Radio- och TV-licensen föreslås avskaffas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

.....
Sen är det också så att de fördelningspolitiska åtgärder som funnits (arvsskatt, fastighetsskatt och förmögenhetsskatt) är borta. Så jag känner inte att det direkt gör något att de som tjänar mer inte får rabatt på avgiften.
....

Nu är ju fastighetsskatten omdöpt till fastighetsavgift som du kommer att upptäcka ifall du skaffar en fastighet. Förmögenhetsskatten är återinförd (om än mildare än förr) som en 0.12%-ig skatt på värdet av dina eventuella fondinnehav. I.o.m att vi är med i EU så lär det vara svårt höja den mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Nu är ju fastighetsskatten omdöpt till fastighetsavgift som du kommer att upptäcka ifall du skaffar en fastighet. Förmögenhetsskatten är återinförd (om än mildare än förr) som en 0.12%-ig skatt på värdet av dina eventuella fondinnehav. I.o.m att vi är med i EU så lär det vara svårt höja den mer.

Det är väl inte riktigt samma sak. Avgiften baseras väl inte på taxeringsvärdet vilket skatten gjorde?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag tror att många missförstår missnöjet med SVT.

Det största problemet är inte att SVT saknar innehåll som är nyttigt för samhället. Problemet är att SVT har en hel del skit som inte kan klassas som någonting annat än ren underhållning. Och detta är innehåll som kostar jävligt mycket mer än att sända riksdagsdebatt eller att ha två oberoende journalister som arbetar med någon härva. Vi snackar saker som melodifestivalen, "100 saker att göra före Highschool" och all denna sport. Sport är ingen samhällsinformation - det är nöje, oavsett hur bra Sverige för ifrån sig i dressyr.

Om SVT nu endast handlade om samhällsservice så hade vi kunna hugga av all denna underhållning och säkert halvera avgiften. Vill man se på Barnkanalen, sport eller Melodifestivalen kan man gott betala för det.

Men som det är nu har SVT grovt missbrukat sitt mandat, och detta utan att ens gå in i debatten om huruvida de sprider vänstervinklad propaganda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är väl inte riktigt samma sak. Avgiften baseras väl inte på taxeringsvärdet vilket skatten gjorde?

Klart det gör det, det är Sverige vi talar om här. Byta namn på saker funkar oftast utmärkt för att lura folk att något har ändrats, försvunnit eller tillkommit, som synes.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av *Mr J*:

Klart det gör det, det är Sverige vi talar om här. Byta namn på saker funkar oftast utmärkt för att lura folk att något har ändrats, försvunnit eller tillkommit, som synes.

Nja, det gick ju från en statlig skatt till en kommunal avgift med maxtak och särskilda regler för pensionärer, så det var helt klart mer än ett namnbyte. Största vinnarna var väl de med högtaxerade bostäder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är väl inte riktigt samma sak. Avgiften baseras väl inte på taxeringsvärdet vilket skatten gjorde?

Jo det gör den, men det finns ett tak så det kan inte bli lika orimligt hög skatt som förr. Sen har ju prisutvecklingen gjort så att vid storstäderna ligger de flesta nu på taket.

Permalänk
Medlem

Alla ni som tycker detta är en bra ide.
Vänta bara, snart får vi skatta för att äga en smartphone.
Utöver det man redan skattar för dom såklart, inköp, miljöavgifter m.m
Nånstans i stockholm sitter en rödhårig tant (eller nån med foträta skor)och tänker: "Men alla har ju en telefon numera, och dom sliter ju på luften med sin strålning!".
Det kommer, var så säker.

TV avgiften numera ligger på 2300:- året.
Och såklart i "rättvisans namn" skall de som har ett jobb betala mycket mer då bostad, familj, bil m.m. inte kostar nog redan.
Och som dom brukar formulera sig så får dom det att låta som att bara "de rikaste" kommer att betala maxbelopp.
Men jag kan slå vad om att vilken familj som helst med 2 inkomster (d.v.s. merparten) kommer att få punga ut maxbeloppet.
Och vad som i snitt betalas ut kommer att hamna betydligt högre än i dag, plus att fler kommer att betala.
För TJÄNSTER VI INTE ANVÄNDER !!

Kunde SR och SVT hålla sig till ren public service så skulle det kunna bli extremt mycket billigare.
Istället för dagens mångmiljardbudget (en kvarts miljard bara för att få sända fotboll WTF !!!) så skulle man kanske klara sig på ett par futtiga hundra miljoner.

