det hela på rykten och spekulation.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Indirekt baseras det hela på rykten och spekulation.

Nej, inte indirekt utan direkt baseras det vi diskuterar i tråden på rykte och spekulation. Men på han låter det som att allting som Sweclockers skrivit är baserat på den där Gibbo och hans inlägg.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Nej, inte indirekt utan direkt baseras det vi diskuterar i tråden på rykte och spekulation. Men på han låter det som att allting som Sweclockers skrivit är baserat på den där Gibbo och hans inlägg.

Det baseras givetvis även på gibbos ryktesspridning. Trots att man nämner återförsäljare också gör det inte saken bättre direkt då de har allt att vinna på att kräma på extra i pris på mining-upphypade kort.

Återförsäljare och den här gibbo som också har med återförsäljare att göra är knappast speciellt pålitliga då de har en egen agenda i frågan.

Är 7000kr ett rimligt slutpris hos ÅF (inet.se) när msrp är 499$?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det baseras givetvis även på gibbos ryktesspridning. Trots att man nämner återförsäljare också gör det inte saken bättre direkt då de har allt att vinna på att kräma på extra i pris på mining-upphypade kort.

Återförsäljare och den här gibbo som också har med återförsäljare att göra är knappast speciellt pålitliga då de har en egen agenda i frågan.

Är 7000kr ett rimligt slutpris hos ÅF (inet.se) när msrp är 499$?

Är det någon butik mer än de som verkar ha ett speciellt förhållande till AMD som än så länge släppt korten för MSRP? Vi vet ju inte hur det ligger till än. Vi vänder på frågan, tycker du att $499 är ett rimligt slutpris hos återförsäljarna om det är vad deras inköpspris är? Efter alla år i branchen lär Sweclockers ha fler källor än Gibbo.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Är det någon butik mer än de som verkar ha ett speciellt förhållande till AMD som än så länge släppt korten för MSRP? Vi vet ju inte hur det ligger till än. Vi vänder på frågan, tycker du att $499 är ett rimligt slutpris hos återförsäljarna om det är vad deras inköpspris är? Efter alla år i branchen lär Sweclockers ha fler källor än Gibbo.

Hur skulle MSRP kunna vara detsamma som inköpspris om där inte är någon i kedjan som tycker att de ska ta ut extra mycket vinst på just AMD kort?

Det kan vara just så, men då ligger återförsäljarna närmst till hand då miners efterfrågat just AMD-kort och mer eller mindre dammsugit marknaden på 4XX och 5XX-kort. Finns mycket som pekar på ett liknande scenario med Vega. Givetvis vill återförsäljarna då tjäna en extra hacka, förutom komplett som förmodligen blivit lovade flest kort om de håller MSRP. Det är också en teori.

Det mesta är spekulationer i dagsläget, men mycket pekar på att Sweclockers med många andra har fel och har gått på återförsäljarnas skitsnack. De körde med liknande snack när det gällde 400- och 500-serien.

Den reella fakta som finns är att det fylldes på med kort för 5090kr trots att Sweclockers menade att det inte skulle hända igen efter första leveransen och att AMD officiellt sagt att MSRP på standalone packet fortfarande är 499$. Samt att dessa kommer att fortsätta levereras.

Sweclockers menar att man nu plötsligt ska avvakta nya uppgifter. Så försiktiga var man inte när man slog fast att AMD minsann kör med fulspel.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Vad är det du inte förstår "hur det ligger till"? Korten finns att köpa för 5090 kr (Vega 64) och 4090 kr för Vega 56, är det något ytterligare som får dig som köpare att tveka, eller är det bara intressant att försöka svartmåla AMD?

Faktum är; Korten finns att köpa för utsatt pris, och det borde också vara det enda som är relevant ÖHT när diskussionen förs, konkretare än så blir det inte.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@ClintBeastwood: Vad är det du inte förstår "hur det ligger till"? Korten finns att köpa för 5090 kr (Vega 64) och 4090 kr för Vega 56, är det något ytterligare som får dig som köpare att tveka, eller är det bara intressant att försöka svartmåla AMD?

