Enig riksdag står bakom slopande av Radio- och TV-avgiften

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Helt sjukt... Hur kan man bli tvingad att betala denna skiten man aldrig använder, är så arg

Påtvingarsverige, statlig diktatur. Dags att göra uppror, men alla sitter ju bara hemma å gnäller så ingenting händer. Vägrar osså att betala för något som jag inte äger.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det stämmer ju inte heller i så fall. Det nya systemet gör ju att höginkomsttagare betalar lika mycket som idag, och de som tjänar mindre betalar mindre, så ens "hjärta" eller plånbok eller vad du vill behöver knappast öppnas mer än vad det redan är.

Då har du inte läst tillräckligt noga, det står klart och tydligt att höginkomsttagare kommer att få betala mer än idag.
Så jo, de som redan bidrar kommer att få bidra med mer än tidigare, precis som vanligt alltså, inget konstigt där.
Men sen har vi ju en aspekt till att ta hänsyn till som redan har nämnts ett antal gånger, men det återstår ju att se om det kommer att finns ett tak på skatten per hushåll eller inte, gör det inte det så blir det genast väldigt mycket dyrare per hushåll än idag.

För helt ärligt, nu när ALLA(sanning med modifikation) skall betala måste man väl ändå kunna sänka avgiften/skatten mot vad den ligger på idag, tycker jag.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det stämmer ju inte heller i så fall. Det nya systemet gör ju att höginkomsttagare betalar lika mycket som idag, och de som tjänar mindre betalar mindre, så ens "hjärta" eller plånbok eller vad du vill behöver knappast öppnas mer än vad det redan är.

Jo fast nu så betalar man per hushåll. Om det bor två höginkomsttagare inom samma hushåll så blir det ju dubbelt så dyrt om man utgår från att de delar på avgiften i dagsläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ni är nog lite fastkörda i det gamla tänket här ;).
Public service är så mycket bredare än bara TVsändningar. Sveriges radio exempelvis! Ja och på internet finns ett brett utbud också av poddar, TVprogram och nyheter.
Så det där med att ni ändå inte har TV känns som en ganska förlegad syn som är knuten till det där med TVmottagare. Dumt mått och bra att det fasas ut för public service är mer än något som är kopplat till TVmottagare.

Har du möjligen tänkt tanken på att rätt många kanske inte gillar hur public service ser ut, att de rent ut sagt missköter sitt uppdrag och dessa människor kanske inte vill stödja något sådant vedervärdigt? Då kan dessa människor inte protestera genom att inte köpa sig en tv, inte använda sig av radio osv. Tänkt på detta?

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

För 10 år sedan tyckte jag att det helt skäligt borde läggas till annan skatt, eftersom det (basically) ändå är 'statlig' TV. Nu har jag inte haft TV själv på många många år och fullkomligt vant mig av från skiten. Låt mig bara först av allt säga att det är riktigt skönt utan TV. Litet som för en rökare som slutat röka, som plötsligt vinner tillbaka tiotusentals kronor om året, så har också jag och min sambo vunnit tillbaka hur mycket tid som helst i vardagen jämfört med ett liv med TV. Om det är ett val, huruvida man ser på TV eller låter den stå på eller inte, ja då kan jag säga TV är inte till för att ge dig det valet. Det valet får du med Netfux, HOBO nordic eller andra tjänster (eller egen PC). För de allra flesta hushåll är jag säker på att "ha en TV" är synonymt med att "TV:n står på medan alla personer i huset inte ännu somnat". Jag kan ha fel.

Jag tycker inte att det idag är på något vis rimligt att ha TV som statsfunktion. Internet är så pass väl utbyggt och utspritt och hela landet klarar sig alldeles utmärkt utan SVT:s program. Fler platser i landet har fanimig bättre fiber eller i brist på alla alternativ åtminstone mottagning för mobilt internet, än antalet hushåll som får värdig TV-mottagning. Det sista jag minns av digital-TV var pixelerade bilder som frös fast, ljud som laggade och allehanda vardagligt trassel.

