Ny statlig utredning föreslår ökad datalagring i Sverige

Permalänk
Medlem

Awwww, jag som läste rubriken och trodde man skulle få skattelättnad om man köpte större hårddiskar typ 8TB..............

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Avstängd

Mer förebyggande hade varit om Migrationsverket hade haft psykiatriker och "terroristexperter" som fått bedöma vilket som ska få komma in och inte.

Säger INTE att alla som vill komma in är terrorister.

Men visst är det lite lustigt att någon social arbetare ska bedöma om någon med PTSD pga. krig som kanske pga. det kommer att utföra dåd (för de känner att de fortfarande är i krig) ska få komma in eller inte.

Hade det varit förnuftigt att ha socionomer på mentalsjukhus där dem fick bestämma vilka som fick lämna och inte där de visste att fel val skulle leda till att den psykiskt sjuka skulle få för sig att ha ihjäl folk med kniv, som exempelvis på IKEA för länge sen?

Handläggarna på Migrationsverket har makten att öka eller minska säkerheten i Sverige, LOL.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

När senast drabbade Sverige av terrorattack?
Senaste attack i STHLM var ju inte terrorattack som tidningar rapporterade. Utan mera om personen skulle bli utvisad och möjligen bara vansinnesdåd.
Att jaga fil delade tror jag mera på än hindra terror attentater.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

I så fall ligger väl priblemet snarare i att berörda myndigheter är värdelösa på att redovisa att övervakningen faktiskt gör nytta så till den grad att den är motiverad. För som det är nu har ju folk i så fall högst konspiratoriska föreställningar om varför staten ägnar sig åt övervakning.

Tanken är tydligen att det ger tänkta terrorister insikt i hur dom andra blev påkomna i detalj och att man därmed aldrig lämnar ut denna information. Men om det gör dom till värdelösa så är det med avsikt och i linje med hur övriga gör i hela världen.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

"Spelar ingen roll för oss som inte har något att dölja"... Yeah, right. Helt absurt!

Jag avskyr att höra folk säga det där. Jag är inte kriminell och har inget att dölja, men jag behåller gärna min rätt till att vara anonym och skyddad!

Är med dig, det är helt absurt. Kan inte säga att jag är förvånad, men blir rätt sne.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och folk bara "Ja men det är väl befogat med tanke på terrorism??"

Eh, Nej. Vi har haft ett terrordåd med dödlig utgång trotts att säpo hade koll på honom, så nej, nej, nej, övervakning löser inget!

Sedan att det ska bli olagligt med anonymiseringstjänster... Alltså jag hatar verkligen högervridna nättroll och sådant, och de missbrukar ju de här tjänsterna för att kunna hota och hata, men det finns ju också legitima själ att vara anonym, t. ex om man vill rapportera missförhållanden hos sin arbetsgivare.

Varför är det bara högervridna som skulle missbruka sådana tjänster? Har du någon källa på det? Lär vara lika mkt hos bägge sidor, känns mer som du sitter och sprider fakenews.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Vet inte om man ska skratta eller gråta när man läser vissa av inläggen i denna tråden...

Till att börja med, källan till denna artikel är än så länge enbart en persons inlägg på tvitter och ett pressmeddelande på Banhofs hemsida. Det är möjligt att det som skrivs är korrekt, men det är i mitt tycke alldeles för vagt för att man ska tolka det som fakta. Vi kanske kan inte ska utgå från att vi fått en komplett bild av vad som är tänkt innan uppgifterna bekräftats lite mer?

Sedan så verkar det tänkta "förbudet" mot VPN endast vara något som Jon Karlung själv spekulerat fram, i ett senare inlägg när någon frågar om att logga och förbjuda samtidigt så svarar han:

Citat:

Det är lite oklart. Vpn aktivering ska datalagras i två månader. I praktiken blir det ju som att förbjuda. Men hur det ska gå till annan

Logga aktivering = förbjuda? Tycker det är en märklig tolkning

Innan man blir alltför upprörd så kanske man ska vänta tills det färdiga förslaget presenteras? Då kan det definitivt finnas anledning att dra fram facklorna och högafflarna, men i detta skedet med det underlag vi har? Nja...

Permalänk
Medlem
Skrivet av daempull:

Är bara en tidsfråga innan det är olagligt att hasha och salta lösenord också

Skickades från m.sweclockers.com

Var det inte någon dum Amerikansk senator som för något år sedan la fram ett seriöst förslag om att användning kryptering borde förbjudas för privatpersoner?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frispel:

Vet inte om man ska skratta eller gråta när man läser vissa av inläggen i denna tråden...

