Enig riksdag står bakom slopande av Radio- och TV-avgiften

Permalänk
Melding Plague

Enig riksdag står bakom slopande av Radio- och TV-avgiften

Samtliga riksdagspartier uppges stå bakom slopandet av Radio- och TV-avgiften till förmån för en skatt, någonting Kirunas kommunalråd menar blir ett hårt slag mot kommunens jobbtillfällen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns ju faktiskt onödigt att betala en massa folk som ska ringa och störa var tredje månad eller så..

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Valet är ju lätt för staten när folk väljer att inte ta del av SVT/SR och inte heller vill betala. Gör avgiten obligatorisk och tvångsmata folk med propaganda!

Permalänk
Medlem

Skatten har fördelen med att du inte ser pissräkningen men också en stor nackdel!
Om man är mer än en person i hushållet så blir ju avgiften större än den är nu.
120st arbetslösa telefonterrorister är ju dock positivt ur 10 miljoner människors synvinkel.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Äntligen

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

Vilken nivå ska skatten ligga på?
Om man inte gillar SVT/SR eller helt enkelt inte har TV har man ju kunnat skita i att sponsra deras verksamhet. Nu blir det alltså tvång att sponsra deras vänsterextrema världsbild.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Gött betala ännu mer skatt, nu även till något jag inte har. Hoppas man kan avskriva den skatten på nått sett, liknande kyrkoskatten.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Inte alls bra för en som jag som inte ens äger en TV, nu ska jag och sambon då gissningsvis betala ett par tusen kronor i runda slängar, vardera, per år, i den här skatten istället för 0kr som idag.

Har alltid tyckt att TV-avgiften är förlegad, men det här blir ju inte bra eftersom man drar in även dom som inte är i målgruppen för skatten.

Permalänk
Medlem

Känns absurt att åka på denna skatt när man inte har tv. Sedan ska alltså dom med högre inkomster sponsra dom med mindre. Alltså ändå ca 200kr i månaden?

Permalänk
Skrivet av Ziddie:

Valet är ju lätt för staten när folk väljer att inte ta del av SVT/SR och inte heller vill betala. Gör avgiten obligatorisk och tvångsmata folk med propaganda!

.. för om man betalar blir man tvungen att titta på vartenda program eller?

Permalänk
Medlem

Grunden för att detta skulle vara en bra lösning är att den totala summan blir densamma, inte att de ska passa på att lägga avgiften till 200kr per skalle istället för per hushåll som det är i dagsläget.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bartender:

.. för om man betalar blir man tvungen att titta på vartenda program eller?

Poängen är nog att man blir tvungen att betala även om man inte tittar på, eller ens äger, en TV.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Fast om man nu lägger den på skattesedeln så borde det väl rimligtvis avgiften gå att få ner lägre än vad den är idag? Vi har väl endå så pass många som som jobbar och jag antar ju att pensionärer även betalar skatt i dagsläget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Grunden för att detta skulle vara en bra lösning är att den totala summan blir densamma, inte att de ska passa på att lägga avgiften till 200kr per skalle istället för per hushåll som det är i dagsläget.

Dom nämner ju en progressiv avgiftskala. Dvs, dom med mindre inkomst och tv kommer betala mindre idag, och dom med högre inkomst kommer betala mer/samma. Hur det blir med flera personer i ett hushåll vet jag inte. Förhoppningsvis kan man dra av hela summan på deklarationen om man inte har tv.

Lika absurt är för övrigt ränteavdraget på bostadslån, där skattebetalare sponsrar dom med bostadslån.

Permalänk
Skrivet av Thomaseron:

Poängen är nog att man blir tvungen att betala även om man inte tittar på, eller ens äger, en TV.

och min poäng var att förlöjliga en del av det fullständigt paranoida konspiratoriska inlägget

Permalänk
Medlem

Så med den nya skatten så måste alla betala, oavsett om man har TV eller inte?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tommy:

Inte alls bra för en som jag som inte ens äger en TV, nu ska jag och sambon då gissningsvis betala ett par tusen kronor i runda slängar, vardera, per år, i den här skatten istället för 0kr som idag.

Har alltid tyckt att TV-avgiften är förlegad, men det här blir ju inte bra eftersom man drar in även dom som inte är i målgruppen för skatten.

Skrivet av NaturMackan:

Känns absurt att åka på denna skatt när man inte har tv. Sedan ska alltså dom med högre inkomster sponsra dom med mindre. Alltså ändå ca 200kr i månaden?

Ni är nog lite fastkörda i det gamla tänket här ;).
Public service är så mycket bredare än bara TVsändningar. Sveriges radio exempelvis! Ja och på internet finns ett brett utbud också av poddar, TVprogram och nyheter.
Så det där med att ni ändå inte har TV känns som en ganska förlegad syn som är knuten till det där med TVmottagare. Dumt mått och bra att det fasas ut för public service är mer än något som är kopplat till TVmottagare.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Dom nämner ju en progressiv avgiftskala. Dvs, dom med mindre inkomst och tv kommer betala mindre idag, och dom med högre inkomst kommer betala mer/samma. Hur det blir med flera personer i ett hushåll vet jag inte. Förhoppningsvis kan man dra av hela summan på deklarationen om man inte har tv.

