Ny statlig utredning föreslår ökad datalagring i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad gör man då åt sådanna typer (oavsett höger/vänster) som vill omkullkasta samhället med våld och skräck, och inte är ett dugg intresserade av debatt?

Tja, genom att lyfta fram bättre idéer. Och vill de inte ta till debatt. Så bara ignorera dem. Låt dem skrika och gapa så mycket de vill. De kommer bara förlöjliga sig själva.
Flesta människor gillar inte dessa åsikter som extremisterna spyr ut. Och det ser man lätt i att dessa antifa och nasse fånar representerar bara en liten minoritet.

Och tar de till våld.. så finns det redan lagar som stoppar detta.. Så länge polisen upprätthåller dessa lagar that is..

EDIT: Det är mycket farligare att försöka tysta ner och censurera dessa extremister. Det gör dem bara mer "coola" och attraktiva för unga arga människor.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Befintlig datalagring har ju verkligen hjälp till att förhindra terrorbrott här i Sverige...

Känns mer som lobbyistgrupper har lyckats övertyga regeringen faran att inte ha full koll på vad som sker på "nätet". Det här är bara ytterligare ett steg mot 1984. För hur enkelt är det inte att förvanska data idag, för de som har verktygen och kunnandet? Och det mest tragiska är att det blir den lille personen som kommer i kläm, som alltid, när styrandet får psykos och ser spöken överallt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Säkerhetspolisen har alltså stoppat flera terrordåd? Det måste ha varit spektakulära åtal, som jag konstigt nog lyckats missa helt. Kan du länka?

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sapo-hindrade-tva-terrordad/
http://www.expressen.se/nyheter/sapo-stoppade-tva-terrordad-m...
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/776322-sapo-vi-har-avvar...

Detta var kring 2014, sedan har det varit locket på.

Du ser nog vad du kan googla på.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Det har uppdagats flera gånger att man i Sverige kunnat få ut information ur den här databasen även vid bötesbrott, det vill säga småbrottslighet som fildelning och lite vad som helst. Detta är ju helt oacceptabelt, och i o m Sveriges minst sagt brokiga bakgrund med tidigare datalagringsinitiativ är det nog lika bra att folk motsätter sig det på alla instanser.

Detta ska ju vara för att bekämpa TERROR, inte för att någon snut ska kunna sitta och gotta sig och underkasta sig lite amerikanska megaföretag så att dom kan hota till sig böter av 1000 pers på en dag.

Visa signatur

9900k@5.0 Eisbaer Extreme - ASUS Z390 TUF -
Kingston HyperX 32gb 3200mhz - MSI 3080Ti Suprim x - 660p - Phanteks Enthoo719 - Phanteks Revo X 1200 - Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitan:

Befintlig datalagring har ju verkligen hjälp till att förhindra terrorbrott här i Sverige...

Känns mer som lobbyistgrupper har lyckats övertyga regeringen faran att inte ha full koll på vad som sker på "nätet". Det här är bara ytterligare ett steg mot 1984. För hur enkelt är det inte att förvanska data idag, för de som har verktygen och kunnandet? Och det mest tragiska är att det blir den lille personen som kommer i kläm, som alltid, när styrandet får psykos och ser spöken överallt...

Den datalagring som har varit hittills har varit, ungefär, portkoppling mot IP-adress vid en viss tidpunkt. Det har exempelvis lett till att polis kunnat nypa åt bedrägerier som typ gått ut på att lura förståndshandikappade. Ta lån/köpa saker i deras namn om jag förstod det hela rätt. Fick höra detta från den som sitter mellan säpo och datalagrings-api:et (ja, det var inte helautomatiserat). Bara så du inte tror att det handlar om att man lagrar vad folk surfar på eller liknande, för det har det aldrig varit.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av skengetronic:

Det har uppdagats flera gånger att man i Sverige kunnat få ut information ur den här databasen även vid bötesbrott, det vill säga småbrottslighet som fildelning och lite vad som helst. Detta är ju helt oacceptabelt, och i o m Sveriges minst sagt brokiga bakgrund med tidigare datalagringsinitiativ är det nog lika bra att folk motsätter sig det på alla instanser.

Detta ska ju vara för att bekämpa TERROR, inte för att någon snut ska kunna sitta och gotta sig och underkasta sig lite amerikanska megaföretag så att dom kan hota till sig böter av 1000 pers på en dag.

