Dags att spendera lönen(13k~ budget)

Permalänk
Medlem

Dags att spendera lönen(13k~ budget)

Nu har man slitit hela sommaren och dessutom varit utan dator sen i julas. Som rubriken säger ligger min budget på Ca 13000 kr, +- några hundringar, spel är mitt främsta syfte med denna dator, lirar mest lite äldre spel som PoE, D3, wow, LOL, dota men vill även vara lite garderad för framtiden och mer krävande spel samt att kunna uppgradera eftersom när den börjar bli sliten. Är inte så grym på datorer så montering behövs, samt OS men har tangentbord mus o skärm.
Tänkte mig ett geforce 1070, 16 gigg ram, ssd HD(250 gigg är ok) , o efter vad jag läst en ryzen processor.
Ser helst att allt finns på lager oxå så ja slipper vänta så mycket som möjligt, någon vänlig själ som kan pussla ihop det år mig? Mvh

Permalänk
Medlem

Vänta på Coffee Lake. När den kommer så justeras även priserna.. kan finnas många hundralappar att tjäna där. För att inte tala om att det kan komma att kosta mindre med..

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Eller om du bor i närheten av Malung kanske denna kan vara värd att kika på:
Komplett Gamer Xtreme I270 Auktion på Tradera kanske bör tilläggas.
(I skrivande stund noll bud och utrop på 10.000:-)

Känner inte till vare sig säljare eller vara.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

@Waylan: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10653668/

Permalänk
Medlem

Ser ju bra ut i mina okunniga ögon, lite mer än vad ja tänkt men får väl ta bort monteringen o bygga själv. Det går inte att spara in på något eller få ett nätaggregat som finns i lager?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Waylan:

Ser ju bra ut i mina okunniga ögon, lite mer än vad ja tänkt men får väl ta bort monteringen o bygga själv. Det går inte att spara in på något eller få ett nätaggregat som finns i lager?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan spara några hundringar på ett enklare moderkort. Går att få ett OK moderkort under 1000 kr beroende på vilka funktioner du vill ha. Rekommenderar att du håller dig till ett med B350-chip.

Du kan även spara pengar på ett enklare chassi. Fractal Design Define R5 är ett väldigt populärt chassi här på Sweclockers (svenskt företag och faktiskt ett bra chassi), men det går att komma undan med ett chassi för typ 500 kr istället om man skulle vilja det. Inte lika trevligt att bygga i dock...

Själv är jag av åsikten att ATX-chassin är för stora för 90% av de byggen vi ser här på Sweclockers (då även inräknat min egen maskin, som jag byggt med ett mATX-chassi). Om du hittar ett mATX-chassi som är trevligt och billigt kan du köra på det istället, men då får du välja ett mATX-moderkort istället. Det man offrar är oftast PCI-platser (för extra instickskort), plats för CD-läsare och många hårddiskar (beror på chassit) och i vissa fall även RAM-slottar.

Jag sitter själv med ett Asus Prime B350M-A moderkort monterat i en Fractal Design Define Mini C som jag är nöjd med förutom att jag stör mig på att det bara finns en enda kontakt för chassifläkt. Det löser man dock enkelt med en Y-kabel, eller om chassit har en inbyggd fläkthubb.

Sedan tycker jag själv att du ska montera datorn själv. Det är inte särskilt svårt, och jag tycker iaf att det är kul att göra. Det beror ju dock självklart om man tycker att det är kul eller inte...

Du ska inte spara pengar på nätdelen. Välj en med minst 80+ Bronze-certifiering, och runt 500 W minst för det du ska göra. Själv är jag lite mer kräsen så jag har ett med 80+ Gold.

Permalänk
Medlem

När jag skrev inlägget med kundvagnen imorse var moderkortet nedsatt med 400kr, de har nu tagit bort det och det listas för orginalpris.

Edit: även minnena har höjts med över 100kr.

Permalänk
Medlem

Du kan spara 700 kr på Windows licensen genom att köpa den här https://www.kinguin.net/category/19429/windows-10-professiona...
Define Mini C är ett nice chassi som dessutom är lite mindre och billigare än R5

Permalänk
Medlem

Windowslicens går ju att införskaffa på Kinguin för 270kr också.

[EDIT]
@izzeww var före...

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av izzeww:

Define Mini C är ett nice chassi som dessutom är lite mindre och billigare än R5

Billigare är en sanning med modifikation. Just nu är t.ex. R5 på kampanj hos Inet för 899 kronor, medan Mini C bara kostar 849. I det prislandskapet skulle jag säga att de kostar lika mycket. 50 kr är inte en signifikant skillnad. Med tanke på vad man får skulle jag t.o.m. säga att Mini C är mindre prisvärt om man tittar rent på vad man får för pengarna, vilket jag också tror är orsaken till att många rekommenderar R5 här i allafall just nu.

Går att komma ner till 799 om man kollar på Prisjakt... men då är det ju det här med frakten också, så det blir sak samma.

Med det sagt kan jag ändå rekommendera Mini C som ett trevligt chassi om man vill ha något lite mindre och inte tycker att de extra funktionerna i R5 är värda något. Den bedömningen gjorde jag själv när jag valde chassi. Men det är inte en ändring som sparar pengar just nu i alla fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Vänta på Coffee Lake. När den kommer så justeras även priserna.. kan finnas många hundralappar att tjäna där. För att inte tala om att det kan komma att kosta mindre med..

Slår ett slag för detta.

Det finns många som vill hävda "Om man ska vänta på nästa så kan man alltid vänta bla bla bla" men sanningen är att det inte är varje år som Intels i7-serie går upp i antal kärnor. Vi har väl levt med quadcores i 7 år nu. Att då köpa en dator precis innan paradigmskiftet är inte smart i mina ögon heller.

Som Pixo säger, Coffee Lake kommer att släppa en i7 hexacore för troligen ca 3600- 3800 kr och kommer därmed antigen att:
1) pressa priset ytterligare på AMD-produkterna (någon hundralapp på CPU, någon hundralapp på mobo etc)
2) Ge bättre pris/prestanda än AMD-ditot.

Så spara dina hård intjänade pengar och försök eventuellt att spara ihop lite mer tills att Coffee Lake släpps.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waylan:

Ser ju bra ut i mina okunniga ögon, lite mer än vad ja tänkt men får väl ta bort monteringen o bygga själv. Det går inte att spara in på något eller få ett nätaggregat som finns i lager?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av izzeww:

Du kan spara 700 kr på Windows licensen genom att köpa den här https://www.kinguin.net/category/19429/windows-10-professiona...
Define Mini C är ett nice chassi som dessutom är lite mindre och billigare än R5

Skrivet av Bebben:

Windowslicens går ju att införskaffa på Kinguin för 270kr också.

[EDIT]
@izzeww var före...

Som ni skriver kan du spara på Windows Licensen. Om du fortfarande studerar kan du kolla ifall din studieplats har avtal med Microsoft (Dreamspark), om det heter så fortfarande, och där få licensen gratis

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mithras:

Slår ett slag för detta.

Det finns många som vill hävda "Om man ska vänta på nästa så kan man alltid vänta bla bla bla" men sanningen är att det inte är varje år som Intels i7-serie går upp i antal kärnor. Vi har väl levt med quadcores i 7 år nu. Att då köpa en dator precis innan paradigmskiftet är inte smart i mina ögon heller.

Som Pixo säger, Coffee Lake kommer att släppa en i7 hexacore för troligen ca 3600- 3800 kr och kommer därmed antigen att:
1) pressa priset ytterligare på AMD-produkterna (någon hundralapp på CPU, någon hundralapp på mobo etc)
2) Ge bättre pris/prestanda än AMD-ditot.

Så spara dina hård intjänade pengar och försök eventuellt att spara ihop lite mer tills att Coffee Lake släpps.

Sant, men TS verkar ha bråttom. Det finns alltid ett värde i att få grejerna nu, snarare än senare. Han störde sig t.o.m. på att en nätdel inte var i lager.

Dessutom så har paradigmskiftet redan hänt, i och med vad AMD släppt. Att Intel kommer med en "me too"-produkt, som förvisso kanske är bättre, är ju bara väntat. Coffee Lake-processorerna är inte ens officiellt annonserade än... det vi har att gå på är läckt information. När de ens kommer vara tillgängliga i handeln vet ingen än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Sant, men TS verkar ha bråttom. Det finns alltid ett värde i att få grejerna nu, snarare än senare. Han störde sig t.o.m. på att en nätdel inte var i lager.

Dessutom så har paradigmskiftet redan hänt, i och med vad AMD släppt. Att Intel kommer med en "me too"-produkt, som förvisso kanske är bättre, är ju bara väntat. Coffee Lake-processorerna är inte ens officiellt annonserade än... det vi har att gå på är läckt information. När de ens kommer vara tillgängliga i handeln vet ingen än.

Du har helt rätt i det du säger. Däremot "vet" vi att Coffee Lake kommer att vara släppt innan jul. Det vågar vi nog utgår ifrån.

Det är därför helt upp till TS hur mycket han orkar vänta. Personligen ser jag inte 2-3 månader som en lång tid att vänta med tanke på vilken väldigt stor fördel det kommer att vara, och för en produkt (datorn) som kommer att hålla 3-4 år (med GPU'n utbytt efter 1-3 år)

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mithras:

Du har helt rätt i det du säger. Däremot "vet" vi att Coffee Lake kommer att vara släppt innan jul. Det vågar vi nog utgår ifrån.

Det är därför helt upp till TS hur mycket han orkar vänta. Personligen ser jag inte 2-3 månader som en lång tid att vänta med tanke på vilken väldigt stor fördel det kommer att vara, och för en produkt (datorn) som kommer att hålla 3-4 år (med GPU'n utbytt efter 1-3 år)

Släppt kanske, men hur är det med moderkorten? Kommer moderkort i rätt prisklass vara färdiga eller kommer de dyra entusiastkorten vara klara först? Kommer det vara en "staged launch" som AMD gjorde där Ryzen 7 kom ut först och man fick vänta på Ryzen 5? Kommer plattformen att vara stabil vid launch, och om inte, när kommer den att bli helt stabil? AMD:s plattform har ju hunnit mogna efter initiala barnsjukdomar. Kommer det faktiskt att vara bättre pris/prestanda än AMD idag? Kommer Intel att sluta med det undermåliga TIM-materialet i sina processorer för att komma upp till AMD:s nivå? Kommer det dyka upp någon annan kvalitetsskandal för Intelprocessorerna? Hur kommer tillgängligheten vara?

Frågorna ovan går det att göra ganska bra "educated guesses" på, så klart. Det räcker dock att gissa fel på en av frågorna för att det ska skita sig.

För de som sitter på en Sandy Bridge-maskin idag eller senare känns det som att det kan vara värt att vänta, eftersom idag får välja mellan lite bättre spelprestanda (i7-7700K) eller samma spelprestanda med bättre applikationsprestanda och framtidssäkerhet (Ryzen). Men om man sitter utan dator som TS gör är det bara dumheter att vänta just nu. Ska man vänta ska man dessutom gärna också vänta till att barnsjukdomarna är utredda, om man inte tycker att det är särskilt kul att vara en early adopter! Då gissar jag i bästa fall att vi är inne på våren 2018...

Och sen när Coffee Lake faktiskt är stabilt och moget är det dags att vänta på Zen 2 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Släppt kanske, men hur är det med moderkorten? Kommer moderkort i rätt prisklass vara färdiga eller kommer de dyra entusiastkorten vara klara först? Kommer det vara en "staged launch" som AMD gjorde där Ryzen 7 kom ut först och man fick vänta på Ryzen 5? Kommer plattformen att vara stabil vid launch, och om inte, när kommer den att bli helt stabil? AMD:s plattform har ju hunnit mogna efter initiala barnsjukdomar. Kommer det faktiskt att vara bättre pris/prestanda än AMD idag? Kommer Intel att sluta med det undermåliga TIM-materialet i sina processorer för att komma upp till AMD:s nivå? Kommer det dyka upp någon annan kvalitetsskandal för Intelprocessorerna? Hur kommer tillgängligheten vara?

Frågorna ovan går det att göra ganska bra "educated guesses" på, så klart. Det räcker dock att gissa fel på en av frågorna för att det ska skita sig.

För de som sitter på en Sandy Bridge-maskin idag eller senare känns det som att det kan vara värt att vänta, eftersom idag får välja mellan lite bättre spelprestanda (i7-7700K) eller samma spelprestanda med bättre applikationsprestanda och framtidssäkerhet (Ryzen). Men om man sitter utan dator som TS gör är det bara dumheter att vänta just nu. Ska man vänta ska man dessutom gärna också vänta till att barnsjukdomarna är utredda, om man inte tycker att det är särskilt kul att vara en early adopter! Då gissar jag i bästa fall att vi är inne på våren 2018...

Och sen när Coffee Lake faktiskt är stabilt och moget är det dags att vänta på Zen 2 istället.

Så vad du säger är att jag som Sandy Bridge-ägare lika gärna kan vänta till Ice Lake ? ;D

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

jag uppgraderade från 2700k till 6700k för 2 månader sen. ångrar inte mitt köp alls, alla mina spel som är tungdrivna (arma3 tex) flyter på som smör i solsken. ni SweClockare tror att en människa orkar vänta 2-3 månader på att få sin dator, snubben vill köra nu liksom! och som alla skriver här, ingen vet lanseringsdatum, så istället för att tro (för det gör man bara i kyrkan) så borde TS här passa på att köpa dator nu. ska man vänta kan man vänta i alla evighet! det kommer alltid finns något nytt runt hörnet. shit va kräsna folk e här, tror att man pallar vänta så länge. va realistiska nu.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Uppdaterad kundvagn pga av prishöjningen hos Inet under dagen. Även med billigare chassi för att matcha din budget. Många åsikter i tråden kring fördel/nackdel med att vänta på Coffee lake men jag tycker gott att du kan köpa nu om du är i behov av en dator.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10654339/

Permalänk
Medlem

Köper du win 10 på livekort.se så är det 70:- billigare än på Kinguin..

