Problem VPN till Windows server 2012

Permalänk

@mini-ryttge:

Tack för superbra tips.

Jag har två routrar i huset kopplade till samma fiberkonverterare. Kan det vara det som spökar? Att faktiskt vpn-anslutningen försöker koppla igenom den andra routern? Ligger dom i sådana fall på två olika subnet?

Permalänk
Medlem

Nej, som du sa tidigare har du två publika IP adresser från Bahnhof. Det betyder att du har två enheter inkopplade på finerkonverteraren. Du ska bara jobba med det IP du har i cisco routern.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Garmzon:

Ok, men när jag nu tittar så verkar det som att båda routrarna får samma ip från Bahnhof.

Jag provade nu att ansluta till VPN när jag kör trådlöst via den andra routern och då fick jag access direkt till VPN och till servern. Dock tappade jag min internetanslutning. Vad tusan kan det bero på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av invisigoth:

@mini-ryttge:

Tack för superbra tips.

Jag har två routrar i huset kopplade till samma fiberkonverterare. Kan det vara det som spökar? Att faktiskt vpn-anslutningen försöker koppla igenom den andra routern? Ligger dom i sådana fall på två olika subnet?

Skrivet av invisigoth:

@Garmzon:

Ok, men när jag nu tittar så verkar det som att båda routrarna får samma ip från Bahnhof.

Jag provade nu att ansluta till VPN när jag kör trådlöst via den andra routern och då fick jag access direkt till VPN och till servern. Dock tappade jag min internetanslutning. Vad tusan kan det bero på?

Kan du förklara varför du har två routrar hemma? Jag menar inget illa utan snarare vill veta problemet som du har löst genom att ha två stycken routrar.

Anledningen att du tappar internetanslutning är en adresskrock om båda routrar försöker ha samma externa IP adress.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av invisigoth:

@Garmzon:

Ok, men när jag nu tittar så verkar det som att båda routrarna får samma ip från Bahnhof.

Jag provade nu att ansluta till VPN när jag kör trådlöst via den andra routern och då fick jag access direkt till VPN och till servern. Dock tappade jag min internetanslutning. Vad tusan kan det bero på?

Är routrarna kopplade helt parallellt med varandra i fiberkonvertern? Dvs. rätt kopplat
Är du säker på att fiberkonverteraren inte är en router?

Gör testet jag skrev i början för att kolla så du verkligen har varsin publik IP fram till dina routrar. Lita inte 100% på det bahnhof sa.

Sedan att du inte fick internet, kan vara så att den försöker skicka all trafik över VPN-tunneln medan inte VPN-servern tillåter det och kastar de paketeten. Kan också vara DNS-problem

Permalänk

@jocke92:

Nu fungerar faktiskt allt. Tack för all hjälp!!!!

Det jag funderar på nu är hur jag ska komma åt en delad mapp på min server via VPN. Får bakslag hela tiden. Funkar internt över nätet, men ej över VPN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av invisigoth:

@jocke92:

Nu fungerar faktiskt allt. Tack för all hjälp!!!!

Det jag funderar på nu är hur jag ska komma åt en delad mapp på min server via VPN. Får bakslag hela tiden. Funkar internt över nätet, men ej över VPN.

Vad var felet?

Tanken är att det ska fungera likadant över VPN som lokalt. Du ka kolla om du tex kan fjärrstyra servern, pinga och komma åt mappen. Göra alla sakerna med serverns namn, dess FQDN och IP-adress. Beroende på resultatet kan vi svara var det felar.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Vad var felet?

Tanken är att det ska fungera likadant över VPN som lokalt. Du ka kolla om du tex kan fjärrstyra servern, pinga och komma åt mappen. Göra alla sakerna med serverns namn, dess FQDN och IP-adress. Beroende på resultatet kan vi svara var det felar.

Felet är att jag inte kommer åt den delade mappen. Säger att jag inte har åtkomst till den. Dock kommer jag åt den när jag ligger lokalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av invisigoth:

Felet är att jag inte kommer åt den delade mappen. Säger att jag inte har åtkomst till den. Dock kommer jag åt den när jag ligger lokalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan inte pinga den interna adressen till servern. Borde jag inte kunna det när jag är kopplad mot vpn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av invisigoth:

Kan inte pinga den interna adressen till servern. Borde jag inte kunna det när jag är kopplad mot vpn?

Jo

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av invisigoth:

Kan inte pinga den interna adressen till servern. Borde jag inte kunna det när jag är kopplad mot vpn?

Gör testerna jag skrev, det finns inga genvägar. Kan du pinga servern när du sitter lokalt, så du vet om den är inställd på att svara på ping. Kollade en guide snabbt och det ska inte behöva göras mer inställningar än att aktivera funktionen och öppna port 1723 och 47

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Gör testerna jag skrev, det finns inga genvägar. Kan du pinga servern när du sitter lokalt, så du vet om den är inställd på att svara på ping. Kollade en guide snabbt och det ska inte behöva göras mer inställningar än att aktivera funktionen och öppna port 1723 och 47

Jag kan pinga adressen när jag ligger lokalt. Men inte när jag kör via vpn. Då får jag endast request Timed out.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nu fick jag åtkomst även till mapparna. Var så enkelt att jag behövde sätta servern att dela ut adresser manuellt. Konstigt. Hur går jag vidare om jag vill få l2tp att fungera? Jag blir nekad hela tiden, fastän jag ligger lokalt?