Inte nog med att deras budget ökar hela tiden, färre och färre kollar på kanalerna.
Snacka om drömscenario att få mer och mer pengar och ändå få göra program som färre och färre vill titta på.
Och utan att bli ifrågasatt av de som delar ut pengarna, gissningsvis för att politikerna inte vill stöta sig med sitt främsta propaganda verktyg.
Att hamna på kant med SVT skulle kunna vara förödande för en politiker !
Och för att inte nämna att över 50% av journalister verksamma på SVT röstar på MP.
Men det påverkar såklaaaart inte materialet ! (ett parti som fick under 7% i riksdagsvalet, och får mer TV tid än alla andra partier tillsammans).

Och notera att beslut om detta strategiskt nog kommer att hamna efter valet nästa år ?
Slump ? hahaha !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saffran:

@Cassay: Du vill inte betala till sjukhus heller, för att du inte använder dem???

Man behöver inte jemföra sjukhus och tv program.

Visa signatur

PC -> 8700k - 16GB RAM - RTX™ 3080 - EVGA Supernova G2 750W
Konsoler -> Playstation 4 Pro - Nintendo switch - PS5
Mobil: Pixel 6a

Permalänk

Klart de vill skrota tv avgiften när de inte får ihop pengar till sin komunistpropaganda så alla får vara med och betala. Vore väl mycket enklare att koda svts kanaler och låta de som vill kolla på dem betala för det än att låta alla betala för sånt de inte vill ha.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Jo det gör den, men det finns ett tak så det kan inte bli lika orimligt hög skatt som förr. Sen har ju prisutvecklingen gjort så att vid storstäderna ligger de flesta nu på taket.

Mot den bakgrunden så känns det inte som min urspringliga post hade några felaktigheter. Om det finns ett tak som gör att effekten blir mindre än tidigare så är ju fördelningseffekten minimal. Samma med förmögenhetsskatten. Det är en enorm skillnad på 1.5% och 0.12%

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150792:

Om nu majoriteten använder det så borde dem ju faktiskt göra det demokratiskt och låta folket välja individuellt, gör det till en prenumererings tjänst, så får alla välja + att majoriteten får som de vill då som du säger.

Vet du vad ordet demokratiskt står för och hur ett demokratiskt beslut kommer fram? Det är mer eller mindre raka motsatsen till vad du skriver.

Permalänk
Medlem

Vi har 2 gäng människor här

De som svarar JA DET ÄR PÅ TIDEN

och de som är negativ till denna.

Skillnaden är att de som svarar JA DET ÄR PÅ TIDEN är samma personer som inte läser det finstilta och faller för bedrageri.

Ok so avgiften "avskaffas" men sedan införs igen som något obligatorisk som är inbakad i skatten? Mer obligatorisk skatt? Ja det var verkligen "på tiden" det....

Permalänk

Är riktigt nöjd med detta och hoppas innerligt att det sker mycket snart

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mot den bakgrunden så känns det inte som min urspringliga post hade några felaktigheter. Om det finns ett tak som gör att effekten blir mindre än tidigare så är ju fördelningseffekten minimal. Samma med förmögenhetsskatten. Det är en enorm skillnad på 1.5% och 0.12%

Skillnaden (för staten) är inte så stor som det verkar. 0.12% räknas från första kronan på ditt fondinnehav. Du kan ha negativ nettoförmögenhet men får ändå betala.

Förut betalde man 1.5% på den del av nettoförmögenheten som överskred 1.5 miljoner (2 för gifta/sambor). Så visst fördelningseffekten är minimal, men skatten är inte "borta".

Sen, om du i dag skulle ligga kvar på 1.5%, vem skulle då vilja amortera på sina bolån när man kan får lägre ränta på dessa: https://www.lanbyte.se/?gclid=CMyzjdjS-dUCFUxnGQodmq0O6Q

Permalänk
Medlem

Många här på forumet verkar vara riktigt verklighetsfrånvarande (men kanske inte så konstigt med tanke på att det är ett datorforum), och ser inte dom stora problem som Sverige står inför, att höja skatterna hela tiden är inte lösningen, och visst Sverige är kanske ett mediokert, helt okej land, men det skulle kunna vara så pass mycket bättre. Och jag hoppas verkligen att SVT/SR går i graven.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Om något så borde ju beloppet per person bli MYCKET mindre än i dagens läge. Då det kommer bli många många många fler som "betalar".