Jag har missat det, har du lite länkar eller vet du vilken ISP det rörde sig om? Jag har hört om samma sak, men då har det inte varit slagningar mot datalagringssystem utan att man gått på ISP:er direkt och plockat från vanliga verksamhetsloggar (eller sådant man har i systemen ändå).

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Där står att ingen har dömts. Märkligt att Säpo avvärjer terrordåd utan att någon dömts. Har det ens lett till åtal?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Där står att ingen har dömts. Märkligt att Säpo avvärjer terrordåd utan att någon dömts. Har det ens lett till åtal?

Som jag tolkar texten, nej. Enligt texten är det inte konstigt utan då bevisbördan för sådant åtal är så högt var det väntat. Det avslutas med citatet: "Ofta måste man ingripa i ett så tidigt skede att bevisen inte är tillräckliga i en domstol. Det handlar då mer om att försöka förhindra ett attentat, och det är den viktigaste uppgiften, säger han"

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Fattar inte hur de kan vara så jävla tröga? Finns inte en chans denna form av övervakning kommer fånga den typen av människor det är riktat mot. Alla som tänker begå någon form av terror eller fil delning, lär vara smarta nog att använda VPN och kryptering...
Så allt detta kommer kunna användas till är att spåra människor med "fel åsikter" på nätet..

Du får inse att målet är att övervaka vanliga människor.
Övervakning brukar säljas in med 3st begrepp "Terrorism", "Barnporr" och "Organiserad brottslighet" alla tre grupper är kända för att använda kryptering.
Kvar blir vanliga människor som inte krypterar sin kommunikation.
Enda anledningen till att de tre begreppen används är för att det är lätt att kväva debatten mot dem "för ingen vill väl..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Som jag tolkar texten, nej. Enligt texten är det inte konstigt utan då bevisbördan för sådant åtal är så högt var det väntat. Det avslutas med citatet: "Ofta måste man ingripa i ett så tidigt skede att bevisen inte är tillräckliga i en domstol. Det handlar då mer om att försöka förhindra ett attentat, och det är den viktigaste uppgiften, säger han"

Intressant hur de lyckas avvärja terrordåd utan att någon gjort något olagligt. Antingen ljuger de eller så behöver lagarna omgående ses om. Mer troligt är väl att de faktiskt inte avvärja något terrordåd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Intressant hur de lyckas avvärja terrordåd utan att någon gjort något olagligt. Antingen ljuger de eller så behöver lagarna omgående ses om. Mer troligt är väl att de faktiskt inte avvärja något terrordåd.

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant är att du faktiskt resonerar dig fram till hur det ligger till.

Man kan skylla på varandra och frias, här är några gamla exempel fast angående mord (det var världens väsen kring dessa men, i sak... det du pekar på angående lagarna, det stämmer). Antagligen kapitel 1a i handboken för om man tillfångatas och frågas ut av polis.
https://www.metro.se/artikel/skyller-p%C3%A5-varandra-s%C3%A5...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Finns en hel del hjärntvättade personener i denna tråd, som verkligen tror man fångar terrorister med hjälp av datalagringen, SÄPO vet att datalagringens igentliga syfte inte är att jaga terrorister, utan det används för att skapa skräck i allmänheten så att folk accepterar de nya inskräkningarna i privatlivet.

Jag själv personligen bryr mig inte mkt om datalagringen då jag har löst problemet genom att använda VPN, men jag antar det är en tidsfråga som sagt innan VPN tjänsterna kommer under deras radar...

Ett förbud mot vpn tjänster känns inte rimligt, då det finns många som använder deta för legitima syften, många som jobbar hemma måste ansluta via vpn för att kunna ansluta till jobb dator..

EU och sverige vill bygga ut WIfI hotspots lite här var, i allämhet så surar folk mer och mer via publika wifi hotspots, jag anser då man inte kan lita på ägaren av hotspoten så måste man köra via vpn såvida man inte har hål i huvudet.

Det finns även skäl att använda VPN även när man använder 3G och 4G pga av stora säkerhetsbrister i mobilnäten, mkt gammalt skit finns kvar för att vara bakåtkompatibelt...
Det är tämligen lätt för vem som helst att göra sin egen IMSI catcher med hjälp av lite prylar från aliexpress.. Då är det bra man kör allt via VPN för då är allt okrypterat.

