Temporär laddhållare?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värnamo
Registrerad
Maj 2012

Temporär laddhållare?

Bygger just nu en robot med en Raspberry Pi och ett gäng motorer. Har kretskort för både en powerpack och för att styra motorerna.

Mitt problem nu är att ögonblicket motorerna startar så drar de mer ström än vad powerpacken tillåter (1.8A) och då stänger kortet av all el. (RPI + 2 Motorer)

Efter felsökande och massa googlande så verkar motorerna endast dra en större mängd strom vid start för att sedan gå ner till mer rimliga nivåer (min gissning, kondensatorer på motorkontrollern som laddas upp???)

Min fråga nu är hur jag löser detta smidigast?
Finns det kanske någon mindre laddmodul, batteri eller you name it.. som kan ladda upp och hålla denna mängd ström till ögonblicket motorerna startar. Har funderat på att sätta en till powerpack bara för motorerna men det känns inte riktigt som den mest effektiva lösningen samtidigt som batterier har tendensen att väga en del.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Där min VPN visar att jag är såklart
Registrerad
Jan 2005

Bygg en liten kondensatorbank som tar startströmmen.

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av SpaceWeed:

Bygger just nu en robot med en Raspberry Pi och ett gäng motorer. Har kretskort för både en powerpack och för att styra motorerna.

Mitt problem nu är att ögonblicket motorerna startar så drar de mer ström än vad powerpacken tillåter (1.8A) och då stänger kortet av all el. (RPI + 2 Motorer)

Efter felsökande och massa googlande så verkar motorerna endast dra en större mängd strom vid start för att sedan gå ner till mer rimliga nivåer (min gissning, kondensatorer på motorkontrollern som laddas upp???)

Min fråga nu är hur jag löser detta smidigast?
Finns det kanske någon mindre laddmodul, batteri eller you name it.. som kan ladda upp och hålla denna mängd ström till ögonblicket motorerna startar. Har funderat på att sätta en till powerpack bara för motorerna men det känns inte riktigt som den mest effektiva lösningen samtidigt som batterier har tendensen att väga en del.

Det som sker är en stötström, denna uppstår när du bygger upp energin i magnetfältet i stator-rotor-lindningarna. Innan det finns ett magnetfält så strömmar strömmen fritt genom spolarna.

En kondensatorbank bör hjälpa, dessa skall placeras så nära last som möjligt, notera dock att du även bör ha en avkopplingsdiod så du laddar ur kondensatorerna när motorerna inte går. Detta kommer göra att du har en last tyvärr även när maskinen inte är igång. Om du stänger av maskinen genom att dra ur en kabel så lär det inte vara några större bekymmer.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler