Radio och tv-avgift skall skrotas

Permalänk
Medlem

Radio och tv-avgift skall skrotas

Såg denna artikeln postas i en annan tråd och tyckte att detta var viktigt nog att göra sin egen tråd om.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/artic...

Vad säger folket om detta? Jag är helt okej med att det blir en avgift som alla betalar så länge vi slipper denna instansen radio och tv-tjänst!

(Edit: Ändrade länken då den gamla slutade fungera.)

Permalänk
Medlem

Det är ju bara ett förslag än så länge..

Edit: Jag är starkt emot alla progressiva skatter så jag är självklart emot förslaget. Sen så kostar public service alldeles för mycket pengar idag med tanke på att det hade räckt med en tv-kanal och en radipkanal.

Permalänk
Medlem

Tja, vad ska man säga.... en till skatt, hurra!?!

Vi som aktivt valt att ej skaffa TV och ej ta del av SVT/SR:s utbud, av kvalitetsmässiga och/eller ideologiska skäl, blir nu tvingade att betala för andras konsumtion av Melodifestivalen och Allsång på Skansen. Om det enbart var en tv-kanal i marknätet med TT nyheter varje halvtimme och samhällsviktiga meddelanden hade jag inte haft något emot det (då det naturligtvis hade varit extremt mycket billigare än nuvarande avgift).

Permalänk
Medlem

Sålänge de inte kan trixa med den så funkar så är det okej med skatt. Men blir det som med arbetsgivaravgiften som de omfördelade på Borgs tid, så är det mindre bra. Politiker oavsett färg är bra på att omfördela efter behov.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd

Jag är osäker om detta är en bra ide tänkt dom som inte använder tv:en eller Radio ska dom även få betala?

@Destromath:

Jag läste detta själv och tänkte göra en tråd om det så fort jag kom in i denna forumet delen så hitta jag din tråd.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Tja, vad ska man säga.... en till skatt, hurra!?!

Vi som aktivt valt att ej skaffa TV och ej ta del av SVT/SR:s utbud, av kvalitetsmässiga och/eller ideologiska skäl, blir nu tvingade att betala för andras konsumtion av Melodifestivalen och Allsång på Skansen. Om det enbart var en tv-kanal i marknätet med TT nyheter varje halvtimme och samhällsviktiga meddelanden hade jag inte haft något emot det (då det naturligtvis hade varit extremt mycket billigare än nuvarande avgift).

Det handlar _inte_ om din konsumtion utan att bidra till en Public Service. Vem skall betala om det blir ett krig? TV4?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Såg denna artikeln postas i en annan tråd och tyckte att detta var viktigt nog att göra sin egen tråd om.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/artic...

Vad säger folket om detta? Jag är helt okej med att det blir en avgift som alla betalar så länge vi slipper denna instansen radio och tv-tjänst!

(Edit: Ändrade länken då den gamla slutade fungera.)

Kan man inte göra SVT till en betaltjänst så att dom som vill kolla på SVT får pröjsa för det och vi som bara vill ha en TV utan att titta på SVT får göra det? Nu tvingas man ju betala.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

Jag tycker det är bra. De som inte har tv mottagare utan bara bildskärm, tittar ju på SVT Play istället. Så det blir ju helt skevt när samma sak ska vara gratis på ena plattformen men inte på den andra. Endera tar man betalt på båda eller också inte alls.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Jag tycker det är bra. De som inte har tv mottagare utan bara bildskärm, tittar ju på SVT Play istället. Så det blir ju helt skevt när samma sak ska vara gratis på ena plattformen men inte på den andra. Endera tar man betalt på båda eller också inte alls.

Eller...ELLER så tittar man inte alls på domdär bajsprogrammen? Nej tacka vet jag för p4 och p3 ivarjefall.

Permalänk
Medlem

Helt otroligt att dom vill att alla ska betala för statligt censurerad TV.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Det handlar _inte_ om din konsumtion utan att bidra till en Public Service. Vem skall betala om det blir ett krig? TV4?

Det är klart det handlar om konsumtion. Vi betalar för att kanalerna ska vara reklamfria. Tror du på riktigt att nån kommer sitta och sända liveradio om det blir fullskaligt krig i Sverige? Nej.. Då kommer det sändas förinspelade krismeddelanden om ens det.

