Permalänk
Medlem

1080 eller 1080Ti?

Som rubriken lyder..
Jag har en 144hz 1440p skärm och ska spela titlar som Pubg, Destiny 2 osv..
Ska jag köpa ett 1080 för att sedan uppgradera till 2080?
Eller är det bättre att jag kör på ett 1080Ti?
Hur länge kommer då ett 1080Ti att hålla för att spela nya spel kring 100fps i 1440p?

Min nuvarande PC ser ut såhär:
Asus 970
16gb ram
intel i7 6700k
Z170

Permalänk
Medlem

Beror väl på hur din budget ser ut, hade jag varit dig och haft budget för ett Ti hade jag kört på det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem

Som sagt, allt vilar på hur mycket du är beredd att slänga för ett grafikkort.

Kan säga att du får 35% mer prestanda från ett GTX 1080 Ti jämnfört med GTX 1080, vilket i praktiken ger runt 15-25 mer fps beroende på vilket spel du kör.

Av egen erfarenhet skulle jag säga att GTX 1080 Ti är sweetspot för 1440p med 144hz.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kategori/167/geforce-gtx-gaming?filters=%...

ex ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo 6 999 kr Spelkupong - Destiny 2 på köpet kanske?

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

https://www.inet.se/kategori/167/geforce-gtx-gaming?filters=%...

ex ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo 6 999 kr Spelkupong - Destiny 2 på köpet kanske?

Med referenskylare för 7k, inte värt det man sparar.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

https://www.inet.se/kategori/167/geforce-gtx-gaming?filters=%...

ex ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo 6 999 kr Spelkupong - Destiny 2 på köpet kanske?

Hur bra är den där kylaren?
Blir den ett problem i tyngre spel?

Permalänk
Medlem

@Arnzeal:
Tack för infon! Budgeten ligger kring 7000:-.
Skulle https://www.inet.se/produkt/5403280/asus-geforce-gtx-1080-ti-... fungera?
Eller har den för klen kylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orrtre:

Hur bra är den där kylaren?
Blir den ett problem i tyngre spel?

Låt oss säga att det inte är en bra kylare .. Högljudd och kyler inte särskilt bra. Den är avsedd för folk med små chasssin (mATX, mITX).

Precis som i denna tråd rekommenderar jag detta kort https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4228878 . Om du nu vill ha ett 1080Ti-kort så är det nog det mest prisvärda iochmed rean som pågår.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orrtre:

@Stealthalicious:
Tack för infon! Budgeten ligger kring 7000:-.
Skulle https://www.inet.se/produkt/5403280/asus-geforce-gtx-1080-ti-... fungera?
Eller har den för klen kylare?

Har du pengarna så skulle jag välja ett 1080Ti, kör själv med 1440p och ett Ti, skulle inte vilja byta ner till ett 1080, då måste man sänka inställningarna en hel del för att behålla FPSen på en rimlig nivå.

Har testat ett kort med referenskylaren från nVidia en gång i mitt liv, det kommer jag aldrig att köpa igen.

Låter som ett jaktplan, och blir väldigt varmt, så kortet kommer att klocka ner sig rejält för att kunna hålla temperaturen.

Tror de brukar ligga runt 84C och klocka ner sig för att kunna behålla den maxtempen, och med 100% fläkt.

Mitt ASUS 1080Ti är nästan ljudlöst och går aldrig över 69C och 40-50% fläkt. Vilket innebär att jag alltid har max boost frekvens på kortet

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orrtre:

@Stealthalicious:
Tack för infon! Budgeten ligger kring 7000:-.
Skulle https://www.inet.se/produkt/5403280/asus-geforce-gtx-1080-ti-... fungera?
Eller har den för klen kylare?

Som många säger så skall du hålla dig borta från referenskylare, aldrig ägt ett sådan själv men har en kompis som kämpade med det ett tag. Lät som han satt och spelade i ett AC-130 i Syrien över Skype.

