Acer Predator XB271HU - Image Retention/temporär inbränning

Permalänk
Medlem

Acer Predator XB271HU - Image Retention/temporär inbränning

Efter mycket research så bestämde jag mig för att köpa en "Acer Predator XB271HU" Jag tänkte naivt att nu har skärmen funnits på marknaden ett tag och alla barnsjukdomar borde man fått bort i produktionen. Men efter min första kväll med denna skärm får jag "Image Retention" Alltså en form av temporär inbränning. Se bifogad länk. https://goo.gl/photos/VLW3XTKJzxq16Hc28

Är detta något jag nu ska acceptera eller bör jag direkt ångra köpet alternativt är det någon inställning jag missat som jag kan justera för att få bort detta? Enligt komplett är detta något jag ska räkna med så det är inget garantiärende enligt dem. Så då återstår bara att använda ångerrätten. Men tycker synd om nästa kund som får denna ompackade skärm om detta är ett fel som kvarstår.

Permalänk
Medlem

@phonogen: Det låter ju som ett garantiärende tycker jag. Hittade ett inlägg på Acers forum gällande image retention och den personen fick panelen utbytt så det verkar ju inte vara något en ska räkna med. Ärendet gäller föregångaren till din skärm.
http://community.acer.com/t5/Predator-Monitors/XB270HU-Screen...

Jag beställde nyligen exakt likadan skärm från Komplett och den borde dyka upp idag. Ska se om även jag är drabbad av samma fel.

Permalänk
Medlem

@steve_e:

Ja, återkom gärna med din upplevelse. Jag ska labba en del ikväll och se om det blir värre eller om det gått till sig. I min värld är detta ett glasklart garantiärende där jag borde fått utbytt skärm utan massa strul. Men Komplett ville att jag skulle kontakta Acer. Jag pallar inte strula med saker som är trasig vid leverans så mitt alternativ blir att ångra köpet om detta inte går till sig. Så får jag senare testa köpa hos någon annan leverantör. Grymt besviken på Komplett iaf. Så hoppas inga andra drabbas av detta. Men vem vet det kanske bara var något i början då den var nystartad och ikväll nu då jag verkligen ska testköra skärmen så dyker ej fenomenet upp. Kan bara hoppas

Permalänk
Medlem

Känns som ett glasklart garantiärende, låter som det är en idiot du pratat med på supporten. Tråkigt att du fick ett måndagsex av både produkt och handläggare hos Komplett. De brukar annars vara extremt bra med just supporten enligt min erfaranhet.

Köpte samma skärm från just Komplett och den har inga problem alls, eller, medfölljande kabel gjorde att panelen dog i någon sekund då och då så bytte till min gamla dp-kabel. Efter att ha pratat med support på mail så skickade de mig en ny dp-kabel till ett värde av 230:- rakt upp och ned.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@trickeh2k:

Ja jag har bara hört gott om komplett sen innan där av så klart jag valde att beställa därifrån ifall man just råkat ut för sådant här.

Detta svar fick jag av Komplett:

"Fick ett svar från våran avdelning som har hand om ärenden som detta, från våran del fick jag svaret av att du får kika med acer själv och kolla om det är något som skulle kunna gå på deras garanti det kan du göra via denna länken : https://www.komplett.se/kundservice/produkthjaelp-och-retur/a...

För mig är det bortom all kritik hur dom kan skicka vidare mig till Acer. Jag köpte skärmen av Komplett och anser det är dom som ska ordna detta åt mig. Jag vill inte ha en sprillans ny skärm på reparation. i det här läget då skärmen är trasig ur förpackningen är det en ny som gäller. Som det är nu blir det att ångra köpet vilket så klart går. Men det är så frustrerande då jag faktisk vill ha den här skärmen. Men som tur är finns det fler som säljer...

Permalänk
Medlem

Jag har samma skärm, och jag har NOLL och jag menar NOLL av det problemet. Har haft min skräm på i timmar med skrivbordet bara som bakgrund, och aldrig sett det där!
Byt!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

@phonogen: När köpte du skärmen? Om du är inom retur perioden, så lämna tillbaka den bara isf.