Det är helt oskäligt idag med TV. Alls. Den enskilde konsumenten kan väl få välja den tjänsten bäst hon vill, de flesta är sorgligt nog fortfarande vana vid det, men hur kan man försvara att detta nu ska betalas av alla oss andra som helt vant oss bort från tramset? TV är lika förbi som 3,5"-disketten. På något vis lever den kvar genom ikonen för "spara" men det finns inget verkligt skäl till att fortsätta använda den. Om de väljer att behålla radio kan jag tänka mig att betala skatt för radio - enbart för den samhällsfunktion det skulle kunna fylla väl när ryssen kommer (eller vid naturkatastrof) och samhället behöver förlita sig till de analoga kanalerna där gemene radioamatör kan behöva förlänga ett sista samhälle - men det verkar ju som att vi avvecklar analog radio också nu till förmån för ännu mer digitalisering. Vi kan inte sitta och betala skatter till trams och till nonsens. Så jag ser inte varför det ska hamna på skatten för SVT. Deras tjänster på internet borde verkligen inte beskattas. Nyhetsvärde får vi genom allmänt presstöd. Allehanda "nöjesprogram" som handlar om dövstumma ungdomar med nedsatt synförmåga i förorten är inte ett samhällsnöje som staten ska underhålla oss med, internet är väldigt stort så det är bara att leta upp sina egna nöjen eller att ge sig ut och runka till första bästa googleträff. Vi kan inte mena allvar med att julkalendern som ytterst få verkligen ser är särskilt samhällsviktig. Skulle vi beskatta internet bara som en internetskatt så är det fortfarande helt orimligt att räcka minsta del av de pengarna till SVT. Isf anser jag ändå att dessa pengar bör hanteras som annan skatt och läggas till sjukvård och andra statsfunktioner som verkligen gör nytta. Radiotjänst bör äntligen kräkas ut som den sura uppstötning de alltid har varit, och SVT bör snarast avskaffas. Det fanns en tid när SVT faktiskt fyllde ett tomrum. Det var tiden före internet. Idag är de faktiskt enbart statens mediakanal, och både Riksdagen såväl som Regeringen har egna hemsidor som duger alldeles utmärkt.

Jag trodde jag stridit färdigt mot Radiotjänst när jag gjorde mig av med min TV, men det känns som att man aldrig sover lugnt undan dessa mörkrets furstar. Vilda ogräs!

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det stämmer ju inte heller i så fall. Det nya systemet gör ju att höginkomsttagare betalar lika mycket som idag, och de som tjänar mindre betalar mindre, så ens "hjärta" eller plånbok eller vad du vill behöver knappast öppnas mer än vad det redan är.

Jo, jag som valt att köpa en 40" skärm att ha i vardagsrummet, jag får betala mer för något som jag starkt är emot...

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Nu fungerar ju alla skatter mer eller mindre så här, även om just radiotjänst blir lite speciell när den läggs som en individuell avgift på skattesedeln. Men som med det mesta du betalar skatt för så är det inte alls allting du vill ha, och inte alls allting du använder dig utav.
Tänk vad praktiskt om man bara behövde betala vägskatt för de få vägar man använde, eller ingen vägskatt alls om man bara promenerar. Eller inga pengar till bibliotek osv för att just du inte lånar böcker och då inte använder den tjänsten.. då har man snart inga skatter alls, eftersom det nästan inte finns något som exakt alla i Sverige använder sig utav.

Så för dig är alltså skatt för sjukvård och infrastruktur det samma som skatt för radiotjänst. Jösses, vilken jävla liknelse..

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hersses:

Har du möjligen tänkt tanken på att rätt många kanske inte gillar hur public service ser ut, att de rent ut sagt missköter sitt uppdrag och dessa människor kanske inte vill stödja något sådant vedervärdigt? Då kan dessa människor inte protestera genom att inte köpa sig en tv, inte använda sig av radio osv. Tänkt på detta?

