Svarar du på samtal från dolda nummer?

Permalänk
Medlem

Hur gör alla som inte svarar om det ringer när det är dolt/okänt nummer då de lagt ut något till försäljning, t.ex. på Blocket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Hemligt nummer är alltid dolt (om nu inte någon obskyr operatör har definierat om det hela för sina nummer).

"Hemligt nummer innebär att vi inte lämnar vidare ditt telefonnummer till nummerupplysningsföretag och att ditt nummer inte syns när du ringer till någon annan." (Telia)

Mina föräldrar har IP-telefoni via Telia och deras nummer visas i nummerpresentatörer. Dock är det ej listat hos någon nummerupplysning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Mina föräldrar har IP-telefoni via Telia och deras nummer visas i nummerpresentatörer. Dock är det ej listat hos någon nummerupplysning.

Då är det inte ett hemligt nummer

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Då är det inte ett hemligt nummer

Hemligt? Menar du dolt? Hemligt är något helt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Hemligt? Menar du dolt? Hemligt är något helt annat.

Hemligt...

https://www.telia.se/privat/support/info/hemligt-nummer

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunde:

Hemligt? Menar du dolt? Hemligt är något helt annat.

Nej, jag menar hemligt. Se även posten ovanför, länk tillhandahållet av DaBone.

Det tog jag för givet att det var en självklar definition, så har det alltid varit (sedan nummerpresentatör dök upp som fenomen) och varför det skulle få en annan innebörd nu är väldigt oklart.

Permalänk
Avstängd

Jag brukar svara och oftast är det försäljare.
Först frågar de om de har kommit till rätt person och då frågar jag vad ärendet gäller.

Jag ger dem några sekunder att berätta vad det gäller och tar det mer än 10 sekunder avbryter jag dem och säger att jag inte är intresserad och lägger på.

"ring mig aldrig mer" säger jag ganska ofta med innan jag lägger på det brukar fungera ganska bra.

Permalänk
Avstängd

Jag svarar inte på dolda nummer inte ens om jag har annons ute och kör truecaller och rubbet för att bli av med e.v spam samtal och svarar inte på annars anonyma nummer där amn ser nummren men inte vem som ringer om jag inte kan kolla vem det är

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

@jnsson: Jag har en Samsung Galaxy S7 Edge, och detta finns under telefoninställningar... http://i.imgur.com/ydZCR3g.png

Detta är kanske implementerat av Samsung i deras mjukvara. Men då jag även har denna funktion i en HTC One som använder "Google Edition-mjukvaran" tog jag för givet att det är en Android-funktion.

Den funktion för anonyma samtal är inte en Android-funktion, utan något som tillverkare valt o lägga till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Svarar alltid om omständigheterna tillåter. Är med i NIX och får väl nått säljarsamtal i halvåret. Gör det då tydligt att jag inte är intresserad och ber dom ta bort mig från deras register. Tror aldrig jag blivit uppringd av samma företag igen.

Svarar också pga mycket kontakt med FSK och diverse sjukvårdsinstanser som dyker upp som dolt nummer ibland.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Erxon:

Hur gör alla som inte svarar om det ringer när det är dolt/okänt nummer då de lagt ut något till försäljning, t.ex. på Blocket?

Orka bry sig om någon ringer från dolt nummer. Brukar bli sålt ändå.

Permalänk

nix, svarar aldrig på dolda eller okända nummer.
finns de inte med i mina kontakter så att jag ser vem det är som ringer, nix, då får det vara.
jag är väldigt noga med att informera detta till de jag har som vänner och bekanta, även myndigheter typ som FK och AF, att om de vill ha kontakt med mig så lägger jag antingen till de i mina kontakter eller så får de skicka mail.

sen finns det ju undantag, typ om pizza stället frågar efter mitt nummer och de ringer för att de inte hittar till min adress, men då kan jag lätt ana vilken det är som ringer och svarar då, men thats it, där går gränsen.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Svarar på allt, mest för att det aldrig ringt något illegitimt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Den funktion för anonyma samtal är inte en Android-funktion, utan något som tillverkare valt o lägga till

Skickades från m.sweclockers.com

Ok där ser man, jag trodde att "Google Play Edition" helt saknade 3:e-partsmjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Då är det inte ett hemligt nummer

Det står angivet "Hemligt nummer" på specifikationen ifrån Telia, så enligt dem är det hemligt.