Tyckte det lät konstigt att höginkomsttagare skall betala mer än i dagsläget, får inte ihop det riktigt.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Om något så borde ju beloppet per person bli MYCKET mindre än i dagens läge. Då det kommer bli många många många fler som "betalar".

Tyckte det lät konstigt att höginkomsttagare skall betala mer än i dagsläget, får inte ihop det riktigt.

Det hela är bara så fel, vad händer om man är två höginkomsttagare i samma hushåll?
Betalar man dubbelt maxbelopp då? Man skattar ju redan bort halva lönen...

Om man betalar den skyhöga avgiften tänker de väll att man också ska ha TV (med mottagare), men inte bara TV utan ett hyfsat kanalutbud som guldpaketet för vem vill se SVT, vad kostar detta? Kemikalieskatten ser ju till att det kommer extra klirr i statskassan av de som inhandlar TV-apparater, dvs kemikalieskatten baserad på vikt och son dessutom läggs på produkter utan kemikalier. Jag betalar redan för Netflix och Viaplay så varför skulle man punga ut kosing på sånt man inte ser? Inte behöver jag TV med TV-mottagare heller...

Det här är ju sista försöket för dom att överleva eftersom många har förstått att SVT inte är vad det var förr, jag tror inte detta förslag kommer att gå igenom, det kommer att bli uppror.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid befarat detta.
Jag tror dock att det inte blir av i form av ett påslag på skatten utan det blir en separtat avgift alla skall betala oavsedd om man har TV/Radio eller inte.
Det är så tyska regimet har "löst" detta.

Anledningen till att dom gör så är inte att det gamla systemet inte fungerar längre, utan det är pga folk lämnar TV:n bakom sig för att dom vill slippa regimets vänstervriden media och helt enkelt slutar helt att betala. Regimets TV stationer behöver dock smörjas med mer pengar för att hålla folket dum. Men det blir svårt när folk frivilligt lämnar, so man tvingar dom att betala helt enkelt.
Allt för att upprätthålla fassaden om en bra politik regimet gör.
För regimet själva är det en livsnödvändig påtag att låta alla betala.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Radiotjänst Kiruna, Sveriges sista värn mot kommunismen! Iaf om man får tro kommentarerna i tråden

Har inget emot att det blir en skatt trots att jag inte har tv och knappt använder radio, men de får allt såga bort ALL underhållning och hålla det till nyheter/granskning etc.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Frågan är vad denna avgift blir i förhållande till inkomst, antar att den på deklarationen kommer vara separat ungefär som kyrkoavgiften, vilket innebär att du kommer betala statlig media vare sig du har tv eller inte, antar också att man inte kan göra opt-out på denna, som går att göra med kyrkoavgiften.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Uttsi:

Vet du vad ordet demokratiskt står för och hur ett demokratiskt beslut kommer fram? Det är mer eller mindre raka motsatsen till vad du skriver.

"Demokrati är ett statsvetenskapligt begrepp som syftar på några besläktade former av styrelseskick där den politiska makten i (oftast) en stat utgår från dess medborgare via allmänna och fria val"

Allmänna och fria val här är vad jag syftar på då varje medborgare får friheten att välja själv, sen om du tycker att det är rätt eller fel av mig skiter jag totalt i, jag tycker det är demokratiskt att varje medborgare har friheten att välja själv och tycker att när det handlar om SVT så borde varje medborgare få den friheten då det inte är något nödvändigt för att vårt samhälle skall fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Om något så borde ju beloppet per person bli MYCKET mindre än i dagens läge.

För ensamstående ja, hushåll med två eller fler inkomster kommer med största sannolikhet betala mer än i dagsläget om vi pratar medellöner. Gjorde några räkneexempel tidigare i tråden.

