Windows server 2016 essentials

Permalänk
Medlem

Windows server 2016 essentials

Hallå

Har tidigare kört windows home server men tänkte eventuellt uppgradera till en Windows server 2016 essentials.
Är det någon som har några dåliga erfarenheter av server 2016 till en hemma server/NAS?

Sen undrar jag om någon vet något ställa man kan köpa billiga licensnycklar?

Tack
/T

Permalänk
Vila i frid

Fundera både en och två gånger varför du måste köra Windows som server/NAS.

Den mest mogna och admin/användar-vänliga NAS-mjukvaran är Synology DSM. Ska du köra den på icke-Synology x86 hårdvara finns XPenology. Varken Nas4free eller FreeNas kommer i närheten, minst av allt Microsoft Server.

Permalänk
Medlem

Körde freeNAS innan, har en del servrar/applikationer som jag enklast kör på windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playa:

Körde freeNAS innan, har en del servrar/applikationer som jag enklast kör på windows.

Har inte hållit på så mkt med 2016 att jag kan uttala mig om det, har några servrar på jobbet samt provat det hemma.

Jag tycker själv att det fungerar bra och ser ju GUI mässigt ut som Win10. Jag sitter med 2012 R2 hemma på min server och har inte sett någon anledning att kliva upp till 2016

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Har inte hållit på så mkt med 2016 att jag kan uttala mig om det, har några servrar på jobbet samt provat det hemma.

Jag tycker själv att det fungerar bra och ser ju GUI mässigt ut som Win10. Jag sitter med 2012 R2 hemma på min server och har inte sett någon anledning att kliva upp till 2016

Sitter i exakt samma sits själv med en 2012R2 server som bas och ett antal virtuella maskiner i Hyper-V.
Fördelen som jag har läst mig till är att storage spaces är mycket mer kompetent i 2016. Sen om det är tillräckligt för att uppgradera är en annan femma.
Tycker personligen att storage spaces i 2012R2 har många brister men motiverar fortfarande inte kostnaden att gå upp till 2016.

Men för att svara på TS fråga så har jag testat en massa kombinationer fram och tillbaka. Har typ samma krav som dig och för min del fungerar Win Server 2012R2 bra. Sen håller jag även med föregående talare att Synology är ett otroligt bra concept men blir väldigt dyrt om du vill ha många diskar.
Kör själv en Synology för offsite backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playa:

Hallå

Har tidigare kört windows home server men tänkte eventuellt uppgradera till en Windows server 2016 essentials.
Är det någon som har några dåliga erfarenheter av server 2016 till en hemma server/NAS?

Sen undrar jag om någon vet något ställa man kan köpa billiga licensnycklar?

Tack
/T

Det du behöver tänka på är att inte alla funktioner i homeserver finns i 2016 essentials. Var ett tag sedan nu så har lagt vilka funktioner det gälle på hyllan.