Faktum är; Korten finns att köpa för utsatt pris, och det borde också vara det enda som är relevant ÖHT när diskussionen förs, konkretare än så blir det inte.

Mvh

Är det inte konstigt att det bara är komplett som kan sälja dessa kort för 499€?
Borde inte alla kunna sälja för det priset?
Eller är det så att komplett fortfarande får rabatt på korten medans dom andra är tvungna att sälja för ett högre pris för att själva kunna tjäna lite pengar på korten?

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

@Jefe: https://en.wikipedia.org/wiki/Occam%27s_razor

Nej, det är inte särskilt märkligt, AMD har varit tydliga med att dom har satt ett MSRP som dom håller, vad ÅF sätter för priser utöver det är upp till dem, och inget AMD kan tvinga dem till.

Det finns offentliga uttalanden, det finns kort till MSRP, vad är problemet?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Jefe: https://en.wikipedia.org/wiki/Occam%27s_razor

Nej, det är inte särskilt märkligt, AMD har varit tydliga med att dom har satt ett MSRP som dom håller, vad ÅF sätter för priser utöver det är upp till dem, och inget AMD kan tvinga dem till.

Det finns offentliga uttalanden, det finns kort till MSRP, vad är problemet?

Mvh

Problemet är att det bara är utvalda butiker som kan sälja för 499€ msrp alla andra har ett högre pris vilket borgar för att komplett får rabatt på sina kort medans dom andra butikerna måste ta ett högre pris för att kunna göra vinst på korten.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

Problemet är att det bara är utvalda butiker som kan sälja för 499€ msrp alla andra har ett högre pris vilket borgar för att komplett får rabatt på sina kort medans dom andra butikerna måste ta ett högre pris för att kunna göra vinst på korten.

Det kan vara så men det kan också lika gärna vara så att utvalda återförsäljare har fått en större andel kort om de lova att hålla MSRP. Hursomhelst finns korten att köpa för utlovat pris. Kollar du sedan andra återförsäljare vill de ha över 7000kr, vilket inte är rimligt någonstans ens med sweclockers-mått. Borde ge dig en hint.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det kan vara så men det kan också lika gärna vara så att utvalda återförsäljare har fått en större andel kort om de lova att hålla MSRP. Hursomhelst finns korten att köpa för utlovat pris. Kollar du sedan andra återförsäljare vill de ha över 7000kr, vilket inte är rimligt någonstans ens med sweclockers-mått. Borde ge dig en hint.

Den enda "hinten" jag får när jag tittar på både svenska och utländska databutiker är att AMD sponsrar utvalda butiker medans resten av butikerna måste ta ett högre pris för korten för att kunna tjäna på dom.

Tror inte att skillnaden på priset på korten skulle vara så stor som den är idag om alla fick korten för samma inköpspris.
Det är min teori om dom nylanserade Vega korten och jag tror att Sweclockers är inne på rätt spår också.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

Den enda "hinten" jag får när jag tittar på både svenska och utländska databutiker är att AMD sponsrar utvalda butiker medans resten av butikerna måste ta ett högre pris för korten för att kunna tjäna på dom.

Tror inte att skillnaden på priset på korten skulle vara så stor som den är idag om alla fick korten för samma inköpspris.
Det är min teori om dom nylanserade Vega korten och jag tror att Sweclockers är inne på rätt spår också.

Hur kan du tro det när de redan haft fel? De skriver ju att vi inte skulle få se fler kort för 5090kr. Trots detta poppar det upp nya för samma pris.

Men låt oss säga att du har rätt och inköpspriset ligger på just 5090kr. Var i ligger rimligheten att inet.se vill ha 7000kr för samma kort? Tror du att de tjänar 2000kr per kort?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Hur kan du tro det när de redan haft fel? De skriver ju att vi inte skulle få se fler kort för 5090kr. Trots detta poppar det upp nya för samma pris.

