Radio- och TV-licensen föreslås avskaffas

Trädvy Permalänk
Dalek
Registrerad
Dec 1999

Radio- och TV-licensen föreslås avskaffas

Debatten kring radio- och TV-licensen har pågått länge, men nu uppges denna vara på väg att avskaffas för att ersättas av ett nytt system där avgiften istället dras på skatten.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010

Rackarns, trodde dom äntligen skaffat ett system liknande betal-tv. MEN icke mera skatt åt oss svennar.

I7 4770K 4,3Ghz - GTX 980 1,6Ghz - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch
Ringa: Galaxy S9

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2016

Det var på tiden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Jan 2012

Så med andra ord så ska alla betala nu istället, även dom som inte ens äger en TV.

...yay?

CPU: i7-8700k @ 5 GHz + Noctua NH-U14S || GPU: Palit RTX 2080 Ti GamingPro OC.
MoBo: Asus Rog Strix Z370-F Gaming || RAM 16 GB G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz.
PSU: Seasonic Focus+ 850W Gold || Chassi: Corsair Crystal 460X + 6st Corsair LL120.
Lagring: Samsung 830(128 GB), Samsung 860 EVO(500GB) Crucial MX300(525 GB).
Skärmar: Acer Predator XB271HU + Samsung C27F396 || OS: Win 10 Pro N.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005

Uhm, hur är detta bättre? Nu kommer alla betala licensen. Vi som inte har tv kan enkelt opta ut, men nu tvingas även vi betala.

Bästa vore om de gjorde som med svenska kyrkan, att om man vill stötta SVT betalar man men annars kan man gå ut ur SVT.

Skulle faktiskt helst se att SVT/SR såldes och privatiserades. För femtio år sen fyllde de en funktion, men varför ska public service inte tävla med andra företag om tittarnas pengar. Orimligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

@MinscS2: så jag tolkar det hittills också :/

Lenovo Y520 15.6" | i5HQ | 1050ti 4GB | Samsung PM961 250GB
iphone 8+, PS4 Pro
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40,Blue Yeti, Razer Tiamat 2.2, Logitech G933

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jan 2010

Suveränt, äntligen!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

Om det hamnar på skatten kommer man väl få skriva det i deklarationen (att man inte har någon TV) så får man tebax på skatten

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013

JAAAA!!!! Detta är något vi behöver - denna licens är urgammal, detta är en mycket bättre idé! Blev så nyligen som igår kväll uppringd av en kvinna från Radiotjänsten som började anklaga mig om att jag måste betala för TV:n som står hemma hos mig (jag bor i en lägenhet på 5:e våningen och har varken TV eller någon form av TV mottagare hemma). När jag väl sa de magiska orden "har varken en TV eller en TV-mottagare i min lägenhet" med en lugn ton tre gånger på raken så blev hon sur och la på luren.

EDIT: Om denna "Radio och TV skatt" kommer att ligga på ca 500 kr per år för en person som tjänar medellön i Sverige så är det bra! 2000-3000 kr per år... Mindre bra.

Main || Intel Core i7 980X @ 4.12GHz || ASUS Rampage III Gene || Corsair Vengeance 6x4GB @ 1800MHz || EVGA GTX 780 Reference || Creative Sound Blaster ZxR || 2x Intel 530 240 GB || Western Digital Blue WD10EZEX 1000 GB || ASUS VG248QE (no G-sync) ||
Laptop || Lenovo Thinkpad X220 4291-37G ||
Project: Pentium Clockbox || Intel Pentium G3258 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
The Korova Milkbar
Registrerad
Dec 2009

Fy fan! Far åt helvete. Jag vägrar betala ett öre för denna förbannade public service-smörja. Det vore ypperligt, som ovan påpekar, om det gick att göra likt med den svenska kyrkan.

Jag betalar inte en krona till Radiotjänst idag och jag är verkligen inte sugen på att göra det igen. Mer skatter, hurra. Jag är redan måttligt road över kemikalieskatten.

Den dagen SVT slutar upp med den hårda vänstervinklingen, då kanske det kan vara värt ett par kronor.