Men nej, jag håller med om att det inte är "hemligt" annat än i den bemärkelsen att inte vem som helst kan få tag i det på annat sätt än "ryktesvägen". Speciellt då telemarketing t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Svarade nej. Jag svarar inte på skyddade / hemliga nummer, för då är det min arbetsgivarens bemanningscentrum som ringer för att beordra in mig. Som del i en småbarnsfamilj är man inte sugen på det. Skäl för uppsägning att säga nej till inbeordring, men svarar man inte så är det inte mycket dom kan göra.

Like a boss!

OT: Jag svarar säkerligen i 9 fall av 10 om det ringer från dolt. Har under flera år inte fått ett enda samtal från varesig försäljare eller marknadsundersökningar. Så ringer det från dolt är det antingen någon viktig myndighetsperson eller en av flera vänner som av någon anledning tycker det är "pimped out" att ringa med #31# före varje samtal

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

Inte på kvällar och helger.

samma sak här

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Svar inte alltid på dolda nummer, men annars så.
Hur ser det ut för er andra när det gäller t.ex. 010-nummer?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Ok där ser man, jag trodde att "Google Play Edition" helt saknade 3:e-partsmjukvara.

Om du menar dolda nummer som anonyma samtal, så finns det inte i stock Android, det går dock att lägga in nummer i Google Dialer som man vill ska bli blockerade:

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

@Json_81:
Men du vet inte, det är det som är saken. Ju mer man har med dessa att göra, ju mer inser man att dolda nummer kan mycket väl vara viktiga telefonsamtal. Försäkringskassa, AF, läkare, polis etc.

Bra om man har koll, men man har inte alltid koll och jag har hittils aldrig varit med om ett ända bluffsamtal från dolt nummer förutom ett från 90 talet då inte nummer presentatören visade det då man kunde ringa dolt med prefix...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

@Json_81:
Men du vet inte, det är det som är saken. Ju mer man har med dessa att göra, ju mer inser man att dolda nummer kan mycket väl vara viktiga telefonsamtal. Försäkringskassa, AF, läkare, polis etc.

Bra om man har koll, men man har inte alltid koll och jag har hittils aldrig varit med om ett ända bluffsamtal från dolt nummer förutom ett från 90 talet då inte nummer presentatören visade det då man kunde ringa dolt med prefix...

Jag vet att jag har väldigt lite att göra med dem du nämner.
Har man mycket sådana samtal bör man givetvis svara.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

svarar bara på dolt om jag vet att personen med dolt ska ringa, annars så nej.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Det första som jag gjorde för att bli av med telefonförsäljare och dylikt, var att registrera numret på NIX. Självklart väljer en del säljare att strunta i det och ringer i alla fall. Man kan anmäla de till reklamnämnden, men det värsta som lär hända är att de får en öronryckning.

Det som hjälpte mest, var att i samband med införskaffande av nytt nummer be operatören (Tele2 i mitt fall) om det de kallar för "hemligt nummer", alltså INTE en sådan som döljer ditt nummer när du ringer upp andra, utan en sådan som inte dyker upp i söktjänster (hitta, eniro, telefonförsäljare osv).

Otroligt nog så säljer en del operatörer fortfarande information till alla möjliga söktjänster om man själv inte säger emot när man skaffar numret. Jag tror även att det ska gå bra att be de att sluta dela ens befintliga nummer med söktjänster, man får vända sig till operatören helt enkelt och fråga vad som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag vet att jag har väldigt lite att göra med dem du nämner.
Har man mycket sådana samtal bör man givetvis svara.