Ja visst kan man tänka så. Och läser du tråden så ser su säkert att jag diskuterat den frågan i några inlägg. Det du vill ha sagt i ditt inlägg verkar däremot bygga på att du missförstått mitt inlägg helt
Har redan svarat på detta innan så jag länkar tidigare svar :
#16989322

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jaha...

Det enda positiva med denna nyhet är att man slipper bli terroriserad och sedan skickad 'hot-faktura' p.g.a. kontrollanten ljög på kontrollkortet.

Står fast vid att man inte skall betala för något man inte använder. Om man känner behovet av public service så kan man också individuellt betala för att få detta. Det finns oändligt med 'reklamfritt' utbud över Internet som dessutom är politiskt oberoende. Ser hellre att de bakar in fritt Internet i skatten istället för Radio- och TV-avgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Nu skrev du dock ett inlägg som kallade dem vänsterextrema, vilket betyder något väldigt annorlunda än att säga att de lutar åt vänster politiskt sett. Vi har självklart inga vänsterextrema partier i riksdagen och ska man klaga på politiska agendor bör man nog åtminstone ha koll på de allra mest grundläggande begreppen kan man tycka.

Det är lite som att anklaga moderater för att vara högerextrema (endast sett till den politiska vinklingen, inte sett till frågan huruvida SVT är helt neutrala).

Miljöpartiet och Vänsterpartiet är ju dock vänsterextrema partier med företrädare som stör sina politiska motståndares möten och förepråkar en helt omöjlig politik med öppna gränser till en välfärdsstat. Dessutom gråter man i TV när verkligheten kommer ikapp.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja visst kan man tänka så. Och läser du tråden så ser su säkert att jag diskuterat den frågan i några inlägg. Det du vill ha sagt i ditt inlägg verkar däremot bygga på att du missförstått mitt inlägg helt
Har redan svarat på detta innan så jag länkar tidigare svar :
#16989322

Skickades från m.sweclockers.com

Licensavgiften ska ju bara krävas av de som har apparater avsedda för att ta emot tv-sändningar, så nej, det gäller inte alla andra apparater som datorer och mobiltelefoner OCH DET ÄR BRA!
Förslag: sätt ist denna avgiften per tv! Alltså har du fyra tv-apparater så får du betala för fyra licenser! Det vore mer korrekt!

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Jaha...

Det enda positiva med denna nyhet är att man slipper bli terroriserad och sedan skickad 'hot-faktura' p.g.a. kontrollanten ljög på kontrollkortet.

Står fast vid att man inte skall betala för något man inte använder. Om man känner behovet av public service så kan man också individuellt betala för att få detta. Det finns oändligt med 'reklamfritt' utbud över Internet som dessutom är politiskt oberoende. Ser hellre att de bakar in fritt Internet i skatten istället för Radio- och TV-avgift.

Det här! Jag gillar det! Om man ska bli tvungen att betala för PS så ska det ingå minst 2mbit per hushåll!

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Miljöpartiet och Vänsterpartiet är ju dock vänsterextrema partier med företrädare som stör sina politiska motståndares möten och förepråkar en helt omöjlig politik med öppna gränser till en välfärdsstat. Dessutom gråter man i TV när verkligheten kommer ikapp.

Nej, de är inte vänsterextremister. Det misstaget gör dock att jag förstår var din argumentation kommer ifrån.

Permalänk
Avstängd

Jag hoppas verkligen att det inte finns nån som anställer nån som har radiotjänst i sitt CV.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Skrivet av oouhdawg:

Socialdemokraterna är sossar, SD är också sossar. Hela politiken i detta landet är socialdemokratisk. USA, land of the free säger jag bara. Där tar man hand om sig själv och ingen annan.

Om nu Sverige är Såååååå Solidariska så kommer alla utan försäkring osv få så mycket pengar ändå, amiriiite?

Tvinga folk att hjälpa andra människor är inte demokrati, det är diktatur eller kommunism

Att "tvinga" människor hjälpa landet man bor i vinner alla på i längden. Efter kommentarerna jag sett från dig så tycker jag lika gärna du kan flytta till USA eller vart du nu behagar.

