Permalänk
Medlem
Skrivet av EssEssWaffe:

"småler här",
Igår postade jag en uppsägning till "Skatteverket, Mina Meddelande, 171 94 SOLNA" där jag i brevet skriver att jag vill avsluta mina digitala meddelanden från alla myndigheter. Det var det enda sättet att få igång avslutningsprocessen för myndighetspost, helt otroligt.

Anledningen var enkel, jag kunde sedan en tid inte öppna (myndighetspost) meddelande med bankid (de ändrade för en tid sedan att enbart kunna göra det med mobilt bankid).
Min telefon som stödjer inte mobilt bankid och jag har inte för avsikt att inom 1-2 på att byta telefon vilket jag nyligen försökte mig på men fördelarna med Nokia 808 pureview kändes återigen inte kunna matchas av en femtusen kronors telefon. Det handlar om ljudinspelning, kameran men även en del annat. Så kan det vara.
Jag hade väl haft Kivra i tre år eller något liknande men detta där med enbart mobilt bankid för läsa myndighetspost avgjorde avslutet nu avsluta hela Kivrakontot.
Hade gärna haft det kvar m en nu gick det inte med myndighetsposten så då får det vara.

Jag har lite svårt att följa din framställning. Var det Kivra eller Min myndighetspost du ville avsluta?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av agitax:

folk som tycker att kontanter ens är en hållbar betalningsmetod ser jag ingen idé att ens diskutera med, tycker du låter väldigt konservativ och ignorant, dina åsikter ligger helt och hållet i motstridiga spekulationer. Lev i utvecklingen och se tillbaka om 5 år och fråga dig själv hur fan man kunde orka hålla på med frimärken, papperssedlar etc

Var du ironisk eller citerade du fel person?
Jag skrev just att kontanter börjar bli problem idag. Jag vet själv inte senast jag använde en sedel skulle tro det var 10 år sedan, mer än att jag alltid brukar ha en 200 lapp i ren reserv på mig.

*edit*
Mynt till toaletter har jag använt mynt tills de bytte ut mynten, nu idag på vissa ställen ska man använda sitt bankkort för att låsa upp toaletten. 10kr kostade det också om jag minns.

Min poäng är att utvecklingen går emot att de gamla tjänsterna blir riktigt dåliga, det är inte nödvändigtvis så att de nya digitala blir så mycket bättre än vad de gamla var.

Permalänk

@Hubertus: Det går inte läsa myndighetsposten med bankid så avslutandet av myndighetspost blev det sista jag nu avslutar.
Jag valde att avsluta kivratjänsten för samtliga andra företag med vanligt bankid för några veckor sedan då jag anar att andra följer efter med plocka bort bankid (och endast stödja mobilt bankid) och då får jag göra samma procedur hos enskilda företag och det har jag verkligen inte tiden för. Blir många brev att skicka då...så hejdå KIVRA.

Visa signatur

Gigabyte Z170MX-G5, Intel 6700K, Scythe Ninja, Super Flower Gold 850W, 32GB Geil White Dragon, Asus R9 Nano, Cooltek U3,
Ljud: Asus Essence STX II, Tannoy Reveal 802, Yamaha HS8, Tannoy HS10, XTZ W10.16, Nokia Monster Purity Pro BH-940
Bild: Acer XR 342CK, Philips BDM4065UC, Fujitsu 26 tum IPS

Permalänk
Medlem

@anon159643: kan väl erkänna att jag bara läste sista stycket, men utgick ifrån röda tråden i posten

Permalänk
Medlem
Skrivet av EssEssWaffe:

@Hubertus: Det går inte läsa myndighetsposten med bankid så avslutandet av myndighetspost blev det sista jag nu avslutar.
Jag valde att avsluta kivratjänsten för samtliga andra företag med vanligt bankid för några veckor sedan då jag anar att andra följer efter med plocka bort bankid (och endast stödja mobilt bankid) och då får jag göra samma procedur hos enskilda företag och det har jag verkligen inte tiden för. Blir många brev att skicka då...så hejdå KIVRA.