Crucial Ballistix Tactical 16GB 2750Mhz ■ Asus Z170-A ■ MSI GTX 1070 Gaming X ■ Intel i5 6600k 4.5Ghz
be quiet! Pure Rock ■ Samsung EVO 850 250GB
FD Define S ■ EVGA Supernova G2 650W
Seagate 7200RPM 1TB ■ Ducky ONE G&Y PBT, MX Blue ■ Logitech G403
BenQ 24" XL2430T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jun 2002

Låter bra i teorin om det blir runt 500:- per person och år. Men låt mig gissa, de ska ha 2000-3000:- per person och år. Då blir väl nya grejen att man hittar på avdrag på deklarationen varje år så man får tillbaks det som orättfärdigt betalats in...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Min stol
Registrerad
Maj 2016

Hoppas det blir av för det skulle bli bättre på alla sätt och förhoppningsvis billigare för os Radio/TV ägare i slutändan.

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av MinscS2:

Så med andra ord så ska alla betala nu istället, även dom som inte ens äger en TV.

...yay?

Staten måste väl få in pengar nu igen efter deras "stora satsning" på polisen

Fractal Design Define R5 ASUS Z97-P i7 4790k @ 4.7GHz Msi GTX1080 Ballistix Sport 16GB @ 1600MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Som vi haft i Finland några år nu då. Bra så slipper ni alla smitare och så blir det förmodligen så att de fattigaste inte behöver betala någonting.

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2005

Jag ser positivt på det här.

Genom att lägga det som en skatt så sköts allt per automatik, det finns inget som heter fusk längre, och därav behövs inte kontrollanterna på Radiotjänst.

Vilket är bra på flera sätt, sänkt kostnad i och med att inga kontrollanter är anställda, samtidigt som det inte finns några frågetecken angående om alla betalar in eller ej.

Fler betalar, och betalar mindre per person.

Då slipper vi även att kontrollanter gör misstag som i fallet med @Allexz tidigare i år.
Förhör på polisen imorgon (Tv-licens) Edit: Även dragen till tingsrätten i November.

| HAF932 | Xeon X5675 @ 4 GHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 18 GB @ 1391 MHz | R9 290X | O2 + ODAC | Samsung 850 500 GB + 2x WD Black 640 GB @ raid 0 + 2x Samsung 500 GB @ raid 0 | Win10 Pro 64-bit |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2012

Ni som firar att det äntligen blir på skatten, inser ni inte att ni som inte har kommer få betala?
Är ni fler i hushållet t.ex över 18 och fortfarande bor hemma så kommer alla i familjen att betala vs som idag där hushållet betalar en tillsammans så kommer alltså bli dyrare för alla?
Fast så länge inte skatten höjs så kommer det ju tekniskt sett inte drabba nån ekonomiskt.

CPU: Intel Core i7-8700K 4,2GHz (kyls med Noctua NH-D15) MOBO: ASUS ROG MAXIMUS X HERO - ATX / Z370
GPU: EVGA GeForce GTX 1080 FTW2 Gaming, SSD: Samsung SSD 960 EVO 250GB, SSD Samsung 850 PRO 256GB LAGRING: 2 x WD Intern Hårddisk Red 3TB SATA III
PSU: EVGA SuperNOVA G3 650W Gold Rated CHASSI: Fractal Design Define C RAM: 2 x Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz = totalt 32GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ulricehamn
Registrerad
Jun 2013

Detta är ju dock inte beslutat av riksdagen ännu, så som rubriken vill få det verka som.

Ens signatur blir aldrig riktigt bra hur man än gör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Ska man behöva skattesmita för att slippa betala.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2010

Om detta underlättar/gör det bättre för Public service så är det väl bra. För mig personligen spelar det ingen roll om jag får en e-faktura eller om det dras via skatte sedeln.

2500K - 16GB - 1TB - 1060

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Feb 2010

Det här trodde man aldrig för ungefär 4 år sedan och lite mer när datorer, surfplattor och mobiler skulle ingå i licens.