Permalänk
Medlem

Har aldrig varit någon stortittare på Svts kanaler eller statlig radio heller för den delen. Kommer mest ihåg aktuellt och rapport, mitt i naturen, pippi, saltkråkan, björnes magasin, madicken, Emil i lönneberga, Mio min mio, bröderna lejonhjärta, sommarlov med hajk. Men det är klart att vara med och finansera detta "vänstervridna" sattyg är ju hemskt (/insert_ironi/) . Men skämt å sido jag tycker det är en bättre väg att gå än tidigare, mina barn uttnytjar SVT play varje dag, och det är väl för mig ett betydligt bättre alternativ än childrens channel eller disney som bara är skräp. Sen att jag själv kan i det längsta sträcka mig till att se nyheter/sport på svt är väl en annan femma

Visa signatur

| Asus P8Z77-I Delux | I7 3770K | 16GB Corsair Dominator Platinum DDR3 | Sapphire R390 Nitro 8gb | SSD OCZ Vertex 4 120gb & AMD Radeon R7 250gb HDD 6TB | Crosair H80i | NZXT H440 | Logitech G930 | CM storm Reaper | Corsair K70 RGB MX Red | Acer XB280HK |

Permalänk
Medlem

Public service är tv och radio för allmänheten, vad vill allmänheten ha? Melodifestivalen, 2015 var det 3,770 miljoner tittare.

Jag har inte haft en tv på runt 10år, men har lyssnat på till exempel radio (SR Play) P3 Dokumentär, Filosofiska rummet och olika vetenskaps program. Jag kommer inte inom snar framtid köpa en tv för att se på program som (SVT tv tablån i dag) Under klubban, Stugor, Moderland, Vi lagar bästa maten, Kostervalsen, Det goda livet.
Men tror att SVT har många tittare runt om i landet och i alla åldrar.

Själv tillbringade jag semestern i min mors sommarstuga, där jag såg en del på tv och tyckte utbudet var bra och brett. Min brorsdotter uppskattar verkligen Barnkanalen och jag gillade t.ex Kunskapskanalen och dokumentärer på svt1 eller svt2.

Jag tycket att SVT tillhör Sveriges Välfärd, som i min mening skall ge befolkningen en bred och säker grund att i leva på inom alla aspekter av livet även fysisk och mentalt välmående. Där tycker jag underhållning ingår för barn, vuxna och gamla.
Jag tycker att alla barn ska ha tillgång till gungor, rutschkana och en sandlåda på sin gård eller i villaområdet. Detta gäller även underhållning framför tv:n, plattan eller datorn där har SVT har sin roll.

Sedan hur brett utbud SVT ska ha inom underhållning är självfallet en viktig fråga. Samma som jag inte vill att mina skattepengar skall gå till ett allmänt badpalats vid varje hörn, tycker jag inte SVT skall köpa eller producera allt för många underhållning program. Utan fokusera mer på fakta och utbildande program.

Jag är för en obligatorisk avgift som är en viss procent av ens inkomst, så länge det finns ett rimligt tak.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Alla ni som tycker detta är en bra ide.
Vänta bara, snart får vi skatta för att äga en smartphone.

Det är precis tvärt om. Tack vare detta behöver du inte betala mer än du gör idag för att äga en smartphone. Utan detta hade smartphones snart omfattats av TV avgift eftersom så många använder dem för att se video/tv.

Citat:

Kunde SR och SVT hålla sig till ren public service så skulle det kunna bli extremt mycket billigare.

Det är också en fördel med att ha det som en skatt - det blir synligt. Istället för att vara en lyxkonsumtion man kan välja om man vill betala (genom att äga en Tv, eller snart smartphone/dator) så blir det en del av samhällets grundutbud. Och då kommer SVT att få konkurrera med undersköterskor och förskolor om skattepengarna.
Så här går det kanske så småningom att få SR/SVT att hålla sig til public service.

Skrivet av b0tman:

Sedan hur brett utbud SVT ska ha inom underhållning är självfallet en viktig fråga. Samma som jag inte vill att mina skattepengar skall gå till ett allmänt badpalats vid varje hörn, tycker jag inte SVT skall köpa eller producera allt för många underhållning program. Utan fokusera mer på fakta och utbildande program.

SVT borde inte sända någonting som kommersiella kanaler hade sänt i alla fall. Att t.ex. ge sig in i budgivning med kommersiella kanaler om sportsändningar borde vara olagligt, det är ren förstöring av skattemedel.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd lätt rensad*

Tagit några meninglösa inlägg i enlighet med §1.6.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

I helvete, ska de dra ännu mer mot sin vilja på skatten? Ge er. Avskaffa SVT och radion istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

Om det hamnar på skatten kommer man väl få skriva det i deklarationen (att man inte har någon TV) så får man tebax på skatten

Brukar du skriva att du inte har bil, och därför inte ska betala för infrastruktur med? Det kommer så klart inte fungera på det viset. Hela vitsen med att lägga det på skattsedeln är att man ska få alla att betala.