Du verkar missuppfatta. "Min myndighetspost" är en särskild tjänst som drivs av Skatteverket. Den är på sätt och vis en konkurrent till Kivra. Jag använder "Min myndighetspost" med Bank-ID och har inte hört något om krav på Mobilt.

Permalänk

@Hubertus: inget att missuppfatta. jag har haft flera dialoger både med skatteverket skatteverket lokalt skatteverket solna mina meddelande och kivra. det är precis så besvärligt som jag beskriver med kivra. Har inget att tillägga i denna tråd annat än det jag skrivit.
Det är som upplagt för problem för de med enbart bankid och knapptelefoner.

Visa signatur

Gigabyte Z170MX-G5, Intel 6700K, Scythe Ninja, Super Flower Gold 850W, 32GB Geil White Dragon, Asus R9 Nano, Cooltek U3,
Ljud: Asus Essence STX II, Tannoy Reveal 802, Yamaha HS8, Tannoy HS10, XTZ W10.16, Nokia Monster Purity Pro BH-940
Bild: Acer XR 342CK, Philips BDM4065UC, Fujitsu 26 tum IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av EssEssWaffe:

@Hubertus: inget att missuppfatta. jag har haft flera dialoger både med skatteverket skatteverket lokalt skatteverket solna mina meddelande och kivra. det är precis så besvärligt som jag beskriver med kivra. Har inget att tillägga i denna tråd annat än det jag skrivit.
Det är som upplagt för problem för de med enbart bankid och knapptelefoner.

Det är alltså Kivra som är problemet. Jag använder tjänsten "Min myndighetspost" som inte har något med Kivra att göra. Den tjänsten fungerar med vanligt Bank-ID.

Permalänk

Som ett brev på posten så tillkommer följdproblemen som visserligen inte har med Kivra att göra men som tveklöst sätter problemet i fokus för utfasandet av inloggning genom vanligt bankid hos flera företag: två exempel till som nu precis upptäckts:

Halebop har inte längre bankidinloggning, endast mobilt bankid och lösenord. det intressanta är att det inte går logga in med lösenord trots nu tre (3) supportkontakter. De har problem med lösenordsinloggning sedan en tid säger de. Hoho, med andra ord så sade den sista att det i praktiken inte fungerar med lösenord sedan juni...för de som beställer lösenordsinloggning och begär aktiveringsdnyckeln per post. Helt otroligt sloppy, att utfasa bankid och inte säkerställa att lösenord fungerar för de som inte har mobilt bankid.

Företag nr 2, okq8 visa kräver mobilt bankid (ej möjligt med bankid) för att uppdatera de där otaliga finanseureglementregelverket som kommer oftare än myndighetspost (känns så i alla fall). Det går bara göra med mobilt bankid ej med vanligt bankid.
Undrar just om inte ämnet faktiskt är ett uppslag för demokratiministern som i övrigt är en sopa, banke bollibumpa.

Ni kan tycka vad Ni vill, massor av människor står utan mobilt bankid och kommer så att göra under flera år. Det kan vara som nämnts, vill inte ha en toalettstor lur, vill bara ha en telefon att messa och ringa med, av säkerhetsskäl ej bära på bankid, onödig kostnad för det skulle inte förvåna mig om man måste ha en ny lur varannat år för säkerheten höjs hos företaget Finansiell Teknik som mig veterligen är de som ansvarar för bankidaffären.

Detta är ett större problem än jag anade. Passar på att fråga nu om Ni känner till fler företag som plockat bort bankid, för detta kommer jag faktiskt ta mig tid att skriva till bollibumpaministern om. Fast hon har väl fullt upp med hbtq och eller annat verdamte trams eller försvara äckliga målningar i tunnelbanan på kvinnliga könsorgan.

Undrar varför i övrigt ingen talar om oss färgblinda som har ett helv. med att läsa brev och webbsidor med svag kontrast färgsättning mellan bakgrund och terxt. Det är ett rellt problem för 15% av männen i Sverige.
Förlåt, men jag är faktiskt förbannad.

Låt det regna nu och månne en vacker höst komma redan nästa vecka....