Även om datalagringen inte fanns skulle jag fortfarande använda VPN då jag inte litar på vem eller hur min data behandlas och vad dom gör med den, samt att det ökar säkerheten, då man själv VÄLJER vem man litar på connectar jag till ISP då kan mina paket hamna lite varstans, använder jag OVPN så vet jag vart mina paket hamnar och att dom har högt säkerhetsfokus med mera, gör det betydligt svårare att bli hackad.

Vad jag dock tror är rimligt är att de vill krav på att VPN tjänster måste spara loggar.
Hur OVPN och andra kommer lösa det vet jag ej... rimligtvis byter dom postaddress..
dom borde fortfarande kunna ha servrar i sverige med samma ändamål med inte behöva logga.

Risken är dock att folk inte bryr sig.. Mkt har hänt sedan IPRED, men jag upplever att de som var med om IPRED var en generation som var mer teknisk kunniga, idag har kidsen sina iphones och det enda dom vet är hur man installerar appar och använder snapchat möjligtvis... men någon mer djupare nörd kunskaper i teknologin finns inte på samma sätt som för oss som växde upp på 80 och 70 talet... som sagt 90 talisterna dom bryr sig inte.. dom har sitt netflix och sitt spotify.. dom använder inte bit torrent och därav inget av vpn.. vi som är lite äldre..tror jag bryr oss mer om detta.. vi använder fortfarande bit torrent där vpn är ett måste..

som sagt.. det känns som sverige flirtar lite med diktaturen kina..
Känns sjukt tragiskt att inte topparna i sverige förstår vikten av ett internet där man kan vara anonym och inte förföljd, det finns länder som kina där man blir förföljd av staten på nätet där dom har åsiktspoliser.... hade arabiska våren kunnat bli verklighet om det inte vore för anonymiteten på internet..

Terrorister och barnporr kommer alltid finnas, men datalagringen kommer knappast lösta problemet, de hittar alltid vägar och lösningar runt allting... nackdelarna överväger helt klart då 99.99999999 procent blir bestraffade pga av ett antal promille och diverse fula fiskar.. det känns inte rimligt alls..

Det handlar om lathet från polisensida, jag kan se en framtid framför mig där poliser bara sitter bakom datorskärmar och fångar "skurkar"

Permalänk
Medlem

Happ, blir att rösta på piratpartiet då så man får in lite folk som faktiskt kan data i riksdagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Happ, blir att rösta på piratpartiet då så man får in lite folk som faktiskt kan data i riksdagen.

Tyvärr ligger dom för mycket åt vänster blocket..Slopa gränserna,fri invandring osv osv

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det man har läst om näthat och hot mot journalister osv så har det vad jag vet bara varit högerfolk. I teorin gäller det såklart att vem som helst kan missbruka det men ser man till hur det ser ut så är det ju inte så. Då menar jag att "höger" är TAN och "vänster" är GAL.

Jag skulle vilja påstå att det är tvärtom, hört talas om researchgruppen? Och när Uppdrag Granskning (tror det var dom) gjorde ett program om just detta, vilka som var det värsta nättrollen, så var det mest vänstermänniskor och invandrare som gömde sig bakom nicken som jag uppfattade.

Men då har du alltså ingen källa på ditt påstående och är endast din egna åsikt att det är mest högerfolk som står för majoriteten av all näthat :).
Själv är min egna åsikt att näthat är lika stort vilken grupp man än tittar på.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Happ, blir att rösta på piratpartiet då så man får in lite folk som faktiskt kan data i riksdagen.

Piratpartiet förlorade det som lockade när Anna Troberg bräddade partiprogrammet och de snarare blev Pridepartiet istället.
Piratpartiet breddade med vänster inriktning precis som alla andra svenska partier som tävlar i att vara mest vänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Happ, blir att rösta på piratpartiet då så man får in lite folk som faktiskt kan data i riksdagen.

