Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

LG tv hjälp

Vill köpa denna då den e på rea men har läst att isp är dåligt samt att de svarta ska va dåligt på denna tvn. Dock är den näst billigaste 12.000 kr. https://www.power.se/tv-och-bild/tv/lg-55-hdr-4k-uhd-led-tv-5...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2017

@Marko123: Jag har inte en LG LED TV men jag har däremot en 38 tums LG 38UC99 IPS datorskärm och tycker dess IPS panel är riktigt bra. Då gör jag en direkt jämförelse med Samsung CF791 (Quantum Dot) samt även en Samsung KS8005 TV. IPS panelen kanske blir slagen i svärta men jag tycker inte det handlar om några kioskvältarskillnader som skulle vara "game breaking" så att säga. Jag tycker just denna 38 tums (UC38-99) står sig riktigt bra och det är rätt subtila skillnader om vi pratar total svärta.

Personligen tycker jag IPS har en mer naturlig färgåtergivning och en annan färgdistinktion eller separation. Jag vet inte riktigt hur man skulle kunna beskriva det på ett bättre sätt. Här rekommenderar jag dig att eventuellt titta på TVn eller en IPS TV för att få någon egen uppfattning om hur en sådan panel står sig mot andra panel typer. Däremot kan jag säga att den bättre betraktningsvinkeln hos IPS inte är något att underskatta.

Och om det är svärta du är orolig över så tror jag mer att light bleeding och clouding kan påverka din upplevelse av bra och dålig svärta, och därför skulle jag uppmana dig till kolla in recensionen gällande den där TV modellen om hur den står sig i just de aspekterna.

Men om det är just den absoluta svärtan du är ute efter så tycker jag du ska undersöka möjligheten till en OLED TV. En TV apparat är inte något man köper ofta och slår du ut 4000-6000 kr i mellanskillnad på de 6-10 år man har en TV så är det inga stora summor vi pratar om. Om du har månadsinkomst så handlar det om eventuellt 2-4 månaders sparande om du är extremt ekonomiskt av dig, och då har du pengarna i god tid till de olika reorna som kommer framöver. Då kanske du kan slå till på en LG B6V eller till och med en B7V... eller någon annan OLED TV från någon annan tillverkare.

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kumla
Registrerad
Jul 2008

Klart grabben skall ha en OLED!