Men låt oss säga att du har rätt och inköpspriset ligger på just 5090kr. Var i ligger rimligheten att inet.se vill ha 7000kr för samma kort? Tror du att de tjänar 2000kr per kort?

Brukar Inet och dom andra butikerna ligga flera tusen högre i pris än komplett på Nvidias grafikkort?

Jag tror att inköpspriset för icke utvalda butiker är högre än msrp annars skulle inte konsumentpriset ligga så högt. Det finns ju kort i lager att köpa för det högre priset vilket miners borde ha köpt upp om det nu är så bra till mining.

Sen att säga att det kommer fler kort med utpris 5.090:- när det endast är komplett som har det priset bevisar väl ännu mer att dom fortfarande sponsras av AMD.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

Brukar Inet och dom andra butikerna ligga flera tusen högre i pris än komplett på Nvidias grafikkort?

Jag tror att inköpspriset för icke utvalda butiker är högre än msrp annars skulle inte konsumentpriset ligga så högt. Det finns ju kort i lager att köpa för det högre priset vilket miners borde ha köpt upp om det nu är så bra till mining.

Sen att säga att det kommer fler kort med utpris 5.090:- när det endast är komplett som har det priset bevisar väl ännu mer att dom fortfarande sponsras av AMD.

Inget bevis alls förutom att det är komplett som överhuvudtaget fått några volymer att tala om.

Jag har varit tydlig förut i tråden med att det går inte att dra några 100%-iga slutsatser som det är ju nu. Vi får helt enkelt vänta på att butiker både i Europa och USA får mer av standalone packet i lager innan man kan göra några större jämförelser. Dock den info som idag finns tillgänglig pekar på att 499$ kommer att kvarstå som MSRP och den stora frågan är ju varför du och Sweclockers menar att det är AMD's fel att andra butiker som knappt har några lager ligger flera tusenlappar över MSRP. Vi får helt enkelt vänta tills det finns vettiga volymer innan det går att dra någon bombsäker slutsats. Butiker ligger ofta på fantasipriser innan man fått in ett lager att tala om.

Sedan låter du bli att besvara det faktum att Sweclockers påstod att det inte skulle bli fler kort för 5090kr. Trots det tittade det fram nya kort för det priset. Verkar inte Sweclockers artikel, baserad på rykten, vara aningen osäker då?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Sedan låter du bli att besvara det faktum att Sweclockers påstod att det inte skulle bli fler kort för 5090kr. Trots det tittade det fram nya kort för det priset. Verkar inte Sweclockers artikel, baserad på rykten, vara aningen osäker då?

Tycker jag besvarar faktumet väldigt väl med att säga att Komplett förmodligen fått ytterligare en leverans med rabatterat inköpspris för att kunna sälja dom för 5.090:- Det är väl inget Sweclockers skulle kunna förutspå dessutom så kanske man fortsätter att ge Komplett rabatt för att kunna ha kort ute till försäljning för msrp 499€ för att rädda sitt ansikte.

Hade det funnits kort till salu hos andra butiker för 5.090:- så hade jag naturligtvis inte haft några invändningar mot AMD´s prissättning.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

Tycker jag besvarar faktumet väldigt väl med att säga att Komplett förmodligen fått ytterligare en leverans med rabatterat inköpspris för att kunna sälja dom för 5.090:- Det är väl inget Sweclockers skulle kunna förutspå dessutom så kanske man fortsätter att ge Komplett rabatt för att kunna ha kort ute till försäljning för msrp 499€ för att rädda sitt ansikte.

Hade det funnits kort till salu hos andra butiker för 5.090:- så hade jag naturligtvis inte haft några invändningar mot AMD´s prissättning.

Baserat på det du "förmodligen" tror, tycker du att det är rättfärdigat att skriva en artikel som slår fast att "AMD kör med fulspel"?
Om nu inte Sweclockers kunnat förutspå något, som du uttrycker det, är det då rätt att skriva artikeln på det vis man valt?