Samt folk som vill ha helt fri invandring, bort med allt som heter nationsgräns :D.

https://www.youtube.com/watch?v=qSwnLGnamR8

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk

@Gurk: Ja det har hänt allt för många gånger. Här är en rätt bra Kaliber-dokumentär om ämnet: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/460237?programid=1316

Sen att både svenska polisen, SÄPO och FRA har blivit busted flera gånger med att endera slarva eller helt ignorera reglerna, eller inte ha tillräcklig säkerhet för att informationen inte ska läcka ut. Sätt inte mer makt i händerna på dessa uppenbart inkompetenta aktörer.

http://www.dn.se/ekonomi/datainspektionen-fras-brister-kvar-e...
http://www.dn.se/nyheter/sverige/fras-kansliga-information-ka...

Är ju helt uppenbart att myndigheterna inte duger till att hålla informationen säker, eller ens se till att dom själva inte missbrukar den.

Visa signatur

9900k@5.0 Eisbaer Extreme - ASUS Z390 TUF -
Kingston HyperX 32gb 3200mhz - MSI 3080Ti Suprim x - 660p - Phanteks Enthoo719 - Phanteks Revo X 1200 - Acer Predator X34

Permalänk

@muSashi:
Ah du menar smarta alltså?
https://www.economist.com/news/world-if/21724907-yes-it-would...

Terrorister kommer att komma in vare sig du vill det eller inte, så då kan man väl lika bra passa på att stoppa svälten och alla världens problem i samma veva istället för att sitta där med ditt svenska smör i ett tomt land och vara belåten

Visa signatur

9900k@5.0 Eisbaer Extreme - ASUS Z390 TUF -
Kingston HyperX 32gb 3200mhz - MSI 3080Ti Suprim x - 660p - Phanteks Enthoo719 - Phanteks Revo X 1200 - Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av skengetronic:

@muSashi:
Ah du menar smarta alltså?
https://www.economist.com/news/world-if/21724907-yes-it-would...

Terrorister kommer att komma in vare sig du vill det eller inte, så då kan man väl lika bra passa på att stoppa svälten och alla världens problem i samma veva istället för att sitta där med ditt svenska smör i ett tomt land och vara belåten

Självklart förstår du att jag inte menar smarta.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Vad ska datan användas till, vem blir först med att hacka/läcka/sälja informationen och kan detta vara ett större problem än vad man kan tänkas lyckas åstadkomma med att inskränka på människors integritet.

Att övertygas till att detta skulle vara ok för att man har så starkt förtroende för de involverade personernas kompetens att genomföra något vettigt och säkert med detta är också lite klurigt, vet man ens vilka samtliga involverade personer i detta är?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Piratpartiet förlorade det som lockade när Anna Troberg bräddade partiprogrammet och de snarare blev Pridepartiet istället.
Piratpartiet breddade med vänster inriktning precis som alla andra svenska partier som tävlar i att vara mest vänster.

Som att det vore ett problem att vara "Vänster".

Skrivet av muSashi:

Samt folk som vill ha helt fri invandring, bort med allt som heter nationsgräns :D.

https://www.youtube.com/watch?v=qSwnLGnamR8

Oberoende vad man anser om "fri invandring" så skriker bara den youtubekanalen av folk med väldigt lite studieskulder. Kolla kommentarerna t.ex.

Skrivet av muSashi:

Jag skulle vilja påstå att det är tvärtom, hört talas om researchgruppen? Och när Uppdrag Granskning (tror det var dom) gjorde ett program om just detta, vilka som var det värsta nättrollen, så var det mest vänstermänniskor och invandrare som gömde sig bakom nicken som jag uppfattade.

Men då har du alltså ingen källa på ditt påstående och är endast din egna åsikt att det är mest högerfolk som står för majoriteten av all näthat :).
Själv är min egna åsikt att näthat är lika stort vilken grupp man än tittar på.

Uppdrag granskning har blivit mer och mer oseriösa i sin forskning. När alla andra påpekar att extremhögern har de värsta trollen som kommer från deras sk. trollfabriker så sitter UG och påstår raka motsatsen. Att näthatet haglar från alla håll och kanter är direkt ingen nyhet men lite nyans borde man väl ha.. något UG konstant misslyckas med. Vänstern är inte värst när det kommer till näthat.. inte mainstreamhögern heller. Just nu är extremhögern som är mest högljudd. Att det däremot skulle sitta mest invandrare bakom "nicken" ser jag som lika troligt som jorden vore platt.

Angående vilka som hatar mest så beror det på vilken period du tittar på. Just nu verkar extremhögern vara på uppgång i just den kategorin.