Skrivet av Icte:

EDIT: Om denna "Radio och TV skatt" kommer att ligga på ca 500 kr per år för en person som tjänar medellön i Sverige så är det bra! 2000-3000 kr per år... Mindre bra.

Vi vet redan att skatten kommer ligga på "upp till" något högre än i dagsläget, men det undre beloppet, från vilken inkomstnivå man ska betala, och vilka grupper som ska undantas, är inte definierat.

Skrivet av DesTro88:

Är ni fler i hushållet t.ex över 18 och fortfarande bor hemma så kommer alla i familjen att betala vs som idag där hushållet betalar en tillsammans så kommer alltså bli dyrare för alla?
Fast så länge inte skatten höjs så kommer det ju tekniskt sett inte drabba nån ekonomiskt.

Finnen ovan borde kunna kommentera, men, som det är diskuterat här, så ska alla som förvärvsarbetar, betala skatten. Så sommarjobbare, oavsett ålder, studenter som jobbar extra för att finansiera sin skolgång, osv.

Skrivet av Cenorida:

Detta är ju dock inte beslutat av riksdagen ännu, så som rubriken vill få det verka som.

Det positiva i sammanhanget är att det här inte är första gången som det här diskuteras, och det har aldrig blivit något än...

Skrivet av bonaqua:

Arbetslösa, pensionärer, lösdrivare av annat slag.

Jag kan ju tycka att om pensionärer får livskvalite av att titta på TV i stället för att bara stirra på väggarna, är det rätt rimligt att de tittar på TV. Sanningen är ju att de redan har betalat din skolgång bland annat, så du kanske ska vara lite försiktigare när du rider runt på din höga häst...

Skrivet av Anonymous FTW:

Haha, lite komiskt med de som säger att de inte tar del av Public Service, när de sitter och kommenterar en artikel som är hämtad från just Public Service. Tagen med skägget i brevlådan eller?

Jag är inte säker på vad din "poäng" är. Jag tar del av det här via kommersiella aktörer. Min källa är inte varken SR, UR, eller SVT.

Skrivet av Devildoll:

Vad är det som får dig att tro att avgiften per person skulle ligga kvar på samma nivå när antalet inkomstkällor ökar samtidigt som den årliga budgeten rimligtvis ligger kvar på liknande nivåer som tidigare?

Om man läser förslaget, eller tidningsartiklarna som baserats på det, så framgår det att man räknar med ett maxtak på något högre än dagens licensavgift, för höginkomsttagare. Man har inte specificerat brytpunkter, eller vem som ska undantas helt i det här förslaget, men alla tidigare förslag har lett till en massiv ökning av indrivet kapital, och som tur, har de alla förkastats.

Skrivet av Ryzer:

Men att säga att man inte har en TV, Radio Eller telefon är skrattretande.

Jag har 3 telefoner, och radio i bilstereon. Men jag ser inte riktigt vad det har för relevans i frågan. Det är enbart TV mottagare som är licensförpliktigande.

Skrivet av Ryzer:

Förr var den det. Inte längre.

Telefoner, datorer, surfplattor, osv, har aldrig varit licenspliktiga. Radiotjänst gjorde tolkningen att de var, och tvingade folk att betala för det. De fick förklarat för sig i rätten att de hade fel, och var tvungna att betala tillbaka.

Skrivet av Pepsin:

I praktiken blir det troligen så en genomsnittlig svensk betalar mindre, dels för att fler är med och betalar, och dels för att Radiotjänst slipper en massa kostnader för kontroller o.s.v.

Finnarna har redan gjort det här, och om jag inte minns tokfel, så blev resultatet en ganska substantiell höjning. Genomsnittshushållet betalar betydligt mer.

Skrivet av Fatmajk:

Herregud! Jag trodde aldrig denna dagen skulle komma.

Den här dagen kommer ungefär vart fjärde år, och har gjort det i alla fall under de senaste 20 åren. Jag är inte helt säker på att det kommer ge mer resultat den här gången än annars.

Skrivet av Bael:

Att dom tar med arbetsgivare avgiften i räkneexemplen är direkt felaktigt tycker jag för den återfinns inte som inkomst av tjänst i deklarationen samt det viktigaste tar man bort arbetsgivare avgiften så tror jag inte en sekund på att jag får lika mycket i löneökning.

