Gubben behöver hjälp med en skärm-fråga! :)

Permalänk
Medlem

Gubben behöver hjälp med en skärm-fråga! :)

Hej killar och tjejer! Jag köpte en ny dator för något år sedan som jag tänkte använda till dels lite gaming och dels lite ljud och bildbehandling. Den var som det brukar, vass då jag köpte den! Korkad som jag var så köpte jag ingen ny skärm utan behöll mina två gamla 19"-skärmar.

Core i7 4770K
Nvidia GeForce GTX 780 Ti
32Gb ram

tl/dr: kan jag driva en 1440-skärm med min dator eller är det att kasta pengarna i sjön? Jag gillar ju att ha stor yta att jobba på men två nya skärmar med G-sync kostar skjortan. Alternativet med en jätteskärm, typ 34" vore ju guld om bara datorn pallar med. Jag vill nog gärna ha en skärm med G-sync om ingen lyckas övertala mig om något annat.

Tacksam för svar!

//Andreas

Permalänk
Medlem

Well, jag har 34" 21:9 3440x1440 IPS skärm, ej G-Sync. Jag är jättenöjd och trivs verkligen med upplösningen och vad upplösningen samt formatet gör för hur man kan multitaska och producera saker. 21:9 är som de flesta vet också filmformat så filmer blir riktigt nice att köra, vilket är bra för mig som enbart har dator och ingen TV etc. Spel ger också mer inlevelse med denna skärm.

Jag ser inga nackdelar med en 21:9 3440x1440 förutom att det är dyrt när man vill ha bra saker. I ditt fall med G-Sync blir det ett ganska saftigt pris men jag vill hävda att det är det mest långsiktiga köpet man gör, och det gör en enorm skillnad för tiden man spenderar med datorn.

Jag har ett 980 Ti och det går på knäna i spel på full upplösning och höga settings, så i mer twitch-spel väljer jag hellre att köra i 2560x1080 eller vad det är, steget under 3440x1440 i 21:9. Så vill du spela i full upplösning på en sådan skärm bör du som minst ha 1080 Ti, men vet inte exakt hur bra det presterar. Men som sagt, bara för att skärmen har viss upplösning innebär det inte att det ser skit ut i spel på en något lägre upplösning, i spel märks det inte lika mycket som i Windows, där du ändå kör full upplösning utan problem.

Har du råd så köp 3440x1440 men du behöver ett nytt grafikkort för de flesta nya spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Well, jag har 34" 21:9 3440x1440 IPS skärm, ej G-Sync. Jag är jättenöjd och trivs verkligen med upplösningen och vad upplösningen samt formatet gör för hur man kan multitaska och producera saker. 21:9 är som de flesta vet också filmformat så filmer blir riktigt nice att köra, vilket är bra för mig som enbart har dator och ingen TV etc. Spel ger också mer inlevelse med denna skärm.

Jag ser inga nackdelar med en 21:9 3440x1440 förutom att det är dyrt när man vill ha bra saker. I ditt fall med G-Sync blir det ett ganska saftigt pris men jag vill hävda att det är det mest långsiktiga köpet man gör, och det gör en enorm skillnad för tiden man spenderar med datorn.

Jag har ett 980 Ti och det går på knäna i spel på full upplösning och höga settings, så i mer twitch-spel väljer jag hellre att köra i 2560x1080 eller vad det är, steget under 3440x1440 i 21:9. Så vill du spela i full upplösning på en sådan skärm bör du som minst ha 1080 Ti, men vet inte exakt hur bra det presterar. Men som sagt, bara för att skärmen har viss upplösning innebär det inte att det ser skit ut i spel på en något lägre upplösning, i spel märks det inte lika mycket som i Windows, där du ändå kör full upplösning utan problem.

Har du råd så köp 3440x1440 men du behöver ett nytt grafikkort för de flesta nya spelen.

Tack för input! Ja, jag lutar åt en 21:9-skärm. Det verkar vara det enda rimliga om man inte ska ha två separata skärmar. Jag får ta en funderare till. Jag måste verkligen inte köra spel på maximala settings. Jag blir lite svettig när folk säger att de har lite trubbel med sina nya skärmar. Typ bleeding och annat otrevligt. Det vill man ju inte råka ut för när man köper skärm för motsvarande Georgiens BNP. Får jag vara fräck och fråga vilken modell du har? Tack igen för svaret!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

No problem. Jag har Dell UltraSharp U3415W. Ville ha IPS och IPS + G-Sync tror jag inte fanns då, är inte särskilt intresserad av Acer så kollade aldrig på dom.

Vad gäller bleeding, jag tror att det är svårt att komma ifrån på böjda skärmar. Jag har en del bleeding men det syns enbart en del vid en jämn svart bild. Jag störs definitivt inte av det, men vet ej hur illa det kan vara som värst.