Visa signatur

Gigabyte Z170MX-G5, Intel 6700K, Scythe Ninja, Super Flower Gold 850W, 32GB Geil White Dragon, Asus R9 Nano, Cooltek U3,
Ljud: Asus Essence STX II, Tannoy Reveal 802, Yamaha HS8, Tannoy HS10, XTZ W10.16, Nokia Monster Purity Pro BH-940
Bild: Acer XR 342CK, Philips BDM4065UC, Fujitsu 26 tum IPS

Permalänk
Medlem

För mig är det lite av ett under att inte digital brevlåda blivit mer populärt/används av alla under 30 år typ. Massa papperslappar var och där, post som försvinner 24/7, nej tack.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EssEssWaffe:

Som ett brev på posten så tillkommer följdproblemen som visserligen inte har med Kivra att göra men som tveklöst sätter problemet i fokus för utfasandet av inloggning genom vanligt bankid hos flera företag: två exempel till som nu precis upptäckts:

Halebop har inte längre bankidinloggning, endast mobilt bankid och lösenord. det intressanta är att det inte går logga in med lösenord trots nu tre (3) supportkontakter. De har problem med lösenordsinloggning sedan en tid säger de. Hoho, med andra ord så sade den sista att det i praktiken inte fungerar med lösenord sedan juni...för de som beställer lösenordsinloggning och begär aktiveringsdnyckeln per post. Helt otroligt sloppy, att utfasa bankid och inte säkerställa att lösenord fungerar för de som inte har mobilt bankid.

Företag nr 2, okq8 visa kräver mobilt bankid (ej möjligt med bankid) för att uppdatera de där otaliga finanseureglementregelverket som kommer oftare än myndighetspost (känns så i alla fall). Det går bara göra med mobilt bankid ej med vanligt bankid.
Undrar just om inte ämnet faktiskt är ett uppslag för demokratiministern som i övrigt är en sopa, banke bollibumpa.

Ni kan tycka vad Ni vill, massor av människor står utan mobilt bankid och kommer så att göra under flera år. Det kan vara som nämnts, vill inte ha en toalettstor lur, vill bara ha en telefon att messa och ringa med, av säkerhetsskäl ej bära på bankid, onödig kostnad för det skulle inte förvåna mig om man måste ha en ny lur varannat år för säkerheten höjs hos företaget Finansiell Teknik som mig veterligen är de som ansvarar för bankidaffären.

Detta är ett större problem än jag anade. Passar på att fråga nu om Ni känner till fler företag som plockat bort bankid, för detta kommer jag faktiskt ta mig tid att skriva till bollibumpaministern om. Fast hon har väl fullt upp med hbtq och eller annat verdamte trams eller försvara äckliga målningar i tunnelbanan på kvinnliga könsorgan.

Undrar varför i övrigt ingen talar om oss färgblinda som har ett helv. med att läsa brev och webbsidor med svag kontrast färgsättning mellan bakgrund och terxt. Det är ett rellt problem för 15% av männen i Sverige.
Förlåt, men jag är faktiskt förbannad.

Låt det regna nu och månne en vacker höst komma redan nästa vecka....

Är du kränkt? Det låter som du är kränkt.

Om du inte märkt det redan så kan jag berätta att toalettstora telefoner blivit väldigt mycket vanligare än att man har en datormaskin på ett skrivbord hemma. Det är alltså ganska naturligt att kommersiella aktörer prioriterar den plattformen. Välj företag som kan tillgodose dina behov tills du känner dig redo att haka på resten av samhället. Blir ni tillräckligt många som röstar lika med plånboken kommer någon fixa en lösning som passar er, annars är det bara att anpassa sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Självklart är det möjligt för tjänsteleverantören att läsa din post, vilka du får post av, var du läser den o s v.

Men du kan ju lita på att de väljer att inte göra något av detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jag litar ju lika mycket på Kivra som på de andra, så just därför ser jag inte problemet med Kivra.

Skrivet av EssEssWaffe:

"småler här",
Igår postade jag en uppsägning till "Skatteverket, Mina Meddelande, 171 94 SOLNA" där jag i brevet skriver att jag vill avsluta mina digitala meddelanden från alla myndigheter. Det var det enda sättet att få igång avslutningsprocessen för myndighetspost, helt otroligt.

