Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Ni med hund - vilken hundförsäkring är faktiskt bäst?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Ni med hund - vilken hundförsäkring är faktiskt bäst?

Hej Sweclockers

Vi har nu i dagarna köpt våran första egna hund. En blandras av Labrador, Golden retriever och BorderCollie
Nu är det dags att teckna en försäkring åt lillen.
Detta är dock lite mer komplicerat än vad jag trodde.

Själva beloppen som ska betalas av mig, samt de diverse belopp som bolagen betalar ut förstår jag mig på. Men själva djungel är vilka försäkringsbolag som faktiskt betalar ut bäst när olyckan händer?

Först kollade jag på diverse listor som rankade bolagen. Där stod det tydligt vilka som hade bäst avtal. Tex Moderna Försäkringars "dubbel försäkring" kom etta på flera listor. Den var klart billigast sett till de belopp de betalar ut. "Topprankad" skryter de med om på sin hemsida. Den kör vi på, tänkte jag.

Sen googlade jag fram lite faktiska omdömen från kunder till bolaget, o då snittar de ca 2/10 i betyg. Helvete.

Det verkar vara en vanlig grej av försäkringbolagen att trixa så mycket det går så att de får skita i att betala så mycket det går.

Så, vilken försäkring är verkligen den man ska ha?

Om man bortser från såna här sidors recensioner(säkert betalda)https://www.hundförsäkring.nu/moderna-forsakringar/

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2016

Spontant skulle jag även kolla på självriskerna och hur dessa är.
Vissa bolag kanske har låga premier men hög självrisk, vissa har fast medan andra bolag har ett % belopp på notan.

Vi valde IF Stor Hund på våran jycke, mycket beroende på att det är en fast självrisk.

Lycka till, det är inte lätt med försäkringsbolag...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Mar 2014

Tjenare! vi har bara haft en försäkring på våran hund och det har varit Agria, dels för att uppfödaren hade han försäkrad där plus att dom hade ett okej pris för våran ras. Vi har nyttjat försäkringen tre gånger och dom har varit toppen alla gångerna! En gång hade vi två vetrinärbesök väldigt nära varandra och då sa hon på Agria att hon smällde ihop besöken till ett besök så vi skulle slippa två självrisker mycket nöjda!

AMD Ryzan 3700X | Asus 2070 Super | Asus ROG Strix x470 | 16GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | RM650 | Asus ROG PG279Q

Trädvy Permalänk
Datavetare
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

Tror inte det är någon gigantisk skillnad i slutändan. Vi har Agria för båda jyckarna, hade även Agria när vi var hästägare (och då var det lite mer kritiskt med rätt försäkring då hästen kostade asmycket vid vård).

Så vårt "val" verkar till viss det vara dikterad av en naturligt tröghet i att inte byta något som fungerar OK. Kan tillägga här att vi utnyttjat försäkringen ett par gånger, det helt utan gnissel.

Här finns en jämförelsetabell man gjort för en fiktiv referenshund. T.ex. så verkar Moderna inte ha ersättning för medicin och rehab.

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistan
Registrerad
Mar 2007

Vi har Svelands hundförsäkring på vårt lilla troll av den enkla anledningen att uppfödaren hade sin kennelförsäkring där och vi slapp både veterinärundersökning och karenstid om vi tecknade vår försäkring hos dem inom en viss tid efter att vi tagit över hunden.

Bland det första som hände var att han blev rejält kass i kistan och fick ligga på djursjukhus i nästan en vecka för att behandla både magen och vätskebristen som uppkommit. Jag minns inte vad det kostade men vi var definitivt glada att vi hade försäkring på honom (jag tror att bara självrisken var 10-12000 kr). Det var inte heller något gnäll från försäkringsbolaget utan djursjukhuset och försäkringsbolaget löste allt sinsemellan, vi behövde bara betala självrisken när vi hämtade honom.

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Nov 2010

Har inte dessa försäkringar blivit extremt dyra? Vi hade 1 år på Agria för många år sedan, därefter sa vi upp.
https://www.radron.se/granskningar/Sa-mycket-kostar-hundforsa...
Runt 2000kr/år pratar de om att en försäkring kostar idag.