Till att börja med, källan till denna artikel är än så länge enbart en persons inlägg på tvitter och ett pressmeddelande på Banhofs hemsida. Det är möjligt att det som skrivs är korrekt, men det är i mitt tycke alldeles för vagt för att man ska tolka det som fakta. Vi kanske kan inte ska utgå från att vi fått en komplett bild av vad som är tänkt innan uppgifterna bekräftats lite mer?

Sedan så verkar det tänkta "förbudet" mot VPN endast vara något som Jon Karlung själv spekulerat fram, i ett senare inlägg när någon frågar om att logga och förbjuda samtidigt så svarar han:

Logga aktivering = förbjuda? Tycker det är en märklig tolkning

Innan man blir alltför upprörd så kanske man ska vänta tills det färdiga förslaget presenteras? Då kan det definitivt finnas anledning att dra fram facklorna och högafflarna, men i detta skedet med det underlag vi har? Nja...

Tack! Precis så tänker jag också.
---------------------------------------------------------------

För den som vill veta lite mer kan jag upplysa om att förslaget ska presenteras 9 oktober 2017
http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2017/02/regeringen-...

För den som tycker det är intressant att se en sammanfattning om utredningensn bakgrund så finns det en PDF på ca 15 sidor här:
http://www.regeringen.se/491d4e/contentassets/423c9145c0354e7...

Där går man igenom vad som är relevant att ändra och vad man siktar på att behålla för att förlja EUreglerna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

När jag sitter på toa vill jag ha dörren stängd. Det är inte för att jag gör massa olagligheter, jag bara tycker att andra inte har med vad jag gör att göra med. En del människor applicerar samma logik till sitt datoranvändande.

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant om det förekom en bredare debatt om just detta? Vilket samhälle vill vi ha i framtiden? Har vi rätt till vår integritet, eller ska man bygga upp system och övervakning, där varje steg och tanke bevakas av AI i framtiden? Slutar väl med att de säljer ut oss helt, med vårat metadata till tredje makt bakom vår rygg, som t ex NSA? Vänta nu? De har de redan gjort...

Permalänk
Medlem

Ja bra idé att göra hela svenska folket som misstänkta terrorister och annat löst folk som dom måste avlyssna.Suck denna regering alltså.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Bäst att jag inte uttalar mig, kan ju bli stämd!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

"Rent mjöl i påsen" Ja det har jag men jag tycker att alla ska kunna ha rätten att gå in och tex titta på en filmsnutt där folk inte ha några kläder på sig utan att det ska lagras.

Ser framför mig om ett par år när de har blivit hackade - Svenska folket föredrar Creampied Teens i år jämfört med förra året då det låg på tredje plats.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Varför är det bara högervridna som skulle missbruka sådana tjänster? Har du någon källa på det? Lär vara lika mkt hos bägge sidor, känns mer som du sitter och sprider fakenews.

Det man har läst om näthat och hot mot journalister osv så har det vad jag vet bara varit högerfolk. I teorin gäller det såklart att vem som helst kan missbruka det men ser man till hur det ser ut så är det ju inte så. Då menar jag att "höger" är TAN och "vänster" är GAL.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det man har läst om näthat och hot mot journalister osv så har det vad jag vet bara varit högerfolk. I teorin gäller det såklart att vem som helst kan missbruka det men ser man till hur det ser ut så är det ju inte så. Då menar jag att "höger" är TAN och "vänster" är GAL.

Det första jag tänker på när jag hör näthat är en socialdemokrat som ska steka kvinnors bröst i smör.

Senaste näthatet som varit stort är ju det som riktats mot Hanif Bali och hans familj. Från vänster alltså.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Säkerhetspolisen uppger aldrig hur många dom stoppat, men "flera" är helt säkert att dom har nypt åt. Jag tror undantaget var i england nyligen då man gick ut med en siffra på hur många det var under året för att lugna ner folk. Tricket med det terrordådet vi hade i sverige (med lastbilen) är att det krävs så lite förberedelse och planering.

Ville bara kontra ditt befängda inlägg om att det inte löser något, för det gör det.

Säkerhetspolisen har alltså stoppat flera terrordåd? Det måste ha varit spektakulära åtal, som jag konstigt nog lyckats missa helt. Kan du länka?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Det första jag tänker på när jag hör näthat är en socialdemokrat som ska steka kvinnors bröst i smör.

Senaste näthatet som varit stort är ju det som riktats mot Hanif Bali och hans familj. Från vänster alltså.

Källa?

Permalänk
Medlem

Den dag det blir illegalt att annvända vpn är den dagen jag börjar annvända det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Trodde inte någon missat det då det stått i alla stora tidningar. Tog första bästa länk.
https://www.metro.se/artikel/moderatpolitikerns-familj-hotad-...