Du får gärna beskriva utförligt för mig hur ett samhälle blir bättre av att alla endast ser efter sig själva och inte hjälper varann. Tvivlar på att du ens kommer i närheten av att övertyga mig.

Permalänk

Tänkte bara skriva varför jag tror att system med hög skatt (skatt överhuvud taget) fungerar men så många klagar ändå.

Du betalar skatt som går till en drös olika ändamål.
Du blir sur för att du måste betala för ändamål du inte utnyttjar.
Det du inte gör är att uppskatta pengarna du sluppit eftersom andra också betalar in skatt.

Sammanfattningsvis så kommer det alltid finnas någon som vars skatt går till något denne inte utnyttjar men som du själv utnyttjar och vice versa. På så sätt hjälper vi varandra och samhället i helhet. I slutändan så innebär det färre hemlösa, högre levnadsstandard osv.

Skattesystemet fungerar så långt väldigt effektivt i längden för ett friskt samhälle. Men det finns alltid rum för förbättring. Kritik uppskattas alltså, men inte kritik som kör landet i grunden. Personligen tror jag t ex skattepengarna inte är så effektiva som de skulle kunna vara. Känns som att staten tänker typ "Hm vi behöver pengar till detta, höj skatten på detta eller inför denna nya skatten" istället för att se var de kan spara in på utgifter.

Permalänk
Medlem

Enda fördelen med att lägga det som skatt är att vi kanske äntligen kan få lite seriös diskussion om att lägga ner denna kvarleva från kommunismen. Blir också härligt den dagen det är SD som utser styrelsen till SVT och SR och därmed sätter deras "politiskt oberoende" inriktning.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Skrivet av Wh1spY:

Så för dig är alltså skatt för sjukvård och infrastruktur det samma som skatt för radiotjänst. Jösses, vilken jävla liknelse..

Eeh nej? Det enda de har gemensamt är väl att de alla (snart) är skatter. Läs vad han som jag citerade skrivit så förstår du nog mitt inlägg. Om inte så gör det inget, det var främst riktat mot just honom.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Så för "höginkomsttagare" (va nu det betyder....) blir det "inte väsentligt dyrare än det är idag".... alltså blir det lite dyrare...

SVIN!!! Så många som betalar skatt så borde avgiften halveras!!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av KejN:

Det bästa hade varit att införa ett system som tar betalt för mängden varje hushåll utnyttjar public service?

Varje hushåll har ett konto som kontrollerar hur mycket tid man lägger på deras tjänster i månaden och tar betalt därefter. Maxbelopp på 200 och minbelopp 0. Tittar själv knappt på SVT eller lyssnar på SR. Men hade gärna betalat några slantar för dom få timmarna jag gör det.

Jag vet att det är inte genomförbart, men hade varit det bästa för alla tror jag. Förutom giriga politiker som måste få in pengar för att stoppa i andra fickor än vad dom är märkta för.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan man göra samma sak med sjukvården då? Jag har inte ett sjukhusbesök på typ 25år, så då kan jag slippa betala?

Permalänk
Medlem

Och plötsligt får man betala väldigt mycket mer i avgift eftersom båda vuxna i ett hushåll får betala, antar jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Och plötsligt får man betala väldigt mycket mer i avgift eftersom båda vuxna i ett hushåll får betala, antar jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Precis! Det blir ju i runda slängar en dubblering av avgiften... nu har jag inte läst förslaget, men vad händer med hemmaboende barn över 18, skall de oxo betala tv avgift? Så kan de dra in 4x dagens peng på en normal familj

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem

Jag gillar public service, till skillnad från många här. Att det skulle vara vänstervriden-kommunist-extremist-propaganda är skrattretande. Det kan hända att många programledare främst i P3 kan luta lite åt vänster (Kakan Hermansson är en parentes och representerar inte samtliga medarbetare på SR/SVT). Som alltid är det viktigt att man själv har ett kritiskt förhållningssätt, oavsett informationskälla. Jämfört med andra kanaler med rent kommersiella intressen, håller jag public services kvalitet och objektivitet snäppet högre.
Att avgiften går på skattsedeln istället är en bra idé. På samma sätt som vi alla sponsrar sjukvården, skolan och övriga välfärden, är det en bra idé att vi alla tar ansvar för en informationskälla (om än med sina brister) som de allra flesta kan lita på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Avstängd

Till saken hör är att "betala skatt för
något du sällan eller aldrig använder"
som t.ex. sjukvård, äldreomsorg, polis,
brandkår, skola, och liknande är däremot
vettiga saker som man bör betala skatt för.