Arbetsgivaravgiften är en direkt kostnad för arbetsgivaren, som definitivt påverkar din lön. Det finns MASSOR av upplägg för att komma runt det, vanligen startar den "anställda" en enskild firma, och fakturerar som konsult för exakt samma jobb. Betalar man sen inte ut lön till sig själv, utan använder firmakortet till alla inköp, ser man genast hur stor skillnad det gör i plånboken... Och då ska man komma ihåg att arbetsgivare & "konsult" båda har fått en del av kakan, som är den bortsparade arbetsgivaravgiften.

Skrivet av Ozzed:

Det borde ju faktiskt innebära att kostnaden på sikt kan sänkas, då jobbet som TV-pejlare och de som ringer och stör på Söndagskvällar inte kommer behövas längre.

Fast ingen av de här är någon faktisk kostnad för Radiotjänst. Alla (utom 4, tror jag det är just nu) kontrollanterna som bankar på din dörr, frilansar. Och de som ringer är inhyrda callcenter. Precis som de frilansande dörrknackarna, så är deras ersättning provisionsbaserad.

Skrivet av issue:

men på vilket sätt utjämnas orättvisorna för att jag som sliter häcken av mig ska betala mer i tv-skatt än en person som är nöjd med livet på ica och sen går hem och ligger i soffan medans jag går hem å utbildar mig mer?

Jag är inte så säker på att det är en "orättvisa" men så länge du fortfarande har mer i plånboken när alla skatterna är betalda, än ICA personalen, så ser jag inte problemet. Och jag är rätt säker på att så är fallet.

Skrivet av issue:

eller är det orättvist att vissa tjänar mer pengar än andra? alla ska ha samma lön?

Jag är iofs för medborgarlön, och kraftig sänkning av lön för utfört arbete. Så jag vet inte om det är en diskussion du vill ha med mig. Men i alla fall. Jag har inga som helst problem med att du tjänar mer än jag. Men eftersom vi båda har ungefär samma krav för att överleva, så kommer merparten av mina pengar gå åt till just överlevnad. Att du då får bära en större del av de statliga kostnaderna ser jag inte som ett problem. Du hade haft en poäng om det vore så att du slet som en hund, medan jag låg på soffan och onanerade, och i slutändan tog staten allt från dig så du hade lika lite, eller mindre än jag efter skatt, men det är inte där vi är. Du har fortfarande mer efter skatt, än vad jag har. Arbeta lagom, och njut av tillvaron, det blir helt upp till dig att avgöra vad som är "lagom".

Skrivet av SvennaJensen:

Finns det några som gnäller mer än svenskar?

I stort sett ala andra, skulle jag tro. Svenskar knyter handen i fickan, muttrar lite, och blir överkörda.

Skrivet av VresiBerba:

Nähe, men det håller tydligen för 66 miljoner Britter.

Just britternas system är ju extra vansinnigt. Där kan du ha rätt utrustning, och det finns inget sätt att kontrollera om du ska, eller inte ska betala avgiften, utan det är en samvetsfråga helt och hållet, om du vill betala licensen eller ej.

Skrivet av VresiBerba:

Hur yttrar sig denna vänstervinkling?

Det är ingen hemlighet att vänstern, och miljöpartiet är start överrepresenterat när man tittar på medias anställda, och deras politiska åsikter. Media själva erkänner att det är ett problem att medarbetarnas åsikter färgar deras material. Det är inte speciellt längesedan det var en serie artiklar om det i diverse tidningar och det dök upp i otaliga nyhetsinslag.

Skrivet av Orber:

Det är redan tal om att bilskatten ska avskaffas för att läggas på bränslet direkt i stället. Hoppas verkligen det händer så alla med "veteran" bilar som drar enorma mängder bensin får betala mest i stället för att inte betala något. Åker du mindre borde du betala mindre, får b hoppas de prissätter det vettigt.

Gud vad jag hoppas det blir så. Etanolkonvertering, och bränna hemma.

Skrivet av olle1884:

Varför ska någon som tjänar 100k per månad betala mer skatt på sin lön än någon som tjänar 25k per månad?
Ska väl vara lika för alla?

För att båda har samma kostnader för att överleva, och det gör att den med den högre lönen har betydligt mer kvar när de livsnödvändiga kostnaderna är täckta. Så länge den med högre inkomst fortfarande har mer kvar när skatten är dragen, ser jag inget problem.

