Importera tidigare microsoft/lokalt konto till ny AD domän

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2012

Importera tidigare microsoft/lokalt konto till ny AD domän

Hej!
Håller på och experimenterar lite med AD och tänkte att det vore smidigt om min ordinarie desktop användare kunde importeras till den AD domän jag precis skapat i Windows Server 2016. Orsaken till att jag vill göra detta är så jag kan använda mitt vanliga konto på datorn och logga in på det men ändå få behörigheter i alla andra datorer som jag ansluter till AD:t utan att byta konto. Har joinat min dator med domänen.

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX Z390-F | CPU: i7 8700K @ 5 GHz w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3000MHz CL15 | SSD(s): NVMe M.2 v-Nand Samsung 970 EVO 1TB
AKA:FakeNinja

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Maj 2010

Hej!
Det går tyvärr inte.
Du får använda ditt ad-konto, sedan kan du migrera den lokala profilen med: https://www.forensit.com/domain-migration.html

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Brukar använda programmet transwiz. Fungerar bra, enda som är värt att tänka på är att koppla bort dropbox kontot (om du har sådant) innan migreringen, för annars strular det

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av gn1p:

Hej!
Det går tyvärr inte.
Du får använda ditt ad-konto, sedan kan du migrera den lokala profilen med: https://www.forensit.com/domain-migration.html

Skrivet av jocke92:

Brukar använda programmet transwiz. Fungerar bra, enda som är värt att tänka på är att koppla bort dropbox kontot (om du har sådant) innan migreringen, för annars strular det

ProfWiz funkade rätt smärtfritt. Migrerade mitt lokala konto och allt verkar ok.
Dock har jag stött på ett problem när jag försöker använda mitt [tidigare] lokala konto för att ansluta remote till domain controllern får jag upp detta:

Har identiska behörigheter på mitt migrerade konto i AD som det tidigare administratörskontot

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX Z390-F | CPU: i7 8700K @ 5 GHz w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3000MHz CL15 | SSD(s): NVMe M.2 v-Nand Samsung 970 EVO 1TB
AKA:FakeNinja

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall
Registrerad
Okt 2004

Det lokala administratorkontot på en DC är inaktiverat när du installerar rollen Active Directory.
Du blir tvungen att använda en domänanvändare med domainadmin eller liknande rättigheter.

Hoppas jag inte missförstått det du menar.

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..