Livekort.se

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 PSU: Corsair RM750x 750W 80+ Guld Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING CPU: Intel Core i9-9900K Kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB Systemdisk: Corsair Force Series MP600 1TB M.2 SSD GPU: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waylan:

Är inte så grym på datorer så montering behövs

Som sagt kan du spara en del på att bygga själv, det är faktiskt inte särskilt svårt. Inet har en video här där de visar hur man bygger ihop en dator, så du kan ju i alla fall kolla igenom den och se om det är något du kan tänka dig. De pengarna du sparar kan du lägga på t.ex. en större SSD.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mithras:

Så vad du säger är att jag som Sandy Bridge-ägare lika gärna kan vänta till Ice Lake ? ;D

Det var inte det jag sade. Det jag säger är att om du vill uppgradera från Sandy Bridge idag så finns i princip två vettiga val:

- i7-7700K för att få upp dagens spelprestanda men inte få upp applikationsprestandan nämnvärt jämfört med tidigare
- Ryzen för att få samma spelprestanda som du redan har men få upp bättre applikationsprestanda

Inget av de valen är särskilt tilltalande för den som sitter med en Sandy Bridge-i7:a eller t.o.m. en i5:a, om man inte verkligen vill åt applikationsprestandan. Coffee Lake bör ge förbättringar på båda fronterna, alltså är det värt att vänta om man har något som funkar idag, och är bekväm med att köra med sin befintliga dator ett halvår till.

Själv bytte jag från en Sandy Bridge i5:a till en Ryzen 5 1600, men det var ett par månader sedan nu, och jag hade nyligen köpt en 1440p-skärm, och i5:an började bli lite av en flaskhals. Dessutom för att jag tyckte att Ryzen var en spännande ny plattform och det fanns ett egenvärde för mig i att bygga nytt efter 5 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det var inte det jag sade. Det jag säger är att om du vill uppgradera från Sandy Bridge idag så finns i princip två vettiga val:

- i7-7700K för att få upp dagens spelprestanda men inte få upp applikationsprestandan nämnvärt jämfört med tidigare
- Ryzen för att få samma spelprestanda som du redan har men få upp bättre applikationsprestanda

Inget av de valen är särskilt tilltalande för den som sitter med en Sandy Bridge-i7:a eller t.o.m. en i5:a, om man inte verkligen vill åt applikationsprestandan. Coffee Lake bör ge förbättringar på båda fronterna, alltså är det värt att vänta om man har något som funkar idag, och är bekväm med att köra med sin befintliga dator ett halvår till.

Själv bytte jag från en Sandy Bridge i5:a till en Ryzen 5 1600, men det var ett par månader sedan nu, och jag hade nyligen köpt en 1440p-skärm, och i5:an började bli lite av en flaskhals. Dessutom för att jag tyckte att Ryzen var en spännande ny plattform och det fanns ett egenvärde för mig i att bygga nytt efter 5 år.

Det var ett skämt min vän Eftersom du sa att om man väntar till Coffee Lake så väntar man till barnsjukdomarna är över och till Zen 2..... och då kan man lika gärna vänta på Ice Lake

Nej, gamla Bettan (2600K) ska nog få ta och pensionera sig iom. Coffee Lake, barnsjukdomar till trots. Stackaren har kört på alldeles för hårt alldeles för länge.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av svaj:

Uppdaterad kundvagn pga av prishöjningen hos Inet under dagen. Även med billigare chassi för att matcha din budget. Många åsikter i tråden kring fördel/nackdel med att vänta på Coffee lake men jag tycker gott att du kan köpa nu om du är i behov av en dator.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10654339/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10654339/

lite sent svar men gick på det förslaget men med en 500 gigg ssd, nöjd som fan så tackar och bockar för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av gizze:

Köper du win 10 på livekort.se så är det 70:- billigare än på Kinguin..

Livekort.se

Köpte mitt på ebay för 50 kr.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Finns några 100 på att spara på att köra på ett Vega 56 också. Hörsel läker ju alltid eller hur

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Är något förvillad över Windows licenserna för ett par hundringar man köper tex via ebay, livekort.se och Kinguin, har inte hängt med riktigt.

Detta är alltså fullt lagliga Windows licenser?

Man kan först använda windows creation media tool som vanligt för att skapa installationsmedia och sedan bara knappa in nyckeln men köpt via tex ebay, livekort.se eller Kinguin?

Permalänk
Medlem

@makatech:

Att kalla dem fullt lagliga kanske inte alltid är en lögn, men iallafall att skönmåla det. Produktens "Terms of Service" bryts förmodligen i.o.m. att du aktiverar den. Logiken säger att det finns en anledning till att det säljs så billigt. Det finns massor av trådar om detta, kolla in dem om du vill ha detaljer, även om det mest är tycken till höger och vänster i trådarna.