Vore inte det bästa att vänta tills alla butiker, både i Europa och USA, får ordentligt med kort i lager (det är ju trots allt bara komplett som har några volymer att tala om) och sedan göra en jämförelse och dra slutsatser därefter?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Baserat på det du "förmodligen" tror, tycker du att det är rättfärdigat att skriva en artikel som slår fast att "AMD kör med fulspel"?
Om nu inte Sweclockers kunnat förutspå något, som du uttrycker det, är det då rätt att skriva artikeln på det vis man valt?

Vore inte det bästa att vänta tills alla butiker, både i Europa och USA, får ordentligt med kort i lager (det är ju trots allt bara komplett som har några volymer att tala om) och sedan göra en jämförelse och dra slutsatser därefter?

Det vi har sett hittills är att endast utvalda butiker säljer korten för 499€ msrp och alla andra butiker har ett högre pris på sina kort i lager.
Inget tyder på att Sweclockers har fel i sin artikel då korten finns i lager hos andra butiker men med ett högre pris.
Så länge inte dom andra sänker sina priser så får vi nog utgå från att priset på Vega kommer att vara högre i framtiden för konkurrensen är för tuff för att vissa ska kunna ligga upp till flera tusen kronor dyrare än sina konkurrenter.

Sen kan man ju undra vad dom andra butikerna tycker om AMD skulle fortsätta att förse Komplett med billigare kort medans dom får betala ett högre pris. Närmaste månaderna blir intressanta i det här fallet och vem vet kanske alla säljer korten till 5.090:- då är allt frid och fröjd och Sweclockers kommer säkert att formulera om sin artikel.

Men som det ser ut idag så tycker jag att Sweclockers har helt rätt i sin formulering.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

Det vi har sett hittills är att endast utvalda butiker säljer korten för 499€ msrp och alla andra butiker har ett högre pris på sina kort i lager.
Inget tyder på att Sweclockers har fel i sin artikel då korten finns i lager hos andra butiker men med ett högre pris.
Så länge inte dom andra sänker sina priser så får vi nog utgå från att priset på Vega kommer att vara högre i framtiden för konkurrensen är för tuff för att vissa ska kunna ligga upp till flera tusen kronor dyrare än sina konkurrenter.

Sen kan man ju undra vad dom andra butikerna tycker om AMD skulle fortsätta att förse Komplett med billigare kort medans dom får betala ett högre pris. Närmaste månaderna blir intressanta i det här fallet och vem vet kanske alla säljer korten till 5.090:- då är allt frid och fröjd och Sweclockers kommer säkert att formulera om sin artikel.

Men som det ser ut idag så tycker jag att Sweclockers har helt rätt i sin formulering.

Så du menar alltså att följande citat ur artikeln stämmer?

”När de första leveranserna var slutsålda höjdes priset med minst 1 000 kronor i Sverige och motsvarande belopp utomlands, alltså motsvarande 20 procent eller mer. Den norska tekniksajten Tek.no rapporterar att Komplett fick 275 exemplar av Radeon RX Vega 64, som alltså såldes till det kortvariga lanseringspriset.”

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Så du menar alltså att följande citat ur artikeln stämmer?

”När de första leveranserna var slutsålda höjdes priset med minst 1 000 kronor i Sverige och motsvarande belopp utomlands, alltså motsvarande 20 procent eller mer. Den norska tekniksajten Tek.no rapporterar att Komplett fick 275 exemplar av Radeon RX Vega 64, som alltså såldes till det kortvariga lanseringspriset.”