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6850K | 32GB RAM | RTX 2080

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2006

Privatkopieringsavgiften nästa?

Vet inte riktigt vad jag tycker om detta eftersom jag inte betalar något nu. Men tycker det är bra att ett föråldrat system ersätts, sedan får man ta en diskussion om vad public service har för uppgift separat.

NZXT H440 | Corsair AX750 | Asus P8P67 Pro B3 | Intel 2500k med Phanteks PH-TC14PE | 8gb Corsair Vengeance | Asus GTX 970 STRIX | 120GB Intel 320 | 250GB Samsung 840 basic | 2TB Seagate Barracuda Green

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Så länge det inte är rena public service kanaler så ska man inte behöva bettala om man inte vill.
Har inget emot att bettala om det skulle vara så att det fanns en TV och radio kanal som verkligen var ren public service. Men nu är det ju annat skit på dessa kanaler också som inte hör dit. Flytta underhållningen till en bettaltjänst istället som normala företag måste göra.

Om inte DRM-skydd är till för att brytas, vad är det då bra för?
www.fckdrm.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av Nyhet:

"Ändringen innebär att systemet görs om för första gången på 110 år, där licenser för tv-innehav sedan 1907 betalats av svenska medborgare."

Jag är ganska säker på att ingen betalade TV-licens 1907? Radiolicens kanske... När kom TV till sverige? Sent 50, tidigt 60 tal?
Men det är ju kul att dinosaurierna äntligen fattar att tekniken sprungit ifrån dem.

Asus ROG X Hero | 8700K @5,2GHz | Asus 1080Ti Poseidon | 32 Gb Corsair RGB 3000 | Samsung 960 PRO 512Gb | Corsair MR750i | Win-X Pro
[img]https://valid.x86.fr/cache/banner/4in7gk-2.png[/img]
Asus Sabertooth Z97 Mark-1 | i7 4790K @ 4,9GHz | MSI GTX970 | 32 Gb 2400 Corsair | Samsung 960 EVO 500Gb | EVGA Supernova G2 750W | Win-X Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hultsfred
Registrerad
Dec 2011

Ser hellre att den skatten går till något vettigare än att betala några stållar som producerar medioker underhållning.

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2015

Äntligen... kan man bara säga.

Förresten... finns det några som gnäller mer än svenskar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008

Elen mäts ju. Varför inte ha en mätare i varje tv mottagare så får man en räkning baserad på minutrarna man nyttjat kanalerna. Då får de som använder tjänsten betala mycket och vi som aldrig har tvn inkopplad får det gratis. De kommer säkert lägga "taket" på en sån nivå så att typ alla utan betalar maxavgiften.
Men jag får väl kika mängder på SVT play så man får valuta för pengarna om det slår igenom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Dreijer:

Den dagen SVT slutar upp med den hårda vänstervinklingen, då kanske det kan vara värt ett par kronor.

Håller med. Men jag tycker att SR är den riktigt stora boven. Som Janne Josefsson berättade om i sitt sommarprat och även bekräftade att det är en klar majoritet av vänstervridna människor som arbetar där.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/916906?programid=2071

Chassi: Define R5 |CPU: i7 6700K |GPU: ASUS GeForce GTX 1070 |MB:
ASUS Z170 SABERTOOTH MARK 1 |PSU: Corsair RM750x |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Corsair Vengeance LPX 32 GB 2400mhz |SSD: Samsung 850 EVO 500 GB |HDD: 8 TB |OS: Windows 7 Ultimate

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 880 | Bose QC35 | Edifier S730

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Apr 2010

Bra, förhoppningsvis så sitter det kompetent folk i makten som kan ta ner public services budget till mer normala nivåer samt rikta om SVT att bli mer fakta och nyhets orienterat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söder om fjällen
Registrerad
Sep 2012

SVTs propaganda ska inte få mina skattepengar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2006

De enda som har skäl att jubla åt detta är de som tittar på tv mest. Arbetslösa, pensionärer, lösdrivare av annat slag.
De som sliter för att få ihop pengar till sitt uppehälle och inte har tid att titta på TV, ja de ska bannemig betala.