Skrivet av skengetronic:

@muSashi:
Ah du menar smarta alltså?
https://www.economist.com/news/world-if/21724907-yes-it-would...

Terrorister kommer att komma in vare sig du vill det eller inte, så då kan man väl lika bra passa på att stoppa svälten och alla världens problem i samma veva istället för att sitta där med ditt svenska smör i ett tomt land och vara belåten

Korrekt. Majoriteten av terroristdåden i Europa är gjorda av folk som är födda i landet.. alltså folk som har en ORSAK ATT VARA i landet eftersom de är medborgare i det. Det är därför jag är väldigt skeptisk till fokuset på att stärka upp gränserna. Detta "fokus" kommer bara slå tillbaka på de som aktivt flyr från diktaturer och krig.. allt för att folk ska få en falsk illusion av att de allt stoppat terrorismen.

Ett exempel på detta är ju dådet i Barcelona.. Där var de skyldiga faktiskt till 100% infödda med Marockansk bakgrund. Alltså folk som stärkta gränser inte kunnat rå på eftersom de redan har ett medborgarskap. Samma gäller Parisdådet. Majoriteten av de skyldiga var infödda fransmän med någon med belgiskt pass. Inte heller här hade stärkta gränser hjälpt ett dugg. Folk pekar på grupper av invandrare och skriker att det eventuellt kan finnas terrorister inom dessa grupper men helt blundar för att det redan finns infödda terrorister i detta land.. Och detta är bara kontraproduktivt.

Men nog med OT från min sida.

Förbud mot VPN kommer inte att göra något alls.. Om tolkningen gjord ovan är korrekt dvs. Utvecklingen mot ett mer toppstyrt internet är skrämmande och ju mer samhället blir beroende av just en internetuppkoppling ju större blir chansen att oseriösa aktörer får mer makt att inskränka på folks rättigheter. Och innan folk börjar skrika på att vänstern är orsaken.. kom ihåg vem som satte igång denna sten. Det var inte Löfven utan en viss Reinfeldt. Alltså ska den förra alliansregeringen få lika mycket kritik som S och MP borde få nu.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Uppdrag granskning har blivit mer och mer oseriösa i sin forskning. När alla andra påpekar att extremhögern har de värsta trollen som kommer från deras sk. trollfabriker så sitter UG och påstår raka motsatsen. Att näthatet haglar från alla håll och kanter är direkt ingen nyhet men lite nyans borde man väl ha.. något UG konstant misslyckas med. Vänstern är inte värst när det kommer till näthat.. inte mainstreamhögern heller. Just nu är extremhögern som är mest högljudd. Att det däremot skulle sitta mest invandrare bakom "nicken" ser jag som lika troligt som jorden vore platt.

Angående vilka som hatar mest så beror det på vilken period du tittar på. Just nu verkar extremhögern vara på uppgång i just den kategorin.

Kan börja med att säga direkt, att jag litar mer på UG än två random Sweclockare och sina personliga åsikter angående näthat.

När man kommer med sådana absoluta påstående som några gör i den här tråden att högern skulle vara värre än någon annan sida, så är det bra om man kan backa upp det man skriver med någon form av källa, eller åtminstone få det att framstå att det bara är ens egna åsikter som man ventilerar och att man egentligen inte vet.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Som att det vore ett problem att vara "Vänster".

Det är ingen som sagt att det är problem att vara vare sig höger eller vänster, med Piratpartiet så vart det tydligt att deras väljare inte gillade den riktningen partiet tog.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Och folk bara "Ja men det är väl befogat med tanke på terrorism??"

Eh, Nej. Vi har haft ett terrordåd med dödlig utgång trotts att säpo hade koll på honom, så nej, nej, nej, övervakning löser inget!

Sedan att det ska bli olagligt med anonymiseringstjänster... Alltså jag hatar verkligen högervridna nättroll och sådant, och de missbrukar ju de här tjänsterna för att kunna hota och hata, men det finns ju också legitima själ att vara anonym, t. ex om man vill rapportera missförhållanden hos sin arbetsgivare.

Vilken arbetsgivare kommer jaga dig om du rapporterar missförhållanden? Du behöver inte en VPN för det .......
VPN behövs(för privatpersoner) om du bryter mot lagen på nätet.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytbehandlad:

Vilken arbetsgivare kommer jaga dig om du rapporterar missförhållanden? Du behöver inte en VPN för det .......
VPN behövs(för privatpersoner) om du bryter mot lagen på nätet.