Då förstårvi varandra! Kan i övrigt bara gratulera då de sällan är roliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

På jobbet måste jag svara, så det är liksom inget udda.

Men växlar borde inte få lov att vara konfigurerade så. Helt okej att om du ringer via en växel så visas numret till växeln, men dolt nummer borde inte vissas.

Jag själv har dock ett helvete ibland med min arbetstelefon, då naturligtvis har chefen bestämt att den ska vara dolt nummer också. Så jag tvingas slå en kod innan varje nummer för att de ska få iaf ett arbetsnummer o se att jag inte är en säljare.

Lustiga jag minns dock från LTH tiden var att dolda nummer finns egentligen inte. Normala presentatörer får numret, sen info att de ska dölja detta. Med rätt hårdvara/mjukvara borde du mao kunna se dessa nummer oavsett om de vill dölja det eller inte. (Var några år sedan, så det kan ha ändrats)

Jour... både för datasystemen och för väktare/larmet. Så måste ha den förbenade saken igång och med mig.

Med rätt saker ser man fortfarande dolda nummer.

Jag har aldrig varit med om att en säljare ringer dolt, är detta något som händer eller förväxlar folk okänt med dolt?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Med rätt saker ser man fortfarande dolda nummer.

Jag har aldrig varit med om att en säljare ringer dolt, är detta något som händer eller förväxlar folk okänt med dolt?

Har varit med om säljare som ringer okänt/dolt, men de är få.

Okänt nummer vs dolt är ju dock en fråga. Kan mycket väl vara så att man blandar ihop det, men som jag sa ovan, "dolt" finns inte. Den skickar då numret och sen info, "dölj detta", så vitt jag vet. Därför kan tex polis eller 112 se ditt nummer oavsett. Så du har helt rätt att dolt "finns inte", men inte alla vet om detta.

Men okänt nummer så har du på något sätt kommit via en växel eller system som inte har något nummer, och då finns inget att visa. Personligen anser jag att dessa nummer borde inte ens kopplas fram i svenska växelsystem. Inget nummer, ingen koppling.

Imho förstår jag inte poängen med dolt nummer. Är lite som att du ringer på någons dörr och söker någon i hushållet, men du har på dig en komplett björndräkt så att de inte ska se vf du är... varför ska jag öppna dörren då?

Om du ringer på min dörr, eller ringer min telefon, gör det som den du är. Om det är en myndighet eller sjukhus osv... okej, visa växelns nummer iaf.

Permalänk
Medlem

Döljer personen som ringer vem den är ser inte jag någon anledning att ta emot samtalet. Jag går heller inte fram till folk på stan iklädd mask och försöker starta en konversation.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Skrev upp mig för Nix registret och kör nån gammal android-app för att blockera nummer. Blockerar alla dolda nummer och lägger manuellt till nummer som ändå släpps igenom.
Funkar ganska bra som försvar. För ett par år sedan var det en olidlig situation och man önskade död åt alla telefonsäljare. Numera får man kanske nåt samtal i månaden och då brukar jag inte ens svara utan lägger på om nummret inte finns på SIM-kortet och googlar sedan vem det var som ringde.

Man hade ju önskat att politiker satte strängare lagar för sånt här skit, men det finns väl en ganska stark lobby-verksamhet som driver för att telefonförsäljning ska överleva.

Synd bara om alla äldre som nappar på skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Har folk telefonfobi här inne? Vad är problemet med att svara i telefonen om man inte vet vem som ringer upp?

Håller med! Å andra sidan har jag bett min operatör att ta bort alla kopplingar mellan telefonnummer och personuppgifter. Har aldrig i mitt vuxna liv fått ett samtal från en försäljare eller dylikt. Därför svarar jag på alla samtal (i regel), oavsett om det är okänt eller inte

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem

Det är oftast någon från sjukvården som inte visar sina tel.nr. Även radiotjänst har hemliga nummer. I övrigt tror jag det mest är skumma personer som inte visar sina telefonnr. Så har man kontakt med sjukvård så svarar jag annars låter jag bli.