Stämde*, eller säger du att kortet gick att köpa för 5099 efter det tog slut på komplett?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Stämde*, eller säger du att kortet gick att köpa för 5099 efter det tog slut på komplett?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det säger jag. Efter att första leveransen tog slut, så går det t om idag att köpa korten för det priset:

https://www.komplett.se/search?q=vega%2064

Så uppenbarligen har ju lagret fyllts på med kort för samma låga pris.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ja det säger jag. Efter att första leveransen tog slut, så går det t om idag att köpa korten för det priset:

https://www.komplett.se/search?q=vega%2064

Så uppenbarligen har ju lagret fyllts på med kort för samma låga pris.

Ser inte hur det motsäger citatet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Så du menar alltså att följande citat ur artikeln stämmer?

”När de första leveranserna var slutsålda höjdes priset med minst 1 000 kronor i Sverige och motsvarande belopp utomlands, alltså motsvarande 20 procent eller mer. Den norska tekniksajten Tek.no rapporterar att Komplett fick 275 exemplar av Radeon RX Vega 64, som alltså såldes till det kortvariga lanseringspriset.”

Dom kort som fanns att tillgå efter att Kompletts lilla tilldelning av kort tagit slut kostade minst 1.000:- mer än Kompletts kort så det ser jag inget fel i.
Sen att Komplett fick lös ytterligare en liten sändning med samma pris förändrar väl inte det stora hela på vad korten faktiskt kostar idag.
Det är bara Komplett som säljer dom för 5.090:- och så länge inte fler butiker lägger sig runt 5.100:- så tycker jag inte att Sweclockers artikel är felaktig.

Idag kostar kort som finns i lager 6.090:- (Finns en handlare som tar 5.690:- men det är för 2 st kort) eller mer men det ser ut som om Komplett kommer att sälja närmare 250 st kort till för 5.090:- om man tittar på deras hemsida sen om dom alltid kommer att sälja för det priset återstår att se.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

Dom kort som fanns att tillgå efter att Kompletts lilla tilldelning av kort tagit slut kostade minst 1.000:- mer än Kompletts kort så det ser jag inget fel i.
Sen att Komplett fick lös ytterligare en liten sändning med samma pris förändrar väl inte det stora hela på vad korten faktiskt kostar idag.
Det är bara Komplett som säljer dom för 5.090:- och så länge inte fler butiker lägger sig runt 5.100:- så tycker jag inte att Sweclockers artikel är felaktig.

Idag kostar kort som finns i lager 6.090:- (Finns en handlare som tar 5.690:- men det är för 2 st kort) eller mer men det ser ut som om Komplett kommer att sälja närmare 250 st kort till för 5.090:- om man tittar på deras hemsida sen om dom alltid kommer att sälja för det priset återstår att se.

Du snackar om kort som finns i lager och kort som finns att tillgå, att jämföra med.
Men det finns ju endast komplett som har ett fåtal kort i lager just nu.
Om du endast kollar på prisjakt så står det att de har kort i lager, men klickar du inn på deras hemsida så har de inte de i lager, t.ex. liontech står att de har kort i lager, men klicka inn på deras hemsida så står det 0 i lager och (18) hos leverantören. så länka gärna en ÅF som har kort i lager då menar jag någon som har fler än 1-5 kort.

Även kort som du säger finns i lager för 6090:-. Finns ju inte.
Kolla kompletts lista på RX Vega: https://www.komplett.se/search?q=rx+vega
Så just nu har även korten som kostar 6090:- tagit slut.
Finns ju inte ett enda kort i lager!

Tagits upp flera gånger att tillgång och efterfrågan styr marknaden och som det ser ut just nu är efterfrågan större änn tillgången.
Så det Swec säger är fulspel, är ju lite att ta i.
Var precis samma sak när nvidia 10xx serien lanserades var också väldigt dyr innan tillgången möt efterfrågan.
Så nu när man redan dragit i höga växlarna på att det är fulspel men det sagts att MSRP kommer fortsätta vara samma, då ska man vänta med att göra ett uttalande, kanske hade varit smartare att vänta med att göra ett uttalande från början då?
Så det smarta är väll att vänta och se tills korten finns i en större mängd i lager hos flera ÅF så att man kan göra en jämförelse!