Hoppas detta inte blir verklighet så folk som vill kan fortsätta med att inte betala för något dom inte äger, eller vill stödja av politiska skäl... Jag menar, ska det bli en avgift som dras via skatt ska det vara äkta neutralitet inte vänster kommunistmedia som det är nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Det handlar _inte_ om din konsumtion utan att bidra till en Public Service. Vem skall betala om det blir ett krig? TV4?

Den största fienden i skymningsläge kommer va media som ständigt röjer vad sv FM gör..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Anonymous FTW: Varför tror du att alla tittar på SVT (play)? Det finns mera i världen än Sverige's Television.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Ojoj, tänk vilken soppa detta skulle bli. Skattebetalarna står för statlig propaganda som 9 av 10 fall är vänsterdominerad.

Hur mycket granskningar görs idag av MP och FI (Feministik Ironi) från SVT och SR?

Den som inte vill stödja diverse program som handlar om hur bra det är att vara gay eller hur hemska alla män är ska få rätten att slippa.

SVT har till och med stöttat Sara Larsson som säger rakt ut att hon hatar alla män. Att stödja sådana generaliseringar av en förvirrad liten feminist vill jag inte göra. Hade hon bytt ut män mot ordet invandrare så hade hela SVT/SR varit emot henne hela livet.

Mäkligt att alla har så olika värde i Sverige....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Den största fienden i skymningsläge kommer va media som ständigt röjer vad sv FM gör..

Skickades från m.sweclockers.com

Öh nu blir jag osäker, vad menar du? Om/vid tvlicens så röjs statshemligheter?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Skrivet av roosterx:

@Anonymous FTW: Varför tror du att alla tittar på SVT (play)? Det finns mera i världen än Sverige's Television.

Därför att jag i min vildaste fantasi inte kan tänka mig någon boende i Sverige som inte någon gång tar del av det som SVT/SR producerar. Finns ju till och med material på Youtube från dem.

Möjligen en person som både är blind och döv då.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

"Om man är socialdemokrat, då tycker man att det är häftigt att betala skatt."

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wh1spY:

Det är klart det handlar om konsumtion. Vi betalar för att kanalerna ska vara reklamfria.

Nej. Tv-licensen har funnits sedan 1956 och radiolicensen sedan 1924. Det har absolut ingenting med 'reklam' att göra.

Permalänk

Jag är för ps/svt och det är dags att lägga avgiften på skatten. Det finns massor av saker som vi är med och betalar för och som många anser är mer eller mindre onödiga (men som det inte klagas på, konstigt!).

Jag går aldrig på museum, är inte det minsta intresserad av ABF:s verksamhet och deras fantastiska kurser som tex knyppling, feminism etc. När det dyker upp någon självutnämnd konstnär/artist/tomte i något evenemang på stan (som i slutändan bekostas av skattepengar) så blir jag enbart spyfärdig. osv osv osv, listan kan göras lång.

Men nog är jag med och bidrar ekonomiskt till ovanstående och till skillnad från radio- och tv-avgiften finns det inget sätt att slippa undan. Men så är det att leva i en demokrati där man inte alltid måste uppträda som en snål egoist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Därför att jag i min vildaste fantasi inte kan tänka mig någon boende i Sverige som inte någon gång tar del av det som SVT/SR producerar. Finns ju till och med material på Youtube från dem.

Möjligen en person som både är blind och döv då.

Då får väl Svt sluta lägga ut klipp på YouTube. Det börjar bli löjligt nu. Ska jag också få skattepengar för att jag laddar upp klipp ibland?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Blir lite förvånad över alla "nej, lägg det inte på skatten så jag får betala för något inte just jag nyttjar".

Med det tänket kan jag nog nämna 158 skattefinansierade saker som jag borde slippa betala för då jag själv inte nyttjar dessa eller anser dem nödvändiga, men det är inte så det fungerar utan alla som har råd bidrar för att de som annars skulle ha det extremt kämpigt ska har det lite bättre.

Permalänk
Medlem

tja...det verkligt intressanta är hur mycket och högljutt Rånartjänst i kiruna kommer att protestera.

Att lägga över det på skatten borde ju göra dem (Rånartjänst) helt överflödiga, fast det är klart förvänta er konstiga anledningar till att de lever kvar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Helt otroligt att dom vill att alla ska betala för statligt censurerad TV.