Dåligt exempel kanske. Men låt säga att du vill rapportera något till en tidning? Visst har vi förbud mot efterforskning av källa, tror jag det heter, men det hindrar ju inte att folk gör detä ändå.

Sen tror jag väl för den delen att VPN och TOR och dylikt mest används av knarkhandlare, pedofiler, till att planera bränder på flykningboenden och dylikt men det betyder ju inte att det inte finns legitima användningsområden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytbehandlad:

Vilken arbetsgivare kommer jaga dig om du rapporterar missförhållanden? Du behöver inte en VPN för det .......
VPN behövs(för privatpersoner) om du bryter mot lagen på nätet.

VPN samt kryptering behövs för de som vill vara anonyma eller värderar som personliga integritet.
Det har inget att göra med att bryta lagen.

Angående arbetsgivare så hade väl UG något fall tidigare med byggarbetare som fick problem för att ha rapporterar missförhållanden.
Nu för tiden har det ökat med företag som sköter gallringar av arbetssökande och de kan även söka efter dig på nätet om uppdragsgivare så önskar.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Dåligt exempel kanske. Men låt säga att du vill rapportera något till en tidning? Visst har vi förbud mot efterforskning av källa, tror jag det heter, men det hindrar ju inte att folk gör detä ändå.

Sen tror jag väl för den delen att VPN och TOR och dylikt mest används av knarkhandlare, pedofiler, till att planera bränder på flykningboenden och dylikt men det betyder ju inte att det inte finns legitima användningsområden.

Du kan skicka ett mejl från en nyskapad mejladress eller skicka ett snigelbrev till tidningen.
Tror det är få som har de tekniska kunskaperna och tillgångarna för att spåra avsändaren!
Legitima användningsområden är att koppla sig mot sin arbetsplats och arbeta hemifrån.
Men det är ju som sagt inte något man gör privat.. Du förklarade redan bra varför VPN tjänster kanske egentligen borde logga vad användarna pysslar med.
Hehe.

Så, VPN är till störst nytta för oss som inte vill bli kopplade med det vi gör på nätet.

Skrivet av Snubb1:

VPN samt kryptering behövs för de som vill vara anonyma eller värderar som personliga integritet.
Det har inget att göra med att bryta lagen.

Angående arbetsgivare så hade väl UG något fall tidigare med byggarbetare som fick problem för att ha rapporterar missförhållanden.
Nu för tiden har det ökat med företag som sköter gallringar av arbetssökande och de kan även söka efter dig på nätet om uppdragsgivare så önskar.

Din integritet håller du på själv, oavsett om du har VPN eller inte.
Det är upp till dig vad du skriver på nätet i eget namn och var du använder pseudonymer...
Använd bara inte samma pseudonym på flera platser
(och koppla inte samman pseudonymer med personliga e-post adresser)

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sen tror jag väl för den delen att VPN och TOR och dylikt mest används av knarkhandlare, pedofiler, till att planera bränder på flykningboenden och dylikt men det betyder ju inte att det inte finns legitima användningsområden.

Dom använder även posten och skickar saker till varandra men jag hör sällan röster för att vi ska öppna och kontrollera alla brev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytbehandlad:

Så, VPN är till störst nytta för oss som inte vill bli kopplade med det vi gör på nätet.
Din integritet håller du på själv, oavsett om du har VPN eller inte.
Det är upp till dig vad du skriver på nätet i eget namn och var du använder pseudonymer...
Använd bara inte samma pseudonym på flera platser
(och koppla inte samman pseudonymer med personliga e-post adresser)

Det är inte det det handlar om det handlar om stat och myndigheters ständiga ändamålsglidning.
Även insamlande av metadata kan inskränka på min personliga integritet och för att begränsa den så vill jag kunna använda anonymitetstjänster.
Jag anser inte att vi ska ge stat och myndigheter verktygen att utföra massövervakning av medborgare och förhindra människor från att vara anonyma.
Anonymitet är ett krav för en fungerande demokrati.
Jag vet inte hur gammal du är men jag minns när vi klagade på Sovjetunionen och Kinas kontroll av medborgare nu jagar vi samma registrering fast digital och folk applåderar och hejar på.