Skulle säga MINST en sådan (Denna är MSI's budget aftermarketskylare.) Vet att det är 500kr över budget, men klart värt det.

Du kan också leta efter några ordentliga begagnade modeller av ASUS Strix, MSI Gaming X eller EVGA GTX 11 SC2 GAMING/FTW2 för under 7000. Självklart om det inte är så bråttom att köpa kan du vänta tills det kommer något bra erbjudande eller worst case scenario, Black Friday...

Edit: Pallit är som de andra länkade är mycket bättre än den jag länkade. Klart bäst för priset.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Låt oss säga att det inte är en bra kylare .. Högljudd och kyler inte särskilt bra. Den är avsedd för folk med små chasssin (mATX, mITX).

Precis som i denna tråd rekommenderar jag detta kort https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4228878 . Om du nu vill ha ett 1080Ti-kort så är det nog det mest prisvärda iochmed rean som pågår.

Skrivet av Orrtre:

@Stealthalicious:
Tack för infon! Budgeten ligger kring 7000:-.
Skulle https://www.inet.se/produkt/5403280/asus-geforce-gtx-1080-ti-... fungera?
Eller har den för klen kylare?

Jag håller med Samlooh här. Palits kylare är troligtvis den bästa när det kommer till prestanda/ljudnivå just nu och för 7499kr så är det ett riktigt klipp!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Har du pengarna så skulle jag välja ett 1080Ti, kör själv med 1440p och ett Ti, skulle inte vilja byta ner till ett 1080, då måste man sänka inställningarna en hel del för att behålla FPSen på en rimlig nivå.

Har testat ett kort med referenskylaren från nVidia en gång i mitt liv, det kommer jag aldrig att köpa igen.

Låter som ett jaktplan, och blir väldigt varmt, så kortet kommer att klocka ner sig rejält för att kunna hålla temperaturen.

Tror de brukar ligga runt 84C och klocka ner sig för att kunna behålla den maxtempen, och med 100% fläkt.

Mitt ASUS 1080Ti är nästan ljudlöst och går aldrig över 69C och 40-50% fläkt. Vilket innebär att jag alltid har max boost frekvens på kortet

Skrivet av Arnzeal:

Som många säger så skall du hålla dig borta från referenskylare, aldrig ägt ett sådan själv men har en kompis som kämpade med det ett tag. Lät som han satt och spelade i ett AC-130 i Syrien över Skype.

Skulle säga MINST en sådan (Denna är MSI's budget aftermarketskylare.) Vet att det är 500kr över budget, men klart värt det.

Du kan också leta efter några ordentliga begagnade modeller av ASUS Strix, MSI Gaming X eller EVGA GTX 11 SC2 GAMING/FTW2 för under 7000. Självklart om det inte är så bråttom att köpa kan du vänta tills det kommer något bra erbjudande eller worst case scenario, Black Friday...

Edit: Pallit är som de andra länkade är mycket bättre än den jag länkade. Klart bäst för priset.

Tack för hjälpen.
Om jag kan få ett ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti OC för 7000:- helt nytt ska jag ta det då?
Kruxet är att personen har köpt direkt från Asus och inte via en återförsäljare. Det finns inget kvitto.. Är det ett problem?
Blir lite fundersam..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orrtre:

Tack för hjälpen.
Om jag kan få ett ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti OC för 7000:- helt nytt ska jag ta det då?
Kruxet är att personen har köpt direkt från Asus och inte via en återförsäljare. Det finns inget kvitto.. Är det ett problem?
Blir lite fundersam..

Nja. Det är väl precis som med allt annat.. dvs om det nu blir något problem med kortet så blir det problem. Jag tycker definitivt det är värt 500kr till så man slipper vara orolig om nu något skulle vara galet. Du spenderar ju trots allt 7000kr (åtminstone).