Skrivet av Techs:

Däremot, om det kommer bli möjligt att göra avdrag på deklarationen för att man inte har en TV eller TV-mottagare hemma, då blir jag försiktigt positivt inställd.

Det kommer det inte. Självklart inte. Hela vitsen är att alla ska betala.

Skrivet av BigO161107:

Jag hör alla jävla jubel från alla socialfall i detta avlånga penisland redan nu. Ännu en gång ska vi som arbetar och sliter bära upp ännu en tyngd för alla parasiter som hellre ligger hemma och petar navelludd istället för att arbeta. "Det finns inga jobb buhu" Det gör det fan visst det, Men man måste först kliniskt avlägsna silverskedarna ur era ärslen och få er att inse att påståenden som "Du kan bli vad som helst när du blir vuxen älskling" som ni blivit tvångsmatad från tidig ålder, är skitsnack! Förmodligen duger ni kanske inte mer än att fixa en McFlurry på donken.

Skönt att du inte är bitter i alla fall. Du känner till att det finns en siffra på vilken nivå av arbetslöshet vi "ska ha" som motvikt till facken och den kontinuerliga lönestegringen?

Skrivet av Ratatosk:

Tänk om de kunde leva efter den moralen i dag.

Det slopade Olof Palme. Han avskaffade ju tjänstemanna ansvaret.

Skrivet av birdman:

De kan ju inte ta en procentandel på lönen. Varför ska en som tjänar 100 000SEK i månaden betala mer än en som tjänar 10 000SEK, för samma service, speciellt om man inte ens har användning för det?

Varför "kan" de inte det? Det gör de ju med allt annat. Jag, och BigO ovan använder antagligen skola, sjukvård, infrastruktur, osv, i ungefär lika stor utsträckning, men det låter som om han betalar mer skatt än vad jag gör. Man har i det närmaste alltid tagit en procentandel, eftersom det anses mest rättvist. Ovanpå det har man även använt progressiva skattetabeller där den som tjänar mer, får en högre procentsats.

Skrivet av Wh1spY:

Man kan fortfarande välja att "inte betala" denna skatt om den nu skulle bli verklighet, man fixar det enkelt vid deklareringen.

Skattefusk, kan man ju pyssla med oaktat TV-skatt, eller inte. Vad är din poäng här?

Skrivet av Kevlarheart:

Hur ska det fungera i praktiken egentligen? ska man få en obstridbar faktura? tvingas man bevisa att man inte äger en tv för att slippa få betala ytterliggare en maffia skatt?? varför ska man tvingas betala om man INTE har en tv..

Jag tror du har missuppfattat. Hela vitsen är att alla ska betala. Oavsett om du har för avsikt att använda tjänsterna, eller inte. Du kommer inte kunna bevisa att du inte har TV, och slippa skatten.

Och för att vara väldigt tydlig. Detta "drabbar" mig, då jag inte har TV, och inte betalar licensavgift. O andra sidan, eftersom jag är sjukpensionär, och garanterat hamnar under en eventuell lägsta nivå, kommer jag antagligen slippa betala skatten med. Så för mig spelar det egentligen ingen roll.
Principiellt tycker jag det är rätt att lägga det på skattsedeln, på samma sätt som kyrkoskatten, men jag anser att Public Service, så som vi har det i Sverige är åt helvete för uppblåst. 5-6 TV kanaler, 40 någonting radiokanaler, och UR... Sinnessjukt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Tänkte skriva att det var på tiden att ett förslag togs upp, dock är det ju rent ut sagt skit att lägga det på skatten. Det är inte rätt att betala för något man inte använder. Det är ju ungefär som att begära att alla betalar fordonsskatt oavsett om de har bil eller inte. Det skulle bli ett jävla liv på folk då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

Vad är det som får dig att tro att avgiften per person skulle ligga kvar på samma nivå när antalet inkomstkällor ökar samtidigt som den årliga budgeten rimligtvis ligger kvar på liknande nivåer som tidigare?

har du kollat hur radiotjänsten fungerar idag? om det blir en förändring så kommer de privata delägarna i insamlingsföretaget (ja, det är ett aktiebolag) ge "småpengar" till sossarna (om de fortfarande sitter kvar då) och så kommer skatten vara samma per person som den var per hushåll

Skickades från m.sweclockers.com