Permalänk
Medlem

Laptop för spel. Ca 10k

Hallå! Tittar mig blind på alla laptops men känner mig väldans osäker på prestanda så ber om hjälp. Tänkt köpa mig en gaminglaptop och undrar om hur bra ett 1050ti presterar? Har ett gammalt 7870 liggandes och ett nytt 1070 i min stationära som referens. Hur stort är gapet mellan 1050-1050ti-1060? Hur står sig laptop cpu gämtemot en stationär? Är GPU fullskaliga?

Om någon äger en laptop med dessa specc som inte låter som ett jetplan samt inte blir 17472grader varm så får ni gärna säga vad ni har.

Lirar för det mesta Path of exile men blir endel andra random SP spel åxå. Finns 1050ti laptops för 8500kr vilket låter lockande. Tipps tack!

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Gapet mellan 1050 och 1060 är ganska stort, prestandan är ca dubbelt så stor, 1050ti är klart bättre än 1050, men ligger närmare 1050 än 1060.

Jämför man tex ett 1050 mot ett 960m så är 1050 klart bättre.

Moderna spellaptops är riktigt tysta, vid normal arbete dvs ej spel så i praktiken ljudlösa, vid spel så susar de en del, men inte störande mycket, hänt mycket på några år här.

CPU och GPU blir rejält heta, mer än motsvarande för stationära runt 90c är inget ovanligt, men hettan märks inte så mycket, man ska dock inte ha de i knät eller på en säng och liknade, ofta luftintag undertill bl.a.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Gapet mellan 1050 och 1060 är ganska stort, prestandan är ca dubbelt så stor, 1050ti är klart bättre än 1050, men ligger närmare 1050 än 1060.

Jämför man tex ett 1050 mot ett 960m så är 1050 klart bättre.

Moderna spellaptops är riktigt tysta, vid normal arbete dvs ej spel så i praktiken ljudlösa, vid spel så susar de en del, men inte störande mycket, hänt mycket på några år här.

CPU och GPU blir rejält heta, mer än motsvarande för stationära runt 90c är inget ovanligt, men hettan märks inte så mycket, man ska dock inte ha de i knät eller på en säng och liknade, ofta luftintag undertill bl.a.

Det är såppas asså. Kanske är värt att investera i 1060 då. Det är jusst sängspelande jag vill ha den till haha! Annars kan jag ju lika gärna spela på den stationära 😁 Laptops kanske inte har kommit hela vägen ännu då.. Lika bra att köpa en switch kanske haha. Har du laptop själv? Isf vad? Känns som att 1080p 60fps helt plötsligt är super krävande när man kollar på laptop.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

Det är såppas asså. Kanske är värt att investera i 1060 då. Det är jusst sängspelande jag vill ha den till haha! Annars kan jag ju lika gärna spela på den stationära 😁 Laptops kanske inte har kommit hela vägen ännu då.. Lika bra att köpa en switch kanske haha. Har du laptop själv? Isf vad? Känns som att 1080p 60fps helt plötsligt är super krävande när man kollar på laptop.

Skickades från m.sweclockers.com

Vi har lite blandade laptops i huset + några stationära.

Laptop som jag kör mest är en med 4710HQ och 860m, men finns med 960m också, även med enbart CPU grafik för jobbdator, de flesta spelar på de stationära.

Laptop har kommit en lång bit på sista åren, skiljer inte så mycket upp till en stationär idag i prestanda, är främst GPU som blivit bättre.
En 1060m plus HQ CPU klarar även rätt tunga spel med skaplig fps, har testat på med 1060m och prestandan i spel är dubbelt upp från en 860m

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Finns det verkligen något som heter gtx 1060m idag? Förut fanns med men då var det ju för att det inte var samma kort gtx960/gtx960m är ju inte helt samma. Vad jag förstår är ett gtx1060 samma i både laptop och stationär, det är endast hastigheterna som skiljer. Jag har heller i te sett någon spec som säger M eller t.e.x Linus tech tips.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Finns det verkligen något som heter gtx 1060m idag? Förut fanns med men då var det ju för att det inte var samma kort gtx960/gtx960m är ju inte helt samma. Vad jag förstår är ett gtx1060 samma i både laptop och stationär, det är endast hastigheterna som skiljer. Jag har heller i te sett någon spec som säger M eller t.e.x Linus tech tips.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja korten för stationär och laptop heter bara GTX1060 dock man ser ofta tillägget mobile för laptopversion, bara för att veta att det är just för laptop man pratar om.

Lite osäker på om kretsen är samma, men vet att deskopversionen är ett snabbare kort med ca 20-25%, vilket nog beror på olika klockning och kanske olika minnen..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Skulle säga investera i en 1060 laptop om du vill lira med okej FPS

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Nja korten för stationär och laptop heter bara GTX1060 dock man ser ofta tillägget mobile för laptopversion, bara för att veta att det är just för laptop man pratar om.

Lite osäker på om kretsen är samma, men vet att deskopversionen är ett snabbare kort med ca 20-25%, vilket nog beror på olika klockning och kanske olika minnen..

M har väll varit för att påvisa att i grunden är det samma krets men mobilversionen är modifierad för att kunna monteras i en laptop med mycket sämre prestanda. Gtx 1060 osv är ju ett redigt gtx 1060 men lägre klockhastigheter därav har man valt att ta bort M:et. Så att säga M nu är ju missvisande.

Skickades från m.sweclockers.com