Lika absurt är för övrigt ränteavdraget på bostadslån, där skattebetalare sponsrar dom med bostadslån.

Fast om man är 2 i hushållet med en normal lön så har jag svårt att tro att det kommer bli billigare än idag eftersom man endast betalar per hushåll.

Eller om man är 2 höginkomsttagare då ska man helt plötsligt betala 400 kr i månaden istället för 200 idag. Och har man då inte ens en tv så känns det nog jäkligt surt.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Förhoppningsvis kan man dra av hela summan på deklarationen om man inte har tv.

Det tror jag inte, det är väl en del av poängen med detta, att man inte ska kunna smita undan avgiften.
Skulle du kunna göra avdrag så ligger plötsligt tv-kontrollen på skatteverket istället.

Permalänk
Medlem

Måste bli en ganska låg kostnad per år. Finns över 7 miljoner skattebetalare i Sverige och räknar man bort lönen för 120 personer som sitter och ringer runt på radiotjänst.

Radiotjänst får in 7.7 miljarder varje år.

Så slår man lite matte så borde vi hamna på 1000-1300kr/år. Kan jämföras på Tv-avgiften som är på 2300kr/år.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Så SD är också med på tåget? Vad tyst och skönt det kommer bli

Sen så gillar jag som sagt att även SD tycker det är rimligt att den som tjänar bäst ska betala mest. Bra att låginkomsttagare får rabatt på avgiften. Det är rätta takter!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Mer surt att som låginkomsttagare / ingen inkomst betala 200:- i månaden, men jag håller ändå med att det ska finnas ett maxtak. Maxtaket borde vara 500:- per person och år. Sen får de helt enkelt göra något vettigt med de pengar de får in. Ser inte varför de ska ha stora miljardsummor och konkurrera mot andra kanaler med sport, underhållning m.m.

Permalänk
Medlem

Det bästa hade varit att införa ett system som tar betalt för mängden varje hushåll utnyttjar public service?

Varje hushåll har ett konto som kontrollerar hur mycket tid man lägger på deras tjänster i månaden och tar betalt därefter. Maxbelopp på 200 och minbelopp 0. Tittar själv knappt på SVT eller lyssnar på SR. Men hade gärna betalat några slantar för dom få timmarna jag gör det.

Jag vet att det är inte genomförbart, men hade varit det bästa för alla tror jag. Förutom giriga politiker som måste få in pengar för att stoppa i andra fickor än vad dom är märkta för.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Ytterligare skräp som man inte vill att skattepengarna ska gå till...

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om vissa av er som ogillar SVT bara trollar? För ni kan ju inte på allvar mena att ni nu kommer bli "tvångsmatade med propaganda" och "tvingade till vänsterextrema åsikter". Jag vet inte vad jag ska säga. Jag är mållös.

Jag kan förstå om man tycker att SVT är vinklad en aning åt vänster (när SVT kom till så var Sverige en hel del vänster i den politiska världen och då blev SVT polariserat av det samhället, kan vara därför det hänger kvar lite), men propaganda och vänsterextremist är starka ord. Det är inte gamla Sovjet vi lever i om ni tror det.

OnT: Tycker det är bra. SVT får mer cash att utvecklas och alla får tillgång till SVT som är en duglig informationskälla, hur fattig man än är

Edit: Ändrade felskrivning. Alla får inte en TV, det hade varit lite för bra hehe...

Permalänk
Medlem

Fy helvete rent utsagt! Vill inte bidra med en enda krona till det där skräpet!

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Radiotjänsts anställda kan väl bli lapplisor instället? Höj felparkeingsavgifterma i norrland från typ 150:- till ca 600:- precis som det kostar för oss andra så har dom nog råd att anställa fler lapplisor?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Perfekt om SVT får in mer cash, då kanske de har råd at betala rättigheter för idrottsevenemang så normal svensken kan se våra landslag och våra inhemska ligor oavsett idrott utan att betala den privata sektorns gnidna girigbukars överpriser.

På sikt borde det även tvinga komersiell tv att bättra på sig då de inte kan locka med idrott i samma omfattning.

Permalänk
Rekordmedlem

Bra att smitarna slipper jagas separat men vilket gnäll det kommer att bli på dem i denna tråden som i alla andra trådar där de klagar, hoppas det dessutom blir en budgethöjning till svt så att de får ännu mer att gnälla på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jäkla gnäll på public service. Är bättre att få sin tv från kommersiella företag med egen agenda?

Om man ska gnälla varför inte på Comhem/Viasat/etc som först tar 300-500kr/månad och sedan visar reklam 25% av tiden? Du betalar alltså 75-125kr varje månad för att bli matad med reklam!

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro