EVGA GeForce GT 740 eller Gigabyte HD6970

Permalänk
Medlem

EVGA GeForce GT 740 eller Gigabyte HD6970

Hej!

Vill ha hjälp med att välja mellan EVGA Geforce GT 740 och Gigabyte HD6970.
Vilket tycker ni jag ska ta om jag måste välja ett av dem?
Varför?

Mvh
Jens

Permalänk

Ska du spela på nåt utav korten? Då hade jag valt 6970

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem

Ja vad ska du göra med dem? Det är kort i helt olika ligor. Geforce 740 är ett strömsnålt kort mer inriktat på videouppspelning osv som inte var särskilt snabbt ens när det lanserades. Radeon 6970 är ett gammalt (lanserades 2010 om jag inte missminner mig) flaggskepp med maximal dåvarande spelprestanda, men därmed också strömförbrukning och värme etc.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

spelar enklare spel som LoL, redigerar bilder/hemmavideo, tittar på filmer online.
Det är vad det tänkt att använda kortet till

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

spelar enklare spel som LoL, redigerar bilder/hemmavideo, tittar på filmer online.
Det är vad det tänkt att använda kortet till

Vilket som bör funka i så fall, om inte redigeringsprogrammen du använder kan använda sig av gpgpu, då är nog 6970 bättre för att speeda upp saker och ting. Men har du båda korten att välja på? Eller ska de köpas?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

jag skulle tagit 6970 alla dagar i veckan. ett 740 är inget som kommer ge dig jätta fina FPS i CS

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@Starric: ska köpas
Alltså i den dator jag ska köpa finns 740 redan installerat men jag får välja om jag ska ha det eller HD6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

Om du inte får dem snorbilligt så finns det bättre alternativ skulle jag tro. Vad är din budget?

Edit: Aha, du la till lite mer i ditt inlägg. Om det redan sitter ett GT 740 i datorn så kan du köra på det. Du kommer utan bekymmer kunna spela LoL och liknande, men förvänta dig inga superinställningar eller höga fps i lite mer krävande spel i så fall. Du kan ju alltid byta grafikkort senare om du känner att det inte räcker

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Lådan innehåller:
Rampage IV Black Edition
i7-4820K
nån stor BeQuiet kylare
8x2GB 1600MHz = 16GB
EVGA NVIDIA GeForce GT 740 2GB
2x120GB SSD Raid 0
2TB HDD WD
ASUS DRW-1814BLT
Windows 10 Pro

Vad tycker ni om denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

Lådan innehåller:
Rampage IV Black Edition
i7-4820K
nån stor BeQuiet kylare
8x2GB 1600MHz = 16GB
ECGA NVIDIA GeForce GT 740 2GB
2x120GB SSD Raid 0
2TB HDD WD
ASUS DRW-1814BLT
Windows 10 Pro

Vad tycker ni om denna?

Pris? Låter som en dator som kan vara överdrivet dyr...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Pris? Låter som en dator som kan vara överdrivet dyr...

3000kr inkl. en HP 23" skärm + mus + tangentbord

Permalänk
Hedersmedlem

Vilket slöseri på en 4820K och SSD i RAID att sätta dit ett GT 740. Trycker du dit något bättre hade du haft en ganska monstruös maskin. Dock klarar den ju det du är ute efter utan problem, snarare överdimensionerad. Priset känns riktigt bra om det ingår skärm och alltihopa.

Permalänk
Medlem

@jensvo: Låter som ett kap måste jag säga. Som @Andreaz1 säger så är det nästan lite overkill, men det är absolut något du kan ha kvar en längre tid och bara stoppa i ett kraftigare grafikkort och spela vad som helst med om du så önskar

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Men ett minus är lådan är 10år gammal, skulle jag kunna använda FD R3 till denna?
Passar moderkortet i den med tanke på att det är ett E-ATX?

Permalänk
Medlem

Så roligt att höra att jag gjorde ett fynd det var faktiskt på blocket jag köpte den.

Permalänk
Hedersmedlem

@jensvo: Nej, Define R3 stödjer inte E-ATX.

Permalänk
Medlem

Jag fick ärligt talat ångest när jag läste om moderkortet, om allt det med överklockningsvänligt o sånt.
Jag som inte kan ett skit om det annars hade jag provat för att få ut maximalt prestanda ur denna.
Detta paket borde hamnat hos någon mer kunnig istället, vilket slöseri

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

@jensvo: Nej, Define R3 stödjer inte E-ATX.

det går inte att fuska på nåt sätt?

Permalänk

Vilken låda är det?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Vilken låda är det?

hittade på google:
https://www.google.se/search?safe=active&biw=1920&bih=950&tbm...:

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

det går inte att fuska på nåt sätt?

Det går, dock så tappar du hålen som kablarna ska vara i egentligen vilket gör så att det kan bli väldigt fullt med kablar. Se denna bild och tänk att ditt moderkort är 3 cm bredare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jepp några år på nacken men på sin tid en utmärkt låda.
Inget man tar under armen, men bra kylning.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzeww:

Det går, dock så tappar du hålen som kablarna ska vara i egentligen vilket gör så att det kan bli väldigt fullt med kablar. Se denna bild och tänk att ditt moderkort är 3 cm bredare http://images.anandtech.com/doci/5084/moboinstalled.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

det kan jag nog leva med, sidorna ska ändå på så man ser inget i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Jepp några år på nacken men på sin tid en utmärkt låda.
Inget man tar under armen, men bra kylning.

den var inte lätt att bära till bilen kan jag säga xD
Den ser ut att vara en bra låda men kommer inte in i datorhyllan.

Permalänk

Lite som min Antec 1200 då😀

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering för skojs skull

http://imgur.com/a/QvDdk