Är det bara jag som ogillar bossfighter, crafting och open world?

Permalänk
Medlem

Skyrim och Fallout serien (från 3 och uppåt.) gör både open world, och crafting "bra". Om man inte gillar crafting, går det att ta sig fram med loot från drops. Crafting gör det lätt lite OP. Personligen gillar jag det. Hög sneak, rätt bössa / pilbåge, och man kommer aldrig i närheten av fienden innan den är död, och man kan utforska delar av kartan som man annars varken kommit åt, eller kanske ens haft anledning att utforska.
Men när jag spelar spel har jag ingen brådska. Jag kan ägna timmar, dagar åt att utforska.
(Enligt Steam har jag 148 timmar i Skyrim SE. Jag började om när jag skiftade över till SE, så de 148 timmarna har dedikerat till en gubbe. Level 60, ett hus byggt, ett hus köpt, lite över 1.2miljoner guld. Det ställt i jämförelse med att folk brukar ha "klarat spelet" på strax över 100 timmar, runt level 30-45 och jag är inte i närheten av halvvägs.)

"Just nu" har jag inte spelat Skyrim på ett tag, det har blivit annat, men då inte rollspel överhuvudtaget. Mycket just för tidsåtgången. Vädret gör ju att man vill vara ute mer.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@improwise:
Håller faktiskt med dig och precis de tre saker som du tar upp är något jag själv stört mig på sistånde.
1. Open world, jag föredrar en variation, områden som är öppna, men begränsade. Den mest öppna världen som varit rolig hittils är väl kanske Skyrim samt Witcher 3. Skyrim är ju egentligen ett tämligen knäppt spel men som är helt underbart att traska runt i. Witcher 3 har en bra värld med turer runt omkring som jag upplevde välbalanserade och även om det ibland blev lite väl öppet så funkade det. Lite på gränsen.

2. Crafting.... Hate it! Det var lite kul i början, typ Baldurs Gate 2 - hitta magiska föremål, ett fåtal mäktiga prylar som man om man samlade in en sak rätt kunde uppgradera till att bli mäktigare och inte behöva svammla runt i en flora av värdelösa vapen och rustningar.

3. Boss fighter - om gjort rätt, skitspännande och bra, om de tar mer eller mindre hela din ammunition, alla dina granater, alla dina health, shields etc gör det resten av spelet till ett rackarns hamster-dance av att spara på allt det roliga för att ha en chans att klara av en dötrist boss... Näe tack. Intressanta och kluriga bossar som kräver lite mer taktik eller eftertanke snarare än hela Bofors' samlade ammunitionsförråd...

4. Vill lägga till värdelösa saker i inventoryn här. Jag är trött på att samla på svärd som gör 2-4 i skada för att sedan finnas i miljarder av varianter upp till 1234356 - en gazillion i skada bara för att man levlar upp. Vill snarare hitta färre saker som är intressanta att behålla coh som kan levla upp med dig istället. Svärd är svärd, har en skarp klinga eller en slö och det är ofta beroende på hur du träffar någon som är avgörande, inte vad demn heter.... Löjligt.

Permalänk
Medlem

Vill stämma in i kören för Witcher 3.

Det har alla de saker du ogillar, fast de genomförs väldigt, väldigt bra.

Den öppna världen i Witcher 3 är proppfull av saker & ting, men jag kan inte dra mig till minnes något quest som går ut på "döda 12 vargar och hämta mig deras svansar" - Alla områden känns levande och sido-quests som finns ger en känsla av att vara betydelsefulla.

Craftingen är helt frivillig och väldigt lättöverskådlig, eventuellt lite obalanserad i min mening, då det är ganska så kostsamt, speciellt tidigt i spelet.

De få "riktiga" bossfighterna i Witcher 3 tycker jag personligen inte är så mycket att hänga i julgranen, men de tjänar sitt syfte med att sätta ordentlig och tydlig punkt för vissa uppdrag och quests. Sedan har man ju hela delen med stora, och kraftfulla monster som kan verka lite "bossiga" - Dessa uppskattar jag desto mer, speciellt när man i rimligt lika level.