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, det palit-kortet från Dustin som länkades är detta med destiny bundlen? Gäller bundlen alla 1080 och 1080 ti oavsett återförsäljare eller är det kopplat till just återförsäljare? Typ inet och komplett klargör bättre att bundlen faktiskt finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deepah:

Lånar tråden lite, det palit-kortet från Dustin som länkades är detta med destiny bundlen? Gäller bundlen alla 1080 och 1080 ti oavsett återförsäljare eller är det kopplat till just återförsäljare? Typ inet och komplett klargör bättre att bundlen faktiskt finns.

Tyvärr så gäller inte destiny 2 bundlen hos Dustin.
Här kan du se vilka återförsäljare som är aktuella.
https://www.nvidia.se/graphics-cards/geforce/pascal/destiny-2...

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen i tråden
Det blev ett EVGA FTW3 1080Ti för 6800:-.

Permalänk
Medlem

Välj 1080 ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orrtre:

Tack för hjälpen i tråden
Det blev ett EVGA FTW3 1080Ti för 6800:-.

Bra val!

Lycka till och ha det så kul med spelandet!

Permalänk

Har köpt Asus 1080 ti turbo,fungerar klockrent,rekommenderas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orrtre:

Tack för hjälpen i tråden
Det blev ett EVGA FTW3 1080Ti för 6800:-.

Vars fick du tag på det till ett så bra pris?

Permalänk
Medlem

@DasIch:
Hade tur och hittade ett oöppnat i Sweclockers marknad.
Kolla blocket och marknaden så kommer det dyka upp nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orrtre:

@DasIch:
Hade tur och hittade ett oöppnat i Sweclockers marknad.
Kolla blocket och marknaden så kommer det dyka upp nya.

Aha, jag trodde du köpt från butik.

Sitter själv och velar lite över huruvida jag ska ha ett Vega 64 eller 1080 Ti (Vega är mycket bättre i MacOS och 1080 Ti mycket bättre i allt annat). Hittar jag ett 1080 Ti till bra pris lär det bli svårt att motstå. Tycker annars priserna är lite väl salta i våra butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Aha, jag trodde du köpt från butik.

Sitter själv och velar lite över huruvida jag ska ha ett Vega 64 eller 1080 Ti (Vega är mycket bättre i MacOS och 1080 Ti mycket bättre i allt annat). Hittar jag ett 1080 Ti till bra pris lär det bli svårt att motstå. Tycker annars priserna är lite väl salta i våra butiker.

Jag var på väg att köpa ett Vega. Men varje år blir man besviken av att dom aldrig kommer upp i Nvidias prestanda.
Det blev ett 1080Ti och en G-sync-skärm. Jag ångrar verkligen inte mig!
Kommer säkert komma något erbjudande med 1080Ti för ca. 7000 snart.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Orrtre:

Jag var på väg att köpa ett Vega. Men varje år blir man besviken av att dom aldrig kommer upp i Nvidias prestanda.
Det blev ett 1080Ti och en G-sync-skärm. Jag ångrar verkligen inte mig!
Kommer säkert komma något erbjudande med 1080Ti för ca. 7000 snart.

Om det inte vore för att jag även kör MacOS hade jag valt Nvidia utan att tveka. Nu står det lite mellan att välja Nvidia och hoppas de får bättre stöd och drivrutiner snart, eller välja AMD och hoppas det går att fä bra temperatur och OC för att kanske slå 1080 i spel.

Annars är förstås frågan om hur länge ett 1080 skulle hålla för mig. Jag är bara intresserad av 60fps i QHD så ett 1080 räcker långt idag men 1080 Ti är ju rätt nice ändå... undrar om ett 1080 räcker tills efterföljaren till Volta kommer? Blir väl 2,5-3 år isåfall.

Permalänk
Medlem

X1080 om det är mer än 15 % billigare än ett X 1080 ti

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Blev att beställa ett Strix 1080 Ti. 2000kr mer än ett vanligt 1080 känns rätt okej ändå, även om det är farligt dyra kort.