Vilka kanaler kikar du på som inte är redigerade(censurerade)?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Vilka kanaler kikar du på som inte är redigerade(censurerade)?

Problemet här är att radiotjänst går ut med att det inte ska vara styrd och censurerad media, när det är inskrivet i grundlagen att staten får gå in och styra och vinkla media som passar dom bäst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Problemet här är att radiotjänst går ut med att det inte ska vara styrd och censurerad media, när det är inskrivet i grundlagen att staten får gå in och styra och vinkla media som passar dom bäst.

Det står väl ingenstans?
Själva poängen har varit att det har varit en egen enhet.
Vill veta vart grundlagen reglerar denna tjänst?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Det står väl ingenstans?
Själva poängen har varit att det har varit en egen enhet.
Vill veta vart grundlagen reglerar denna tjänst?

En av många ändringar Reinfeldts regering fick igenom.
Lag (2010:1408).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Vill man ha ett samhälle som styrs ännu mera av storbolagen än det gör idag (titta på filmen Idiocracy http://www.imdb.com/title/tt0387808/) so visst, kämpa emot av "ideologiska" skäl ?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Tycker att public-service konceptet är ganska förlegat i sig. SVT/SR är ett bottenlöst hål som till skillnad från privata alternativ inte behöver kolla på tittarsiffror. Uppdraget de har fått är att de ska sända allas intressen och därför behöver de många TV-kanaler.

Hade man istället fokuserat sig på en kanal med enbart nyheter och annan samhällsinformation likt anslagstavlan så hade jag gärna betalat. Inte för att SVTs och SRs vinklade nyheter är något jag använder mig av idag men för att få användbar information i ett krisläge.

Hade vi haft EN rikstäckande TV-kanal och EN rikstäckande radiokanal samt EN lokal radiokanal för varje län så hade det räckt. Givetvis ska både TV- och radiokanalerna sändas både digitalt och analogt så man kan få in dem med vilken gammal apparat som helst om det skulle krävas.

Det är vad jag vill se och är beredd att betala för. Jag vill inte betala för att en tjänst ska sända dålig underhållning på uppdrag av staten. Detta hade förmodligen resulterat i att varje medborgare skulle betala 300kr per år.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker att idén om att lägga finansiering av Public Service på skatten är bättre än en TV-avgift. Att bara de som äger en TV-apparat ska behöva betala för public service är ju bisarrt, och har varit bisarrt länge. Om vi bara tittar på hur Public Service ska finansieras så är detta ett mycket bättre sätt att göra det på av flera skäl.

Ett skäl är att det är teknikneutralt. Det har varit fel från början egentligen, eftersom även Sveriges Radio finansieras genom TV-avgift. Jag gissar på att ett av syftena från början varit att man bara ville avgiftsbelägga de som hade råd med TV, medan att de som bara hade en radio (med andra ord de med mindre pengar) skulle betala mer. Idag finns det dock i princip ingen som inte äger någon utrustning som inte kan ta emot Public Service, om du inte hittar någon som inte äger vare sig smartphone, dator, radio (glöm inte bilradion) eller TV...

Ett annat skäl är just att det är progressivt. Se ovan, så tror jag att det kan ha varit syftet med upplägget från början. Jag ser det som allmänt önskvärt att det är de som har pengar som ska bidra till att finansiera samhället, eftersom det är de med mer pengar och resurser som har mer att förlora på att samhället som stort fungerar dåligt.

Till sist måste jag säga att jag tycker i allmänhet väldigt illa om det mesta som produceras av Sveriges Television, och tittar i princip aldrig på TV av den anledningen. Trots detta äger jag en TV och betalar TV-licens (mest för Playstation 4:ans skull just nu för spel/netflix...). Jag är ju ändå storkonsument av Sveriges Radio, däribland Godmorgon Världen i P1 som jag konsumerar i poddversion varje söndag. Om jag hade ägt en bil hade jag också lyssnat väldigt mycket mer på Sveriges Radio än den hemska reklamradion vi har här i Sverige...

Frågan om huruvida Public Service är bra eller dåligt tycker jag dock att man borde kunna diskutera helt åtskilt från hur den ska finansieras.

Permalänk
Medlem

lägg ner public service, vi betalar tillräckligt med skatt i detta land.
Samt att dom kan skatta oss per person, istället för per hushåll om det går igenom.