Summan av kardemumman: Witcher 3, och de 2 expansionerna är otroligt spelvärda, och de brukar finnas till bra pris på GOG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Crafting formulerar du själv väldigt bra. Jag vill ha någon form av utmaning i spel, klicka på blommor eller att kolla på en sten i 10 sekunder ger inte detta. Det ända undantaget är väl PoE, där det mer eller mindre är ett krav, ingredienser inte är något man söker och går snabbt att plocka upp när de väl droppar, och där det även rätt kul att försöka optimera.

Antar att du menar Pillars of Eternity? Jag har enbart använt craftingen för en sak, för potions för Bulwark Protection for the Elements och Llengrath's Displaced Image eller vad de heter, för Adra Dragon. I övrigt har jag aldrig rört det. Spelar på hard. Men spelar dock alltid med en priest. Behöver man använda det mer om man kör utan priest? Det är väl egentligen potions som kan göra någon som helst skillnad, dishes är ju enbart typ +5 HP vilket gör varken från eller till.

@improwise: Har du spelat Pillars of Eternity eller Tyranny?

Om inte:

De är kanske inte Open World i en strikt mening men de är ju RPG med en main storyline och massa sidequests. Båda spelen är bra, även om de inte lever upp till t.ex. Baldur's Gate 2, och de har egentligen inte så himla många sidequests som är hämta katten åt någon bondlurk. Det finns visserligen typ sådana quests men många quests förstår man varför NPC:n inte kan fråga någon random springpojke att göra. T.ex. ska man penetrera ett slott för att ta kål på en typ hertig etc, rätt kul!

Vidare, bossfigheterna i t.ex. Pillars of Eternity är rätt roliga tycker jag. De är ofta mot flera fiender med olika abilities som man måste kontra på något sätt. Jag behöver reloada förhållandevis ofta för att hitta rätt taktik. T.ex. måste man komma fram till vilken fiende man ska fokusera på i början av fighten för att de inte ska kunna stå obehindrade och mata på med spells eller annan damage. Så har man en eller två rouges kan man rusha dom och trycka alla abilities man har på den charactern etc.

Men som sagt om du inte spelat dom men tänker prova så vill jag tipsa om detta:

För Pillars of Eternity: Skumma igenom all text. Det är jäkligt snårigt med massor av onödigt beskrivande text runtom det som faktiskt spelar någon roll för storyn. Så skumma igenom textpromterna och läs istället din journal efter varje signifikant steg. Journalen är betydligt mer koncis och ger en bättre bild av vad fan det är som pågår. Tyranny är betydligt bättre på presentationen av storyn, spelet är dock mindre omfattande men har härliga bitar!

Permalänk
Medlem

@hypermode:

Path of Exile, tänkte inte på att det fanns fler spel med den förkortningen. Lite extra kul att jag äger (men inte testat) Pillars från ett humble bundle...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

@improwise: Har du spelat Pillars of Eternity eller Tyranny?

Nej, RPG är inte riktigt min paradgren om man säger som så, men har fundrat på om jag skulle testa det igen just med tanke på ovanstående anmärkningar på "vanliga spel".

Permalänk
Avstängd

Det är ju tur att det finns så många olika genres att välja på :).

Jag personligen älskar open world, crafting, survival.

ARPGs är väl favoritgenren med spelet Grim Dawn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

@eurodance:

Path of Exile, tänkte inte på att det fanns fler spel med den förkortningen. Lite extra kul att jag äger (men inte testat) Pillars från ett humble bundle...

Skrivet av improwise:

Nej, RPG är inte riktigt min paradgren om man säger som så, men har fundrat på om jag skulle testa det igen just med tanke på ovanstående anmärkningar på "vanliga spel".

Prova!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Crafting får jag nog hålla med dig om att det kan vara rätt trist, finns dock undantag så som Neverwinter Nights. Där handlar det dock snarare om att hitta de sällsynta materialen och kombinationen/receptet. Själva craftingen är ungefär ett moment. Den typen diggar jag verkligen.