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd

För mig så tycker jag att detta är helt sjuk tänk dig att någon kommer hem till en vare dag för att kolla vad man äger för något, det är en jämförelse mot övervakning mot internet.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Trodde inte någon missat det då det stått i alla stora tidningar. Tog första bästa länk.
https://www.metro.se/artikel/moderatpolitikerns-familj-hotad-...

Det där har jag läst men jag hittar inget om någon socialdemokrat där.

Permalänk
Medlem

Ytterliggare ett steg till att uppnå riksplan 1984 så vi kan bekämpa "terror"dåden. Problemet är att svenskar sitter där, klagar, men gör faktiskt inte så mycket åt saken. Det är så maktinnehavarna kan gå igenom med sådana här förslag utan konsekvenser. Är också skyldig till det även om jag donerat en hel del till EFF.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det där har jag läst men jag hittar inget om någon socialdemokrat där.

http://www.expressen.se/gt/valarbetare-atalas-for-hundratals-...

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Övervakning lär vi ständigt se en ökning av då kostnaden för att utföra en övervakning ständigt minskar för varje år.
Övervakning är något som alltid kan ökas utan att kostnaden direkt ökar p.g.a den tekniska utvecklingen.
Titta på hur priserna för t.ex lagringsmedia ständigt minskar och vi får mer och mer lagring för samma pris.
Om vi tittar på övervakningen ur denna synpunkten så blir det rätt klart att vi kommer se en fortsatt ökning.
När EU klagat på våran lagring så börjar politiker istället jobba på ny svenska lagar.
Bodströmssamhället har fortsatt utvecklas även efter Bodström.

Permalänk
Medlem

@Gremanz: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1488431-ny-statlig-utre...

Har inte danmark en sådan lag eller är det bara att man måste ta bort kryptering ifall de vill kolla upp en?

Men om man ska lagra 300 så är det förmoderligen raw. Kan bli jobbigt för FRA att gå igenom. Några kärnkraft till kanske och så några nya grafikkort.
Överdriver så klart men ja.....

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur de kan vara så jävla tröga? Finns inte en chans denna form av övervakning kommer fånga den typen av människor det är riktat mot. Alla som tänker begå någon form av terror eller fil delning, lär vara smarta nog att använda VPN och kryptering...
Så allt detta kommer kunna användas till är att spåra människor med "fel åsikter" på nätet..

Och förstår inte denna fixering på att jaga nättroll... snälla.. bara ignorera trollen.. finns gott om verktyg på flesta sociala tjänster för att göra det enkelt att blocka idioter på nätet.. men nää. Tydligen så ska man låta regeringen jaga ner dessa hemska typer..
Ser redan den här skiten hända i Storbrittanien, där någon ska åtalas för att han la upp en skämt video på youtube. Där han tränade sin flickväns pug att göra Hitler hälsningar, för att jävlas med henne.
Den här typen av övervakning kommer enbart leda till en Orwellisk mardröm...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det man har läst om näthat och hot mot journalister osv så har det vad jag vet bara varit högerfolk. I teorin gäller det såklart att vem som helst kan missbruka det men ser man till hur det ser ut så är det ju inte så. Då menar jag att "höger" är TAN och "vänster" är GAL.

Finns gott om våldsamma typer i extrema vänstern. Allt från Antifa och BLM typer. Var inte länge sen någon attackerade en person med kniv. För han råkade ha en hårklippning som dessa galningar har anser en är "nazi-hårklippning"..

Håller med om att högerextremister är fan inte mycket bättre. Båda sidorna är fulla av cancer.

Men inte fan löser man det med 1984 typ av övervakning, tanke polis och åsikt korridorer..
Allt man gör med denna övervakning, är att driva dessa människor djupare under jorden. Bättra man låter deras åsikter höras, så kan man debattera och förlöjliga dem.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Finns gott om våldsamma typer i extrema vänstern. Allt från Antifa och BLM typer. Var inte länge sen någon attackerade en person med kniv. För han råkade ha en hårklippning som dessa galningar har anser en är "nazi-hårklippning"..

Håller med om att högerextremister är fan inte mycket bättre. Båda sidorna är fulla av cancer.

Men inte fan löser man det med 1984 typ av övervakning, tanke polis och åsikt korridorer..
Allt man gör med denna övervakning, är att driva dessa människor djupare under jorden. Bättra man låter deras åsikter höras, så kan man debattera och förlöjliga dem.

Vad gör man då åt sådanna typer (oavsett höger/vänster) som vill omkullkasta samhället med våld och skräck, och inte är ett dugg intresserade av debatt?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tror vi behöver en bättre lagring på dom som jobbar för landet...