Anledningen var enkel, jag kunde sedan en tid inte öppna (myndighetspost) meddelande med bankid (de ändrade för en tid sedan att enbart kunna göra det med mobilt bankid).
Min telefon som stödjer inte mobilt bankid och jag har inte för avsikt att inom 1-2 på att byta telefon vilket jag nyligen försökte mig på men fördelarna med Nokia 808 pureview kändes återigen inte kunna matchas av en femtusen kronors telefon. Det handlar om ljudinspelning, kameran men även en del annat. Så kan det vara.
Jag hade väl haft Kivra i tre år eller något liknande men detta där med enbart mobilt bankid för läsa myndighetspost avgjorde avslutet nu avsluta hela Kivrakontot.
Hade gärna haft det kvar m en nu gick det inte med myndighetsposten så då får det vara.

Även om jag inte använder vanligt bank-id så håller jag med dig. Förstår inte varför fler och fler överger det vanlig bank-id och bara kör mobilt som enda inloggningsalternativ. De som har gamla telefoner eller inte vill ha en smart telefon. Märker själv också att det är töligt ibland när man behöver mobilt och telefonen ligger i ett annat rum eller på laddning och ska logga in på någon tjänst på datorn. Hade jag loggat in mer ofta hade jag nog även haft vanligt bank-id för att slippa ta fram telefonen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jocke92:

Jo jag litar ju lika mycket på Kivra som på de andra, så just därför ser jag inte problemet med Kivra.

Även om jag inte använder vanligt bank-id så håller jag med dig. Förstår inte varför fler och fler överger det vanlig bank-id och bara kör mobilt som enda inloggningsalternativ. De som har gamla telefoner eller inte vill ha en smart telefon. Märker själv också att det är töligt ibland när man behöver mobilt och telefonen ligger i ett annat rum eller på laddning och ska logga in på någon tjänst på datorn. Hade jag loggat in mer ofta hade jag nog även haft vanligt bank-id för att slippa ta fram telefonen.

Antagligen därför.

Vill man vara luddit får man väl vara det fullt ut, pappersblanketter och kassaköer finns fortfarande för de som vill ha det som förr.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

https://i.imgur.com/Mlj1JoA.jpg

Antagligen därför.

Vill man vara luddit får man väl vara det fullt ut, pappersblanketter och kassaköer finns fortfarande.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det brukar vara så att minoriteter utrotas och i detta fallet de som inte har möjlighet till mobilt bank-id, vilket är tråkigt

Permalänk
Medlem

@aphex Visst är det pga kostnadsbesparingar.
Men 27%+7% är ändå rätt många personer räknat i antal.

Jag själv skulle gärna med bank-id på fil/kort.
Men min bank har gjort det sättet omständligare att använda (filen med pin kräver ytterligare lösen/smskod).
Så latmasken i mig vinner och det blir mobilt bank id där det bara är pin krav.

Hade kort/filen varit lika smidig att använda som mobila varianten så hade jag bara använt den när jag bankar på datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av henkiii:

@aphex Visst är det pga kostnadsbesparingar.
Men 27%+7% är ändå rätt många personer räknat i antal.

Jag själv skulle gärna med bank-id på fil/kort.
Men min bank har gjort det sättet omständligare att använda (filen med pin kräver ytterligare lösen/smskod).
Så latmasken i mig vinner och det blir mobilt bank id där det bara är pin krav.

Hade kort/filen varit lika smidig att använda som mobila varianten så hade jag bara använt den när jag bankar på datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja säkerheten är ju en till faktor. En fil på en windowsdator lever betydligt farligare än en app på en mobil, eller ett fysiskt kort med pinkod för den delen.
Helt rimligt då att man fasar ut en mindre säker inloggningsmetod med få användare.

Skrivet av jocke92:

Jo det brukar vara så att minoriteter utrotas och i detta fallet de som inte har möjlighet till mobilt bank-id, vilket är tråkigt

Lite väl melodramatiskt att beskriva det som att man utrotar minoriteter, tycker du inte det?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Helt rimligt då att man fasar ut en mindre säker inloggningsmetod med få användare.Lite väl melodramatiskt att beskriva det som att man utrotar minoriteter, tycker du inte det?