Bossfighter tycker jag mer är ett stressmoment än kul. Finns några få undantag men håller med om att de oftast är mer en plåga än kul.

Open World däremot, utfört rätt är bland det bästa som finns. Problemet är att det oftast utförs katastrofalt dåligt. Man gör en gigantisk värld med randomgenererat eller copy/paste "innehåll" utan möjlighet att ens interagera med "innehållet". Detta resulterar i att det i själva verket blir ett spel extremt fattigt på content och bara en onödig trist transportsträcka.

MEN så finns det ju dessa spel där Open World är utfört rätt och de spelen ligger på min topplista över världens bästa spel. Ta t.ex. Morrowind där det är en helt enorm värld men trots det har designade grottor, ruiner med väl genomtänkta sidequests eller helt unika artefakt. De krävde ofta att man tänkte till ordentligt sökte för att hitta hemligheterna.
Istället för att peka på kartan och bara teleporteras dit du skulle så fick man memorera vilken stad det fanns Silt Striders i och var och var smidigaste vägarna fanns.

Det gav en känsla av en värld med enorma möjligheter och som någon beskrev det, att man känner sig som första personen i världen som någonsin hittat just de platser man upptäckte. Helt underbar speldesign.
Ett annat spel med fantastisk Open World är Lineage 2. Har sprungit hundratals timmar i det enorma kungadömet Aden. Det var återigen navigera med karta och väderstreck som gällde och läsa beskrivningar i questsen för att hitta dit man skulle. Inga questmarkers och kompasser som pekade direkt på NPCn etc. Väldigt vackert spel på sin tid med förmodligen bästa musiken som producerats till ett MMO.

Idag är det få som förstår hur man gör ett Open World spel. Mycket av det grundar sig väl i att allt i spelvärlden idag handlar om pengar. Visst har spelföretag varit vinstdrivande förut men då fick man fortfarande känslan av att de som skapade spelen hade ett brinnande genuint intresse av att skapa de bästa spelen någonsin.

Lineage 2 var grymt för sin tid, men hade också det sina flaws. På den tiden störde jag mig inte på det men skulle Lineage 2 komma ut nu hade jag inte stått ut mer än en kvart. Springa 20 minuter efter death för att komma tillbaka till en castle siege? Manan är slut när du farmar i cemetary? no problem, ta en manapot! oh wait..finns inga, gå o laga middag medan du AFK reggar 1 mana i minuten...

håller dock med om att musiken, och atmosfären/grafiken för sin tid var riktigt bra.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

@hypermode:

Will do! Någon dag... Det ligger rätt högt upp på min steam backlog, men inte på toppen. Jag får återkomma i november

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Efter några dagars diskussioner konstaterar jag att det verkar vara en majoritet som håller med i de synpunker som jag tog upp i första posten, dvs att Open World ofta blir tråkigt, att Crafting sällan tillför något annat än i ett fåtal spel och att dåliga Boss Fighter inte är mycket att hurra för. Det skapar så klart ytterligare en fundering, varför ser det ut så här när uppenbarligen så många inte gillar det?

Det finns så klart undantag som lyckas med ett eller flera av dessa moment, men det verkar mer vara undantag än regel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det skapar så klart ytterligare en fundering, varför ser det ut så här när uppenbarligen så många inte gillar det?

Det är så klart bara en gissning, men...
Allt man gör dåligt, blir skit, men om man gör open world, crafting, osv, bra, så funkar det för alla, även de som bara vill spela linjärt och följa uppdrag till uppdrag.
Få går så klart in i spelutveckling med inställningen "vi ska göra ett skitspel", och levererar sedan just ett skitspel.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är så klart bara en gissning, men...
Allt man gör dåligt, blir skit, men om man gör open world, crafting, osv, bra, så funkar det för alla, även de som bara vill spela linjärt och följa uppdrag till uppdrag.
Få går så klart in i spelutveckling med inställningen "vi ska göra ett skitspel", och levererar sedan just ett skitspel.

