Testpilot: Omen by HP 17-an004no

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Omen by HP 17-an004no

Ännu en bärbar speldator sätts på prov ur gamingserien "Omen", denna gång av testpiloten "hunden" som testar HP 17-an004no med en 17-tumsskärm med Nvidia G-Sync och 120 Hz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilket clusterfuck till tangentbord alltså.

Permalänk
Medlem

Är det någon mer än jag som tycker att laptops har riktigt dålig prestanda mot vad de kostar?
Rena rånet

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Surxx:

Är det någon mer än jag som tycker att laptops har riktigt dålig prestanda mot vad de kostar?
Rena rånet

Det beror på vad man jämför med, såklart. Men ja, kontra en stationär dator så blir det ju klart dyrare.
Dock betalar du ju för mobil prestanda. Även om mobiliteten kanske kan diskuteras så är en laptop lättare att resa med än den genomsnittliga stationär datorn

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av hunden:

Placeringen av nätadapterns anslutning upplever jag, trots att den sitter längst upp, är i vägen när jag använder en extern mus. Flera gånger kommer jag åt kontakten med musen vilket på just min mus även irriterande nog trycker ned vänsterknappen. Kanske är det en vanesak, men jag har lite svårt att se hur man annars ska placera musmattan. Datorn går inte att flytta upp på skrivbordet för då når jag inte tangentbordet längre.

Jag hade hellre sett att anslutningen satt på baksidan så den inte är i vägen för varken höger eller vänsterhänta, alternativt att en vinklad kontakt hade använts.

Instämmer helt. Hur har de inte lärt sig detta efter alla dessa år?! På "min" Omen 15 var kabeln åtminstone vinklad, vilket såklart är betydligt bättre.

Citat:

Tangenterna är helt platta av typen som finns på exempelvis Apples datorer.

Kanske en något lurig beskrivning, då Apple ju på sina nyaste laptops har en helt annan typ av tangenter än på de äldre, som jag antar att du menar.

Citat:

Att ha en knapp som enbart öppnar en specifik Omen-applikation är enligt mig ett mycket konstigt val, speciellt när det sker på bekostnad av Home.

Det är så dumt att klockorna stannar.

Sammantaget bra recension! Trevligt att Omen Command Center åtminstone kunde användas till någonting på Omen 17 och att du slapp coilwhine. Synd att det inte går att rekommendera varken Omen 15 eller 17.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@NordhNet: Jojo det är ju klart, men fortfarande så tjänar man så lite prestanda per krona .
Iallafall i mitt huvud.
Jag hade lätt köp en eller 2 spel laptops i stället för att ha stationära om de varit mycket billigare pga dåligt med plats.

Men jag tycker att de har för dålig prestanda mot va de kostar.
Men sen finns det ju folk som gillar att köpa de ändå så det är ju klart att de kostar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Surxx:

@NordhNet: Jojo det är ju klart, men fortfarande så tjänar man så lite prestanda per krona .
Iallafall i mitt huvud.
Jag hade lätt köp en eller 2 spel laptops i stället för att ha stationära om de varit mycket billigare pga dåligt med plats.

Men jag tycker att de har för dålig prestanda mot va de kostar.
Men sen finns det ju folk som gillar att köpa de ändå så det är ju klart att de kostar

Iom Pascal så har ju prestandan blivit som stationära förutom 1080ti. Har bärbar speldator med 1070, lågt fläktljud även vid spel, underbart att kunna ta med sig högpresterande speldator med bra skärm smidigt. Är man tålmodig, kollar dagligen på Prisjakt, kan man spara åtskilliga tusenlappar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

På bärbart kan dom inkludera 1080p, IPS, G-Sync samt hög uppdateringsfrekvens.

Men icke på vanliga bildskärmar, då man tvunget måste gå upp till en högre upplösning 1440p.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

@hunden: Chiclet kallas tangenttypen. Typsnittet på åäö ser ut att vara samma som på HP:s icke-spellaptops, så det lutar åt snålhet.

@Vangen: Förstår inte riktigt vad du menar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Caernoga:

@Sebastian V: Förstår inte riktigt vad du menar?

Han menar att det inte finns en vanlig skärm som har 1080p, IPS, G-Sync samt 144hz. Det finns enbart med 1440p eller högre. Kan hålla med delvis men samtidigt börjar 1080p bli ganska medelmåttigt, men visst - det krävs en ganska premium prislapp för att få en dator som driver 1440p i 144hz.

Permalänk
Medlem

Saknar lite info ang skärmen. Hur bra färgåtergivning har den? Likaså hus stark ljusstyrka? HP har nämligen slängt in en skärm med 220nit i gaming laptops tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

intressant recension, datorn är way utanför min egen budget visserligen men hur är det med nkro, gputemp samt throttling och eftersläpningstest som en annan testpilot gjorde med sin systemkamera?

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Testpilot

Får börja med att tacka för att ni läst min artikel, det är min första testpilot så det är spännande att se vad folk tycker om den

Skrivet av Alling:

http://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/54866?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNTQ4NjYiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9YXJ0aWNsZUZ1bGwiXSwicGFyYW1zIjpbXSwia2V5IjoiNmYyOWRkODIzZmM1MjYwMmY0Yjg2Y2NkNjczNGY0NDIifQ%3D%3D
Instämmer helt. Hur har de inte lärt sig detta efter alla dessa år?! På "min" Omen 15 var kabeln åtminstone vinklad, vilket såklart är betydligt bättre.

Ja och dessutom är kontakten väldigt stor/lång så att försöka böja undan kabeln gör inte mycket nytta.

Skrivet av Alling:

Kanske en något lurig beskrivning, då Apple ju på sina nyaste laptops har en helt annan typ av tangenter än på de äldre, som jag antar att du menar.

Visste inte att dom ändrat på tangentdesignen, har förtydligat lite i artikeln.

Skrivet av Alling:

Det är så dumt att klockorna stannar.

Om knappen gick att använda till något för att skapa ett makro under tiden när man spelar kanske det hade varit nått, fattar inte varför man skulle behöva sån snabb åtkomst till Omen Command Center.

Skrivet av Alling:

Sammantaget bra recension! Trevligt att Omen Command Center åtminstone kunde användas till någonting på Omen 17 och att du slapp coilwhine. Synd att det inte går att rekommendera varken Omen 15 eller 17.

Tack så mycket. Ja det är synd då den faller på egentliga skitsaker, hade den haft ett normalt tangentbord hade den varit helt ok tycker jag.

Skrivet av Caernoga:

@hunden: Chiclet kallas tangenttypen. Typsnittet på åäö ser ut att vara samma som på HP:s icke-spellaptops, så det lutar åt snålhet.

Tackar för länken, hade fått för mig att chicklet bara var namnet på själva gummidelen under men har förtydligat med Wikipedia-länk i artikeln. Själv tycker jag kombinerade nordiska tangenterna nästan är höjden på snålhet men när de sen dessutom har annat typsnitt blir det bara tydligare.

Skrivet av Xenedras:

Saknar lite info ang skärmen. Hur bra färgåtergivning har den? Likaså hus stark ljusstyrka? HP har nämligen slängt in en skärm med 220nit i gaming laptops tidigare.

Färgåtergivning är inget jag har kunskap eller möjlighet att testa, därför saknas det. Jag kan inte hitta någon information om ljusstyrkan på HP:s hemsida, om någon kan hitta det kompletterar jag specifikationerna med det.

Skrivet av femkantig:

intressant recension, datorn är way utanför min egen budget visserligen men hur är det med nkro, gputemp samt throttling och eftersläpningstest som en annan testpilot gjorde med sin systemkamera?

Nkro antar jag du menar n-key rollover, det nämns i tangentbordsdelen på sida 4 och är enligt HP 26 tangenter. Jag har inte testat om det stämmer för jag har ingen anlending till att tro att HP ljuger i specifikationerna.

CPU- och GPU-temp finns det grafer på tillsammans med belastning på sida 7, under avsnittet värme. Temperaturerna håller sig stabila och det finns även en tredje graf som visar klockfrekvensen på GPU, man kan se där att den ligger stabilt genom hela spelperioden på ca 40 minuter.

Eftersläpningstest är inget jag utförde, såg ingen anledning till att göra det då jag tyckte skärmen var bra och dessutom tror jag inte jag skulle kunna utföra ett korrekt test ändå. Som jag skriver i recensionen så har jag ingen tidigare erfarenhet av snabbare skärmar än 60Hz så det kan helt klart hända att datorns skärm är en dålig 120Hz-skärm men det är tyvärr inget jag kan avgöra, kanske finns det en annan recension på någon annan sida som gör ett mer djupgående av själva skärmen.

Testpiloterna är en mer personlig recension så alla ser inte lika dana ut då vi inte har några punkter vi går igenom utan får fria tyglar att skriva om vad vi själva har kunskapen eller intresset av att skriva om. Själv tyckte jag det var intressant att kolla insidan av datorn vilket inte gjordes i recensionen om Omen 15. Jag ville inte göra en kopia på en annan recension.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]