Permalänk

Trasig skärm...Asus ROG PG248Q

Så jag åkte till Elgiganten idag och köpte ny skärm. Blev en Asus ROG PG248Q då den var rabatterad. Åker hem kopplar in den sätter på datorn och inloggningskärmen ploppar upp och det ser för jävligt ut. http://imgur.com/a/LZIWX

När jag väl befinner mig på vid skrivbordet ser det bakgrundsbilden nästan lika för jäklig ut. Skärmen verkar inte kunna hantera färger. Man kan se detta lite grann på min gamla skärm skärm som är över 8 år men det är ingenting i jämförelse. Förövrigt är alla färger helt "urtvättade" och ser jättevita ut. Bytte bakgrunds bild till en helsvart och man ser att skärmen blinkar lite rött över hela skärmen varannan sekund. Någon som upplevt något liknande och vet vad det beror på? Antar att det bara är att åka tillbaka och lämna in den

Permalänk
Medlem

Ser typ ut som 8-bitars färgdjup. Om du går in i egenskaperna för skärmen, går det att ändra där? Det är inte så att det är något custom färgåtergivnignsinställning från någon gammal skärm som ligger och bråkar? Annars är det nog bara att åka tillbaka med den ja.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Ser typ ut som 8-bitars färgdjup. Om du går in i egenskaperna för skärmen, går det att ändra där? Det är inte så att det är något custom färgåtergivnignsinställning från någon gammal skärm som ligger och bråkar? Annars är det nog bara att åka tillbaka med den ja.

Efter att ha läst på en hel del så verkar det som ganska många har haft det här problemet med skärmen. Blir nog att lämna tillbaka den

Permalänk
Bildexpert 📺

@Billström: Ser ut som en kombination av 6-bitarspanel, en medvetet ljusare inställning och missmatchade signalnivåer för HDMI.

Asus bruka ha "Racing Mode" som sin standard-inställning för sin gaming-skärmar, så välj det. Står den på något annat är det ofta medvetet ljusare bildn. Kör du HDMI behöver du ändra till Utökad/Full range för signalen i inställningarna för drivrutinen.