Min gissning (vilket är just det) är att det handlar om att hålla liv i spelen så länge som möjligt. Många har väl en begränsad budget och uppskattar kanske mer om spelen lever så länge som möjligt snarare än att man får ut så mycket som möjligt per spelad timme.

Permalänk
Medlem

Alltså, är det inte bara samma fenomen i ny tappning? Alltså att få något att hålla lite längre än vad det egentligen är? När jag började spela på 80-talet kunde det ta sig formen av..Inga saves (eller password) när du dog var det bara att börja om från bana ett. (snacka om grind) En helt absurd svårighets grad i en liten del av spelet. (ett hopp/en boss/en gåta etc)
Måste säga att jag ändå föredrar de moderna versionerna av detta då de oftast är valbara att deltaga i eller inte. Åtminstone i sk openvorld spel.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

jag tror du bara håller på att bli gammal och bitter du har sagt nej till större del av gamingvärlden liksom, spel är skitkul i dagens läge!! och grafiken har ju bara blivit underbar i dagsläget

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

och grafiken har ju bara blivit underbar i dagsläget

Där är väl kanske "mitt" största problem med dagens spel. Väldigt många fokuserar på att det ska vara snyggt, och sen får storyn, dialoger, och valmöjligheter lida för att det inte finns tid och pengar så det räcker till allt. Ja tar hellre vettig spelkontroll, bra story, dialog och valmöjligheter som faktiskt tillför något, och får stå ut med lite sämre grafik.
Oavsett hur mycket sämre grafiken än blir, så är det alltid ett stort kliv uppåt från när jag började spela spel, så det är inte direkt ett problem...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Appropå open world och crafting.

Precis gett upp att spela Dying Light. I teorin borde jag älska det, döda zombier, riktigt snygg grafik (speciellt på OLED), hyfsad styrning, ok med vapen (efter lite fuskande, host host). Men så trååååååkigt i längden. Händer ju ingeting, fortfarande kvar i samma torn och utför mer eller mindre krystade uppdrag som känns ung lika spännande som en budgetdebatt i Riksdagen. Och verkar heller inte som det leder till någonting som kan ge någon slags känsla av tillfredställelse. Kanske om jag hade väldigt tråkigt och inga andra alternativ...men annars känns det mest meningslöst.

Samma spel med en maffig linjär story hade säkert varit oändligt mycket roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Appropå open world och crafting.

Precis gett upp att spela Dying Light. I teorin borde jag älska det, döda zombier, riktigt snygg grafik (speciellt på OLED), hyfsad styrning, ok med vapen (efter lite fuskande, host host). Men så trååååååkigt i längden. Händer ju ingeting, fortfarande kvar i samma torn och utför mer eller mindre krystade uppdrag som känns ung lika spännande som en budgetdebatt i Riksdagen. Och verkar heller inte som det leder till någonting som kan ge någon slags känsla av tillfredställelse. Kanske om jag hade väldigt tråkigt och inga andra alternativ...men annars känns det mest meningslöst.

Samma spel med en maffig linjär story hade säkert varit oändligt mycket roligare.

Det finns ju en handling i spelet, men det är inte riktigt styrkan i spelet. Jag gillade en del av spelmomenten när jag spelade det. Det var visserligen under en tid av mitt liv där just upprepningar och sådant funkade bra för min överstressade hjärna...
Försök att fullfölja main quest för att låsa upp nya uppdrag som för storyn vidare och till slut låser du även upp nya kartor och motståndarna blir tuffare.
Dying Light tillhör de spel som jag avslutat samt aldrig rört efteråt. Shadows of Mordor är välidigt liknande i koncept och samma där. Gjorde allt på första kartan, sedan ny karta som man var tvungen att behärska och då tröttnade jag och spelade bara för att bli klar.

I dagsläget undviker jag många av dessa spel. Testa Tombraider spelen om du inte gjort det. Lite same same, men fler miljöbyten och man klarar liksom av karta för karta och om man vill kan man jaga rätt på achievments och olika pussel med mera. Jag gillade de spelen bättre.