Detta är den exakta anledningen att jag köper skärmar via elkedjorna istället. Som elgiganten o mediamarkt. För då kan man bara knalla in och byta om det strular något. Slipper frakt.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

@zOlid:
Jag fick skärmen igår så jag kan ångra köpet. Jag ser nu då jag kommit hem efter jobbet att jag får samma problem idag med. Kan inte tänka mig att det är någon inställning man missat.

Permalänk
Medlem

Vägrar tro att detta är okej. Nu gjorde jag en film så man får en bättre känsla för hur det ser ut.

https://goo.gl/photos/ZEJ6Thp3LMenbMx67

Permalänk

@phonogen: Vill varna för Acer.
Jag köpte en XG271HU hösten 2016 som hade problemet att själva displayen delade sig på mitten under vissa fullscreen instancer så den åkte till Acer för service på skärmens moderkort (Acer rep sade i telefon att en uppdatering behövdes). Fick tillbaka den i väldigt dåligt skick med stora avtryck på skärmen (ser ut som någon har försökt lyfta den med fingrarna) och ett nytt mjukvaruproblem där hela skärmen hängde sig när man tabbade ner spel. Skickade tillbaka den omedelbart och då kom den tillbaka med det ursprungliga mjukvaruproblemet...
Då jag låg hemma med gipsat ben orkade jag inte skicka in den ännu en gång med risk för att dem kom tillbaka i värre skick så jag bestämde mig för att ge upp och behålla den.
Jag förstår att jag kanske fick ett skräckscenario men jag har även läst att det inte är första gången kunden har fått tillbaka en skärm helt förstörd från Acer's support. Förutom problemet nämnt ovan fungerar skärmen som den ska och G-sync med 144hz är en riktig höjdare.

Permalänk
Medlem

@CloudTobi:

Lider med dig! Fy tusan vad störigt.

Jag trodde i min naivitet att dessa skärmar hade blivit bättre nu då Acer borde fått bort alla barnsjukdomar i produktionen av dessa då det funnits ett tag. Som sagt finns inte på kartan att jag lämnar in min två dagars gamla skärm på reparation det blir till att ångra köpet om nu inte komplett kommer på bättre tankar och skickar en ny för byte.

Permalänk
Medlem

Skicka videon till deras support och se vad dom säger. Det där ser verkligen inte ut som att skärmen är felfri. Kanske trodde de du menade ghosting som kan uppstå vid snabba rörelser över skärmen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har precis packat upp och kopplat in min Predator från Komplett och jag har inga problem med bilden alls. Det måste vara fel på panelen.
Hinner inte testa så mycket ikväll men jag kan ju uppdatera om jag råkar ut för något liknande.

Permalänk
Medlem

@steve_e:
ok, tack för infon!

Permalänk
Medlem

@tonii:

Ja det är verkligen konstigt. Har mailat Komplett filmen nu så får hoppas på ett positivt svar om byte imorgon.

Permalänk
Medlem

Skönt att komplett kom till insikt, det kanske inte var så lätt då dom först bara fick se bilderna men nu då de fått se filmen fick dom en annan förståelse för felet.

"Hejsan!
Nu när jag fick se en video fick jag en helt anna uppfattning om ärendet, och kommer göra en retur på den samt ersätta den med en ny rätt av!

Tråkigt att detta skett måste jag medge men det är ju solklart att det är något fel på den, tyckte det såg ut som ghosting på bilderna jag fick med där bara. Ber som sagt om ursäkt för detta "

Så inget ont skall falla emot komplett denna gång iaf, dom sköter detta så som jag faktiskt förväntade mig

Permalänk

Vilket bra svar, tur att det löste sig. Hoppas den nya inte har några problem!

Permalänk
Medlem

@phonogen: härligt att höra visar att någon gjorde en missbedömning. lycka till med nya!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Grymt snabbt jobbat av komplett att skicka en ny skärm då dom väl insåg felet på den jag fick först!
Den nya har inga av dessa "inbrännings effekter". Jag har försökt leta döda pixlar men som tur är har jag ej sett några. Det enda jag nu ser är att det är en viss bleeding men antar man får köpa läget då ingen av dessa skärmar lär vara perfekt då det kommer till det. Så överlag är jag nöjd och det blir verkligen en helt annan sak att spela FPS-spel med en sådan här skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av phonogen:

Grymt snabbt jobbat av komplett att skicka en ny skärm då dom väl insåg felet på den jag fick först!
Den nya har inga av dessa "inbrännings effekter". Jag har försökt leta döda pixlar men som tur är har jag ej sett några. Det enda jag nu ser är att det är en viss bleeding men antar man får köpa läget då ingen av dessa skärmar lär vara perfekt då det kommer till det. Så överlag är jag nöjd och det blir verkligen en helt annan sak att spela FPS-spel med en sådan här skärm

Finns ju ingen skärm som har noll Så här ser min ut med default ljusstyrka samt ljusstyrka på lägsta, helt okt!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Vad kör ni för inställningar på era skärmar, nu är inte jag så jävla insatt men hur jag än pillar runt så tycker jag det alltid ser så jävla urvattnat ut.. Hur får jag färgerna att poppa ut? min gamla24 tums thor skärm för 999 spänn ger bättre bild, ips den också. Finns det nånstans man kan lämna in den för att få den kalibrerad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kau:

Vad kör ni för inställningar på era skärmar, nu är inte jag så jävla insatt men hur jag än pillar runt så tycker jag det alltid ser så jävla urvattnat ut.. Hur får jag färgerna att poppa ut? min gamla24 tums thor skärm för 999 spänn ger bättre bild, ips den också. Finns det nånstans man kan lämna in den för att få den kalibrerad?

Prova Rtings.com inställningar
https://www.rtings.com/monitor/reviews/acer/predator-xb271hu-...

Brightness 20, contrast 50, R94,G94,B99
Deras ICC profil finns även där nedladdning i länken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av kau:

Hur får jag färgerna att poppa ut? min gamla24 tums thor skärm för 999 spänn ger bättre bild, ips den också. Finns det nånstans man kan lämna in den för att få den kalibrerad?

Det är ganska vanligt att gamla skärmar gör fel, ofta i syfte att dölja kvalitetsproblem. Till exempel att den har så dålig kontroll över luminanskurvan att tillverkarna medvetet valt att klippa nivåer mot svart.

Det går att se på detta testmönster: http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php

Alla nivåer 1 och uppåt ska vara urskiljbara från bakgrunden. Smälter det ihop till samma svarta sjok är det fel. Men är man som användare van med detta fel kommer en skärm som gör rätt vid första anblick istället att se väldigt "blaskig ut". För det du är van med som helt svart är nu plötsligt nyanser av grått. Som det faktiskt ska vara.

Lägg då till att ljusstyrkan är mycket högre på en ny skärm och dessa intryck av blaskighet blir förstärkta.

Permalänk
Medlem

Efter att gjort en del test med min i1display Pro kan jag konstatera att färgerna och vitbalans är helt off direkt ur kartong. Men även gamma är för låg även på 2.2 läget, i Displaycal mäter den endast 2.09 i gamma vilket gör bilden lite för ljus i mörka partier. Skapar jag en profil som lägger gamma på 2.2 så tillför det en hel del color banding.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Bildexpert 📺

@220volt: Ja, det är det som är nackdelen med ICC-profiler. Du skapar bandning/posterisering redan i signalen. Därför vill man ha minst 10 bitar signal mellan grafikkort och skärm.

Men "trevligt" att du ser detta. Ju fler som blir kvalitetsmedvetna och allt det där.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding
Jag inser att ju mer man vet inom detta ämne ju enklare hittar man en skärms brister, på gott och ont Men det är samtigt så intressant att jag inte vill sluta grotta ner mig ännu mer.

Din guider är till stor hjälp och innehåller mycket bra information men är samtigt enkla att läsa och förstå

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Bildexpert 📺

@220volt: Tackar! Det är genom forumet jag också snappar upp frågeställningarna som måste lyftas och skrivas om.