Generellt är det så med försäkringar att det är mer lönsamt att ej har dem, på hund så har man i början så får man en bra blick om det är en frisk eller mindre frisk hund man har.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tollarp
Registrerad
Jul 2008

OBS !!!!
Tänk på att kolla vilket belopp som försäkringen gäller, mitt råd är att maxa ut för skulle hunden bli sjuk så går pengarna snabbt iväg.
Haft en hund inne på djursjukhus som drog över 35 tusen på 4 dagar och tänk på att beloppet gäller för ett helt år, så måste man in flera gånger så når man snabbt maxtaket.

Jag har agria och nöjd

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Erxon:

Spontant skulle jag även kolla på självriskerna och hur dessa är.
Vissa bolag kanske har låga premier men hög självrisk, vissa har fast medan andra bolag har ett % belopp på notan.

Vi valde IF Stor Hund på våran jycke, mycket beroende på att det är en fast självrisk.

Lycka till, det är inte lätt med försäkringsbolag...

Skrivet av Adnerhill:

Tjenare! vi har bara haft en försäkring på våran hund och det har varit Agria, dels för att uppfödaren hade han försäkrad där plus att dom hade ett okej pris för våran ras. Vi har nyttjat försäkringen tre gånger och dom har varit toppen alla gångerna! En gång hade vi två vetrinärbesök väldigt nära varandra och då sa hon på Agria att hon smällde ihop besöken till ett besök så vi skulle slippa två självrisker mycket nöjda!

Skrivet av skanepiraten:

OBS !!!!
Tänk på att kolla vilket belopp som försäkringen gäller, mitt råd är att maxa ut för skulle hunden bli sjuk så går pengarna snabbt iväg.
Haft en hund inne på djursjukhus som drog över 35 tusen på 4 dagar och tänk på att beloppet gäller för ett helt år, så måste man in flera gånger så når man snabbt maxtaket.

Jag har agria och nöjd

Tack för era svar allesammans!
Det var nära på att det blev Svelands försäkring med valp-rabatt första året. Men det blir IF istället IOM den fasta självrisken. Sen tar vi maxbeloppet på ersättningen. Dumt att vara dumsnål

Tack för era svar, de gjorde att jag valde en smartare försäkring än det som var tänkt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av anon159643:

Har inte dessa försäkringar blivit extremt dyra? Vi hade 1 år på Agria för många år sedan, därefter sa vi upp.
https://www.radron.se/granskningar/Sa-mycket-kostar-hundforsa...
Runt 2000kr/år pratar de om att en försäkring kostar idag.

Generellt är det så med försäkringar att det är mer lönsamt att ej har dem, på hund så har man i början så får man en bra blick om det är en frisk eller mindre frisk hund man har.

Jo dem har gått upp mycket i pris på senare år dock är det i grund och botten inte försäkringsbolagens fel.
Problemet är att några få riskkapitalbolag köpt upp i princip samtliga veterinärkliniker i hela landet vilket i stora delar av landet lett till monopol liknande situationer. I exempelvis stockholms regionen finns det i dagsläget ca 150 kliniker av dessa ägs 143 st av 3 stora företag. Dessa 3 företag har sedan gemensamt drivit upp veterinärkostnaderna extremt mycket

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2015

Agria har vi våra små blandisar försäkrade hos och det har inte varit några problem när man behövt nyttja försäkringen. Dock har veterinärerna skött regleringen helt själva så vi har aldrig haft någon kontakt själva med Agria.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

Hej, tar upp en gammal tråd ang djurförsäkringar, tycker det är som en djungel därute av försäkringsbolag. Så svårt att hitta rätt.
Så, vilket är det bästa försäkringsbolaget? Varit inne och kikat på hundförsäkrlngar.nu och https://tecknasmart.se/hundforsakring/agria, två bra sidor jag kan rekomendera! Men tycker ändå att det känns bra att kolla med folk som faktiskt har erfarenhet utav bolagen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005

Vi tog försäkring på våra hundar hos moderna då de verkar vara billigast för våra staffar. Läste det hos https://www.hundforsakringen.se provade även att kolla priset hos 5-6 bolag och det verkar stämma på den rasen. Men som de säger så ändras ju priset efter tiden, så den billigaste försäkringen kan mycket väl vara den dyraste efter ett par år...

Skickades från m.sweclockers.com