Permalänk
Medlem
Skrivet av Alopex:

Stickan är en Sandisc Cruzer Blade och ska vara hyfsat ny - gick att flasha bios från den iallafall. Drivrutinerna från MSI finns på den och jag har även en cd med drivisar. När Windows frågat efter drivrutiner har den dock inte hittat något på dessa meida.-

Söker man på det namnet och boot medium så verkar det finnas en uppsjö med folk som inte kan använda dom som just boot medium. Har själv en äldre 8GB SanDisk sticka hemma som fungerar fint att flash bios och ladda drivare från vid installation av windows, men har aldrig lyckats boota från den. Använder en sticka från Lexar när jag ska skapa en sticka att boota från.

När du fick igång installationen sist men fick drivrutinsproblem, vad använde du för boot medium då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns det något sätt att ladda ner en boot för Windows 10? Verkar ju inte gå med Media Creation Tool om den av någon anledning inte kommer ut på nätet för att hämta Windows.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alopex:

Finns det något sätt att ladda ner en boot för Windows 10? Verkar ju inte gå med Media Creation Tool om den av någon anledning inte kommer ut på nätet för att hämta Windows.

Japp!
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10IS...

Där kan du både välja version och språk efter dina egna preferenser. Sen om windows media creation tool inte skulle acceptera iso filen så finns det en uppsjö med andra program som kan skapa usb boot. Bara att googla och se vilka som folk rekommenderar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kalla mig gärna dum men länken går till den där sidan man ska ladda ner verktyget för att kunna ladda ner Windows. Det gick som sagt inte. Går det att ladda ner hela Windows 10 någonstans. Bränna det till en DVD och stoppa in den i driven när jag får felmeddelandet ovan?

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alopex:

Hej igen! Lyckades uppdatera BIOS till 1.8 och då startar en raidconfiguration när man trycker cntrl+r. Bra så. Lyckades skapa en raid0 partition på två diskar och boota Windows 7. Tyvärr stoppar det upp där. Set up'en skriver:

"A required CD/DVD drive device is missing. If you have a driver floppy disk, cd, dvd, or usb flash driv, please insert it now."

Testade medföljande CDn från MSI. Tji. Testade en bränd cd med diverse drivers från MSI. Tji. Vad vill Windows ha av mig för att kunna installera Windows 7?

EDIT: Testade att göra en linux-installation och fick istället meddelandet "Unable to find a medium containing a life file system". Verkar inte ha att göra med Windows riktigt då men vad göra?

Detta är för att Windows 7 ej har stöd för USB3. Då kan inte installationen läsa in några drivrutiner för den hittar inte ditt installationsmedium. Installera Windows 10 så går det bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alopex:

Kalla mig gärna dum men länken går till den där sidan man ska ladda ner verktyget för att kunna ladda ner Windows. Det gick som sagt inte. Går det att ladda ner hela Windows 10 någonstans. Bränna det till en DVD och stoppa in den i driven när jag får felmeddelandet ovan?

Mycket märkligt! Jag sitter som du ser med mobilen och där har jag inga problem som helst med att ladda ner en ISO. Dock när jag testar sätta mig vid datorn och skriver in samma adress då åker man vidare till sidan för media creation tool istället för sidan att ta ner iso-filen!
Blir samma resultat oavsett edge eller Google Chrome.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: du kan testa detta
https://windows10.help/blogs/entry/24-how-to-download-the-lat...

Permalänk
Medlem

Edit: du kan testa detta
https://windows10.help/blogs/entry/24-how-to-download-the-lat...
[/quote]
Bara massa bilder. Ingen meny där man verkligen laddar ner ison.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alopex:

Edit: du kan testa detta
https://windows10.help/blogs/entry/24-how-to-download-the-lat...
[/quote]
Bara massa bilder. Ingen meny där man verkligen laddar ner ison.

https://software-download.microsoft.com/sg/Win10_1703_Swedish...

Fungerar den länken? Den är giltig i 24h.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack! Det funkar! Vad skulle man göra utan hjälp! <3

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

Tog ut segern i förskott där... Lyckades bränna en Windows 10 skiva och allt såg bra ut men sen så kom "Läs in drivrutin. Inga enhetsrutiner hittades. Kontrollera att installationsmediet innehåller rätt drivrutiner och klicka sedan ok. Drivisarna från MSI verkar inte ens hittas. Tycker man på bläddra dyker inte dvd-spelaren upp även om jag bootar från den. Blir lite snyggare om man kryssar Windows 10 whql support men dock samma felmeddelnade. Vad göra?

Enda lösningen - ge upp raid och köpa ny disc?

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alopex:

Tog ut segern i förskott där... Lyckades bränna en Windows 10 skiva och allt såg bra ut men sen så kom "Läs in drivrutin. Inga enhetsrutiner hittades. Kontrollera att installationsmediet innehåller rätt drivrutiner och klicka sedan ok. Drivisarna från MSI verkar inte ens hittas. Tycker man på bläddra dyker inte dvd-spelaren upp även om jag bootar från den. Blir lite snyggare om man kryssar Windows 10 whql support men dock samma felmeddelnade. Vad göra?

Enda lösningen - ge upp raid och köpa ny disc?

Skulle du kunna ta en bild på det felmeddelandet?
Är det en extern dvd-läsare som är kopplad till USB?

Har du testat att installera på bara en disk utan raid? Dvs, har du fått in windows ö.h.t. med det nya moderkortet?
Om du inte testat så gör det så märks det ju snabbt om det är p.g.a. att du slår igång raid i bios eller inte.
Får en känsla av att det är något som inte lirar riktigt som det ska som kanske inte berör just att du raidat två ssd.

Permalänk
Medlem

Se till så USB stickan sitter i en USB 2.0 port så slipper du få meddelande om drivrutiner till cd/floppy drive

Permalänk
Medlem

Texten är en avskrift av vad som dyker upp på skärmen precis när Windows börjat installera. Jag kör skivan på en optisk läsare via sata. Den funkar eftersom jag lyckat installera windows på en partition tidigare. Just nu har jag ingen USB sticka i alls utan kör bara via disken. Har provat usb också men jag tror alltså felet är att raid är knas på amd. Imorgon går jag och köper en M.2 disk istället. Lite pengar i sjön men en sån disk verkar ju ännu snabbare än Raid0.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

M.2 fixat! Inga som helst problem. Påminn mig om att aldrig försöka fixa en Raid-partition på AMD en enda gång till i mitt liv.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||