Public service-TV har däremot tappat en
stor del av sitt primära syfte: nyheter. Nu
kan du läsa nyheterna på webben, nationella,
internationella såväl som lokala nyheter.

Därför är public service-TV en riktigt IDIOTISK
skatt att behöva betala för även om man aldrig
använder det. Det lär garanterat INTE ha någon
"livsavgörande" funktion såsom vid krig eller
naturkatastrof. Då kan internet eller till och med
kommersiella radiokanaler uppfylla samma funktion.

Någon som vet något svensk forum (inte fb) där
det finns statsvetare där man kan diskutera svensk
politik på ett djupare plan än "jag hatar x och y
och sympatiserar därför med parti z"? Jag tänker
mig ett "kunnigt forum" precis som man hellre går
in på stora amerikanska fysikforum för att lära sig
matematik än att gå in på fb eller pluggakuten...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av seville57:

Påtvingarsverige, statlig diktatur. Dags att göra uppror, men alla sitter ju bara hemma å gnäller så ingenting händer. Vägrar osså att betala för något som jag inte äger.

Håller med dig, vill inte betala för något statlig vänster propaganda...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av flashen:

Håller med dig, vill inte betala för något statlig vänster propaganda...

Vem tvingar dig att bo i Sverige?

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att jag och frun kommer få betala 600 kr mer i månaden jämfört med idag om det skall vara progressivt (har ingen TV), allt för att någon annan skall titta på skit som melodifestivalen. Blir en ökning av den skatt vi betalar med typ 1.5% i så fall, kan inte förstå hur alla partier är med på skattehöjningar.

Om de skall lägga det på skatten skala då bort alla skit som sänds, ser inte varför jag skall sponsra andras underhållning.

Permalänk
Medlem

Skatter suger, men det får ses som ett litet pris att betala för få alla på radiotjänsten arbetslösa.

Permalänk
Medlem

@Evil Peter: Att försöka tysta sina motståndare samt vara helt oförankrad i verkligheten brukar ju vara en del av grunden i vänsterextremism. Då har jag inte ens gått in på exempelvis deras ekonomiska politik eller att de alltså tillhör vänstern i ett land som är extremt vänster generellt.
Vi får helt enkelt vara ense om att vara oense.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Markusas:

@Evil Peter: Att försöka tysta sina motståndare samt vara helt oförankrad i verkligheten brukar ju vara en del av grunden i vänsterextremism. Då har jag inte ens gått in på exempelvis deras ekonomiska politik eller att de alltså tillhör vänstern i ett land som är extremt vänster generellt.
Vi får helt enkelt vara ense om att vara oense.

Jag skulle säga att det är typiskt för ALLA som får makt; så fort makten börja kännas hotad (dvs., annat parti som kanske vinner nästa val eller får mer inflytande i Riksdagen) så försöker personerna i makt tysta dem.

Majoriteten av politiker gör det för enbart makt, pengar och honor (varav kvinnor då gör det för "hämnd" mot män och snyggare kvinnor än dem pga. avundsjuka; se FI för exempel).

Någon får gärna nämna svenska politiker som är motsvarigheten till Bernie Sanders när gäller att bry sig mest om de mest drabbade (som exempelvis den försvinnande medelklassen i USA vilket är relevant för dem) i sitt land.

Låter deppigt? Då är det dags att vidta åtgärder som att vara nogare med vilken politiker Du röster på i det kommande valet.

Drivs politikern mest av att vilja hjälpa dem som är i underläge eller drivs politikern mest av makt, pengar och honor/"hämnd" pga. avundsjuka?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |