Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Köpråd tv ~17k

Hej,

Jag går i tankarna på att köpa en tv men är osäker på vilken. Jag kommer främst använda tvn för Netflix och att spela.
Vad jag tänkt är att jag antingen köper en 55" OLED eller en 65" LED.

När jag frågade i 2 olika butiker fick jag två olika svar, den ena sa definitivt LED då OLED hade fördröjning som gjorde det svårt att spela. Den andra butiken sa att OLED inte har det problemet. Är det någon som har erfarenhet av detta och kan säga hur det ligger till? Tankar kring om det är värt att köpa OLED eller om man ska satsa på en 65" istället är också uppskattade!

Länkar till de jag funderar på:

LG OLED55B6V
Samsung UE65KS7005
LG 65SJ810V

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2017

@Jkkb: Jag kan ha fel i det jag säger men som jag förstått det så finns det två olika typer av lagg. Det ena är "input lag" som innebär hur lång tid det tar från TVn att mottaga en signal från t.ex. en PS4 och sedan visa samma frame på själva displayen. Den andra typen av lag är pixel lag (ms latency) som då skulle syfta till hur lång tid det tar för pixlarna att gå från av och på (och vice versa).

Generellt har många TV apparater en relativ hög input lag på grund av alla behandlingsmetoder/processing som finns att tillgå för att få en finare bild. Detta inkluderar också Scaling vilket troligtvis sker på i stort sett alla 4K TV apparater förutom när bilden verkligen är i 4K. Detta går att kringå lite antingen genom att aktivera TV apparaters Game Mode, eller alternativt genom att stänga av så många extra funktioner som möjligt. Det görs enklast via att ställa in TVn på Standard mode istället för t.ex. Dynamic mode. Då får du tillgång till fler inställningar och kan stänga av vissa behandlingsmetoder som eventuellt mitigerar input lag något.

Men vad gäller OLED så har den teknologin väldigt responsiva pixlar i relation till LED tack vare att varje individuel pixel är självbelyst. Det är troligtvis detta som du har hört från en av butikerna som du pratat med.

Personligen tycker jag OLED har en ofantligt mycket bättre bild än t.ex. Samsungs Quantum Dot och skulle välja en OLED oavsett om jag är en gamer eller inte. Att se på Netflix på den är en ganska upplyftande upplevelse... och spelande likaså trots eventuell input lag som existerar på en sådan TV apparat. Och ska du spela spel i HDR så kommer OLED ge den en rejäl upplevelse.

Men samtidigt kan jag säga att det inte är några fel på t.ex. Samsungs Quantum Dot LED TV. Däremot resonerar jag att man sällan köper en TV och att det ibland kan vara svårt att sälja en TV på grund av missnöje. Man sitter oftast med den TV apparat man då har gjort ett felköp på. Då skulle jag rekommendera att det kan vara värt att omvärdera hur pass viktigt låg input lag är i relation till en bra och nyskapande bild (oavsett om det är LED eller OLED).

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av Jkkb:

OLED från 2016, bra HDR, bra bildkvalitet. Så gott som slutsåld
LCD med bra HDR från 2016, bra bildkvalitet. VA-panel. Så gott som slutsåld
LCD med IPS-panel. Medioker HDR. Från 2017 och kommer troligtvis att sjunka en del i pris i reorna.

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarKöpguide för skärmPixelklockanDVI & VGAHDMITVLjusstyrkaTV 2016/17TV-priser