Nej för man tvingar ju folk att köpa en android-enhet eller iphone-enhet för att kunna logga in i de tjänster det bank-id krävs. Alternativet är ju idag att de tar ett steg tillbaka till pappersblanketter och brev eftersom de inte kommer åt tjänsterna med sitt vanliga bank-id.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Nej för man tvingar ju folk att köpa en android-enhet eller iphone-enhet för att kunna logga in i de tjänster det bank-id krävs. Alternativet är ju idag att de tar ett steg tillbaka till pappersblanketter och brev eftersom de inte kommer åt tjänsterna med sitt vanliga bank-id.

Och detta jämför du med att utrota minoriteter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Och detta jämför du med att utrota minoriteter?

Jämför? Pratar om minoriteten som är de ~7% som använder bank-id på fil

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jocke92:

Nej för man tvingar ju folk att köpa en android-enhet eller iphone-enhet för att kunna logga in i de tjänster det bank-id krävs. Alternativet är ju idag att de tar ett steg tillbaka till pappersblanketter och brev eftersom de inte kommer åt tjänsterna med sitt vanliga bank-id.

Ja, eller så väljer du andra tjänsteleverantörer som tillgodoser dina krav. Det finns någon inom varje kategori, jag lovar dig. Förmodligen inte de billigaste, för det kostar att ha support för en massa olika system och att försäkra upp sig mot att en del av dem är mindre säkra. Frågan är om du är redo att betala för nöjet att få vara obstinat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

@anon159643: använder själv Kivra digital brevlåda och tycker det är perfekt att få min post där. Får alla besked från försäkringskassan, skatteverket inkl deklaration, pensionsmyndigheten, upplysning, viktig info osv...
Tycker det fungerar bra och missar man att kolla posten får man påminnelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Ja säkerheten är ju en till faktor. En fil på en windowsdator lever betydligt farligare än en app på en mobil, eller ett fysiskt kort med pinkod för den delen.
Helt rimligt då att man fasar ut en mindre säker inloggningsmetod med få användare.

Gör den verkligen det?
Skulle bank personal generellt arbeta på sina mobiler istället för sina datorer för att det senare är så osäkert?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick precis en påminnelse om att jag hade en obetald faktura från borås elnät i min digitala brevlåda (kivra). Hade missat det helt. Men vilket jäkla mög, vad är det för fel på e-faktura? Visst... Skönt att slippa e-fakturan men det här är ju ett fjompigt steg mot att göra det bättre.

Permalänk
Medlem

Hade Min myndighetspost innan och fick aldrig några notiser om brev som kom in. Tröttnade på det och byte till Kivra istället, som fungerar bättre än Min Myndighetspost. Fast den är inte helt felfri heller, även man läst post som kom in och ändå får jag upp notis dagligen om det finns brev, efter loggat in så finns det inga nya brev.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av henkiii:

Gör den verkligen det?
Skulle bank personal generellt arbeta på sina mobiler istället för sina datorer för att det senare är så osäkert?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej men jag utgår från att man använder någon form av 2FA för att ansluta till de system som hanterar känslig data. Då spelar det mindre roll om någon kommer åt filer på klientdatorn.

Skrivet av Olegh:

Fick precis en påminnelse om att jag hade en obetald faktura från borås elnät i min digitala brevlåda (kivra). Hade missat det helt. Men vilket jäkla mög, vad är det för fel på e-faktura? Visst... Skönt att slippa e-fakturan men det här är ju ett fjompigt steg mot att göra det bättre.

Man måste anmäla sig till e-faktura för varje bolag.. så att de vet vilken bank de ska skickas till, bland annat. Det är det enda negativa med e-faktura som jag märkt, särskilt om man ska byta bank, då ska det avregistreras från den gamla, registreras hos den nya, ibland krävs någon kod som bara finns på pappersfakturan, ibland väljer de bank åt dig baserat på vilket bankid du är inloggad med osv. Klart osmidig process. Kan man få autobetalning av fakturorna hos Kivra?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion